Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

#421
Da har jeg kjørt gode 300 mil siden hjulinnstillngen, og har målt litt på mønsterdybden på dekkene.

Kan konstantere at skjevslitasjen på framdekkene har stabilisert seg, og trappingen helt på innsiden hvor slitasjen var størst er helt borte. Det er en ørliten antydning til trapping på utsiden uten at det ser ut til å gi noe ekstra slitasje. Dette kan vel stemme med at spissingen er justert til maks toe-in i forhold til spec. Skjevslitasjen på indre kant bak ser også ut til å ha stabilisert seg.

Har også tatt en titt på bakdekkene fra i vinter (R2 som skal byttes før de settes på bilen). Her er det faktisk et par millimeter forskjell på innside og utside på mønsteret, og det ene dekket har til dels kraftig trapping i mønsteret på innsiden. Det skulle vel tilsi at bilen har gått med litt toe out. Bak er det nå justert med toe in innenfor spec så vidt jeg husker.

Bilen skal inn til fiksing neste uke og de har satt opp hjulinnstilling. Har lagt ved resultater fra justeringen hos MB, så får de vurdere selv om de vil gjøre mer. Det ville vært fint om de klarte å få til mindre camber på ene siden i det minste.

For øvrig er nå PS2 - dekkene gått like langt som Conti-dekkene som forsvant på 10 uker/8-9.000km. De vil vare minst 30.000 skal man vurdere gjenværende mønsterdybde, og enda litt til om hjulstillingen hadde vært korrekt fra starten. Jeg hadde ikke kjøpt 21" fra Tesla om jeg visste dette på forhånd. Den tabben gjør jeg ikke på neste bil, da blir det enten nye tredjeparts eller originale 21" på bruktmarkedet _uten_ Continental.

OddB

Angående camber :
I følge TMC-forumet kon det i vinter en ny bolt for "Rear Camber Correction" ( SB-13-31-004 )
Den skal visstnok gi et justeringsmonn på +- 0,5 grad.
Greit å vite hvis de hevder at camber ikke kan justeres... som jeg ser mange her har blitt fortalt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på søndag 24. august 2014, klokken 13:20
Angående camber :
I følge TMC-forumet kon det i vinter en ny bolt for "Rear Camber Correction" ( SB-13-31-004 )
Den skal visstnok gi et justeringsmonn på +- 0,5 grad.
Greit å vite hvis de hevder at camber ikke kan justeres... som jeg ser mange her har blitt fortalt.

Var det ikke den som ble trukket tilbake da, pga. at den ikke holdt justeringen? Jeg prøvde å få installert denne men fikk beskjed om at det lå sperre på den delen. Visstnok holder de på å utvikle ennå en ny type...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

#425
Jeg har hatt bilen inne til diverse utbedringer, og ba i forkant om at de vurderte om min uryddige historie med 4 dekk som ble slitt ut på 10 uker var en "value for money" de ønsket å være bekjent av å levere. 8600km gjennomsnittsberegnet for 4 dekk, og 15kr/mil i kostnad bare på dekkene...

Ikke fått noen tilbakemelding på det, og da mener de antageligvis at det er greit. Nå skal det sies at jeg ikke har reklamert formelt  og sannsynligvis vil få problemer med å gjøre det da jeg av nødvendighetshensyn ble nødt til å kjøpe nye dekk selv.

Jeg måtte også som nevnt få gjort hjulinnstilling for egen regning for å unngå at de nye dekkene, spesielt foran, skulle bli ødelagt. Identisk feilslitasje var i ferd med å utvikle seg også på de, selv om det gikk saktere.

Bonusen fikk jeg i går i form av en ekstraregning fra Tesla på ekstraarbeid for å få av hjulene pluss nye hjulmutre som ikke ble dekket av garantien. Verkstedene som har jobbet med dekk og evt hjulstilling i sommer har tydeligvis ødelagt mutrene, uten at jeg er i stand til å dokumentere hvem av dem som er skyldige. Ironien er at dette ikke ville skjedd om dekkene som ble levert med hjulpakken jeg betalte 23.000 ekstra for hadde hatt normal levetid, og om forstillingen hadde vært i orden.

Mutrene er for øvrig noe av det verste larvet jeg har sett - ser ut som det er en tynn kappe av blikk utenpå dem.

jazzwheel

#426
Aiai, Muffinman, det er leit når man alltid havner på feil side av bordet i slike situasjoner! Føler med deg...

Jeg må forøvrig igjen nevne at min P85 alltid logrer når jeg klamper i bånn i 20-30km/t selv med 60% SOC. Jeg har 275/35/20 bakdekk med Vredestein Ultrac Vorti. Når andre påstår at 19" med 245mm Goodyear ikke slipper så har jeg problemer med å tro at det er like ytelser i alle bilene. Eventuelt så må jo disse Vredestein Vorti-dekka vare 100.000km..?

Edit: Jeg har testet med alt fra 37 til 46 psi

Muffinman

Lånte en P85 med 19" GY når min var inne denne uka, og kan bekrefte at disse dekkene sitter ekstremt bra under akselerasjon. Ingen tegn til slipp ved maks pinne fra 30-40 og 90% soc ihvertfall.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. september 2014, klokken 20:45
Lånte en P85 med 19" GY når min var inne denne uka, og kan bekrefte at disse dekkene sitter ekstremt bra under akselerasjon. Ingen tegn til slipp ved maks pinne fra 30-40 og 90% soc ihvertfall.

Fra 30-40 blir det neppe slipp nei. Sjansen for slipp er nok vesentlig større fra 0.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. september 2014, klokken 20:45
Lånte en P85 med 19" GY når min var inne denne uka, og kan bekrefte at disse dekkene sitter ekstremt bra under akselerasjon. Ingen tegn til slipp ved maks pinne fra 30-40 og 90% soc ihvertfall.
Jeg opplever GY dekkene som svært gode. Sitter meget bra både under aks og i svinger. Til prisen (tusenlapp per dekk) er de etter mitt syn et meget godt kjøp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Er dere 110% sikre på at det ikke er tractioncontrol som lurer dere? Det virker som vi snakker om forskjellige biler..

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EawqeL6qXGQ#t=24

Muffinman

Kan være. Men mener at slipp med TC på merkes godt ved et skikkelig rykk i bilen. Det kunne skje helt uforvarende med de berømte Continental 21" dekkene.

Så er det vel også slik at mindre felg og mer gummi gir bedre "rykkutjevning" og dermed potensielt bedre grep.

Car-El

Har 19" med GY på en S85. Dem slipper. Har hatt bilen på "tværra" i over 70km/h under akselerasjon ved forbikjøring. ESP/TC er et meget kjekt hjelpemiddel. Korrigere så æ ikke tværra bilen helt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

D.O

Har selv 19" og de slapp frem til de hadde blitt innkjørt. Etter det sitter de noe helt sykt. Tørr og ren asfalt gir ikke hjulspinn rett frem, selv fra stillestående. Trc er da selvfølgelig av. Har kjørt en annen P85 med 21" og en P85+ med 21" og begge disse fikk hjulspinn ved samme forutsetttninger.
Min var også raskest testet mot P85+ på 0-100kmt. (Som følge av festet)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

fonberg

Sitat fra: Car-El på søndag 07. september 2014, klokken 22:56
Har 19" med GY på en S85. Dem slipper. Har hatt bilen på "tværra" i over 70km/h under akselerasjon ved forbikjøring. ESP/TC er et meget kjekt hjelpemiddel. Korrigere så æ ikke tværra bilen helt.

Samme her, mine GY slipper ved fullt pådrag når det ikke går rett frem og asfalten gjerne er slitt/ruglete. Men bilen får bare en liten "vrikk" ut med bakenden samtidig som dekkene skriker, før bilen lynraskt er tilbake på sporet vhja. ESP/TC. S85.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA