Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

teimann

Jeg har hatt bilen i snart 1 år nå og kjørt nesten 20.000 km. Totalt gjennomsnittsforbruk er nå 0,18 l/mil. Da har jeg hatt en god del kjøring til og fra jobb (28 km hver vei) der det kun er brukt strøm. Men jeg har også hatt mange langturer (hver på ca 200 - 700 km) uten lademuligheter. Dette er jeg meget godt fornøyd med, men jeg er klar over at med et annet kjøremønster så ville forbruket vært mye høyere.

carlosk

Hei,

Jeg fikk min bil for 4 uker siden og jeg har snittforbruk på 0,3 - 0,4 l/mil. Jeg kjører 4 mil til jobb hver vei, og batteriet holder nesten hele turen. Jeg lader hjemme og på jobb hvis jeg får lade plass ( vanlig at jeg får den 3 dager). I tillegg er det en del små kjøring også. Jeg fyller hver søndag og i snitt bruker jeg 16 liter / uke. Dette er ca 230 kr/uke, i motsetning til min tidligere bil som bruke 0,9. Jeg kan sikkert få ned forbruket, men jeg er kjempe fornøyd!
2014 PHEV med soltak fra  Tyskland

RuneHa

Har hatt Intense modellen i eit år og køyrt ca. 13.500 km. Har gitt opp å følge med på forbruket, fordi denne modellen ikkje har køyrecomputer. Har har både hatt VW Passast og Skoda Fabia 2001 mod. som begge hadde det som standard og saknar det veldig på PHEV-en. Det er litt "steinalder" å måtte begynne med køyrebok og å samle på besinkvitteringar for å rekne ut snittforbruk. Det stod ingen ting om manglande køyrecomputer i brosjyra då vi skulle velge mellom Intense og Instyle+. Synes det er rart at dette ikkje finst på ein så avansert bil..??

stianel

noen som vet ca. snitt på langkjøring uten lademuligheter?

Fiffik78

Fra Oslo til Levanger, vinterstid, kjørte jeg alene i bilen (fullastet) opp på 0.69. Da kjørte jeg med AC av. Ned igjen, tre personer i bilen og enda mer last lå vi på 0.74. Den var ladet fra start begge veier.
Outlander PHEV 2014

Rikerud

Sitat fra: Fiffik78 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:30
Fra Oslo til Levanger, vinterstid, kjørte jeg alene i bilen (fullastet) opp på 0.69. Da kjørte jeg med AC av. Ned igjen, tre personer i bilen og enda mer last lå vi på 0.74. Den var ladet fra start begge veier.

Ufattelig høyt forbruk. Kan det være riktig?

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Rikerud

Da er dette i alle fall biler som er dyre i drift på langkjøring. Jeg har i mange år kjørt større og tyngre bil som har brukt mindre på langkjøring typisk Oslo - Trd.

ghabbe

Har hatt min Outlander PHEV ett år nå, og min erfaring i likhet med mange andre her, er at kjørestil og andre forhold har utrolig mye å si. Hvis man bor i Gudbrandsdalen og kjører opp og ned på fjellet hver dag, kan man oppleve et kjempeforbruk, men hvis man bor på flatmark og kjører el på jobben hver dag blir forbruket langt ned mot null. Det blir nesten umulig å konkludere likt for alle. Etter ett år og 20 000 km har i hvert fall vi målt et snitt på 0,47 l/mil og er fornøyd med det på en bil som veier nesten to tonn og har 4X4. Har da 32 km til jobb t/r, hvor 100% el er mulig. Har ellers hatt mye langkjøring med utgangspunkt i Eidsvoll. Halden, Gøteborg, Gol, Kvitfjell, Hafjell og Kristiansand hvor vi hentet båt på henger (1500 kg) bl.a. Har heller ikke tenkt så mye på innstillinger, varme A/C osv. , annet enn at jeg nok har lagt meg til en litt "mykere" kjørestil og passer på å forvarme bilen. Har nå nullet den manuelle forbruksmåleren og er spent på hva neste års forbruk blir. :)

stianel

ja det er litt som jeg trodde, ved  kjøring under 4 mil kan man oppleve et snitt ned mot 0, mens over det vil man nok ha et mer "normalt forbruk".

Passer meg egentlig ganske bra, da 90% av kjøringen man gjør er under 4 mil, mens man fortsatt har muligheten til lengre kjøring uten å være redd for å gå tom før strøm.

WAK81

Kjørte i dag Levanger-Hønefoss med forbruk på 0,62. Startet med fullt batteri og avsluttet med ca. fullt batteri - save modus hele veien. Kun meg i bilen og litt bagasje. Mer spent på returen i morgen, da med campingvogn :)

Hybrid-mannen


WAK81

Sitat fra: Hybrid-mannen på lørdag 04. april 2015, klokken 00:08
Men er save modus god økonomi?

Ikke noe jeg bruker til vanlig  :)  Ønsket å ende opp med fullt batteri etter å ha lest litt på utenlandske forum om kjøring med campingvogn. Er anbefalt å spare strøm for å få hjelp av el-motorene ved fjelloverganger.

Fiffik78

Save har jo ingen hensikt i så måte. Det er mye dyrere å lade batteriet via bensinmotoren enn hva det koster å bare kjøre på bensin.

Ad over, jeg synes forbruket på langkjøring er ganske lavt egentlig? Et par faktorer man glemmer med bilen a) den veier 2 tonn b) du har over 200 hestekrefter tilgjengelig c) den har luftmotstand som en låvevegg.

Men jeg ville aldri kjøpt den dersom langkjøring var primærbehovet... tror jeg.
Outlander PHEV 2014

WAK81

Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 04. april 2015, klokken 19:48
Save har jo ingen hensikt i så måte. Det er mye dyrere å lade batteriet via bensinmotoren enn hva det koster å bare kjøre på bensin.

Ad over, jeg synes forbruket på langkjøring er ganske lavt egentlig? Et par faktorer man glemmer med bilen a) den veier 2 tonn b) du har over 200 hestekrefter tilgjengelig c) den har luftmotstand som en låvevegg.

Men jeg ville aldri kjøpt den dersom langkjøring var primærbehovet... tror jeg.

Synes heller ikke forbruket er ille, er kjøringen i nærområdet en sparer inn på uansett. Har til nå gjennomsnittforbruk på 0,31 etter 11000 km.

Hadde ingen lademulighet der jeg endte opp og brukte derfor save slik at jeg hadde masse krefter tilgjengelig med vogna på slep i dag. Har lest på annet forum at en kan risikere å havne i såkalt "turtle-mode" hvis det blir for krevende ved tomt batteri, altså sneglefart i motbakke. Dette skjedde ikke i dag på veg over Dovrefjell i alle fall :) Forbruk med tom campingvogn m/egenvekt 1145 kg ble 1.15 l/mil. Da gjenstår det å se hvordan det blir til sommeren med full bil og vogn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA