Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Webasto på PSA

Startet av gars, mandag 08. desember 2008, klokken 11:32

« forrige - neste »

Focus

Jeg har gjort det med mine chairman batterier. Fylte på 10 ml destilert vann på alle cellene. Jeg løste problemet med å proppene med å bruke en engangssprøyte med en tynn når som jeg bare stakk forsiktig gjennom korken. Det fungerte veldi bra. Jorde en vakum test på en propp først for å se om den fortsatt var tett etter å ha stukket gjennom den og det var den.
Men det var ingen merkbar forbedring på rekkevidden etterpå.
Det er ca 14 dager siden jeg utførte påfyllingen så det kan være at controller trenger lenger tid for å finne ut av det.
Jeg har også tatt ut tempsensor slik at batteriene ikke får overlading ved 10 grader og under.
Det vil si at laderens spenning er som om det er 20 grader alltid.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hens

#61
Når et batteri er så tørt at kapasiteten minker, må det endel vann til. Ta opp en propp og fyll til du ser fuktighet i separatoren. Det blir nok en desiliter pr celle. Jeg fylte nesten en liter pr blokk før det synes på separatorene. Men da hadde batteriene gått 24.500 kilometer (Batteriene fra Tom's Buddy).

Det med sprøyten var en god ide, som sparer en masse tid. Det er også en måte å måle nøyaktig på. Dessuten er det vanskelig å få batteriene tette etterpå om proppene åpnes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Focus

Det høres logisk ut mine batterier har gått 15000 og er ikke så veldig redusert jeg har 60% etter 2 mil.
Problemet er at ved å bruke sprøytespissen så kan du ikke se hvordan det ser ut med tanke på hvor mye vann som fylles på.
Så dersom man skal se etter det må nok proppene åpnes.
Det jeg ikke vet er hvor mye jeg ødelegger dersom proppene ikke blir tette etterpå.
det blir ihvertfall større fare for utslipp av knallgass under lading og forbruk med påfølgende fare for eksplosjon.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hens

En dråpe plastlim vil vel rette på det.
Og dette er vel for å få noen ekstra kilometer når batteriet er modent for skift?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Focus

Det har du nok rett i både plastlimet og ønsket om noe km ekstra.
Jeg får gjøre et nytt forsøk, men venter til de har blitt vesentlig dårligere.
Jeg tror og at fjerning av temsensor vil hjelpe på lenger sikt.
Jeg kpmmer til å kjøpe nytt programm til lader når jeg skifter batteriene for å hindre overladingen under 10 grader.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bosonic

#65
Med så mye info som er tilgjengelig om nødvendigheten av riktig ladespenning, hvorfor ikke ta de rette grepene.
Monter i det minste batteribalansere som en minimumsløsning
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rymegnal

Hei!

Jeg tar opp igjen denne tråden, da det tydeligvis har skjedd ting.

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 26. november 2008, klokken 21:30

Vi alle vet jo at dette tar tid, og som den pessimisten jeg er, regner jeg med at jeg ikke får ny batteripakke i år. Kanskje neste år. Men i 2011, DA.... ;) Spørs vel om ikke min bil har fått ny eier innen da. Men man vet jo aldri om noen kan trylle litt.

Jeg var innom Økern i dag, siden jeg først var i Oslo og forhørte meg om nye batterier, og da ble jeg rett og slett skuffet. De anbefale å ikke å bytte til nye batterier, da kostnaden ved å bygge om bilen ville bli for høy. Jeg fikk ikke oppgitt noen pris. Jeg har hele tiden fått beskjed  om og trodd at Buddy var klar for nye batterier og ikke måtte bygges om.  Dette bekreftet de at det hadde gått vekk i fra.

Det var dagens nedttur.

Bytte av blybatteriene fikk jeg oppgitt til 23 500 om jeg ikke husker feil. (Fulgte ikke så nøye med på dette da det ikke var det jeg kom for å høre... ;)  )
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

svedman

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 23. juni 2010, klokken 23:57
Jeg var innom Økern i dag, siden jeg først var i Oslo og forhørte meg om nye batterier, og da ble jeg rett og slett skuffet. De anbefale å ikke å bytte til nye batterier, da kostnaden ved å bygge om bilen ville bli for høy. Jeg fikk ikke oppgitt noen pris. Jeg har hele tiden fått beskjed  om og trodd at Buddy var klar for nye batterier og ikke måtte bygges om.  Dette bekreftet de at det hadde gått vekk i fra.

Det var dagens nedttur.

What?? Dette er jo overhodet ikke det jeg fikk høre da jeg kjøpte min Buddy i 2008. De sa den var klargjort for nye batterityper. Skal på service neste måned, får høre da om min bil er annerledes enn din. Men hvis dette stemmer, er det virkelig en nedtur.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

hkaspenberg

Sitat fra: svedman på torsdag 24. juni 2010, klokken 09:57
Sitat fra: Rymegnal på onsdag 23. juni 2010, klokken 23:57
Jeg var innom Økern i dag, siden jeg først var i Oslo og forhørte meg om nye batterier, og da ble jeg rett og slett skuffet. De anbefale å ikke å bytte til nye batterier, da kostnaden ved å bygge om bilen ville bli for høy. Jeg fikk ikke oppgitt noen pris. Jeg har hele tiden fått beskjed  om og trodd at Buddy var klar for nye batterier og ikke måtte bygges om.  Dette bekreftet de at det hadde gått vekk i fra.

Det var dagens nedttur.

What?? Dette er jo overhodet ikke det jeg fikk høre da jeg kjøpte min Buddy i 2008. De sa den var klargjort for nye batterityper. Skal på service neste måned, får høre da om min bil er annerledes enn din. Men hvis dette stemmer, er det virkelig en nedtur.

Jeg bygget om en Kewet Eljet 97-modell til NiCAD høsten 2000. 6V SAFT-blokker har helt andre fysiske mål enn de orginale Hawker-12V-blokkene, men det gikk greit. Jeg sveiset inn noen platebiter her og der for støtte og limte blokkene på plass med cicaflex. Ergo går det greit å bygge om en Kewet/Buddy til nye batterityper sålenge batteriblokkene passer sånn noelunde fysisk.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rymegnal

Sitat fra: svedman på torsdag 24. juni 2010, klokken 09:57
Sitat fra: Rymegnal på onsdag 23. juni 2010, klokken 23:57
Jeg var innom Økern i dag, siden jeg først var i Oslo og forhørte meg om nye batterier, og da ble jeg rett og slett skuffet. De anbefale å ikke å bytte til nye batterier, da kostnaden ved å bygge om bilen ville bli for høy. Jeg fikk ikke oppgitt noen pris. Jeg har hele tiden fått beskjed  om og trodd at Buddy var klar for nye batterier og ikke måtte bygges om.  Dette bekreftet de at det hadde gått vekk i fra.

Det var dagens nedttur.

What?? Dette er jo overhodet ikke det jeg fikk høre da jeg kjøpte min Buddy i 2008. De sa den var klargjort for nye batterityper. Skal på service neste måned, får høre da om min bil er annerledes enn din. Men hvis dette stemmer, er det virkelig en nedtur.

Kan jo ha skjedd endrinegr fra din modell til min, jeg har 2006. Var snakk om bla bytte carcontroller også. Hvis det er flere som er i samme båt, kanskje folka på Økern til å gi ut litt mere info. Virket ikke som om de var spesielt villige til å gå i detaljer på dette. En jobb for foreningen? Jeg vil tro det er mange som har ventet på med å bytte batterier.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Focus

Dette temaet er utførlig diskutert i ningforumet. den tråden finner du her http://norstart.ning.com/forum/topics/nye-batterier-til-buddy-2006
Det er og diskutert her i dette forumet http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2562.0
og her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2532.0

Min konklusjon var at den enkleste måten dersom du klarer deg med kjørelengden som bly gir så skifter du til nye blybatterier.

Dersom motivet er å øke rekkevidden bytt ut budyen og kjøp en ny metrobuddy med ny batteriteknologi.

Jeg byttet til nye blybatterier og beholder buddyen til det kommer noe nytt og bedre.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rymegnal

Sitat fra: mx på torsdag 24. juni 2010, klokken 18:14
Dette temaet er utførlig diskutert i ningforumet. den tråden finner du her http://norstart.ning.com/forum/topics/nye-batterier-til-buddy-2006
Det er og diskutert her i dette forumet http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2562.0
og her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2532.0

Nå har jeg bare brålest disse trådene og finner ingen ting om at Pure har sagt at de ikke anbefaler å bytte. Det var den infoen jeg ville ha frem.

Sitat fra: mx på torsdag 24. juni 2010, klokken 18:14
Min konklusjon var at den enkleste måten dersom du klarer deg med kjørelengden som bly gir så skifter du til nye blybatterier.

Dersom motivet er å øke rekkevidden bytt ut budyen og kjøp en ny metrobuddy med ny batteriteknologi.

Jeg byttet til nye blybatterier og beholder buddyen til det kommer noe nytt og bedre.

Evt. selger Buddyen og kjøper fosilbil. . .(Men dette er vel diskutert også før... ;)  )
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Focus

Pure har vel ikke for vane å utale seg her på dette forumet.
Men hvis du leser tåden i ning forumet så sier arne magnus dette

"Å få bilen til å virke med lifepo4 batterier er enkelt. Jeg har bygget alle lithium-ion prototypene på Elbilnorge.
Dessverre blir kjøreegenskapene helt elendige med en slik vektreduksjon. Det hjelper ikke bare å bytte fjærer.
Regner alikevel med at noen med fagkunnskap om hjuloppheng kan løse de utfordringer som Elbilnorge ikke klarte å løse."


Poenget mitt var at isteden for å bruke masse penger på å skifte teknologi som medfører bytte av både controller og lader itillegg til at du må gjøre noe med opphenget PGA vekttapet. Sansynligvis er prisen for å bytte sammenlignbar med prisen for ny bil.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rymegnal

Sitat fra: mx på fredag 25. juni 2010, klokken 09:35
Poenget mitt var at isteden for å bruke masse penger på å skifte teknologi som medfører bytte av både controller og lader itillegg til at du må gjøre noe med opphenget PGA vekttapet. Sansynligvis er prisen for å bytte sammenlignbar med prisen for ny bil.

Mitt inntrykk fra Pure var at man i stedet for å bygge om, kunne man "dytte på" med batterier lik den vekten du tapte. Da ville man få vesentlig lengre kjørelengde, og det ville sef. bli dyrere.

Nå legger jeg vel denne ballen død, så får jeg se hva jeg gjør. Nå står "Den sinte gule vepsen" helt stille stille. Og her sitter jeg...
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

hens

Om en erstatter 350kg bly med 150 kilo lithium, vil bilen bli vesentlig høyere. Dette forårsaker at pendelbevegelsen på styrestagene kommer i en posisjon som gjør at bilen lager uforutsigbare styreutslag. Dette medfører at tannstanghøyden må endres.
Bak vil spissingen forandre seg slik at den blir mer negativ, noe som vil forsterke de uforutsigbare styreutslagene fra forstillingen.
Disse vinklene er ikke justerbare originalt, og en må derfor endre innfestingene både for tannstang og bakstilling.
Derfor blir batteribyttet dyrt.

Det lar seg gjøre, men fordrer stor nøyaktighet ved utmålinger før, under og etter ombygningen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA