Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

Hybrid-mannen

Kjørte fra Vestlandet til Oslo i dag - forbruk på rundt 0,65. Fem personer i bilen(4 av fem med voksen-vekt) + bagasje for dem. Prøvde å kjøre økonomisk med lading i lange bakker, men stod også en god del i påskekø. Hele veien mellom Fra før Lillehammer til Mjøsbrua og en god strekning før Eidsvoll.

RAOlsen

Kjørte fra Fredrikstad over Haukeli til Hardanger og tilbake nå i påska.
2 pers, bagasje, fulladet ved avreise fra Fredrikstad, ingen lading i Hardanger.
Brukte 50% av batteri ved avreise Fredrikstad, deretter savemode, ved avreise Hardanger brukte vi resten av batteriet og fortsatte i normalmode.
Forbruk 0,68 opp og 0,62 ned. Ingen køkjøring.
Brukte regenerering aktivt ned fra fjellet på returreisen.

Finfyr

Sitat fra: WAK81 på lørdag 04. april 2015, klokken 06:57
Sitat fra: Hybrid-mannen på lørdag 04. april 2015, klokken 00:08
Men er save modus god økonomi?

Ikke noe jeg bruker til vanlig  :)  Ønsket å ende opp med fullt batteri etter å ha lest litt på utenlandske forum om kjøring med campingvogn. Er anbefalt å spare strøm for å få hjelp av el-motorene ved fjelloverganger.

Jeg har også fått tips om at batteriet bør/må være fullt om en skal trekke tungt, da bilen trenger hjelp for å kunne trekke på tilfredstillende måte. Og da bør en vel kjøre save for å til enhver tid ha tilstrekkelig med drahjelp?

olabt

Sitat fra: Finfyr på mandag 06. april 2015, klokken 12:10
Sitat fra: WAK81 på lørdag 04. april 2015, klokken 06:57
Sitat fra: Hybrid-mannen på lørdag 04. april 2015, klokken 00:08
Men er save modus god økonomi?

Ikke noe jeg bruker til vanlig  :)  Ønsket å ende opp med fullt batteri etter å ha lest litt på utenlandske forum om kjøring med campingvogn. Er anbefalt å spare strøm for å få hjelp av el-motorene ved fjelloverganger.

Jeg har også fått tips om at batteriet bør/må være fullt om en skal trekke tungt, da bilen trenger hjelp for å kunne trekke på tilfredstillende måte. Og da bør en vel kjøre save for å til enhver tid ha tilstrekkelig med drahjelp?

Generer ikke bensinmotoren energi til disse uansett da? på bakakselen er det jo f.eks kun mulig å trekke med elmotor så 4wd ville ikke vært mulig med tomt batteri i dette tilfellet.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

fstromsv

#49
Kjørte til de franske alper i påsken.  Til Larvik, ferje til Hirsthals, gjennom Danmark, Tyskland og Sveits til Seez i Frankrike nær den italienske grensen.  Gjennom Europa lå vi i 100-125 km/t (mest ca 120).  Cruise kontroll.  Noen dager med kjøring i bratte bakker i Frankrike.  Fullpakket bil 2 personer og et barn.  Ingen skiboks.  Plugget aldri inn lading.

Totalt 3916 km og 357 liter slurpet.  0.91 liter pr mil.

Kjørte sammen med en annen familie med 2015 modell Outlander Diesel (4x4).  Han var overrasket over at vårt forbruk ble såpass lavt.  De kjørte jamnt noe raskere på motorveiene (130 km/t), og hadde et forbruk på rundt 0.88 (ihht bilen selv).

smaug01

Sitat fra: fstromsv på tirsdag 07. april 2015, klokken 12:03
Kjørte til de franske alper i påsken.  Til Larvik, ferje til Hirsthals, gjennom Danmark, Tyskland og Sveits til Seez i Frankrike nær den italienske grensen.  Gjennom Europa lå vi i 100-125 km/t (mest ca 120).  Cruise kontroll.  Noen dager med kjøring i bratte bakker i Frankrike.  Fullpakket bil 2 personer og et barn.  Ingen skiboks.  Plugget aldri inn lading.

Totalt 3916 km og 357 liter slurpet.  0.91 liter pr mil.

Kjørte sammen med en annen familie med 2015 modell Outlander Diesel (4x4).  Han var overrasket over at vårt forbruk ble såpass lavt.  De kjørte jamnt noe raskere på motorveiene (130 km/t), og hadde et forbruk på rundt 0.88 (ihht bilen selv).
Dette var akkurat noe jeg har lurt på. Hvordan er forbruket hvis man kjører langt og lengre enn langt uten å lade batteri.
Noen spørsmål:
Hva skjer med batteriet på slike langturer? Blir det til slutt dønn tomt? Kan man kjøre "uendelig" langt og evt ikke tømme batteriet hvis man kjører saktere? Hvilken fart må man da legge seg på? Hvis man kjører batteriet veldig ned, kan man skade batteriet ved at S-AWD systemet tvinger mer juice ut av batteriet ved å aktivere bakhjulene(feks ved langtur på vinterveier og det er glatt eller dekkene er elendig). På Leafen er det batterivarme for å beskytte batteriet ved streng kulde.
Hvordan fungerer dette på PHEV'en siden man i teorien kan "glemme" hele batteriet, bilen jo kan brukes som en normal ICE bil. Kan man da risikere at man ødelegge batteriet ved å først kjører det helt ned og deretter forlater bilen i -30?
Kort og godt, er faren stor for at man kan komme over en brukt PHEV med skadet batteri fordi tidligere eier har vært en dust?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

fstromsv

Tror nok ikke man trenger bekymre seg for batteriet ved slik bruk.  Vil stadig bli laded litt underveis i de forskjellige hybridmodusene.   Bilens intelligens vil aldri la batteriet kommer under et visst nivå.  For denne batteriteknologien legger de inn sperre mot dette for at batteripakkene ikke skal slites unødig.  Det har vært skrevet mye om dette i andre tråder, av folk som er mer teknisk kyndig enn undertegnede.

Brukte Save og Charge knappene ved enkelte anledninger for å ha tilgjengelig litt strøm når jeg skulle inn i tettbygde strøk.  Fungerer veldig greit.  Da kjører jeg kun el i disse områdene.

Fiffik78

Dette er en smal bil, glem det med tre barn er min mening. Dog, de vil sitte høyt og med god lengderetning. At det siste skal kritiseres er meg uforståelig, det er ikke mange biler som konkurrerer på lengdeplass. Jeg er 191 og med førersetet i aller bakerste posisjon så kan jeg fortsatt sitte godt bak meg selv, vesentlig bedre enn i feks en Passat.
Outlander PHEV 2014

smaug01

Sitat fra: Finfyr på mandag 06. april 2015, klokken 12:10
Sitat fra: WAK81 på lørdag 04. april 2015, klokken 06:57
Sitat fra: Hybrid-mannen på lørdag 04. april 2015, klokken 00:08
Men er save modus god økonomi?

Ikke noe jeg bruker til vanlig  :)  Ønsket å ende opp med fullt batteri etter å ha lest litt på utenlandske forum om kjøring med campingvogn. Er anbefalt å spare strøm for å få hjelp av el-motorene ved fjelloverganger.

Jeg har også fått tips om at batteriet bør/må være fullt om en skal trekke tungt, da bilen trenger hjelp for å kunne trekke på tilfredstillende måte. Og da bør en vel kjøre save for å til enhver tid ha tilstrekkelig med drahjelp?
Hva er tanken bak påstanden? Blir ICE motoren overbelastet eller er det bare tanken på bedre veigrep som er begrunnelsen?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Niff123

Hentet ny PHEV i dag. Har hatt mange ulike bilmerker og er innstilt på å gi reell informasjon om forbruket. Kjørte rundt i Oslo og "prøvde" bilen uten å forsøke å holde nullen. Det ble i underkant av 0,1 på mila. Fortsatte på blandet vei og motorvei og kjørte totalt 75 km med et snitt på 0,35. Inntrykket er vel som antatt på forhånd at forbruk og utslipp i by er imponerende lavt, mens landevei i god fart og lengre distanser vil gi et nøkternt vanlig bensinbilforbruk. Mer kommer.

t4.ravenbird

Sitat fra: smaug01 på fredag 10. april 2015, klokken 14:29
Sitat fra: Finfyr på mandag 06. april 2015, klokken 12:10
Jeg har også fått tips om at batteriet bør/må være fullt om en skal trekke tungt, da bilen trenger hjelp for å kunne trekke på tilfredstillende måte. Og da bør en vel kjøre save for å til enhver tid ha tilstrekkelig med drahjelp?
Hva er tanken bak påstanden? Blir ICE motoren overbelastet eller er det bare tanken på bedre veigrep som er begrunnelsen?

Jeg kjørte med campingvogn i sommer i Danmark/Tyskland og endte opp med å sette på 'charge' med det samme jeg startet en etappe og la den stå der til jeg var nærme nok til at jeg kunne slå den av og el-cruise fram til målet.
Det er stikk motsatt av slik jeg bruker den daglig, da tømmer jeg batteri først og kjører eventuelle siste km på ice.

Problemet når batteri er tomt er at ICE ruser voldsomt og lenge for skape kraft nok til å aksellerere fra stopp eller lav hastighet til marsjfart. Man kan jo si at det fremdeles fungerer på et vis men bilen kom etter min mening inn i en modus den ikke er optimert for og som energi-styringen ikke egentlig har tatt høyde for.
Det er sikkert ikke skadelig på noe vis heller, men man føler seg dust når man glir ut av et lyskryss i byen med 8000 rpm ..
Jeg prøvde først å bruke 'save'-modus for å kompensere men det fungerer rett og slett ikke med campingvogn. Den tømmer fremdeles batteriet, det tar bare litt lenger tid. Med 'charge' aktivert mens jeg kjørte campingvogn så føltes det på samme måte som med 'save' aktivert med vanlig, tom bil. Dvs den var da istand til å holde batterinivået oppe over tid.
Jeg er veldig fornøyd med bilen, men ble skuffa av energistyringen når den trakk campingvogn. Det er tydeligvis ingen tilbakekobling, 'save' og 'charge' - knappene får bilen til å bruke ice mer, men bare til et predefinert nivå, ikke et nivå som samsvarer med reelt forbruk.

Lovund81

#56
Vet ikke om dette er rette tråden men jeg prøver meg:

Fikk strømregning fra min lokale strømleverandør idag og fikk meg et sjokk.
Mars er første hele måned med PHEV. Ladet ca. 2-3 ganger pr.uke på tomt batteri.
Vi har ligget i under kant av 2000kwh pr.mnd men Mars viste 4400kwh, altså over det dobbelte av normalen. Jeg skjønner ikke hva dette kan skyldes.

Eneste vi har gjort er å få montert opp kontakt ute og kjøpt oss PHEV.

Noen tanker/forklaring ?

jkirkebo

Sitat fra: Lovund81 på lørdag 11. april 2015, klokken 18:15
Vet ikke om dette er rette tråden men jeg prøver meg:

Fikk strømregning fra min lokale strømleverandør idag og fikk meg et sjokk.
Mars er første hele måned med PHEV. Ladet ca. 2-3 ganger pr.uke på tomt batteri.
Vi har ligget i under kant av 2000kwh pr.mnd men Mars viste 4400kwh, altså over det dobbelte av normalen. Jeg skjønner ikke hva dette kan skyldes.

Eneste vi har gjort er å få montert opp kontakt ute og kjøpt oss PHEV.

Noen tanker/forklaring ?

Niks, men vi kan jo regne på et. En Tesla Model S bruker ca. 270Wh/km fra veggen i mars måned. 2400kWh/0.27=8889km. Du kan altså kjøre nesten 9000km med en Tesla for de 2400kWh du har brukt ekstra. Konklusjonen er at den strømmen forsvinner et annet sted, en PHEV er neppe mye mindre effektiv enn en Tesla og jeg antar du ikke har kjørt noe i nærheten av den kjørelengden på strøm i mars siden det er nesten 300km pr. dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

t4.ravenbird

En annen måte å regne på er 12 ladesykluser X 12 kWh (batteri-kapasiteten) = 144 kWh
Kanskje du kan legge på litt i svinn også men uansett angt langt under 2400 kWh

Lovund81

#59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. april 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Lovund81 på lørdag 11. april 2015, klokken 18:15
Vet ikke om dette er rette tråden men jeg prøver meg:

Fikk strømregning fra min lokale strømleverandør idag og fikk meg et sjokk.
Mars er første hele måned med PHEV. Ladet ca. 2-3 ganger pr.uke på tomt batteri.
Vi har ligget i under kant av 2000kwh pr.mnd men Mars viste 4400kwh, altså over det dobbelte av normalen. Jeg skjønner ikke hva dette kan skyldes.

Eneste vi har gjort er å få montert opp kontakt ute og kjøpt oss PHEV.

Noen tanker/forklaring ?

Niks, men vi kan jo regne på et. En Tesla Model S bruker ca. 270Wh/km fra veggen i mars måned. 2400kWh/0.27=8889km. Du kan altså kjøre nesten 9000km med en Tesla for de 2400kWh du har brukt ekstra. Konklusjonen er at den strømmen forsvinner et annet sted, en PHEV er neppe mye mindre effektiv enn en Tesla og jeg antar du ikke har kjørt noe i nærheten av den kjørelengden på strøm i mars siden det er nesten 300km pr. dag.

Takk for godt svar. :)
Bilen er gått 1200km.
5. Februar tok vi bilen i bruk, og februar var en  "normalmåned" med i underkant av 2000kwh, så her må jeg nok kontakte kraftlaget og høre om forbruket i Mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA