Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompengene i Bergen kan dobles - på samme tid skal elbilene vurderes

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:39

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Jeg passerer en liten stigning på vei til jobb, ca 150 høydemeter. Jeg registrerer at Avg. Wh/Km er lavere ETTER jeg har kommet ned fra dette fjellet.

Tallet jeg baserer meg på er i tripinfoen "Since last charge".

Eksempel fra i dag. Når stigning begynte: avg. 217Wh. Når jeg var nede igjen: 208Wh.

Jeg ville jo tro at energien som går med i oppoverbakken er vesentlig mye mer enn hva den klarer å lade i nedoverbakken. Klarer den faktisk å lade så mye at det er en fordel å passere fjell? :P

Car-El

Dette får mæ te å lure på korfør dem satte en SC på Dovrefjell (Dombås).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

Forvarmer du bilen? Hvis du ikke gjør det så er det nok årsaken. Det som er interessant er hva slags forbruk du har fra du starter å kjøre til du kommer til stigningen. Starter du med 300 Wh/km som gradvis faller?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 09. mai 2014, klokken 22:48
Jeg passerer en liten stigning på vei til jobb, ca 150 høydemeter. Jeg registrerer at Avg. Wh/Km er lavere ETTER jeg har kommet ned fra dette fjellet.

Tallet jeg baserer meg på er i tripinfoen "Since last charge".

Eksempel fra i dag. Når stigning begynte: avg. 217Wh. Når jeg var nede igjen: 208Wh.

Jeg ville jo tro at energien som går med i oppoverbakken er vesentlig mye mer enn hva den klarer å lade i nedoverbakken. Klarer den faktisk å lade så mye at det er en fordel å passere fjell? :P

Forbruket blir jo fra hele turen. Når du kommer ned i bunn på andre siden av fjellet, så har du regenerert såpass at gjennomsnittet fra hele turen, både oppover og nedover, går ned.

Var det et svar som gav mening, eller har jeg oppfattet innlegget ditt feil?


janmb

Tror nok Bjørn peker på svaret her: Starten av turen, flatt eller ei, har et høyere snittforbruk fordi det inkluderer oppvarming av batteri og bil.

Rent kjøremessig har nok fjellet ditt høyere forbruk enn flatmark selv om tallene kan lure deg litt her. I tillegg er det jo mange andre faktorer vi ikke kjenner her, slik som vått vs tørt, vindretning etc etc. Litt medvind vs. motvind har faktisk en hel del å si.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Geirr

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 09. mai 2014, klokken 22:48
Klarer den faktisk å lade så mye at det er en fordel å passere fjell? :P

I så fall tror jeg ingeniør-teamet til Tesla ligger godt an til å få Nobel-prisen i fysikk :-)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

AndersinOslo

Du får igjen ca 60% av den strømmen du brukte opp et fjell, ned igjen, i form av regenerering.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Leif1

Kan virke for meg som det er mer enn 60%.
Etter en tur over et bratt et.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: SKH på lørdag 10. mai 2014, klokken 16:18
Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 09. mai 2014, klokken 22:48
Klarer den faktisk å lade så mye at det er en fordel å passere fjell? :P

I så fall tror jeg ingeniør-teamet til Tesla ligger godt an til å få Nobel-prisen i fysikk :-)

Ikke nødvendigvis. Motoren er gjerne litt mer effektiv på høyere last, slik at effektiviteten i en ikke alt for bratt oppoverbakke kan være bedre enn på flatmark. Om nedoverbakken på andre siden da er omtrent akkurat så bratt at bilen triller i fartsgrensa uten å bruke regen er det mulig å bruke mindre energi opp+ned enn rett frem. Men med en gang man begynner med regen nedover for å holde farten nede taper man i forhold til flatmark.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sulle

Noen som har kilde til påstanden om 60% virkningsgrad ved regen? Jeg har også inntrykk av at den er høyere. Gjennom undersjøiske tunneler som Rennfast er det ikke aktuelt å trille, likevel ser ikke snittforbruket ut til å endre seg nevneverdig.
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA