Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Muffinman

#495
Med fare for å være papegøye: Be dem ta av spissingsstagene bak og sjekke dem. Mine var ødelagte og holdt ikke innstillingen. Hadde problemer med dette i nærmere 2 år før den egentlige årsaken ble avdekket.  Kan også være foringer som strekker seg under belastning, noe som kan være vanskelig å avdekke med apparatet.

At vinterdekkene ikke får dette trenger ikke bety noe, har sett samme selv. De har mindre felg, er smalere og har mykere gummi. Det bidrar til gummien kan strekkes istedet for å gnages slik som på sommerdekkene. Og kjører du med høyere trykk = mer "gnag".

En ting er ihvertfall sikkert: slik skal det ikke være selv om enkelte Tesla-ansatte har prøvd se med den.

Jejl

Jeg kjører fremdeles på de orginale sommerdekkene nå etter 63 000 km på vår P85 fra sept 13. Det var var 3, 4,4 og 4 mm på dem på service forrige uke. Helt jevn slitasje på hele dekkflaten.
Fornøyd med dekkforbruket på bilen, men den spiser 12V batterier.

Muffinman



janrov

Sitat fra: Muffinman på søndag 06. november 2016, klokken 15:45
Med fare for å være papegøye: Be dem ta av spissingsstagene bak og sjekke dem. Mine var ødelagte og holdt ikke innstillingen. Hadde problemer med dette i nærmere 2 år før den egentlige årsaken ble avdekket.  Kan også være foringer som strekker seg under belastning, noe som kan være vanskelig å avdekke med apparatet.

At vinterdekkene ikke får dette trenger ikke bety noe, har sett samme selv. De har mindre felg, er smalere og har mykere gummi. Det bidrar til gummien kan strekkes istedet for å gnages slik som på sommerdekkene. Og kjører du med høyere trykk = mer "gnag".

En ting er ihvertfall sikkert: slik skal det ikke være selv om enkelte Tesla-ansatte har prøvd se med den.

Jeg har samme problem, men Tesla hevder at bilen (2014 rwd) ikke har spissingsstag.  Har noen et bilde eller delenummer som kan identifisere denne delen?

Muffinman

#500
Da lurer jeg litt på hvordan de justerer spissingen. Tipper de mener at det ikke er et stag for å justere camber, men det er noe helt annet. Delene kalles "toe links" på engelsk og har eksentrisk innfesting slik at de er justerbare.  På vår P85 er den nå byttet på begge sider.

Jeg ville ikke latt et verksted som ikke kjenner forskjellen på camber og spissing justere hjulvinklene på min bil.




minim

Jeg reagerte på at når min bil skulle på service nå 10mnd etter den var ny så ville verkstedet at jeg skulle betale for kontroll og eventuelt justering av spissing. Jeg er vel egentlig vandt til at man sjekker spissing enten etter man har gjort noe arbeid i forstillinga eller når ting har fått tid til å bli slitt. Er slike ting virkelig noe de kan ta seg betalt for på en 10mnd gammel bil? Jeg har ikke protestert enda, men jeg har tenkt å gjøre det uavhengig av hva jeg får til svar her egentlig :D
-TMS 85D
-03 VW Polo

Tuxedo

Sitat fra: minim på torsdag 24. november 2016, klokken 17:07
Jeg reagerte på at når min bil skulle på service nå 10mnd etter den var ny så ville verkstedet at jeg skulle betale for kontroll og eventuelt justering av spissing. Jeg er vel egentlig vandt til at man sjekker spissing enten etter man har gjort noe arbeid i forstillinga eller når ting har fått tid til å bli slitt. Er slike ting virkelig noe de kan ta seg betalt for på en 10mnd gammel bil? Jeg har ikke protestert enda, men jeg har tenkt å gjøre det uavhengig av hva jeg får til svar her egentlig :D
service skal du ikke betale noe som helst ekstra, med unntak av skifte av deler som ikke går på garanti, og der ligger listen veldig høyt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

minim

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 24. november 2016, klokken 18:30
Sitat fra: minim på torsdag 24. november 2016, klokken 17:07
Jeg reagerte på at når min bil skulle på service nå 10mnd etter den var ny så ville verkstedet at jeg skulle betale for kontroll og eventuelt justering av spissing. Jeg er vel egentlig vandt til at man sjekker spissing enten etter man har gjort noe arbeid i forstillinga eller når ting har fått tid til å bli slitt. Er slike ting virkelig noe de kan ta seg betalt for på en 10mnd gammel bil? Jeg har ikke protestert enda, men jeg har tenkt å gjøre det uavhengig av hva jeg får til svar her egentlig :D
service skal du ikke betale noe som helst ekstra, med unntak av skifte av deler som ikke går på garanti, og der ligger listen veldig høyt.

Jeg ble informert om at 1års service kostet 3200kr. I tillegg ble jeg anbefalt rengjøring av bremser for 906,25kr (pinlig nøyaktig?). Fikk beskjed om at de sjekket hjulstillingen og at om det var utenfor spec så kunne de justere det for et tillegg på 1450kr. Greit nok ikke store kostnadene, men jeg mener at om hjulstilling ikke er innenfor på en bil som ikke er et år gammel engang så er det en garantisak som ikke kunden skal belastes for.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Muffinman


Tuxedo

Tilnærmet feilfri engelsk i det minste, noe som ikke alltid er tilfelle i rapportene fra Tesla  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Er skrevet på mekanikerens morsmål, så det er ikke så rart.

Tilnærmet feilfri utførelse og kundebehandling også. Får det til disse sunnmøringene :)

TeslaSvein63

Bilen har vært på reparasjon nettopp og nok en gang informerte jeg om at dekkene slites på innersiden og nevnte dette med spissingstag som tips. Fått tilbake bilen med målebrev som viser at det ikke var noe galt med hjulstillingene bak og ikke noe galt ellers. Vel bilen sliter dekk på innersiden. Står man igjen med en feilkonstruksjon da? Hva i faen skal man gjøre med dette?

overlay

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 27. november 2016, klokken 20:09
Bilen har vært på reparasjon nettopp og nok en gang informerte jeg om at dekkene slites på innersiden og nevnte dette med spissingstag som tips. Fått tilbake bilen med målebrev som viser at det ikke var noe galt med hjulstillingene bak og ikke noe galt ellers. Vel bilen sliter dekk på innersiden. Står man igjen med en feilkonstruksjon da? Hva i faen skal man gjøre med dette?

Jeg også. Dekket sliter mer på innsiden, alt tesla har å si er "de er innenfor spec"

Muffinman

Det er nok normalt på de tidlige rwd-bilene, men alt med måte. Om de innerste par cm tygges opp i løpet av kort tid er det naturligvis ikke ok, men en lett avrunding av kanten over dekkets levetid er nok innafor.

Jeg tror det kunne vært mye å hente på å få noen som _kan_ hjulstilling og ikke bare justerer etter spesifikasjoner se på dette. Tipper at spec er satt som et kompromiss for å ivareta mange egenskaper, slik at man ofrer litt på jevn dekkslitasje for f.eks. å spisse kjøreegenskapene i en eller annen retning. Og jeg har inntrykk av at det ikke er mye avvik som skal til før denne slitasjen eskalerer veldig. Det kan være en av årsakene til at Tesla mener at nesten nye biler må justeres (for kundens regning).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA