Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av VanillaBean, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:38

« forrige - neste »

VanillaBean

Jeg har gledet meg til å bytte dekk, da kapasitet gjennom vinteren har vært rundt 100-110 km. (I fjor sommer lå kapasitet rundt 160 km.) Dessverre ligger nå kapasiteten rundt 130 km og jeg er litt bekymret....

Bilen var ny i september 2013.

Tallene ovenfor er basert på "guessometeret", men jeg kjører stort sett det samme hele tiden og tallet ved fulladet bil har vært forutsigbart.
iMiev siden september 2013.

TB

At batteri skal vere redusert før bilen er 1 år er lite truleg.

Hadde du lange turar i 2013, eller var det "guessometeret" som viste at du kunne klare 160?

Som kjent vil "guessometeret" rekne ut forventa rekkevidde på grunnlag av historisk forbruk. Har du stigning opp til heimen vil du alltid starte med estimat som er mindre enn normalt. Er det unnabakke vil det bli omvendt.

For at estimat på batteriet sin ladestatus skal bli kalibrert har det vore nevnt ein utlading til ca 2 prikkar, og så lade til 100% igjen kan lønne seg. Batteriet blir ikkje betre av dette, men bilens system vil justere seg for den energimengda som batteriet kan lade.

Ein betre test vil vere og ta ein lengre tur, helst uten varme, i tørt vær. Kva er faktisk rekkevidde? Min erfaring med C-Zero 2012 modell er ca 130 km, med fin kjøring.

Mitsubishi i-Miev 2013 har ein ny motor, i følge reklamen er maks rekkevidde auka frå 150 til 160 km. Dette blir i praksis 135 km?, som stemmer med estimat du ser..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Kjør den nesten helt tom for strøm en gang og lad opp! Så skal du se det ordner seg. Det hender at guessometeret må kalibreres litt, dette mener jeg også skal stå i brukermanualen. Redusert batterikapasitet har jeg null tro på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på søndag 11. mai 2014, klokken 22:36
Kjør den nesten helt tom for strøm en gang og lad opp! Så skal du se det ordner seg. Det hender at guessometeret må kalibreres litt, dette mener jeg også skal stå i brukermanualen. Redusert batterikapasitet har jeg null tro på.

Det som sliter på batterier er å tømme dem helt, og å fylle dem helt opp. (Det er selvsagt bufre, men dog.)

Selv om dette selvsagt neppe gjør noe en gang i mellom, så virker det merkelig å slite på batteriene bare for å resette en måler, som i utgangspunktet neppe er videre nøyaktiv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på søndag 11. mai 2014, klokken 23:12
Det som sliter på batterier er å tømme dem helt, og å fylle dem helt opp. (Det er selvsagt bufre, men dog.)
Har aldri vært redd for å tømme trillingbatteriet, det skjer rett som det er. Har forøvrig den beste batterikapasiteten etter 40k og 60k km så langt her på trillingforumet, så det sliter tydeligvis ikke så voldsomt mye. (Men jeg har passet på å ikke lade fullt for så å la bilen bli stående.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: Rio på søndag 11. mai 2014, klokken 23:12
Selv om dette selvsagt neppe gjør noe en gang i mellom, så virker det merkelig å slite på batteriene bare for å resette en måler, som i utgangspunktet neppe er videre nøyaktig.

Det skjer ein måling av kWh inn, og kWh inn i batteriet. Men, etter ei tid vil denne bli (meir) unøyaktig. Hadde sikkert vore mulig og få denne meir nøyaktig, men neppe noko Mitsubishi har brukt resurser på. Har lest at Tesla S og har noko av samme problem. Med 86 kWh pakke som "aldri" blir brukt opp, eller lada til 100% kan det nok bli feil i estimatet her og.

Som nevnt av Tomrh, trillingen virkar som det er teke høgde for "missbruk", slik at det er gode nok grenser på 100% og 0% til at batteriet ikkje tek skade, utover normal slitasje. At batteriet vil bli svakere over tid er klart, men om dette tek lang nok tid vil resten av bilen og vere "brukt opp" :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA