Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Webasto på PSA

Startet av gars, mandag 08. desember 2008, klokken 11:32

« forrige - neste »

Rav4_EV

Balansering gir lengre levetid, men da må de grunnleggende faktorer stemme først.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

gars

Er konklusjonen da at :

- Ladingen er ikke optimal og kan bidra til å ødelegge batteriene
- Car controlleren er ikke godt egnet for AGM batterier
- Egentlig burde blybatterier vært pensjonerte selv om startkostnaden er billigere
  er de egentlig mye dårligere og mist like dyre i det lange løp.

hens

#17
Car controlleren på Buddy trenger en tid til å tilpasse seg nye batterier.
Derfor vil det virke som om kapasiteten øker ved dyputladinger på nye batterier. Ved å unngå disse dyputladingene vil det ta lengre tid før instrumentet viser full kapasitet. Kapasiteten kommer etter hvert, den er bare ikke tilgjengelig før bms'en er tilpasset.

Concorde batteriene ser ut til å være litt mer sårbare for overlading enn Hawkerbatteriene.  Tidlige Buddy med Concorde kan derfor ha litt for mye overlading, som tørker ut batteriene. Dette er nå redusert.
Jeg har åpnet et av "Tom"s batterier, og dette var tørt først etter 24 000 km.

Tidligere har jeg åpnet et backupbatteri til Think, og etterfylt med destillert vann, og deretter en god opplading.
Det var vellykket. Så gjenstår bare å gjøre det samme med Concordebatteriet, og se om kapasiteten øker.

Når AGM batteriet mister vann, vil syrekonsentrasjonen stige.  Dette medfører at batteriet oppnår motspenning før kjemien er på plass.
Derfor kan det være fare for at batteriet sulfaterer pga manglende opplading.

Time will show...

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Er det noen som har vurdert å få tilført varme på batteriene på Buddy'en under kjøring på vinterstid?
Dette burde påvirke levetiden i positiv retning, og Reva leveres med dette som standard...

Inspiserte Labans røde Buddy tidligere i uka (takk!) og har akkurat solgt Volvo'n :-). Er nå klar for Buddy, men er fortsatt skeptisk til vinter-kuda. Bor litt oppe i høyden i Trondheim og det er mange dager i desember-februar som er kaldere enn -10C.

Vet noen om det er muligheter for "pre-heating" med varmekabel under batteriene eller å omdirigere litt varmluft inn over batteriene ?

(Er ny på forumet og har ikke kjøpt Buddyen enda, så jeg har ingen erfaring fra elbil - kanskje dette er en dårlig ide ?)

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hens

I gamle dager, da Kewet brukte 48 V rørplatebatterier, ble det montert inn varmeelementer i batterikassen. Dette var elementer av ledende plast som  brukes  i gulvet i campingvogner, og matet via en transformator med 24 volt.
Disse elementene hadde en 3mm skumisolasjon på undersiden, og ble lagt under hvert batteri (4) forbruk var ca 50 w pr batteri, eller 200 W tilsammen.
Firmaet som leverte elementene het Plastelektro, og holdt til på Høvik
Spør om det er mulig å få montert slike i bilen før batteriene settes inn.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

skeptisk

Sitat fra: gars på fredag 28. november 2008, klokken 22:27
Er konklusjonen da at :
- Ladingen er ikke optimal og kan bidra til å ødelegge batteriene
- Car controlleren er ikke godt egnet for AGM batterier
- Egentlig burde blybatterier vært pensjonerte selv om startkostnaden er billigere
  er de egentlig mye dårligere og mist like dyre i det lange løp.


Konklusjonen er nok litt i drastiske laget. Men noe av det du påpeker er fra skriveriene i forumet  tydeligvis relevant, og forteller dessverre i hvor liten grad elbiler foreløpig har blitt optimale. Alt kan gjøres bedre!

Laderen bør tydeligvis håndtere temperaturforskjeller bedre (særlig i Norge hvor variasjonen er så ekstrem). Car controlleren er lagd for AGM batterier, men fra en annen produsent enn det som brukes nå og med litt forskjellige egenskaper fra tidligere. Batterivalget akkurat nå er nok på godt og vondt.
Men dødsdommen din for blybatterier vil jeg være litt forsiktig med. Blybatterier har sin svakhet i kort levetid og pt for høy pris. Men i kost/nytte-perspektiv, dvs kr/km er de ikke så gale hvis vi ser på hva som ellers har vært brukt. Og ikke minst er den økonomiske risikoen vesentlig lavere enn hva som foreløpig har vært for andre batterityper. Det er interessant for dem som ikke har lomma overfylt av spenn. Ryktene går om blybatteripakker i Buddy som har prestert godt over 20.000 km, nesten 30.000 km. Samtidig ser vi av din egen erfaring at virkeligheten også kan være svært annerledes. "Eksperter" hevder også at ved full optimalisering av det som er av mikk-makk rundt blybatterier av AGM-typen, bør 30.000 km være realistisk. Sannsynligvis da kombinert med ikke for høye kontinuerlige strømuttak og ikke for kraftige utladinger (DOD) men heller hyppig lading. Jeg vil også tippe at brukere i land hvor gradestokken sjelden faller under 0 grader, samtidig som det heller ikke er ekstremt høye temperaturer, får mer positive opplevelser enn vi som presser bly hardt i minus 10-20 grader. Noen kalde dager kan det kanskje være en idé å la blybatteriene stå i ro hvis
elbilen ikke er i en temperert garasje? For med temperert garasje vil kuldeproblemet være løst. Og jeg vil tro bedre løst enn med oppvarmingssystemer for batteriene. Det må da være svært krevende å få gjennomvarmet batteripakka? Det er ikke nok med litt overflatevarme. Derfor har jeg i en annen tråd forespurt Revasjåfører om sine erfaringer.

Manglende optimalisering gjelder ikke bare Buddy, men også andre elbiler som PSA og gamle-Thinker. Jeg er redd vi også kommer til å få skuffende historier om nye Think med Zebra. Fin start tydeligvis, men det har vel ikke bare vært rosende ord om Zebra internasjonalt? Og hvorfor får ikke Think kjøpe mer enn 1.000 pakker i året? Er høyere antall enn risiko produsenten ikke ønsker å ta?
Det er av erfaring, og for elbiler betyr det mange biler med mange brukere, at erkjennelser blir gjort. Hvilken elbilprodusent tar seg tid til den testperioden som strengt tatt er nødvendig? Det finnes det ikke økonomi til.

Lithium er nå det "hotte". Og kan sikkert være en mulig løsning framover. De store bilprodusentene jobber hardt. Men jeg vil ikke være overraska om alle lanseringer blir forskjøvet utover i tid. De store som jobber med lithium vil møte problemer og de er ikke villig til å ta lignende risiko som mindre elbilprodusenter er pressa til. En liten modellendringer har gjerne 48 måneders ledetid i bilbransjen, hva bør da være fornuftig utviklingstid for å ta i bruk helt ny teknologi for dem? Hvis de da ikke føler seg pressa til å være tidlig ute, og derfor tar større sjanser enn hensiktigsmessig. Får bare håpe det ikke ødelegger for elbiler generelt. For min del vil jeg ikke være den som er villig til å ta den økonomiske risikoen i form av å måtte cashe ut batteripakker som koster 100-200.000 kr for å holde liv i kjerra.

bosonic

#21
Buddys blykonsept er ikke bra, men ElbilNorge har nok bestemt seg for at det er tilstrekkelig.

ElbilNorge fokuserer på enkel bruk og betjening, og med kun "et par" laderegler vil bileieren få en "bekymringsfri elbilhverdag".
Nå på vinteren er deres regel no 1: "Lad så ofte du kan"
Ellers står det i brukerveiledning: "Husk å sette elbilen på lading etter bruk".

Leser en igjennom hele teksten får en flere rettledninger:
"Sørg gjerne for jevnlig, fullførte ladinger, f.eks om natta" og
"Elbilen skal ikke stå uten lading utover den tidsangivelsen som er angitt" (i display)
"Hvis elbilen ikke skal brukes i en lengre periode, skal den settes på lading. Batteriene får da vedlikeholdslading."

Disse reglene gir deg dessverre ikke noe garanti for å oppnå lang levetid på batteripakken i bilen.

Når "high end" AGM blybatterier brukes i elbiler uten BMS (Batteri Managment System), så blir varierende batterilevetid og altfor ofte tidlig batteridød resultatet.
(Buddy har ikke BMS)

AGM batterier er meget utsatte for skade ved overlading. Overlading skjer når batterier i en serie kommer i ubalanse. Ubalanse kan oppstå allerede etter ca 15 syklinger.
Buddy har 1 stk. lader og ingen "balansere", og en ubalanse i batteriene vil dermed kunne utvikle seg.

Når en pliktoppfyllende følger ladereglene kan en selv være medansvarlig til å skade batteripakken uten å vite det!

Dersom bilen kjøres korte turer og lades helt opp ofte, får batteriene skadelig overlading. Alle moderne blyladere lader med en viss mengde overlading hver gang for å utjevne forskjeller i batterisellene. Når dette skjer for ofte vil batteriene ta skade og en har startet en prosess som innbefatter en ubalanse som etter hvert blir ødeleggende for batteripakken.

Når feil lademønster kombineres med feil kjøremønster blir det riktig ille. Selv om batteriene i Buddy tåler mange dype utladinger, vil antall dype utladinger alltid ha innvirkning på batterilevetiden.
Jo lavere DOD i gjennomsnitt, dess færre totale antall km kan batteripakken levere i dens levetid.

ECO- meteret i Buddy viser hvor mye strøm motoren trekker. Batterispenningen er relativ konstant så motorstrømmen gir en god indikasjon på effekten som tilføres.
Klipp fra brukerveiledning:
"Angir hvor mye strøm som trekkes fra batteriene. Grønt er lite (opp til 65A), gult
middels (fra 65 opp til 130A) og ved rødt trekkes mye strøm (fra 130A til over 300A)
som f.eks. ved kraftig akselerasjon og i bratte motbakker."

ECO-meteret skulle hatt 3 stk røde lys da det er i 100A til 300A området som er mest interessant å følge med. Strømuttak opp mot maks grensen over lengre tid er ikke bra for batteriet, og spesielt ikke ved lav DOD.

Det snakkes mye om problem med redusert kjørelengde om vinteren, men den enkeltfaktor som er mest skadelig for blybatteriet er for høy temperatur. I varme perioder om sommeren med frisk kjøring og hyppig lading kan kjernetemperaturen bli skadelig høy og levetiden forkortes.

Dersom det er riktig at (Zivan) laderen som brukes i Buddy ikke temperaturkompenserer ladespennningen så er dette også et moment som gir negativ innvirkning på batteriet.

Selv om du som Buddy eier er villig til å gjøre en ekstra innsats for å prøve å få maks kjørelengde ut av batteripakken så er dette vanskelig da bilen ikke er utstyrt med nødvendige tekniske utstyr "som kan hjelpe deg på vei".

Den spiselige prisen (ca 20.000 NOK) på ny batteripakke til Buddy er nok en av årsakene til at Byddy eierne godtar en varierende batterilevetid.
Sett fra et miljø perspektiv er det imidlertid ikke så bra. Med en godt fungerende BMS ville en ofte sett kjørelengder opp mot 30 000 km pr batterisett.

Konklusjon:
På Kewet og Buddy er en i stor grad prisgitt tilfeldighetens spill når det gjelder levetid på batteriene.


For de av dere som vil studere temaet om ubalanse kan jeg anbefale denne artikkelen:
Life Extension Through Charge Equalization of
Lead-Acid Batteries

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Leste dette med stor interesse selv om jeg ikke er Buddy eier. Ut fra artikkelen ser det ut til å være en god løsning for Buddy eiere å kjøpe balanserere. Levetiden på batteriene kan forlenges, det blir mulig å bytte ut enkeltbatterier (det tåles at de ikke er 100% like), og en kan legge opp til en enklere ladeprosedyre.
De danske Battery Optimizers koster 307 danske pr stk pluss mva fra Cityel i Danmark.. De kan også kjøpes over disk i Norge til en høyere pris.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

sveander

Jeg er enig i at det var interessant lesning. Men jeg nekter å tro at en dings til 307 kroner løser dette. Da er det så opplagt at Elbil Norge ville gjort det.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

elektrolux

Sitat fra: sveander på fredag 05. desember 2008, klokken 11:55
Jeg er enig i at det var interessant lesning. Men jeg nekter å tro at en dings til 307 kroner løser dette. Da er det så opplagt at Elbil Norge ville gjort det.

Er langt på vei enig i dette. Problemet med dingsten til 307 kr er at den kun tar hensyn til 2 blokker i serie, og neste dingst tar hensyn til de neste 2 blokkene osv.

På moped med 4 blokker er dette sikkert greit, og funker aldeles glimrende på egen EVT. Det er ganske så interresant å se hvordan ballansererene jobber under lading og en stund etter lading for å synkronisere spenningen på blokkene. Har til og med ladet en 12V blokk der 2 slike står i serie, og observert hvordan ballansereren drar opp den andre blokken, så dette virker. På min versjon virker ballanserene begge veier; d.v.s. de legger ikke bare på en ekstra last på blokkene med høyest spenning, men faktisk overfører denne spenningen til blokken med lavere spenning både under lading st.bye og kjøring. Dermed er 2A kanskje helt OK så sant blokkene ikke er for forskjellige.

På bil med 7-8 eller flere blokker i serie, blir det lett mye tull ( og tap ) når strøm må flyttes fra f.eks blokk 2 til blokk 7 .
Her burde en integrert ballanseringskrets som flytter strøm fra den sprekeste blokken direkte til den svakeste uten å måtte gå via 3-4-5 greie blokker først vært montert. Om slikt utstyr finnes kjenner jeg ikke til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#25
Sitat fra: sveander på fredag 05. desember 2008, klokken 11:55
Jeg er enig i at det var interessant lesning. Men jeg nekter å tro at en dings til 307 kroner løser dette. Da er det så opplagt at Elbil Norge ville gjort det.

En må i tilfelle ha 3 stk på en Buddy, men siden Byddy har to og to batterier i parallell så tror jeg ikke "Battery Optimizers" ville gjort jobben.
En 12 V lader til hvert batteri er den beste løsningen. Bruker man batteribalansere av shunttypen vil det fungere fint på lange strenger.

Her er en oversikt over hvilke funksjoner en BMS bør inneholde.

legg spesielt merke til punkt 2:
"Charge control This is an essential feature of BMS. More batteries are damaged by inappropriate charging than by any other cause."
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

gars

Veldig mye interessant lesing her.
Tok kontakt med Palle Beiskjær hos CITYEL i Danmark og han mente
først det måtte hele 10  Battery Optimizers til i Buddy.
Etter å ha sendt han et koblingsskjema
reduserte han tallet til 5.
Skulle gjene ha vist om noen som har testet det
ut på Buddy.
Tror jeg sender en forespørsel til produsenten og spør om deres mening.

Her er noen linker til Battery Optimizer :

http://www.powercharge.dk/link.asp?menu=16&submenu=34
http://www.cityel-import.dk/CITYEL/Tilbehor/Optimizer%20-%20side%201.jpg
http://www.cityel-import.dk/CITYEL/Tilbehor/Optimizer%20-%20side%202.jpg
http://www.cityel-import.dk/CITYEL/Tilbehor/tilbehor.html

eljet

Jeg kjøpte disse Battery Optimizer fra peugeoten til andreash

i 4 eren oppdaget jeg at det ene settet med batterier var dårlige,
for de flyttet  alltid strøm til det dårlige batteri settet.
Så jeg fikk byttet ut det dårlige batteriet.
4 eren er ute av drift for tiden pga mangel på børster men det er en annen historie.

Nå har jeg også montert Battery Optimizer i 2 eren som er blitt 72 volt og der fungerer de glimrende.

I en buddy trenger du 5 stk
Det er en litt større innstalasjonsjobb som vil fordyre buddyen endel i tillegg til pris for de
5 Battery Optimizers
Jeg har også satt inn sikringer på hver av Battery Optimizerene.

Tipper at hvis elbilnorge skal gjøre det så vil det fordyre Buddyen med 5000- 6000 kr
Om folk vil betale for det er en annen sak, før de ser poenget med Battery Optimizers.

Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

gars

Flott å høre at du har gode erfaringer eljet !
Kunne godt tenke meg å prøve disse.
Mitt 3. batterisett etter drøye 20000 med forsiktig kjøring er ikke bra.
Mulig at all min hyppige lading gjør mere skade enn gangn og at batteriene overlades.
Prisen for 5 optimizers er ikke avskrekkende og selve tilkoblingen
ser jo grei ut. Hva legger du i "større innstallasjonsjobb" ?
Hvis vi snakker om 6000 kr. må jo det tilsvare 1 1/2 dags arbeid.

eljet

Jeg regnet ca 1/2 dag på fabrikken i ekstra arbeid i monteringen av buddyen.
Skal du gjøre det selv må du regne 1 dag hvis du skal ha sikringer og gjøre en pen jobb
kan altids kastes på plass på ett par timer

De 5000- 6000 kr jeg estimerte var inkludert delene på buddyen går noen tusen bare i deler
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA