Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Muffinman

#360
Tja, spissingen foran er jo akkurat innenfor grensen. Spec har toleranse fra noe negativ spissing til ørlite positiv. De må ha justert caster ganske kraftig også, for venstre foran tok i innerskjermen ved rattutslag. Nå er det 12mm klaring, og likt på begge sider.

Bak leser jeg at spissing er nesten nøyaktig på spec. Men mulig fortegnet er byttet et sted og at det ble feil. Det skulle i så fall være en bra blunder siden jeg gjorde dem oppmerksom på at den feilen har vært gjort før...Jeg tror ikke det er tilfelle siden positiv spissing = toe in, og da er det jo slik jeg skriver siden verdiene ikke har negativt fortegn. Ørlite positiv spissing foran, så vidt innenfor spec, og nesten akkurat på spec bak.

Når det gjelder camber er jeg usikker på hva som ligger til grunn for dette. Kirkebø hadde en teori på dette og bilen hans er satt opp lignende. Samtidig slet verkstedet veldig med å få dette til, og klaget over at det ikke var justeringsmonn nok foran for å komme innenfor spec. Om dette er bevisste valg eller og resultat av en slags fortolkning i maskinen, eller at det ikke var justerbart (nok) aner jeg ikke. Det siste skulle ikke forundre meg...  De var for øvrig ute og prøvekjørte fire ganger, sikkert blant annet for å justere rattet i senter.

Uansett er bilen roligere på veien nå, styrefølelsen er bedre og sporingen redusert. Så får de neste månedene gi svar på om dekkslitasjen har normalisert seg.

Torpedo Ted

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. juli 2014, klokken 16:09
Sitat fra: Li-Ion på mandag 28. juli 2014, klokken 16:04
.kan det være fabrikasjonsfeil på noen av Conti-partiene...? Ettersom flere sliter med ekstrem dårlig holdbarhet...
Jeg vil gå langt i å antyde det. Mine så ut som misbrukte viskelær når de var nye, og etter 15-20 mil hadde de store partier som var ruglete, eller var teglsatt med kratere om man vil. Grep og holdbarhet var dårlig, og dekkene tegnet svarte spor i asfalten godt synlig i sladrespeilet ved moderate pådrag fra selv 60-70. Sammen med det som sannsynligvis var en ikke helt bra hjulstilling er ettersmaken etter å ha betalt 20-30.000kr ekstra for denne dekkpakken særdeles sur.

Da jeg byttet dekkene kommenterte han som byttet de at det var noe "rart" med dekkene. Husker ikke nøyaktig hvordan han formulerte seg, men det kan jo høres ut som noe feil... På fremdekkene ser gummien også litt rar ut, men jeg vet for lite om dekk til å kunne si at det er normalt. Lurer nesten på om jeg skal høre om de som byttet dekkene fortsatt har dekkene, og får noen til å undersøke de.

sn0le

#362
http://www.mynewsdesk.com/no/nokian-tyres/pressreleases/visste-du-dette-ogsaa-sommerdekk-utvikles-for-nordiske-forhold-982836

SitatPå grunn av en annen type gummiblanding, kan sentraleuropeiske sommerdekk slites litt raskere enn nordiske sommerdekk på norske veier.

Og til dere som opplever at dekkene er litt viskelær-aktig, har dere sjekket produksjonsdatoen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Li-Ion

Sitat fra: sn0le på tirsdag 29. juli 2014, klokken 00:36
http://www.mynewsdesk.com/no/nokian-tyres/pressreleases/visste-du-dette-ogsaa-sommerdekk-utvikles-for-nordiske-forhold-982836

SitatPå grunn av en annen type gummiblanding, kan sentraleuropeiske sommerdekk slites litt raskere enn nordiske sommerdekk på norske veier.

Og til dere som opplever at dekkene er litt viskelær-aktig, har dere sjekket produksjonsdatoen?

Er det mulig å lese av prod.dato på selve dekket...? I så fall drar jeg ned i parkeringskjelleren nå.... ;)
Be afraid...

turbolurbo

Produksjonsuke er merket slik:



Dette dekket er produsert uke 51, 2012
2019 TM3P

Li-Ion

Sitat fra: turbolurbo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:08
Produksjonsuke er merket slik:



Dette dekket er produsert uke 51, 2012
Takker... da ser jeg at mine dekk er produsert uke 25 i 2013. Så da snakker vi mest sannsyling om en type dekk som ikke er spesielt holdbar. Har også nå i dag snakket med noen som selger dekk, og får der opplyst at Continental er gode dekk på ytelse, men har MEGET dårlig holdbarhet...

Jeg tror rett og slett at denne type dekk ikke kan brukes på Tesla når den ser det i sammenheng med vekt/ytelse.

Be afraid...

sn0le

Har hatt Continentaldekk på gamlebilen. Hadde ikke noe problemer med at det ble viskelæraktig.

Så det kan være feilproduksjon, gamle dekk, ikke-Nordisk gummiblanding, B-vare (selv om det er lite trolig) eller andre grunner.
Gamlebilen min hadde tilsvarende vekt som en Tesla, men det var selvfølgelig ikke 245 breie dekk på 19".
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 29. juli 2014, klokken 13:22
Continental er gode dekk på ytelse
Ble ikke imponert over mine ihvertfall. Selv ved 18-20 grader og varmkjørte dekk opplevde jeg bråslipp under akselerasjon. Kan bare sammenligne med dekkene jeg har nå (Michelin), men de har flerdobbel slitestyrke, og jeg har aldri opplevd antydninger til slipp av noe slag. Jeg er vel ikke av de som kjører hardest, men likevel. Forbruk og støy er bedre også.

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juli 2014, klokken 14:18
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 29. juli 2014, klokken 13:22
Continental er gode dekk på ytelse
Ble ikke imponert over mine ihvertfall. Selv ved 18-20 grader og varmkjørte dekk opplevde jeg bråslipp under akselerasjon. Kan bare sammenligne med dekkene jeg har nå (Michelin), men de har flerdobbel slitestyrke, og jeg har aldri opplevd antydninger til slipp av noe slag. Jeg er vel ikke av de som kjører hardest, men likevel. Forbruk og støy er bedre også.
Fikk også anbefalt Michelin... både av en hos Tesla + en annen dekkforhandler. Så kommer nok til å velge dette, når jeg skal bytte. Bruker Michelin X-ice på vinterdekkene, og det har fungert bra så langt...
Be afraid...

mecanica vergara

Er det noen med standard fjærer som har hatt unormalt høy slitasje av dekk? Eller er dette bare et problem for biler med luftfjærer.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Muffinman

Jeg antar at det er flest med luftfjærer som har problemet siden valg av standardfjæring ofte er økonomisk motivert, og da velger man neppe 21" hjul. 19" dekkene er mer slitesterke, og mindre felg betyr større rom for tilgivelse mtp hjulstillingsfeil.

Men prinsipielt tror jeg ikke luftfjæring vs standard har noe å si, selv om hjulstillingsdataene er så vidt forskjellige.

Høgis

#371
Da jeg fikk bilen levert i Januar, la jeg merke til at rattet sto skevt når jeg kjørte rett frem. Fikk utført en 4-hjuls kontr. og alt bre bra. Har kjørt ca. 4000 med vinterdekk og 6000 km med sommerdekk (22"). Ser absolutt ingen tendens til at noen av dekkene slites skjevt (har også senket bilen til oppr. low med ca. 15 mm. i forhold til dagens std.)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Thor2014

Har noen målt temperatur på dekkene som blir slitt?

Se nederst på denne siden
http://www.infraredimagingservices.com/commercial

Fikk ikke til å legge inn bilde med iPad...

Dekkets temperatur bør indikere hva som er feil (selv om mye av det er innlysende).

Muffinman

Det er jo faktisk en veldig enkel og rask måte å avdekke feilslitasje, selv før den er målbar på andre måter. Kjør noen mil med god hastighet og ta bilde, så får man svaret øyeblikkelig.


cairnz

Muffinman, kan jeg bestille besøk av deg og termokameraet ditt? Det er nemlig hverken enkelt eller billig å låne slikt utstyr for de fleste av oss :)
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA