Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

erik e

Ja,bruker ikke bensin men "STRØM".  Hæ!  Var den noen som trodde den gikk på luft og kjærlighet ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Gorm

#61
Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 04. april 2015, klokken 19:48
b) du har over 200 hestekrefter tilgjengelig

Vel, det er en sannhet med store forbehold?
Du har kun 200Hk tilgjengelig når motoren også driver fremhjulene, noe som betyr at det bare er ved hastigheter over 70 km/t. Under 70 km/t er det kun elektrisk drift på hjulene


PS: min har aldri nullet kjørecomputeren, og har et forbruk på 0.69 siden den var ny. Har nå gått rundt 12000 km

stianel


erik e

Og joda,hver gang. Det er jo det som er gøy med EL krefter. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Fiffik78

Sitat fra: Gorm på mandag 13. april 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 04. april 2015, klokken 19:48
b) du har over 200 hestekrefter tilgjengelig

Vel, det er en sannhet med store forbehold?
Du har kun 200Hk tilgjengelig når motoren også driver fremhjulene, noe som betyr at det bare er ved hastigheter over 70 km/t. Under 70 km/t er det kun elektrisk drift på hjulene


PS: min har aldri nullet kjørecomputeren, og har et forbruk på 0.69 siden den var ny. Har nå gått rundt 12000 km

Det er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner på 100 av alle motorer. Poenget mitt er at det er tilgjengelig hvis du vil, men jeg skriver sjelden at det gjelder når du har optimalt turtall bla bla. Jeg snakker selvfølgelig om maksimale effekt og forsøker å poengtere at dette er en kraftig motor, hvis du vil bruke den til det, da blir dog forbruket deretter.
Outlander PHEV 2014

stianel

Tenkte å dele litt min første erfaring med bilen.

Fikk den fredag og har så langt både testet bykjøring og langkjøring.

Min erfaring med bykjøring er at det fint går ann å få forbruket ned i 0. Eneste som må gjøres er å slå av aircondition. Temperaturen på sommeren er relativt behagelig så da går det fint.

Kjørte 14 mil tur retur fordelt på to dager. begge dager med fult batteri. Til så kjørte jeg først tomt batteriet kun på el for så å benytte motoren. da snittet jeg 0.4 på mila.

Tilbake kjørte vi utelukkende i normal modus. Da snittet vi 0.5.

Ved lengre kjøring vil jo selvklart gjennomsnitt forbruket øke, men godt fornøyd med resulatet så langt.

Hva er egentlig den store fordelen med eco modus kontra normal? Jeg synes å få samme forbruk på begge. kan noen forklare dette til meg?

t4.ravenbird

ECO ; så vidt jeg har fått det forklart så er profilen på gass-pådraget anderledes, dvs trykker du gass-pedal halvveis inn i normal-modus så får du f.eks 50% pådrag, mens med ECO gir samme posisjon bare f.eks 40% pådrag. Så du har rett; det er akkurat samme forbruk hvis du kjører i normal men er mykere på foten- det gir samme effekt.

I tillegg vil ECO-modus visstnok operere Klima-anlegg mindre aggressivt for å spare litt der.

Niff123

Jeg meldte at jeg ville komme tilbake etter hvert.
Oslo - Kragerø 200 km med oppladet batteri ved start 0,66 ved å følge trafikken som var beskjeden.
Retur uten noen lading 0,76. Lå gjerne på fartsgrensen.
Bonusen med ladbar er åpenbart kjøring i by:Minimalt forbruk og ubetydelig utslipp (miljøet). Ellers 0,1 mer enn ASX diesel som er forståelig med +300 kg og automatgir. Adaptiv cruisekontroll og filskiftevarsler er morsomt (bare følg reglene om å blinke før du nærmer deg streken og unngå å kutte svinger!)

aaa3

1 år i dag - 16600 km - totalt gjennomsnittlig bensinforbruk 0,43 l/mil.
3 personer bruker bilen, 18-åringen er nok litt tyngre på labben en far...
Mange turer til hytta, 180 km hver vei. Noen av turene med tilhenger, to turer med båthenger 1,1 t. Flere turer med skiboks. Ellers "normal" bruk til skole, jobb, butikk etc., mye innenfor EV-rekkevidde, men også mye med bensinstøtte.
Alt i alt veldig fornøyd med bilen og forbruket. I forhold til forrige bil har jeg spart miljøet for 1876 kg CO2 i løpet av dette året (den brukte 0,8 l diesel/mil).

Finfyr

Sitat fra: asbaas på onsdag 29. april 2015, klokken 13:56
1 år i dag - 16600 km - totalt gjennomsnittlig bensinforbruk 0,43 l/mil.
3 personer bruker bilen, 18-åringen er nok litt tyngre på labben en far...
Mange turer til hytta, 180 km hver vei. Noen av turene med tilhenger, to turer med båthenger 1,1 t. Flere turer med skiboks. Ellers "normal" bruk til skole, jobb, butikk etc., mye innenfor EV-rekkevidde, men også mye med bensinstøtte.
Alt i alt veldig fornøyd med bilen og forbruket. I forhold til forrige bil har jeg spart miljøet for 1876 kg CO2 i løpet av dette året (den brukte 0,8 l diesel/mil).

Og hvor mye har strømregningen økt med det siste året? :)

aaa3

Sitat fra: Finfyr på onsdag 29. april 2015, klokken 14:46
Og hvor mye har strømregningen økt med det siste året? :)
Ikke mye. Husk at "full tank" bare er 12 kWh, og ingen av oss betaler vel mer enn 1 kr/kwH.

stianel

Første lengre kjøre tur med min PHEV resulterte i et forbruk på 0,64L/Mil. Det må jeg si meg fornøyd med. Hovedsaklig fordi jeg ikke vet om noen biler i den størrelsen som bruker så lite, samt at 90% av kjøringen min er kun elektrisk.

Forresten en veldig behagelig bil å kjøre. Setene er gode, adaptiv cruisecontroll funker utmerket (bilkjøring 2.0), bilen er behagelig på veien og har et godt pådrag ved forbikjøringer.

erik e

Hyggelig lesing.  Hvordan bil hadde du før denne?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

turfsurf

Sitat fra: stianel på fredag 01. mai 2015, klokken 09:22
Første lengre kjøre tur med min PHEV resulterte i et forbruk på 0,64L/Mil. Det må jeg si meg fornøyd med. Hovedsaklig fordi jeg ikke vet om noen biler i den størrelsen som bruker så lite

Vår 2012 Touareg 3.0 TDI brukte 0.60-0.65 på langkjøring, og den er vesentlig større enn Outlander. Så 0.64 er ikke noe å skryte av i så måte. Biler som Audi Q5 og BMW X3 som er sammenlignbare ligger vel ned mot 0.5.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

stianel

Da vet jeg det  :) Ligger uansett på 0 ved bykjøring så jeg er fornøyd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA