Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Sjøhyene

hva slags slitasje får dere på 19" Goodyear dekkene?

Byttet dekk i går og ble ekstremt overrasket når jeg målte 8mm forran og 7mm bak. Er det ikke 8mm de har når de er nye?

Kjørt ca 10000km på de. Akselerer hardt ganske ofte og like å kjøre litt fort når omgivelsene tillater det. Så fryktet at bakdekkene skulle være veldig slitt ned.

Til forskjell ble Nokian R2 bakdekkene slitt ned til 6mm på bare noen uker og et par tusen km, rett etter jeg fikk bilen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Også_Øyvind_H

Samme erfaring som deg - har kjørt ca 10' km og har ikke skifta framme og bak ila sesongen. Sist jeg sjekka var det ca 8 mm fremme og 6 mm bak. Jeg trodde ikke de ville holde mer enn en drøy sesong :) I tillegg synes jeg de er gode å kjøre på ifht grep/stabilitet/støy....

Jeg tror den gode/elektriske traction control'en må ta litt av skylda.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Sjøhyene

så bra, da kan jeg kose meg også neste vår og sommer med god samvittighet ;)

Angående R2 vs Goodyear ble jeg også litt overrasket over hvor totalt annerledes R2 både føles og høres. At kjørefølsen er annerledes er ikke rart, men innbiler meg helt klart at R2 støyer en del mer også. Og kunne ikke huske fra i vår at jeg tenkte det samme da når jeg gikk andre veien.
Men kanskje det bare er en annen type lyd som forplanter seg annerledes i bilen nå som jeg ikke har hyttehylla på f.eks?
Noen som har noen formening om hvordan støy fra R2 vs Goodyear skal være?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Asarin

Min erfaring er at myke vinterdekk bråker vesentlig mer enn fastere sommerdekk, eller snakker du om to forskjellige typer vinterdekk?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Sjøhyene

Sitat fra: Asarin på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:45
Min erfaring er at myke vinterdekk bråker vesentlig mer enn fastere sommerdekk, eller snakker du om to forskjellige typer vinterdekk?

Akkurat det jeg mente ja. Hadde ikke tenkt noe mer over det hvis ikke det hadde vært for alt det jeg har lest om hvor lydløse R2 visstnok skal være. Mener også å huske å ha lest at piggfri vinterdekk ofte kan være mer lydløse enn sommerdekk.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 30. september 2014, klokken 07:42
hva slags slitasje får dere på 19" Goodyear dekkene?

Byttet dekk i går og ble ekstremt overrasket når jeg målte 8mm forran og 7mm bak. Er det ikke 8mm de har når de er nye?

Kjørt ca 10000km på de. Akselerer hardt ganske ofte og like å kjøre litt fort når omgivelsene tillater det. Så fryktet at bakdekkene skulle være veldig slitt ned.

Til forskjell ble Nokian R2 bakdekkene slitt ned til 6mm på bare noen uker og et par tusen km, rett etter jeg fikk bilen.

Hmm, mine R2 hadde over 6mm igjen bak etter 12.000km. Med rotering tipper jeg settet holder 30.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 30. september 2014, klokken 07:42
hva slags slitasje får dere på 19" Goodyear dekkene?

Byttet dekk i går og ble ekstremt overrasket når jeg målte 8mm forran og 7mm bak. Er det ikke 8mm de har når de er nye?

Kjørt ca 10000km på de. Akselerer hardt ganske ofte og like å kjøre litt fort når omgivelsene tillater det. Så fryktet at bakdekkene skulle være veldig slitt ned.

Til forskjell ble Nokian R2 bakdekkene slitt ned til 6mm på bare noen uker og et par tusen km, rett etter jeg fikk bilen.

9mm ny på GY. De er svært slitesterke gitt korrekt hjulstilling.
Elbilist

ArneS

Jeg hadde min bil inne til bytte av dekk og hjulstilling kontroll. La merke til at Tesla juserte den automatiske senkingen fra 85 km/t som jeg hadde til 160 km/t. Tror jeg leste her inne (eller på facebook) at andre hadde fått oppfordring til å gjør dette for å minimere sltasje på dekk. Tesla sa ingenting om dette, jeg bare la merke til at den ikke senket seg
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Thor2014

GY dekkene har høy tread ware index = lang levetid


HåkonE

Sitat fra: ArneS på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:49
Jeg hadde min bil inne til bytte av dekk og hjulstilling kontroll. La merke til at Tesla juserte den automatiske senkingen fra 85 km/t som jeg hadde til 160 km/t. Tror jeg leste her inne (eller på facebook) at andre hadde fått oppfordring til å gjør dette for å minimere sltasje på dekk. Tesla sa ingenting om dette, jeg bare la merke til at den ikke senket seg

Nok en bekreftelse på at Tesla har et problem med camber-verdier.

Muffinman

Kan vel også være at man ville prøvekjøre uten at autosenk slo inn.

Vi kan vel trygt begrense konspirasjonsteoriene da det ikke oppleves annet enn åpenhet rundt dette mtp at det leveres ut måledata etter justeringene på forespørsel. Disse bekrefter gjerne at camber ikke lar seg justere tilstrekkelig i mange tilfeller, selv om min bil havnet nøyaktig på spec. Det jobbes nok med å løse dette. Feil camber vil uansett få svært lite utslag på slitasje i forhold til spissingsfeil, så det er neppe noe å bekymre seg over.

Biler med 21" er naturligvis mer følsomme for feil i hjulstilling enn biler med 19".

HåkonE

På Tesla Motors Club blir det skrevet at camber-verdiene på Model S er satt opp for høye fjærer, og derfor får man for negativ camber når bilen senkes via luft. Da vinkles hjulene innover og det blir ujevn slitasje med mest vekt på innsiden av dekkene. Og det er akkurat den type slitasje mange varsler om og poster bilder av - tilsynelatende først og fremst de som har luft-pakken. Lufttrykk og lavprofil-dekk påvirker sikkert også.

Kan lite om dette, men det høres logisk ut for meg. At Tesla går inn å øker hastigheten for når "low" skal slå inn (uten å fortelle eieren), KAN tyde på at de nå prøver å begrense problemet. Trådene om kundene som sliter ned dekkene blir stadig lengre, og det ser ikke ut til å være noe quick-fix på dette.

Det ene problemet utelukker selvfølgelig ikke det andre, ref. toe in og elendige dekk med reklamasjoner.




Muffinman

Det er forskjellige camberverdier for biler med hhv luft og stålfjæring.

erot

Som nevnt i tråden før er ikke camber hovedsynderen og ingen trenger være redd for å kjøre i low, det er ikke det som gjør det. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14310.msg226854.html#msg226854

Målte mine 285/30-21 bakdekk nå etter  >10 000, og de er omtrent helt symmetrisk slitt og langt fra halvslitt. En del aktiv kjøring og utallige aks-demoer for nysgjerrige venner. Minst 95% av kjøringen i low. God gummi (Michelin PSS i mitt tilfelle) og god hjulstilling fjerner hele problemstillingen.

toregrill

Sitat fra: jazzwheel på søndag 07. september 2014, klokken 02:42
Er dere 110% sikre på at det ikke er tractioncontrol som lurer dere? Det virker som vi snakker om forskjellige biler..

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EawqeL6qXGQ#t=24

Har lenge stusset over folk som sier at denne bilen spinner noe enormt (har selv en P85). Lurte lenge på om min hadde dårligere effekt enn andre.
Har kjørt med 19" og GY dekkene inntil i ettermiddag hvor jeg satte på et sett med brukte 21" med conti dekk og nedslitte bakdekk. Ble mildt sagt meget overrasket da jeg skulle teste hva folk sier om at bilen spinner så veldig. Hadde en kamerat som fikk seg et stort flir når det veltet ut røyk av bakenden på bilen når jeg satte igang uten TC. Jeg kan med andre ord bekrefte at GY dekkene sitter utrolig godt og conti er av en eller grunn helt elendig med tanke på friksjon.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA