Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

TMX

Det hadde vært veldig interessant og høre litt fra dere som er eiere av Outlander PHEV om hva det reelle forbruket er. Kanskje noen av dere har ført logg på hvor mye bensin dere har fylt over en lengre periode og kan regne ut forbruket utifra det?

Jeg skjønner at den har forbruk på linje med en vanlig bensin bil på langkjøring.
Men er det mulig å kun kjøre elektrisk på kortere turer opp til 50 km? Jeg har prøvekjørt en Outlander PHEV og reagerte på at bensinmotoren starter når man starter bilen. I følge selgeren var det for å få i gang varmeapparatet. Motoren starter også når man bruker AC i bilen under kjøring. Dette burde ha vært løst ved å kun bruke varmepumpe som Nissan Leaf og Tesla.

Hva er erfaringen til dere som eier en Outlander PHEV. Har dere noen metoder for å kunne kjøre korte turer uten å bruke bensinmotoren i det hele tatt og da tenker jeg uten at dere må sitte med lue og votter for å ikke fryse når det er kaldt?

WAK81

Fylte nylig 30 liter etter kjørte 800 km. 0,38 på mila med andre ord.  Skal sies at jeg er på flyttefot og har kjørt en del lengre turer med henger. Har foreløpig klart å kjøre ca 4 mil på ren eldrift. Bilen kan forvarmes før du skal kjøre, da slipper du å sette på klimaanlegget. Klimaanlegget settes da på OFF. Dersom du hadde klimaanlegget på ved siste kjøretur tror jeg motoren starter før du rekker å sette slå av klimaen. Tar et lite halvminutt før motoren da stopper er min erfaring.
Ellers kan du alltids sette på setevarmen uten at motoren starter.

diax

Hei TMX

Jeg har ikke fått rota meg til å logge noe særlig, men utgiftene til drivstoff har uten tvil gått betydelig ned
og jeg har fått litt inntrykk. I stedet for to fulle tanker til kr 2.200,- pr måned på min forrige bil har jeg nå
ligget på kr 350,- i bensin + kr 150,- i strøm i måneden.

I mars kjørte jeg Halden-Gol på 0,59l/mil og Gol-Halden på 0,52l/mil. Dette med to voksne, to barn, skiboks og bagasjerommet helt fullt. Startet med fullt batteri før begge strekker. Det syns jeg er meget respektabelt av en forholdsvis stor bil med masse lik >1800kg, 4x4, og hvertfall av utseende ikke spesielt aerodynamisk.

Å kjøre 50km kun elektrisk går fint. Men det betyr at du da ligger i et fartsområde fra 50 til 80 km/t.
På motorvei i 120 km/t (på nåla) får jeg batteriet til å holde 30-32 km.

For å unngå at bensinmotoren starter velger jeg manuelt temperatur =20 grader samt laveste viftehastighet før jeg slår av bilen. Jeg slår også av A/C-kompressoren. Når jeg så neste gang starter bilen velger jeg først ECO-modus. Så slår jeg på klimaanlegget ved å trykke Auto-knappen. Så justerer jeg temperaturen opp til 22 grader. Ved en slik fremgangsmåte har aldri bensinmotoren startet for meg. Ikke fryser jeg heller.
Man kan sjekke hvor mye effekt klimaanlegget trekker og da pleier det å ligge på 4-5 kW under oppvarmingsperioden.

Ved bruk av air-condition har jeg samme fremgangsmåte. Tror nøkkelen for å unngå at bensinmotoren starter er å få satt bilen i ECO før man skrur på oppvarming eller nedkjøling.

Lille Bilen

Hei TMX

Sist helg kjørte vi Bergen-Oslo-Bergen. Forbruket var 0,6l/mil den ene veien og 0,61l/mil den andre veien. Siden har jeg tilbake i Bergen bare kjørt på strøm. Venter på en dag med lave bensinpriser så skal jeg fylle opp bensintanken igjen.

Spørsmålet om daglig forbruk er avhengig av daglig kjørelengde. 3 mil går greit uten å tenke over hvordan jeg kjører (slipper "rekkeviddeangst").

Vi har en hytte 6mil hjemmefra (Kvamskogen) med 400m stigning på slutten. Foreløpig har jeg ikke klart å kjøre en vei på bare strøm men målet er å klare hjemturen på bare strøm. Tror det skal gå en sommerdag med litt mer trening.

Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

TMX

Takk for gode svar.

Blir imponert av bilen når jeg leser svarene deres.
ca 0,6 l per mil på langtur er bra med tanke på bilens størrelse og vekt samt at det er en 4WD.

Høres også ut som om dere har lært dere noen smarte triks for å unngå at bensin motoren starter på småturer og det er jo på småturer denne bilen virkelig er genial. Kan tenke meg at det fort går sport i å kjøre mest mulig på strøm når man eier denne bilen. Grafikken som viser hvor kreftene kommer fra bidrar også til dette, det var i hvert fall noe jeg opplevde når jeg prøvekjørte. Jeg syntes også at justeringen av regenerering med "gir" hendlene på rattet fungerte glimrende. Kanskje du klarer å kjøre helt hjem fra hytta ved hjelp av aggressiv regenerering ned bakkene fra hytta "Lille Bilen"  ;) 

fstromsv

Et innlegg fra meg i en annen tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12657.msg203359.html#msg203359

Forbruk i det daglige til og fra jobb (19.2 km t/r): ~0.0 :)  På en så kort tur er det sjeden jeg har behov for A/C.  To dager til/fra jobb før jeg lader hjemme, går fint.

Prowler

#6
Rett før jeg fikk Outlanderen byttet jeg jobb og endret kjøremønster totalt. Mitt nye kjøremønster er ikke ideelt for denne bilen. Mange turer på 100-200 km og ikke så mye småkjøring.

Men har til nå kjørt ca 7000 km og må si at jeg er veldig fornøyd med forbruket.

Jeg kjører ikke ofte i økomodus, har altid på klima/ac samt at jeg kjører fort :-X Har så langt et blandet forbruk på 0,56 l på mila og det synes jeg er bra.

Edit. Mente selvsagt 0,56 ikke 5,6  :o

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ErikMe

Ligger på 0.55 langkjøring tomt batteri. Siden langkjøringene mine stort sett består av hytteturer inkluderer det også litt høydeforskjeller og bagasje i bilen. Fornøyd med dette.

På småkjøring < 44 km bruker jeg fortiden kun strøm. På vinteren blir det noe bensin for å holde komforen oppe :)

Synes det er flott på 'mellomlange' turer å ligge på 0.2- 0.3 :) blir ganske lang tid mellom bensinstasjon besøk. Krever ladet batteri fra start selvsagt.

aaa3

Første bensinfylling etter en drøy måned med bilen. 36,5 l på 1142 km - det blir 0,32 l/mil  :D
Blandet kjøring, flest småturer på bare EL, men også noen lengre turer med mye bensindrift. En tur til fjells, mye bakker og 180 km hver vei.
Men bare sommerføre, og forsiktig bruk av AC.
Alt i alt veldig fornøyd!

geos

Hei,

"Late to the game"
Men, ny PHEV eier her:  0.23 L/Mil etter ca. 300 km: Lite statistikk å bygge på, men det er mine tall så langt.

Se forøvrig denne testen:

http://ecomento.com/2014/06/19/plug-in-hybrid-mitsubishi-outlander-phev-as-efficient-as-they-say/



Fiffik78

4800 km, 0.46 på mila i snitt, men inneholder 2200 km på kun bensinmotor. Jeg elsker bilen og drivlinjen!
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: Fiffik78 på onsdag 22. oktober 2014, klokken 16:21
4800 km, 0.46 på mila i snitt, men inneholder 2200 km på kun bensinmotor. Jeg elsker bilen og drivlinjen!

Meget bra. Logget 686 km i dag: Kjørte fra Askim til Oslo: 0.23 på mila da jeg kom til Oslo, med 2 km EL igjen. Nullet med et uhell ut Manuell snitt som da stod på 0,28 siden bilen var ny. Irriterer meg at den ikke ber om bekreftelse på en slik nullstilling: Hadde tenkt å la den bare gå...

Samme her, jeg nyter bilen og systemet så langt...

Vil senere skrive litt om hvordan jeg mener bilen bør kjøres for å spare mest mulig: Faktisk kan du lære av hvordan bilen selv sparer når den er tom for batteri: Legg merke til når den lader, og når den bruker EL...

Car-El

Så i dag? Hvordan er forbruket?

Er litt (veldig mye) interessert i bilen som drosje.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA