Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Webasto på PSA

Startet av gars, mandag 08. desember 2008, klokken 11:32

« forrige - neste »

gars

Hei folkens.
Hvilken erfaringer har dere med levetiden
på blybatteriene til Kewet/Buddy ?
Selv er jeg i gang med mitt 3. sett og bilen har gått 23000 km.
Kjører daglig 2x23 km og lader i begge ender, og
kjører så lett jeg kan for å unngå max uttak ( rødt lys ).
Det er godt mulig jeg har vært offer for noen dårlige produksjonsserier
men jeg synest dette ikke er helt bra.
Hvor langt har dere andre fått ett sett nye batterier til å vare ?

Laban

Jeg har nå kjørt ca. 11.000 km, har enda ikke byttet batterier og de er helt greie så langt. Jeg kjører stort sett 2x 10 km og lader kun i en ende, hvis jeg er ute på formiddagen lader jeg som regel hvis den er under 50%.

Merker at det tappes fortere nå når det er kaldt, men ikke noe problem foreløpig.

Jeg kjører vel ikke så lett jeg kan heller, mange oppoverbakker med bra stigning både på tur og retur og liker å holde tritt med resten av trafikken, så ikke til å unngå en del "rød-lys" kjøring - men triller også mye på vei nedover igjen da ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

tom

#2
Det første settet hold ca 24 500 km og to år. Kona  kjører 2 x 2,7 km rettet til mil og lader i begge ender.  Når kulden kom denne høsten, følte hun at det ikke har nok marginer så vi byttet batterier.
/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Focus

#3
Jeg har de samme erfaringer som laban og omtrent samme kjøremønster.

Nå har det vært kaldt et par dager her i stavanger og merker godt at rekkevidden er redusert.

Det jeg lurer på er muligheten for å konvertere til lithium når det er tid for å skifte og hvilke merkostnadder dette vil medbringe. Bortsett fra at batteriene vil bli dyrere.

Med gars erfaringer skulle vel det fort bli inntjent
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

ilmarw

#4
Elbil Norge har vel tidligere gitt uttrykk for at de skal legge til rette for ombygging til lithium når det kommer for fullt. Selv kjøpte jeg bilen på 11.000 km., da med nye batterier. Etter det har jeg kjørt 16.000 km. og jeg synes de holder seg bra, kjører ca. 30 km. daglig med lading bare i den ene enden. Merker kulda helt klart, men husker også hvor positivt overrasket jeg var i vår da det ble varmere igjen. Men selv i -6 klarer jeg fint 50 km. på motorvei og bykjøring.

Har hørt at levetiden er proporsjonal med hvor dypt man lader ut batteriene. Derfor mistenker jeg at du kjører 46 km. uten lading? Å kun kjøre 5 km. mellom hver lading vil gjøre at batteriene varer mye lenger selv i antall km. enn dersom man lader hver 50. km.

ilmar
Polestar i bestilling

eljet

#5
Er litt spent på hvilke typer batterier dere bruker
Var noen bilder på nettet fra fabrikken å da brukte de Concorde sine chairman batterier
Før brukte de haaker batterier men det er sansynligt at det også er andre batterier som er brukt

Min  kone brukte bilen til fra jobb uten å lade kjører på rødt mye av turen
hun kjører ca 2x11 km da var batteriene nede i 20 %
men vi kjører på utranssjerte batterier fra MK power

Hvis dere forteller hvilke batterier dere har så er det enklere å sammenligne
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Wired

De bruker vel bare Concorde i produksjonen , men noe annet på service avdelingen tror jeg.

gars

Interessant å se at Tom sine batterier har klart 24500km
med 5,4 mil pr. dag. Det har ikke jeg vært i nærheten av,
selv om jeg har forholdsvis lett terreng og unngår "rød-lys" dersom det er mulig.

- Mitt første batterisett var av typen Concorde Chairman
de holdt  ca. 13000 km. uten veldig forsiktig bruk og for høyt uttak
i motorstyringen. Da de gav seg var noen av parene på vei under 70% effekt.

- Mitt andre sett var Elbil norge sitt eget merke "Buddy" made in China.
De gav seg etter 8400 km, enda de ble kjørt veldig pent.

- Nå er jeg tilbake til Chairman og kjører mere forsiktig enn noen gang...

- Jeg har til dags dato null missuses og har omtrent aldri vært under
40% når lading har vært påbegynt.

Skal jeg være helt ærlig blir jeg aldri helt klok på behandlingen av hverken blybatterier eller andre batterier for den saks skyld.

Utsagn hva blybatterier angår:

- Du må ha mange gode dyp-utladninger når de er nye for å få full effekt
( mere enn 100 % ).  Dette må jo være uforenlig med levetid, eller...?

- Hvis du alltid starter lading ved 40% eller høyere får du ikke brukt hele
kjemien i batteriene og de får kortere levetid og går litt i "lås".
Car controlleren blir heller ikke riktig oppdatert. Jammen var det ikke om å
gjøre å lade mest mulig og tappe de minst mulig...?

- Lad så ofte du kan. Er det smart når batteriene er bygget for et visst antall lade-sykluser ? Dessuten blir jo ikke hele kjemien brukt.

Vel vel, min konklusjon er at det bare er å sette av 1000,- pr. mnd
på batterikontoen og gruble videre og bytte ved behov. Her i bom og avgiftslandet er jo det et røverkjøp uansett. Om det er særlig miljøriktig å bytte batterier stadig vekk er jeg ikke helt sikker på.....
Uansett er det mye billigere enn leie av Think batterier.
Dessuten er servicen til Elbil Norge glimrende, de er blant annet
snille å forhandle med om batterier.
Nå håper jeg bare at pris og kvaliteten på Lithium batterier
blir akseptabel. Da blir jeg den første til å bytte!

ilmarw

Sitat fra: gars på tirsdag 25. november 2008, klokken 19:59
Interessant å se at Tom sine batterier har klart 24500km
med 5,4 mil pr. dag. Det har ikke jeg vært i nærheten av,
selv om jeg har forholdsvis lett terreng og unngår "rød-lys" dersom det er mulig.
Nå skrev vel Tom 5.4 km?

Edit: litt hoderegning, og skjønner at han mente 5.4 mil.

ilmar
Polestar i bestilling

tom

Sitat fra: ilmarw på tirsdag 25. november 2008, klokken 23:57


Edit: litt hoderegning, og skjønner at han mente 5.4 mil.

ilmar

Det var 2,7 mil ikke 2,7 km som jeg skrev.
/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Rav4_EV

Sitat
Utsagn hva blybatterier angår:

- Du må ha mange gode dyp-utladninger når de er nye for å få full effekt
( mere enn 100 % ).  Dette må jo være uforenlig med levetid, eller...?
AGM batterier trenger opp til 20 sykler før de gir maksimal effekt.
Gode dyp-utladinger utover 80% DOD er meget gunstig for å forkorte levetiden betraktelig.
Sitat
- Hvis du alltid starter lading ved 40% eller høyere får du ikke brukt hele
kjemien i batteriene og de får kortere levetid og går litt i "lås".
Det finnes ikke fnugg av videnskap over en slik uttalelse.
SitatCar controlleren blir heller ikke riktig oppdatert. Jammen var det ikke om å
gjøre å lade mest mulig og tappe de minst mulig...?
CarControlleren var designet for å beskytte batteriene mot missbruk, og gi en realistisk kapasitetsmåler på en type batterier som ikke lenger brukes.
Sitat- Lad så ofte du kan. Er det smart når batteriene er bygget for et visst antall lade-sykluser ? Dessuten blir jo ikke hele kjemien bruk
Denne påstanden er riktig, under forutsetning at batteriladeren er tilpasset batteriene og temperaturen. Noe den ikke er, men forkorter levetiden til batteriet ved hver fullading.

Kortversjon: Når verken ladning eller utlading er korrekt vil heller ikke "vanlige" regler for behandling av blybatterier virke.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: ilmarw på tirsdag 25. november 2008, klokken 15:02
Elbil Norge har vel tidligere gitt uttrykk for at de skal legge til rette for ombygging til lithium når det kommer for fullt. Selv kjøpte jeg bilen på 11.000 km., da med nye batterier. Etter det har jeg kjørt 16.000 km. og jeg synes de holder seg bra, kjører ca. 30 km. daglig med lading bare i den ene enden. Merker kulda helt klart, men husker også hvor positivt overrasket jeg var i vår da det ble varmere igjen. Men selv i -6 klarer jeg fint 50 km. på motorvei og bykjøring.

Jeg har kjørt snart 19 000 med min 06 modell, merker at etter sommeren har kapasiteten på batteriene blitt vesentlig dårligere. Jeg får vel kanskje kjørt 2,5-3 mil hvis jeg er heldig, avhengi av vær og føre... da kommer jeg akuratt ikke frem og tilbake til jobb... :(  (og jeg prøver å holde meg unna rødt, og har alltid gjort det)

Jeg har i lange perioder ladet på jobb, og ikke, så jeg ser ikke noen forskjell der. Jeg tror rett og slett at de beynner å bli dårlige. Nå lader jeg både på jobb og hjemme for å komme meg hjem...

Jeg har sendt en mail til Elbil Norge med forespørsel om status på nye batterier som de har testet, sendt for en uke siden, men har ikke hørt noe enda... Når jeg kjøpte bilen regnet de med at når jeg skulle bytte batterier ville de ha ny pakke klar. Jeg er veldig spent på dette, spesielt når en leser om kjørelengden til nye Think.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

gars

Hei !
Takk for svarene på mine utsagn Rav4_EV, de stemmer godt overens med
det lille jeg selv har lært om blybatterier, men andre er tydeligvis av en annen
opfatning. Et eksempel er:
http://kewet.elbilforum.dk/batt.htm
hvor det skrives om memory effekt på blybatterier og at det er bra med fulle utladninger en gang i blant.
Jeg stiller meg tvilende til disse opplysningene.
Da har jeg mere tiltro til disse opplysningene:
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm#AGM,%20or%20Absorbed%20Glass%20Mat%20Batteries
Bare en liten digresjon, batteriene er jo av type deep cycle, og det må vel
innebære at de tåler dyp utladning ganske godt eller hva ?

Rav4_EV

Memoryeffekten er ikke på blybatteriene, men på Car Controlleren.  En mosjonering vil sørge for at batterienes kapasitet oppdateres når disse dyputlades. Batteriene blir ikke bedre av dette, snarere tvert imot. Dyputladinger utover 80% DOD kverker batteriet fort.
Litt som Dr. Mengele. Batterienes yteevne måles sikrest ved å presse dem til de dør.

Informasjonen fra winsun er god, men mangler en vesentlig faktor. Store utladingsstrømmer når batteriene har en høy prosentvis DOD er også sterkt livsforkortende.


AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

En ting som ikke har vært nevnt enda er ballanssering av blokkene.

Når blybatterier lades i serie, vil det svakeste batteriet bli utsatt for kraftig overlading. Dette er med på å forverrre tilstanden på denne blokken for hver lading.

Blir der flere dårlige blokker, vil laderen oppfatte det som om batteripakken er ferdig oppladet før tiden, og de gode blokkene vil dermed lide ved at de ikke får den ladingen de trenger.

Alt dette kan arresteres før det utvikler seg, ved å montere batteriballanseringskretser.

Grunnen til dette er at blybatterier bare øker spenningen selv etter fullading, og det er mulig å dra et 12V batteri opp i 17V dersom en bare lader lange nok etter at det er fulladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA