Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Webasto på PSA

Startet av gars, mandag 08. desember 2008, klokken 11:32

« forrige - neste »

Baltor

#30
Grunnen til at Buddy ikke leveres med balanserere er kanskje at dette er et temmelig nytt produkt..?
Først kom de amerikanske PowerCheq, den første modellen var kanskje ikke så god, det finnes endel negativ omtale av den på amerikanske sider.
PowerCheq kom så etter det jeg har funnet ut med en forbedret utgave med innebygde flatsikringer. Så laget danskene Battery Optimizers etter samme prinsippet, men med større maks-strøm (5A mot 2A) og endel andre forbedringer, blant annet automatsikringer.
Palle Beiskjær hos CityEl i Danmark fortalte meg i mail at PowerCheq prøvde å gå rettens vei for for å stoppe det danske produktet, men amerikanerne hadde ikke tatt ut patent i EU.
Han forteller også at alle nye CityEl nå blir levert fra fabrikken i Tyskland med danske Battery Optimizers innstallert. De er også montert på endel danske Kewet-er.
Videre:
Vore erfaringer med optimizer er at selv ved montering på ældre batterier begynder man allerede efter få ladecykler at få øget rækkevidde. Batteripakker som ellers ville blive udskiftet kan ved montering af Battery Optimizer fortsat anvendes et stykke tid.
Dette kan kun overføres til en meget længere samlet levetid på batterierne hvis de er monteret hele batteripakkens levetid.
 
Med venlig hilsen
 
Palle Beiskjær
CITYEL  ApS


Vil bare understreke at jeg IKKE har peiling på Kewet, men har kjøpt noen balanserere og skal straks legge ut en liten test under emnet enkle batterispørsmål.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Geenie

Jeg vurderer å kjøpe en Buddy. Er det grei skuring å ettermontere utstyret som balanserer cellene? I tilfelle dette må gjøres av kyndig verksted, er det noen som vet om et verksted i Rogaland som kan gjøre dette? 

Baltor

Jeg vil tippe at Nylund Bilelektriske, som utfører service på vegne av ElbilNorge, kan gjøre dette for deg. Men kommer du til batteriene er selve tilkoblingen svært enkel.
Jeg har gode erfaringer med balanserere på min scooter, har nå satt batteriene tilbake i scooteren og det ser ut til å fungere fint (men det ble for kaldt til å prøve maks kjørelengde)
Etter å ha prøvd ut balanserere over noen uker i en testsituasjon (se egen tråd under Enkle tekniske spørsmål)  har jeg kommet til:
De hjelper de svakeste batteriene slik at disse unngår stadig ekstra dype utladinger. Jeg vil tippe at en pakke i en Buddy kan leve lengre med balanserere enn uten.

Men noen batterier har kanskje litt ekstra kapasitet og litt høyere hvilespenning enn de andre. Når pakken er fulladet vil balansererene flytter strøm fra disse til de med noe lavere hvilespenning, men dette er ikke nok overspenning til å lade dem (eller de kan ikke ta imot mer), og etter noen uker ender hele serien med samme spenning som flertallet.
Det ideelle ville derfor være å  koble dem til først når en har kjørt et stykke. (hvis en er ute etter maks kjørelengde ville dette være riktig, men ganske umulig i praksis)

En annen ting er at de helst bør monteres slik at en kan se dem både under kjøring og når en går fra bilen. Da vil blinkingen avsløre om noen batterier trenger ekstra oppmerksomhet.
Lykke til!
 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Geenie

Takk for svar.
Er oppkobling av dette systemet ukomplisert, tar jeg det gjerne selv. Ingen grunn til å ikke montere dette utstyret, da det ser som det er relativt billig.
Uansett vil jeg nok på sikt konvertere til litium når den pakken er klar.
Må også bestemme meg for Buddy eller Reva..

El rayo

#34
Sitat fra: Baltor på lørdag 03. januar 2009, klokken 14:50
kommer du til batteriene er selve tilkoblingen svært enkel.
Det finnes ikke en elbil der det er så lett å komme til batteriene som Buddy.

Foran: åpne lokket, ta ut parafinkanna, det du eventuellt oppbevarer der og matta, så kommer du til alle 6 batteriene. OBS ikke kom borti gods med verktøy mens du skrur av polen. Bruk isolert verktøy. Riktig tiltrekningsmoment (6,8Nm -dobbeltsjekk dette) er veldig viktig!
Inni: Ta ut 4 skruer (tror det er 4 på Buddy også), ta ut rygg og sete, et dusin småskruer til lokket, så kommer du til alle 6 batteriene.

Tips: bryt kretsen (koble fra) på det enkleste stedet inni bilen aller først og koble til det helt til slutt. Det kommer til å smelle og gnistre!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Geenie på lørdag 03. januar 2009, klokken 15:18
Må også bestemme meg for Buddy eller Reva..
Det var kjempegøy å kjøre Reva med AC motor (den er sprekere enn DC) på glattkjøringsbane. Men når jeg ser på soliditet og potensiell holdbarhet er jeg ikke i tvil om at Buddy scorer høyest. Det er mange av de forrige generasjonene Kewet som har rundet 100.000 km. Og så er jo Buddy norsk, da.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Geenie

Så Buddy har bedre kvalitetsfølese enn Reva?
Reva er kvikkere en Buddy med AC motor..?
Motorene på disse tassene er vel sikkert enklere å bytte enn på min gamle porsche om
man skulle få lyst å oppgradere til en "sintere" utgave.. Det hadde vært noe, Buddy med 100m hjulspinn.. ;D. Trenger kansje heftigere batterier også da..
Ser det er en forhandler av Reva i Sandnes. Tenkte å stikke nedom en dag og ta en titt.

El rayo

Sitat fra: Geenie på lørdag 03. januar 2009, klokken 19:35
Så Buddy har bedre kvalitetsfølese enn Reva?
Følelse et er personlig begrep. Reva med skinnseter, kjølevifte i førerstolen osv. kan nok virke mer luksuriøs enn sofaen i Buddy. Jeg ser på oppbyggingen av bilen, størrelsen på bremser, bærende elementer, ramme osv. når jeg skriver om soliditet og holdbarhet.

Det jeg mente var at Reva med AC motor er sprekere enn Reva med DC motor. Beklager om jeg var upresis.

Det skal ikke så mye til før Buddy spinner på tørr asfalt. Ren ramme, drivevrk og batteri uten karosseri og "unødvendig" interiør gjør det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Heisann Buddyer.. :-)
Det kan sjå ut som eg faller tilbake på blybil... av type Buddy..

Ang Balansering.. Når jeg hadde peugeoten min i drift, målte jeg spenningene på alle batteriene under ladingen uten balanserere montert. Husk at dette er 12 12v batteri i serie..
Spenningen over føste batteri var over 18V, og synkende fra hvert batteri utover i serien til rundt 13.5-14 v i andre enden.. Dette var med en Zivan lader som også brukes i Buddy..

At en eller annen form for balansering av spenningene er nødvendig er nok ganske soleklart for lengst mulig levetid på lange batteristrenger..

At jeg angrer litt på å ha solgt mine balanserere stemmer også.. :-(

Ser forøvrig at noen er skeptisk til en lang serie med balanseringskretser.. Det kan tenkes at det ikke er optimalt med dagens utvalg av utstyr.. Men man trenger jo ikke nødvendigvis balansere hele strengen i ett..
Det hjelper jo langt på vei å balansere to og to eller tre og tre..
Hele poenget er uansett å fordele eventuelle skjevheter for å jevne ut skadelig spenning..

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

eljet

Sitat fra: andreash på onsdag 07. januar 2009, klokken 13:08

At jeg angrer litt på å ha solgt mine balanserere stemmer også.. :-(


mvh
Andreas


Eg e gla for at du solgte dem. Veldig fornøyd med balangsererene
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

RoadRunner

Sitat fra: Geenie på lørdag 03. januar 2009, klokken 13:00
Er det grei skuring å ettermontere utstyret som balanserer cellene? I tilfelle dette må gjøres av kyndig verksted, er det noen som vet om et verksted i Rogaland som kan gjøre dette? 

Merk at montering av slikt utstyr påvirker batterigaranti.

Jeg spurte om å få montert dette fra leverandør før levering. Det kan gjøres, men siden dette produktet ikke er testet enda, blir det ikke batterigaranti på fabrikk-ny Buddy....
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Baltor

#41
Sitat

Merk at montering av slikt utstyr påvirker batterigaranti.

Jeg spurte om å få montert dette fra leverandør før levering. Det kan gjøres, men siden dette produktet ikke er testet enda, blir det ikke batterigaranti på fabrikk-ny Buddy....
Hva kan man få dekket og hvor vanlig er dette? Jeg hadde tatt sjansen. Cityel (Tysk elbil m blybatterier) monterer dem ifølge den danske forhandleren på alle biler før levering. Jeg klarer ikke å forestille meg at balanserere kan skade batterier på noen som helst måte. Det er kun snakk om relativt svak strøm inn eller ut, og aldri overspenning, kun det nivået man finner i nabobatteriet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

RoadRunner

Sitat fra: Baltor på torsdag 08. januar 2009, klokken 17:59

Hva kan man få dekket og hvor vanlig er dette?

Jeg forsto det slik at batterigaranti var uaktuelt siden de ikke hadde fått testet produktet enda. Ett amerikansk produkt hadde blitt testet tidligere, men hadde ingen merkbar effekt. 
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Elbil fundamentalist

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 17:19
Sitat fra: Geenie på lørdag 03. januar 2009, klokken 13:00
Er det grei skuring å ettermontere utstyret som balanserer cellene? I tilfelle dette må gjøres av kyndig verksted, er det noen som vet om et verksted i Rogaland som kan gjøre dette? 

Merk at montering av slikt utstyr påvirker batterigaranti.

Jeg spurte om å få montert dette fra leverandør før levering. Det kan gjøres, men siden dette produktet ikke er testet enda, blir det ikke batterigaranti på fabrikk-ny Buddy....

Hei,

Jeg har en Kewet (bastard generasjonen dvs m Buddy utseende) og
Jeg ble kjempemotivert for å skaffe meg balansere etter å ha lest denne tråden. Jeg ringte derfor til Stig på Elbilnorge og spurte om de kunne montere balansere iom at det nettopp ble skiftet til nye batterier. Han så da at det eneste de hadde av erfaring på dette området var at de hadde demontert noe slikt utstyr på en av sine kunders biler fordi dette hadde ødelagt batteriene. Jeg fikk ikke avklart om det var feilmontering som var årsaken til dette, men Stig sa han var klar over denne tråden, og derfor hadde Elbilnorge allerede bestillt ett sett med balansere fra Danmark. De skal prøve det på en av sine egne biler. Jeg er kjempespent på resultatet. Jeg kommer til å kjøpe balansere umiddelbart om Elbilnorge åpner for dette utstyret uten å bryte batterigarantien. De ville bli utrolig bra og få økt kjørelengden til kanskje 30.000km i snitt mot dagens 20.000km.

Jeg venter i spenning...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

andreash

Før vi roser disse balansererene helt opp i skyene, kan det være greit å få på bordet svakheter ved disse..

Hvis det av en eller annen grunn oppstår en skade i et batteri, slik at batteriet har for lav spenning permanent, ved f.eks kortslutning i en av cellene.. Da vil en slik balanserere tappe hele resten av batteristrengen kontinuerlig og uten stans. Hvis det da er en stund siden du ladet vil det være mindre igjen på batteriene enn du tror..
Hvis det av lignende årsaker utvikles varme i et skadet batteri når dette får stadig påfyll fra balanseringssystemet, vil det kunne oppstå enda mere varme....

En annen ting er at balansererene kan muligens forstyrre kapasitetsmålingen til Buddy. Slik jeg har forstått det vil en Buddy lese spenningene fra de enkelte batteripar for å finne det batteriet med lavest spenning, og regner ut restkapasitet ut fra dette. Siden jeg ikke vet nøyaktig når denne avlesningen skjer, kan det være at forstyrrelsen er minimal..
Men det som potensielt kan skje er at når et svakt batteripar i strengen stadig blir "reddet" av balanseringskretsene, vil det kunne føre til at kapasitetsmålingen tror batteriene har mere igjen enn de egentlig har. Dermed vil vi presse de allerede svake batteriene til å yte mere når de allerede er nesten tom..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA