Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av erikf, tirsdag 27. mai 2014, klokken 15:48

« forrige - neste »

erikf

Etter hvert kommer det til å bli nødvendig med type 2-kabel for å lade leafen. Noen erfaringer? Er denne her bra eller kan andre leverandører anbefales?
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_16A_fra_de_nye_ladestolpene

Hva er egentlig forskjellen på 16 og 32 ampere på disse kablene? Hvis du har en ny leaf med mulighet for 32 amp, vil 16A-kabelen smelte? Det er jo ikke noen intelligens i kabelen lenger?

Bør jeg like gjerne skaffe 32A-kabelen med tanke på fremtidige muligheter, selv om nåværende bil kun klarer 16A? Det er jo bare et par hundrelapper i forskjell.

Meget enkel kabel dette her, eller? Antar det må være superbra kvalitet siden ledningen koster nesten 2000?

Noen vits i å sitte på gjerdet? Kommer andre tekniske løsninger som gjør denne avlegs? Kommer prisen til å falle?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

nofuelno

Sitat fra: erikf på lørdag 10. mai 2014, klokken 10:47
Etter hvert kommer det til å bli nødvendig med type 2-kabel for å lade leafen. Noen erfaringer? Er denne her bra eller kan andre leverandører anbefales?
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_16A_fra_de_nye_ladestolpene

Hva er egentlig forskjellen på 16 og 32 ampere på disse kablene? Hvis du har en ny leaf med mulighet for 32 amp, vil 16A-kabelen smelte? Det er jo ikke noen intelligens i kabelen lenger?

Bør jeg like gjerne skaffe 32A-kabelen med tanke på fremtidige muligheter, selv om nåværende bil kun klarer 16A? Det er jo bare et par hundrelapper i forskjell.

Meget enkel kabel dette her, eller? Antar det må være superbra kvalitet siden ledningen koster nesten 2000?

Noen vits i å sitte på gjerdet? Kommer andre tekniske løsninger som gjør denne avlegs? Kommer prisen til å falle?
Jeg ville anbefalt en 16A kabel siden da kan du få den i spiralisert versjon slik som denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-16a-4m-spiral#product
Da slipper du at kabelen blir liggende på bakken og bli skitten.
Kabelen vil ikke smelte om du bruker den på en bil som kan trekke 32A da kabelen identifiserer seg som en
16A-kabel overfor bilen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

erikf

Sitat fra: nofuelno på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:21
Kabelen vil ikke smelte om du bruker den på en bil som kan trekke 32A da kabelen identifiserer seg som en
16A-kabel overfor bilen.
Aha, så det er en liten slags intelligens i kablene selv om mesteparten er tatt inn i "veggen" jf. mode 3.
En slik spiralkabel blir vel hengende i luften slik at det blir "hekkeløp" for folk som vil gå forbi mellom bil og vegg, slik det er på mange offentlige ladeplasser? Fordelene er kanskje at den ikke blir skitten av søle i veien, og at det er enklere å pakke den i bilen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

bjorn_2390

Sitat fra: erikf på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:24
Aha, så det er en liten slags intelligens i kablene selv om mesteparten er tatt inn i "veggen" jf. mode 3.
?? Åssen kom du til den konklusjonen? (Hilsen uviss.)

Hvor du skal bruke kabelen, vil vel være avgjørende. Skal man bruke den for det meste hjemme, gjør det vel kanskje ikke noe om det kan virke som hekkeløp. I motsetning, vil det hjemme hos meg funke dårlig med hekkeløp. Jeg må derfor bite i det sure eplet (for det ER surt), og få møkkete kabel.  :-\
Blå Euro-Leaf (2012)

erikf

Sitat fra: bjorn_2390 på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:31
Sitat fra: erikf på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:24
Aha, så det er en liten slags intelligens i kablene selv om mesteparten er tatt inn i "veggen" jf. mode 3.
?? Åssen kom du til den konklusjonen? (Hilsen uviss.)
Siden @nofuelno sier at kabelen identifiserer seg som en 16A-kabel overfor bilen. Det er dette "intelligensen" i kladde på medfølgende leaf-kabel gjør, og som mode 3-lading gjør. Vegguttaket skal si hvor mye strøm som kan trekkes, så trekker bilen så mye den får lov til.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Sitat fra: nofuelno på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:21
Jeg ville anbefalt en 16A kabel siden da kan du få den i spiralisert versjon slik som denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-16a-4m-spiral#product
Da slipper du at kabelen blir liggende på bakken og bli skitten.
Kabelen vil ikke smelte om du bruker den på en bil som kan trekke 32A da kabelen identifiserer seg som en
16A-kabel overfor bilen.
Men dette er forresten type 2 i begge ender. Med leaf trenger man jo en type 1 i bilenden?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:48
Sitat fra: nofuelno på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:21
Jeg ville anbefalt en 16A kabel siden da kan du få den i spiralisert versjon slik som denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-16a-4m-spiral#product
Da slipper du at kabelen blir liggende på bakken og bli skitten.
Kabelen vil ikke smelte om du bruker den på en bil som kan trekke 32A da kabelen identifiserer seg som en
16A-kabel overfor bilen.
Men dette er forresten type 2 i begge ender. Med leaf trenger man jo en type 1 i bilenden?

Det er korrekt. Du må ha Type 2 til Type 1. Vil du ha spiralkabel så selger Elbilhjelpen dette:

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_kabler_for_16A_med_3_meters_spiralkabel
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: erikf på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:48
Sitat fra: nofuelno på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:21
Jeg ville anbefalt en 16A kabel siden da kan du få den i spiralisert versjon slik som denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-16a-4m-spiral#product
Da slipper du at kabelen blir liggende på bakken og bli skitten.
Kabelen vil ikke smelte om du bruker den på en bil som kan trekke 32A da kabelen identifiserer seg som en
16A-kabel overfor bilen.
Men dette er forresten type 2 i begge ender. Med leaf trenger man jo en type 1 i bilenden?
Ja, den finnes som type2>type1 også.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Disse kablene inneholder en kodemotstand som begrenser laderens stromtrekk.

Kablene er relativt kostbare fra produsent, men vi har naa grunnet markedsituasjonen og det faktum at spiralkablene vaare kun er 3m lange i utstrekt lengde besluttet aa sette ned prisen paa disse til 1800 kr saa langt lageret rekker.

Ellers forventer vi inn 350 kg med mode 3 ladekabler neste uke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Hvorfor selges det kabler med 16A type2-type1 når 32A koster så lite ekstra?
Har man leaf med 16A lader er det vel ikke noen fordel med 16A-kabelen? Hvorfor ikke bare velge versjonen med 32A?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på lørdag 17. mai 2014, klokken 15:11
Hvorfor selges det kabler med 16A type2-type1 når 32A koster så lite ekstra?
Har man leaf med 16A lader er det vel ikke noen fordel med 16A-kabelen? Hvorfor ikke bare velge versjonen med 32A?

16A versjonen er tynnere og lettere, dermed enklere å ha med å gjøre. Det er liten vits i å kjøpe 32A kabel om man har 16A lader...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Et annet moment er at når det kommer til spiralkabler så blir det betydelig prisforskjell på 16A og 32A.

Hos oss koster desverre 32A enfase spiral 1000 kr ekstra; dog i 5 meters versjon mot 3 meter i 16A. Altså 1800 kr / 2800 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. mai 2014, klokken 15:27
Sitat fra: erikf på lørdag 17. mai 2014, klokken 15:11
Hvorfor selges det kabler med 16A type2-type1 når 32A koster så lite ekstra?
Har man leaf med 16A lader er det vel ikke noen fordel med 16A-kabelen? Hvorfor ikke bare velge versjonen med 32A?

16A versjonen er tynnere og lettere, dermed enklere å ha med å gjøre. Det er liten vits i å kjøpe 32A kabel om man har 16A lader...
I tilfelle jeg
- Skaffer meg en bil med 32A-lader.
- Vil bruke kabelen på en annen bil med 32A-lader.

Derfor lurer jeg på om det er en bakdel å ha 32A-kabel. Vekt, størrelse, fleksibilitet er i følge deg bedre på den minste kabelen, dette er jo gode (om enn små) argumenter. Men det hadde vært topp om det var tydeligere på nettsidene til nofuel og elbilhjelpen at det kanskje kan anbefales med 32A-kabel hvis man vil tenke fremover.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

BE

Ikke glem at 32A kabler trenger overganger for å lade på vanlige stikk...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på søndag 18. mai 2014, klokken 12:36
Ikke glem at 32A kabler trenger overganger for å lade på vanlige stikk...

Type2 kabel trenger en Mode3 stolpe/boks så vanlig stikk er ikke noe man trenger å tenke på

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA