Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Muffinman

#390
Ja, bilen kjennes bra ut og spesifikasjonene er innenfor toleranser med unntak av cambervinkler. Er vel noe utenfor spec på venstre side (for mye negativ) og en del for lite på høyre side. Og alt for mye forskjell mellom sidene.  Men bilen går snorrett på veien, sporingen er redusert og venstre framhjul har kommet 12mm bakover slik at det ikke lenger skraper i innerskjermen ved rattutslag. Jeg er veldig spent på dekkslitasjen; jeg har dokumentert ujevn slitasje på alle hjul i form av merslitasje på innerkant før justeringen Verst på venstre foran, høyre som nummer to og ganske likt på begge bak. Kommer til å følge med etterhvert som kilometrene ruller på.

hgs

7500 km, S85, 19" originale RS A2. 1.2 mm slitasje framme, 1.5 bak. Enkelte akstester, men stort sett rolig (lang)kjøring. Jevn slitasje. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Thor2014

Hvilken mønsterdybde har RSA dekket nytt?

En ting i forbindelse med levetid er at RSA har en TW på 440.
Vanlig norske sommerdekk ligger rundt 240, så da det bør holde en stund...

cairnz

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 31. juli 2014, klokken 00:38
Hvilken mønsterdybde har RSA dekket nytt?

En ting i forbindelse med levetid er at RSA har en TW på 440.
Vanlig norske sommerdekk ligger rundt 240, så da det bør holde en stund...
9mm i følge Skøyen.
Elbilist

OddB

Slik ser et standard Goodyear 19" dekk ut etter 13 760 km kjøring uten å ha slått TC av en eneste gang....
Jeg legger det ut slik at andre kan oppdage slitasjen FØR det punkterer. Siden slitasjen ligger på de to siste INNERSTE cm av dekket er det veldig vanskelig å se uten å legge seg under bilen for å titte.
Den ytterste langsgående rillen har 3 mm dybde, den innerste 2mm, men bare et par cm nærmere kanten er gummien slitt gjennom korden.<

Dette bakdekket rakk ikke å punktere, det gjorde det andre. På starten av en 87 mils dagsetappe ...med ferge og uten superladere... Ble en lang dag. Endte opp med Conti 5   255/45R19, siden det var de eneste to 19" dekkene tilgjengelig i Vesterålen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på torsdag 31. juli 2014, klokken 17:30
Slik ser et standard Goodyear 19" dekk ut etter 13 760 km kjøring uten å ha slått TC av en eneste gang....

Dette bakdekket rakk ikke å punktere, det gjorde det andre. På starten av en 87 mils dagsetappe ...med ferge og uten superladere... Ble en lang dag. Endte opp med Conti 5   255/45R19, siden det var de eneste to 19" dekkene tilgjengelig i Vesterålen.

Kjipt, spesielt siden man greit får tak i disse dekkene for under 3500,- for 4 stk. meget pent brukt. Og nå må vel også du en tur innom Tesla for hjulstillingskontroll...

Dekkstørrelsen er helt ok, under 1% forskjell fra bakdekkene på P85+.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: OddB på torsdag 31. juli 2014, klokken 17:30
Slik ser et standard Goodyear 19" dekk ut etter 13 760 km kjøring uten å ha slått TC av en eneste gang....
Her må det vel være noe galt med hjulstillingen.  Kanskje Tesla refunderer noe av kostnadene, eller i det minste legger et lite gavekort inn i datasystemet til senere bruk, hvis feil hjulstilling er noe de kan bekrefte.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: OddB på torsdag 31. juli 2014, klokken 17:30Siden slitasjen ligger på de to siste INNERSTE cm av dekket er det veldig vanskelig å se uten å legge seg under bilen for å titte.
Den ytterste langsgående rillen har 3 mm dybde, den innerste 2mm, men bare et par cm nærmere kanten er gummien slitt gjennom korden.<
Det er nettopp slik framdekkene mine ble slitt, spesielt venstre - det samme som berørte innerskjermen ved rattutslag. Jeg var oppmerksom på hva som holdt på å skje og byttet dekkene like etter at mønsterdybden i det aktuelle området passerte lovlig grense. Og det skjedde på vesentlig lavere km enn OddB beskriver.

Gressvikingen

#398
@OddB:
Mine så slik ut etter 4000. Nesten ikke slitt - sånn i snitt, men med innerkanten gjennom to lag cord. Bekreftet feil hjulstilling. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet ved overnatting på et øde sted hvor jeg ikke hadde noe bedre å ta meg til enn å krabbe på fire rundt bilen.

Jeg har nå kjørt 6000km til etter det (med nye dekk) uten å se noe "rart" etter at hjula har blitt enige om at rett fram er rett fram. Jeg har skrevet litt om dette tidligere.

Det virker som det har vært en delvis misforståelse hos Tesla-slutt-kontroll. Det ene teamet har forstått betydningen av + og -, mens det handre teamet har egentlig kke forstått hva det betyr (toe).

Parallelle hjul ruller lettest og slites minst (null toe/spissing). Vinklinger er for å bedre kjøreegenskapene - hvis moderat og i riktig retning.
P85D"+"

BMW850

Har kjørt 5000km med mine 21" Continental. Det er ikke mange millimeter igjen på bakdekka før jeg er nedpå sltasjevarslerene. Mest slitt på innsiden. Har kjørt generelt pent. Har inntrykk av at 19" holder mye bedre. Er det egentlig noen grunn til at 21" kontra 19" i seg selv slites fortere. Eller er det slik at Continental-dekk gummien rett og slett bare slites fortere?  ??? Det er jo samme bredde på dekka.....
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Li-Ion

#400
Sitat fra: BMW850 på onsdag 06. august 2014, klokken 13:31
Har kjørt 5000km med mine 21" Continental. Det er ikke mange millimeter igjen på bakdekka før jeg er nedpå sltasjevarslerene. Mest slitt på innsiden. Har kjørt generelt pent. Har inntrykk av at 19" holder mye bedre. Er det egentlig noen grunn til at 21" kontra 19" i seg selv slites fortere. Eller er det slik at Continental-dekk gummien rett og slett bare slites fortere?  ??? Det er jo samme bredde på dekka.....
Jeg har fra gode fagfolk fått høre at Continetal er meget dårlige dekk for denne type bil og at resultatet er at de slites ned 3-5 ganger raskere en normalt. Tesla er også klar over problemet kan det virke som, men har så langt ikke foretatt seg noe mot allerede utleverte biler. Vet ikke helt hva som er status for de som får levert bil med 21" i disse dager, men får håpe for deres del at det ikke er levert med Continental....
Be afraid...

Muffinman

Hvis alle kunder som har betalt ekstra for 21" er rammet av dette og man ikke foretar seg noe i forhold til disse tør jeg foreslå en tur i skammekroken. Man må jo plusse 10-12.000 kroner på prisen for 21" pakken siden man trenger nye dekk nesten umiddelbart.

BMW850

Da skal jeg ta opp dette med Tesla når jeg skal ha bilen inn. Får satse på Michelin neste gang.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Li-Ion

Sitat fra: BMW850 på onsdag 06. august 2014, klokken 20:29
Da skal jeg ta opp dette med Tesla når jeg skal ha bilen inn. Får satse på Michelin neste gang.
Sikkert lurt...fikk anbefalt Michelin av min dekkforhandler jeg også... Problemet er at Tesla ikke har noe annet en Continental til Tesla S... visst nok en sental besluttning om at det er dette dekket som gjelder... (foreløpig)  :-/
Be afraid...

BjørnP85

Monterte orginale 19" dekk på Polar Izar på 8500 km - har nå kjørt 18600.  Minimal slitasje på dekk til nå.  Dekk bakk er slitt mer på innsiden - vurderete å bytte de med dekk foran.  Dette utgår da jeg har kjøpt et helt nytt sett med Godyear Eagle RSA 2 fra en som hadde gått for 20".  Kan hende jeg bytter posisjon på bakhjul for å motvirke "trapping" som alle dekk får. Ser ut som om dekk bak slites fortere enn framdekk - ser da for meg at jeg kan skifte kun en aksling for hver sesong.

Sist helg var det en tur fra Trondheim til Larvik med overnatting på Farris Bad hvor det var lading i kjeller på hotellet.  Uten at jeg var klar over det så hadde Tesla stand på hotellet - "Fully Charged".  Snittforbruk på turen ble fine 165 wh pr km. Med lader i Drammen kom jeg frem til Larvik med god rekkevidde.  Med lading på hotellet var det fulladet bil neste dag. I utganspunktet hadde jeg klart meg med fulladet bil på Lillehammer.  Ser frem til at riksvei 3 får hurtiglader - Gudbrandsdalen er fin, men det er mye hastighetsbegrensninger på strekningen.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA