Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

RAOlsen

Fylte tanken på søndag, kjørt 130mil, 0,28L/mil.
Det meste på eldrift uten å spare på AC etc, passer på å forvarme ved lavere temp enn 10-12grC.
En tur til Oslo,  12mil hver vei + 5 turer med tilhenger full av hageavfall.
Utrolig fornøyd med PHEV.  :) :)

EinG

#16
Fylte idag, litt over en mnd siden sist, 37.17 liter på 1370 km, gir 0,27 på milen. Mest småturer (inkl tur med henger), men også en tur over Hardangervidda i høstferien. Satser på å komme under 0,2 til våren/sommeren.

tekri

Fikk min PHEV 5 mars i år. Har nå kjørt totalt 9230 km med variert kjøring, bla. seks turer til Haugastøl (42 mil t/r). Forbruket i denne perioden er på 0,38 l/mil noe jeg vil betegne som ganske fantastisk. Er ellers topp fornøyd med bilen, og det er artig å registrere hvordan jeg har lagt om kjørestilen min. Nå er det om å gjøre å kjøre mest mulig uten at bensinmotoren starter :) Når det nå begynner å bli kaldere i været og jeg er begynt å bruke forvarming, registrerer jeg at det skrives at denne kun står på i 10 min. Er det noen som har funnet en metode til å forlenge denne slik at det er mulig å komme ut til en god og varm bil?

geos

Jeg har kjørt ca 1600 km siden jeg fikk bilen 10 oktober, og har et snittforbruk på 0.22 liter / mil. De siste 1100 km har jeg 0.17 liter / mil.

RAOlsen

Kom nettopp hjem fra en førjulstur til København.  1040 km, snitt ned var 0,92l/mil, snitt opp ble 0,85l/mil.
Brukte ACC på alt av motorvei.
Syns forbruket er svært akseptabelt tatt i betraktning bilens vekt og hastighet. 
Brukte batteri i København og "save" på motorveien. 

Dykkern

Sitat fra: RAOlsen på søndag 07. desember 2014, klokken 17:34
.....snitt ned var 0,92l/mil, snitt opp ble 0,85l/mil
....
Syns forbruket er svært akseptabelt tatt i betraktning bilens vekt og hastighet.

Synes det var høyt jeg.

RAOlsen

Sitat fra: Dykkern på søndag 07. desember 2014, klokken 17:44
Sitat fra: RAOlsen på søndag 07. desember 2014, klokken 17:34
.....snitt ned var 0,92l/mil, snitt opp ble 0,85l/mil
....
Syns forbruket er svært akseptabelt tatt i betraktning bilens vekt og hastighet.

Synes det var høyt jeg.

Ved første øyekast kan det se sånn ut. Det man må ta i betraktning er at en stor del av veien går i 115-130km igjennom Sverige. I slike hastigeter skjer det radikale ting med luftmotstanden sammenlignet med 80-100km. Det gjør innhogg i suppa.
Til sammenligning har jeg på samme rute kjørt Honda CRV(bensin) på ca 1l og den forrige hybriden vår, Citroën DS5 hybrid diesel på 0,6l.
Så tatt i betraktning en 2L bensinmotor, tung bil og noe høyere snittfart enn vanlig så mener jeg fortsatt at det er greie tall.

erik e

Helt normalt. Denne bilen er vel ikke "bygget" for denne type kjøring. Diesel utgaven kjører vel på halvparten .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

WAK81

Oppdatering på forbruk: Etter 7400 km har snittforbruket vært pene 0,29 l/mil. Første tur i sprengkulde i dag tidlig, 13 minusgrader. Bilen var forvarmet og det var ikke noe problem å kjøre med ren el-drift sålenge klima stod på 15,0 grader. Ble derimot veldig kaldt i kupeen til slutt...

Fiffik78

Gårsdagens langtur på 700 km, med Thule vingbar uten noe last, gikk på 0.65 i snitt, temmelig fornøyd med det. En nydelig vinterbil, kjører med Michelin X-ice 3, 225/60/17.

Var fulladet fra start, ikke ladet underveis.
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: WAK81 på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:18
Oppdatering på forbruk: Etter 7400 km har snittforbruket vært pene 0,29 l/mil. Første tur i sprengkulde i dag tidlig, 13 minusgrader. Bilen var forvarmet og det var ikke noe problem å kjøre med ren el-drift sålenge klima stod på 15,0 grader. Ble derimot veldig kaldt i kupeen til slutt...

Hei,

Pene tall, men husk at 15 grader betyr varme av!


diax

Sitat fra: WAK81 på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:18
Oppdatering på forbruk: Etter 7400 km har snittforbruket vært pene 0,29 l/mil. Første tur i sprengkulde i dag tidlig, 13 minusgrader. Bilen var forvarmet og det var ikke noe problem å kjøre med ren el-drift sålenge klima stod på 15,0 grader. Ble derimot veldig kaldt i kupeen til slutt...

Som geos nevner er 15,0 grader = null varme. For å kunne benytte varme uten at ICE starter
er det viktig at kjølevannet er godt oppvarmet. Eneste måten å få til dette på er å gjenta
forvarming. Oppdaterer du appen i dag vil du se at du kan velge mellom 10, 20 og 30 minutter
oppvarmingstid.
Sett klimaanlegget på 15,0 når du forlater bilen på kvelden. Dagen etter kjører du forvarming så
lenge du gidder. (Mest gunstig å ha 16A ladekabel for å unngå å tappe mer enn nødvendig fra batteriet)
Deretter starter du bilen og velger INFO->TUR og så fliken ENERGIOVERVÅKNING.
Da ser du hvor mye effekt klimaanlegget trekker. Forsøk så å juster opp trinnvis 0,5 grader.
Det tar noen sekunder for effektmetere oppdaterer seg, så vent 3-4-5 sekunder mellom hvert trykk.
Min erfaring er at ICE starter ved effektforbruk et sted ved >3,5-4kW.

Fonnis

#27
Dette er imponerende å lese. Skikkelig imponerende faktisk. Kjører 22-23 000 km i året og tror dette er en smart bil for meg. Mye E6, men man får legge om hastigheten litt og holde seg rett under 100, i hvert fall ikke så mye over. Regner man på hvor mye tid man sparer på å kjøre i 80 kontra 100, så blir man dessuten ikke imponert :) I hvert fall ikke på halvlange strekninger. Da er det penger å spare på å ta ned hastigheten i denne bilen..

Veldig spennende å lese erfaringene deres, del gjerne mer! Har prøvekjørt den to ganger, men det er ikke store inntrykket man får når man bare har den en time på fulladet batteri.

Har lest et sted at det luktet svidd (!!) da "charge"-funksjonen ble brukt. Noen som har opplevd liknende? Høres kanskje en tanke skummelt ut..

Forelsket i bilen...? Jepp. Lommeboka er bekymret nå, det er jo en stor engangs-utgift å kjøpe den.  :o

PHEV-ftw

Sitat fra: Fonnis på tirsdag 17. februar 2015, klokken 12:34
Har lest et sted at det luktet svidd (!!) da "charge"-funksjonen ble brukt. Noen som har opplevd liknende? Høres kanskje en tanke skummelt ut..

Dette er helt vanlig. Det oppstår en "svidd" lukt når man setter bilen på charge. Dette skyldes visstnok katalysatoren som varmes opp. Er ikke farlig eller noe galt.
Min erfaring er at man bare kjenner denne lukten når man står stille eller kjører veldig sakte.

Fiffik78

Det som er spennende er om lukta er permanent, skuffende hvis den er, kjørt 8800 km nå og ikke antydning til at den gir seg.

Ellers er forbruket på pene 0.45, det er bra mtp at 3500 av kilometerne er langturer uten lading.
Outlander PHEV 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA