Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...

Startet av snuppa93, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mai 2014, klokken 04:36
Vet om noen 4 og 5 setere Citroen Berlingo som er noksaa like Renault Kangoo, bare meget driftsikre. Sannsynligvis den mest driftsikre pre 2008 bilene som finnes.

Disse ligger i prisklassen 40-60 000 kr og burde passe baade budskjett og bruksbehovet deres. Har hort om folk som har fraktet hest oppi en slik, og selv regnet jeg ut at der var plass til 7 sykler i gagasjerommet.

Hva slags batterier er det i disse? Ikke vannkjølte NiCd som trenger vannservice hver 4000km antar jeg?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philippo10

Kommer til og være helt fersk selv på Elbil, er det så mye å sette seg inn i?
Eneste for meg er at jeg må sette meg inn i de forskjellige lade typene, likestrøm osv osv :S
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. mai 2014, klokken 11:08
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mai 2014, klokken 04:36
Vet om noen 4 og 5 setere Citroen Berlingo som er noksaa like Renault Kangoo, bare meget driftsikre. Sannsynligvis den mest driftsikre pre 2008 bilene som finnes.

Disse ligger i prisklassen 40-60 000 kr og burde passe baade budskjett og bruksbehovet deres. Har hort om folk som har fraktet hest oppi en slik, og selv regnet jeg ut at der var plass til 7 sykler i gagasjerommet.

Hva slags batterier er det i disse? Ikke vannkjølte NiCd som trenger vannservice hver 4000km antar jeg?

NiCd ja, men paa den ene bilen er serviceintervallet oppi nesten 10 000 km. Den andre jeg viser til ahr ca 4000 km intervall.

Forovrig regnes NiCd batteriet som ganske unike naar det kommer til hvor mye misbruk de takler. Prov aa parkere en moderende litium bil i 2-3 uten tilsyn og prov aa faa liv i den igjen. Med NiCd er dette nesten rene spa opplevelsen for batteriet. ;) Naar saa resten av bilen er bygget omtrent bombesikker gir dette stor grad av driftsikkerhet. Vannservice tar en best selv for turen til barnehage eller jobb. Sett bilen paa servicelading dagen for, og fyll vann for en kjorer avgarde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Det er bare å innrømme at elbiler enda ikke finner i modeller som passer for alle. Og nye modeller som skulle passe, selges jo til nybilpris og er over budsjett. Vi tenkte på å anskaffe elbil til pendling allerede i 2007, men det var ikke før i-MiEV kom at det ble aktuelt siden vi trengte minst 4 seter og en driftssikker bil vi kunne stole på. Dette sagt, så er det mye som går, man kan legge ned ett baksete og få plass til en liten barnevogn + et barn i barnestol i det andre setet. Eller legge ned begge baksetene og få stor plass til "alt" og sette barnet bakovervendt i framsetet. Så snuppa93, det spørs jo hvor langt du egentlig er villig til å strekke deg for å spare penger. ;) Kan jo se på en brukt trilling, og ta med alt barnevognstæsjet og prøve om det går?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

hmmmm,ja elbil er ikke får alle men skjønner ikke helt problem stillingen.
Bilen skal bli brukt i nærområdet,altså levere/henting i barnehagen og små kjøring.

Når du skal levere i barnehagen så har du vel ikke med deg tvillingen vognen uansett? ungen sover vel i vogn som står der eventuelt inne (når vi bytte barnehage så starta vår og sove inn og det gjør alle der) så da blir det jo etterhvert bare deg og 3 barn til barnehagen (pluss klær og alt annet som bleier osv til barehagen men det er det faktisk plass til)

skjøner godt att du vil ha med deg vogn hvis du skal gå i området,men det blir vel ikke etter barnehagen? og da kan dere vel ta bensinbilen :)

Vet ikke helt hvor du bor i verden,bor selv i nittedal utenfår oslo,men er mange som har trillinger rundt forbi så er jo mulig og låne og se hvordan det fungere.

Det er ikke problem og ha 2 bakovervente seter bak i den, og 1 framme (koble ut air baggen).

men du må nok "offre" litt får og få mulighet til elbil enn så lenge,om noen år kan du sikkert kjøpe den her http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/e-nv200/discover/life-with-ev.html til 100 tusen kanskje

Det er jo egetlig den bilen du har lyst på ;)

var til svergie på "harry" tur med elbilen i dag (10 mil hver vei) og 4 i bilen,var god plas til masse harry handling så man skal ikke undervurdere bilen :)

rimlig økenomisk og med gratis hurtiglading i svergie og gratis strøm så ble 0 kr med tanke på transport ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mai 2014, klokken 18:53
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. mai 2014, klokken 11:08
Hva slags batterier er det i disse? Ikke vannkjølte NiCd som trenger vannservice hver 4000km antar jeg?

NiCd ja, men paa den ene bilen er serviceintervallet oppi nesten 10 000 km. Den andre jeg viser til ahr ca 4000 km intervall.

Forovrig regnes NiCd batteriet som ganske unike naar det kommer til hvor mye misbruk de takler. Prov aa parkere en moderende litium bil i 2-3 uten tilsyn og prov aa faa liv i den igjen. Med NiCd er dette nesten rene spa opplevelsen for batteriet. ;) Naar saa resten av bilen er bygget omtrent bombesikker gir dette stor grad av driftsikkerhet. Vannservice tar en best selv for turen til barnehage eller jobb. Sett bilen paa servicelading dagen for, og fyll vann for en kjorer avgarde.

Jeg fikk ikke akkurat inntrykk av at dette var kjøpere som var interessert i å styre med vannservice og slikt selv, derav mitt spørsmål. Elbiler som man må kjøre spesielle prosedyrer på annenhver måned for å fylle på vann er (spesielt vinterstid i -20) for spesielt interesserte etter min mening...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Jeg vil anbefale deg å også vurdere en brukt Leaf selv om disse kanskje blir litt over ditt budsjett. Vi brukte søskenvogn (tvillingvogn) tidligere og den fikk fint plass bak, selv med en bag. måtte bare være litt flink med stabling av annen bagasje.

TFK vogn med og uten bag går også fint på de fleste turer, selv om vi har 3 barn og bagasje med.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Enig i at brukt Leaf er det beste alternativet. I hvert fall hvis alternativet er f.eks en fossilbil til 50k, fordi merkostnadene til drivstoff, bompenger osv, vil fort gjøre Leafen billigere.

Eksempel på månedsbudsjett for Leaf til 150:

Lån: 1280 kr (50k egenkapital, 100k grønt billån hos skandiabanken i 8 år)
Elektrisitet: 265 kr (1500 km/mnd, 0,22 kWh/km, 0,8 kr/kWh)
Årsavgift: 40 kr
Service: 250 kr
Parkering: 0 kr
Bompenger: 0 kr

Totalt: 1835 kr

Eksempel på månedsbudsjett for fossilbil til 50k:

Lån: 0 kr (kun 50k egenkapital)
Drivstoff: 1260 kr(1500 km/mnd, 0,06 l/km, 14 kr/l)
Årsavgift: 250 kr
Service: 400 kr (Gammel bil betyr høye service-kostnader, så dette kan jo bli betydelig høyere også.)
Parkering: 100 kr (?)
Bompenger 100 kr (?)

Totalt: 2110 kr

Hvis man kan spare i området 300 kr i måneden, så er jo ikke det en dårlig besparelse å ta med seg. Men dette er så klart ikke tall som passer helt til trådstarters situasjon. Man må vite litt mer om situasjonen for å vite akkurat hvilke tall man bør bruke. Men som en generell regel, så om man kjører mye, så er det veldig få situasjoner der en fossilbil kommer gunstigere ut enn en rimelig nyere elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA