Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

jazzwheel

Det er ekstra rart siden det lenger oppe i tråden står at GY har hard gummi for lang levetid.

Uansett, jeg har ikke kjørt med GY så kan ikke uttalte meg om hvordan det føles. Det jeg derimot kan si er at mine 275mm Vredestein Ultrac Vorti spinner som juling.

D.O

Sitat fra: toregrill på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 00:28
Sitat fra: jazzwheel på søndag 07. september 2014, klokken 02:42
Er dere 110% sikre på at det ikke er tractioncontrol som lurer dere? Det virker som vi snakker om forskjellige biler..

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EawqeL6qXGQ#t=24

Har lenge stusset over folk som sier at denne bilen spinner noe enormt (har selv en P85). Lurte lenge på om min hadde dårligere effekt enn andre.
Har kjørt med 19" og GY dekkene inntil i ettermiddag hvor jeg satte på et sett med brukte 21" med conti dekk og nedslitte bakdekk. Ble mildt sagt meget overrasket da jeg skulle teste hva folk sier om at bilen spinner så veldig. Hadde en kamerat som fikk seg et stort flir når det veltet ut røyk av bakenden på bilen når jeg satte igang uten TC. Jeg kan med andre ord bekrefte at GY dekkene sitter utrolig godt og conti er av en eller grunn helt elendig med tanke på friksjon.
Nå som det er kaldere begynner GY dekkene også å slite, men fortsatt mye bedre enn 21" oppsettet. Men jeg har neste slitt bakhjula ned til slitasjemerket etter sommeren, og lurer på om det er kjørestil eller hjulvinkler. Skal på service så spendt på om de endrer hjulinstillingene. Hvis de gjør det, er det da grunnlag for å spørre om nye dekk?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Du se lett på dekkene  om du har hjulstillingsfeil. Er de blank over det hele kan du mest sannsynlig  takke deg selv  og kjørestilen din. Ser dekket slik ut har du hjulstillingsproblemer.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cairnz

GY-dekkene mine (foran) har kjørt ca 33k km og har enda ~6-7 mm igjen. Bakdekkene har kjørt ca 20k og har 5-6mm igjen (ny er de 9). TC har vært deaktivert kanskje to ganger. Regner med at disse dekkene vil totalt ha kjørt et sted mellom 55-65k før de byttes - de er akkurat rotert.

Slitasjen er helt jevn. (Luft, autosenk i 80 km/t)
Elbilist

Øyvind.h

Det er ganske utrolig at Goodyear-dekkene til en tusenlapp per stykk gir bedre grep, er mer stillegående og holder vesentlig lenger enn Conti dekkene til 3-4000,- per stykk i 21" utførelse.
Jeg var veldig skeptisk til helårs-skit før jeg fikk bilen, og mange var i harnisk over at bilen ble levert med slike dritt-dekk. Men om jeg var negativ før bilen ble mottatt er jeg tilsvarende positiv nå :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Jepp, GY dekkene er virkelig perfect-match til denne bilen! Savner de allerede etter at jeg byttet til R2 i helgen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:38
i harnisk over at bilen ble levert med slike dritt-dekk.
Det er jeg nå. Men ikke over GY-dekkene.

Faktisk er jeg der at 21" blir vurdert solgt om jeg får et godt bud. Kanskje. Men har jo gode dekk på disse felgene nå etter at Continental-søppelet ble kastet.

jazzwheel

Jeg føler egentlig akkurat det samme. Jeg vurderte PZero, men endte med Ultrac Vorti. De er vesentlig dyrere enn GY og bredere og sitter likevel dårligere tydeligvis. Kan bli en anelse konspirasjonsteoretiker av dette. Alle tester jeg har lest samt alle treadwear og traction tall skulle tilsi at det ikke var slik. Jeg har korrekt hjulstilling og liten slitasje så jeg får gleden av disse dekka uten grep i lang tid fremover...

B_Tesla

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 10:38
Det er ganske utrolig at Goodyear-dekkene til en tusenlapp per stykk gir bedre grep, er mer stillegående og holder vesentlig lenger enn Conti dekkene til 3-4000,- per stykk i 21" utførelse.

Prisen er ikke nødvendigvis gitt av kvaliteten alene der. Det er nok i større grad det at det er veldig vanskelig å lage dekk med veldig lav profil. Det er stor forskjeld på et dekk som er 11 cm høyt og et som er 8,5 cm høyt. Når dekket er 11x24,5 cm vs 8,5*24,5 cm og skal ha same formen (firkantet) blir sidene i dekket mye dyre. Bedre grep kjenner jeg ikke til.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Charlie

Nå sitter jeg på Verdal i Nord-Trøndelag med flatt bakdekk. Kjente lette vibrasjoner i bakdekket når jeg kjørte på E6, og regnet med at det var lite luft i dekkene ettersom det er 4 grader. Det viser seg at ene bakdekket ikke lar seg fylle opp med kompressoren kona kom med i E-Golfen. Jeg stryker hånda innenfor dekket for å avdekke hvor "hullet" er. Det viser seg at jeg berører metalltråder på hele baksiden, dvs at dekket er helt slitt ned på innsiden. Dette er ett av fire PS2 dekk som jeg la på for to måneder siden(!) fordi originaldekkene var nedslitt (og bilen var ny i mars).

Ringte Tesla, de ordner nå med NAF og leiebil. Jeg har bedt de om å ta bilen til Tesla Trondheim, for det hjelper ikke å bare reparere/skifte dekket. Så får jeg nå høre til uka hva som er galt. Originaldekkene ble også raskt slitt ned, men de ble slitt jevnt, ikke slik som nå..... Har ikke sett på det andre bakdekket ennå, lurer på hvordan det er.....

RaBalder

Er det ikke mulig å se dette noen kilometer før det er sluttkjørt? Dette må da være synlig

  • ...med en lommelykt...
  • ...også titte under bilen mot innsiden av dekkene på motsatt side


Det høres jo ut som slike nedslitte bakdekk er noe som skjer fullstendig de siste 500m før dekket er flatt. Noe må det da ha vært mulig å se tidligere.

snurrehue

Sitat fra: RaBalder på fredag 17. oktober 2014, klokken 18:15
Er det ikke mulig å se dette noen kilometer før det er sluttkjørt? Dette må da være synlig

  • ...med en lommelykt...
  • ...også titte under bilen mot innsiden av dekkene på motsatt side

Skal det virkelig være nødvendig? Jeg har bare sjekka dekkene to ganger i året; ved bytte til vinterdekk og ved bytte til sommerdekk. Men med dette i minne skal jeg sjekke dekka på min Model S med jevne mellomrom.

krl

Det er nok ikke så dumt å sjekke dekkene én gang i uken jevnt over... Og aller helst før hver tur. Med luftfjæring, så er det mulig å kjøre langt med halvflatt dekk uten å merke noe særlig. Uten at det er spesielt trygt hvis det blir nødvendig med hard manøvrering/bremsing.

Charlie

Sitat fra: RaBalder på fredag 17. oktober 2014, klokken 18:15
Er det ikke mulig å se dette noen kilometer før det er sluttkjørt? Dette må da være synlig

  • ...med en lommelykt...
  • ...også titte under bilen mot innsiden av dekkene på motsatt side


Det høres jo ut som slike nedslitte bakdekk er noe som skjer fullstendig de siste 500m før dekket er flatt. Noe må det da ha vært mulig å se tidligere.

RaBalder: Sjekker du dekkene dine hver dag? Mine dekk er to måneder gamle. Man kan ikke se på de at de er slitt, ikke før man fører hånden "bak" dekket, da kjenner man at corden spriker i alle retninger. Det viste seg å gjelde begge bakdekkene...

krl

Det blir nok litt ekstra vanskelig å se dette på en TMS, i og med at det er uvanlig dårlig plass i hjulbuene..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA