Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Webasto på PSA

Startet av gars, mandag 08. desember 2008, klokken 11:32

« forrige - neste »

RoadRunner

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 23. juni 2010, klokken 23:57
Hei!

Jeg tar opp igjen denne tråden, da det tydeligvis har skjedd ting.
....
Jeg har hele tiden fått beskjed  om og trodd at Buddy var klar for nye batterier og ikke måtte bygges om. 

Vil bare bekrefte at dette er samme beskjed jeg fikk i desember-09.  Prisen for å bygge om Roadrunner'n (des-08) ble på ca 90.000 og det ville lønne seg å selge den og heller kjøpe en ny modell.

Ståa nå er at jeg har kjørt ca 16.700 km, batteri-par 5-6 er ifølge carcomputer på 60%,  typisk kjørelengde ca 25km ... Rørleggeren har tømt lommeboka mi, så jeg ber til høyere makter om en varm sommer og at kapasiteten holder ut høsten  :-[
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hkaspenberg

Sitat fra: hens på fredag 25. juni 2010, klokken 23:06
Om en erstatter 350kg bly med 150 kilo lithium, vil bilen bli vesentlig høyere. Dette forårsaker at pendelbevegelsen på styrestagene kommer i en posisjon som gjør at bilen lager uforutsigbare styreutslag. Dette medfører at tannstanghøyden må endres.
Bak vil spissingen forandre seg slik at den blir mer negativ, noe som vil forsterke de uforutsigbare styreutslagene fra forstillingen.
Disse vinklene er ikke justerbare originalt, og en må derfor endre innfestingene både for tannstang og bakstilling.
Derfor blir batteribyttet dyrt.

Det lar seg gjøre, men fordrer stor nøyaktighet ved utmålinger før, under og etter ombygningen.

Jeg bygget om fra 350kg bly til rundt 220kg NiCAD, og det eneste vi gjorde var å kappe av 1.5 turn på fjærene rundt hele slik at bilen kom ned i orginal høyde. Kan ikke si at kjøreegenskapene ble noe værre, heller bedre siden bilen ble mye stivere i fjæringen. Dermed krenget den langt mindre noe som tilsa at man kunne kjøre langt tøffere svinger før den slapp bak.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#77
Sitat fra: RoadRunner på mandag 28. juni 2010, klokken 10:14
Ståa nå er at jeg har kjørt ca 16.700 km, batteri-par 5-6 er ifølge carcomputer på 60%
Mulig jeg er helt på jordet men har noen tenkt på eller forsøkt om recondisjoneringsfunksjonen på en avansert Ctek lader (feks. XS 7000 eller XS 25000) kan forlenge levetiden på batterier som begynner å synge på siste verset ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rymegnal

Sitat fra: Rymegnal på fredag 25. juni 2010, klokken 11:31
Nå legger jeg vel denne ballen død, så får jeg se hva jeg gjør. Nå står "Den sinte gule vepsen" helt stille stille. Og her sitter jeg...

Og vi kaster ballen opp igjen. Hentet vepsen i dag. Med nye blybatterier... gjørte 3,6mil hjem og var nede på 40% når jeg satte den i garasjen. Nå skal jeg lese meg opp på dette med lading, ladekurver og hvem som anbefaler hva for å forlenge levetiden på batteriene lengst mulig!
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

Sitat fra: Elmo på mandag 28. juni 2010, klokken 11:53
har noen tenkt på eller forsøkt om recondisjoneringsfunksjonen på en avansert Ctek lader (feks. XS 7000 eller XS 25000) kan forlenge levetiden på batterier som begynner å synge på siste verset ?
Rekondisjoneringsfunksjonen skal løse opp sulfat og jeg tror den har minimal virkning på deep cycle batterier som er brukt riktig. Som kjent oppstår sulfatering når blybatteri står utladet for lenge. Jeg har en boks som visstnok skal gjøre det samme, CAN-pulse. Jeg mangler utstyr til testing av kapasitet, men jeg har merket at etter 2 måneder med konstant vedlikeholdslading og CAN-pulse blir hvilespenningen høyere. Dette kan også skyldes at syra har blitt sterkere ved at noe vann har fordampet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Nå skal vi vel ikke ha annonser inne i de tekniske trådene men jeg drister meg allikvel til å referere til annonsen for nytt ladeprogram til Buddy http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2764.0
Jeg har ikke peiling på Buddy selv, så om dette programmet til Rav4_EV har noe for seg må andre uttale seg om.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: Elmo på lørdag 21. august 2010, klokken 11:59
Nå skal vi vel ikke ha annonser inne i de tekniske trådene men jeg drister meg allikvel til å referere til annonsen for nytt ladeprogram til Buddy http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2764.0
Jeg har ikke peiling på Buddy selv, så om dette programmet til Rav4_EV har noe for seg må andre uttale seg om.

Jeg har tenkt på dette flere ganger,  Rav4_EV har nevnt at han har dette. Er det noen som har kjøpt dette og har erfaring fra dette? Jeg vil nødig gjøre noe "dumt" som medfører at jeg må bytte batterier om en kort stund. Siden jeg har helt nye batterier nå.

Og hva vil den optimale lademåten på en buddy være? Kjøpe denne shipen til Rav4_EV, og sette timer på strømmen som eks. skrur seg av kl. 22.00 og på kl 07.00 når jeg lader hjemme. På jobben har jeg ikke veldig lyst til å sette på timer da det finnes et lass med folk som ikke kan la andres ting være i fred.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

#82
Sitat fra: Rymegnal på søndag 22. august 2010, klokken 17:47
Og hva vil den optimale lademåten på en buddy være? Kjøpe denne shipen til Rav4_EV, og sette timer på strømmen som eks. skrur seg av kl. 22.00 og på kl 07.00 når jeg lader hjemme. På jobben har jeg ikke veldig lyst til å sette på timer da det finnes et lass med folk som ikke kan la andres ting være i fred.
Koblingsur med forsinket start-tid vil hovedsaklig sørge for at batteriet nylig er fulladet når man skal kjøre. Dette har mest nytte ved bruk av nikkel-basert batteri, som har stor selvutlading det første døgnet etter fullading.

Et godt ladeprogram som er tilpasset aktuell batteritype er av stor verdi, men det kan bare til en viss grad kompensere for ubalanse i batteripakka (blokkene har forskjellig spenning) når cellene lades i serie. Derfor er det viktig å velge blokker som er mest mulig like når en ny pakke settes sammen.

Mens jeg var på Elbil Norge lærte jeg å sette sammen en korrekt batteripakke, noe de alltid har gjort på nye biler og ved bytte av pakke. Jeg håper de har tatt seg tid til å fortsette med dette etter at produksjonen ble trappet opp i den nye fabrikken på Økern.

Dersom man tar seg tid kan man balansere batteripakka (f.eks 2 ganger pr år) med en 12V/5-10A elektronisk lader som kobles til de blokkene som har lavest spenning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mohpet

Sitat fra: Rymegnal på søndag 22. august 2010, klokken 17:47
Hei!

Sitat fra: Elmo på lørdag 21. august 2010, klokken 11:59
Nå skal vi vel ikke ha annonser inne i de tekniske trådene men jeg drister meg allikvel til å referere til annonsen for nytt ladeprogram til Buddy http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2764.0
Jeg har ikke peiling på Buddy selv, så om dette programmet til Rav4_EV har noe for seg må andre uttale seg om.

Jeg har tenkt på dette flere ganger,  Rav4_EV har nevnt at han har dette. Er det noen som har kjøpt dette og har erfaring fra dette? Jeg vil nødig gjøre noe "dumt" som medfører at jeg må bytte batterier om en kort stund. Siden jeg har helt nye batterier nå.

Og hva vil den optimale lademåten på en buddy være? Kjøpe denne shipen til Rav4_EV, og sette timer på strømmen som eks. skrur seg av kl. 22.00 og på kl 07.00 når jeg lader hjemme. På jobben har jeg ikke veldig lyst til å sette på timer da det finnes et lass med folk som ikke kan la andres ting være i fred.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2764.msg22516#msg22516
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Patriq Backlund

Sitat fra: bosonic på fredag 09. januar 2009, klokken 09:28
Den beste (og dyreste) løsningen er å benytte en 12V lader pr batterisett.
Da har man løst problemet med ubalanse, og det er bare et problem igjen, nemlig overlading pga ladestart i området 50-100% (energimåler)

Takk for sist! :-)

Kan du utvikle det med overlading  pga ladestart? Hva er det, og hvordan oppstår det?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

bosonic

#85
Takk for sist ja :)

La oss si at du tar en tur med bilen til butikken og starter ut med 100% på energimeteret. Du kjører kun 10 km på denne turen og setter bilen til lading igjen når du kommer hjem. Mange anbefaler jo at når du har blybatterier så skal du lade ofte og forøvrig står det jo i brukerveilledning til Buddy: "Sørg gjerne for jevnlig, fullførte ladinger, f.eks om natta". Du har kanskje kort vei til arbeid og lademuligheter der, så du benytter deg av det og lader hver dag på jobben samt hver natt hjemme.
Det som skjer når bilen lades opp igjen etter småturer er at batteriene overlades. Kewet / Buddy har bare en lader og ingen "BMS" (Battery Management System) som sørger for at batteriene får et godt og langt liv.

Laderen i bilen virker på samme måte som de flest blyladere i dag, og består av tre faser (trestegs lading). Dette er en god måte å lade batteriene på så lenge en starter ladingen når batteriene er utladet lavere enn ca 70%.(helst ned mot 50%) I fase 2 som kalles Absorbsjonsfasen foregår det en total opplading av batteriene samtidig som en liten "kontrollert"overlading skjer for å utjevne sellene i batteriene. Når laderen stares for ofte vil denne overladingen bli skadelig og i tillegg vil en ubalanse i batteripakken oppstå.(og noen batterier får i tillegg skadelig overspenning)

Overlading vil på samme måte skje dersom man bruker 6 stk ladere i stedet for bilens originale lader, men da unngår man skadelig overspenning. Altså uansett om man bruker originallader eller 6 enkle ladere så må man ha gode laderutiner i tillegg.

Det er "noen" der ute i den store verden som har sett nødvendigheten av å konstruere intelligente ladere. Da er det bare å plugge i ladekontakten når som helst.
En slik lader måler tiden det går fra ladestart til batteripakken oppnår spenningsgrensen for Absorbsjonsfasen. Ut fra dette kalkuleres så tiden som laderen får stå på totalt, og vil variere alt etter hvor mye batteriene var utladet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på lørdag 28. august 2010, klokken 13:57
Det er "noen" der ute i den store verden som har sett nødvendigheten av å konstruere intelligente ladere. Da er det bare å plugge i ladekontakten når som helst.
En slik lader måler tiden det går fra ladestart til batteripakken oppnår spenningsgrensen for Absorsjonsfasen. Ut fra dette kalkuleres så tiden som laderen får stå på totalt, og vil variere alt etter hvor mye batteriene var utladet.

Ja Think og PSA har ladere av denne typen. Men det viste du.

Det underlige er at det da dukker opp utstyr for å overstyre denne funksjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#87
Det er vel nettopp det Bosonic skriver her den berømmelige Revne-boksen (ref) påstår at den gjøre.

Regner med det er den Elektrolux tenker på:
Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. august 2010, klokken 15:55
Think og PSA har ladere av denne typen. Det underlige er at det da dukker opp utstyr for å overstyre denne funksjonen
Underlig at ikke Revne konstruerer og selger boksen sin for Buddy istedenfor Think og PSA ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Denne tråden dreier seg om blybatteri. Th!nk og PSA brukte NiCd, som har helt andre krav til ladeprogram.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Zivan laderen er noe mer intelligent enn det som kommer frem her. Overladingsfasen beregnes ut fra hvor lang hovedfasen er. Dermed vil det ikke gi store problemer å lade batteriene selv etter en kort tur, FORUTSATT at ladeprogrammet er tilpasset batteriene. (Noe det ikke er.)

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA