Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bb på fredag 18. juli 2014, klokken 09:00
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. juli 2014, klokken 00:52
Men i dag pungterte venstre bakhjul på vei fra Karesuando til Vittangi i Nord-Sverige. Ikke så rart når det ser ut som på bildet :(
Jeg har bare ett ord å si om det: shieeeeeeet!

Fra spøk til alvor: Jeg håper Tesla tar en 4-hjulskontroll når du er tilbake ASAP. Per i dag er første ledige time en gang i oktober (hos Skøyen).

Skøyen bruker jeg ikke mer, er ikke fornøyd med de. Har gått over til Drammen inntil Rygge åpner. Men heldigvis har Trondheim gått med på å ta 4-hjulskontroll på sparket når vi passerer der i begynnelsen av uka. Nye bakdekk kommer på i morgen tidlig, sendt fra Trondheim med Jetpack i dag. DekkExpress i Narvik skulle fikse omleggingen i morgen selv om det er lørdag, så da kommer vi oss videre :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

#271
Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. juni 2014, klokken 00:13
Målte mine dekk i dag.
7 mm bak og 7,5 mm fremme.
Orginaldekk kjørt 10600km, stort sett med 48-50 psi.
Har nå kjørt 13400km og målte dekkene på nytt i går.
6,5mm bak og 7,2mm fremme.
Kjører fremdeles med ca 49 psi og dekkene er jevnt slitt over slitebanen.

RaBalder

#272
Ingen ekstrem kilometerstand hos meg heller (11000km), men dekkene er helt jevnt slitt.

Kanskje jeg skulle få målt dem i august (ikke hos Tesla) og sett hvor mine verdier ligger.
Eventuelt noen andre som har jevn slitasje.


Er vel interessant å se hvordan vinkler er når ting slites "pent" også.
Bør være et hjelpemiddel for dem som sliter.

TeslaSvein63

Jeg lurer på hvorfor det er noen som er så til de grader opptatt av dette med å ha i mer trykk i dekkene en det Tesla selv anbefaler og mene at det er mer riktig selv om man sliter med slitte dekk. Det er jo en kjennsgjerning at trykk som aviker med mer en 1 bar gir utslag på levetiden til dekkene og bilens oppførsel. Dokumentasjon på at det er bedre for dekkene med mer trykk en det Tesla oppgir ville vært fint å se.  ::)

Muffinman

For meg ser det ut som om de som oppgir å kjøre med høyere trykk i denne tråden også har helt jevn, normal slitasje. Selv kjører jeg med anbefalt trykk, og det har neppe noe med skjevslitasjen å gjøre. Faktisk slites Continental 21" dekkene som leveres med bilen raskere på midten selv med standard trykk. Det skjedde på min bil, og jeg har sett det på _samtlige_ andre biler jeg har sjekket.

crystallcola

jeg har michelin dekk på alle hjørner. bilen ble levert sen september 2013, og er gått ca 21000km nå. har kjørt både fint og aggresivt, kan deles opp 99% fint og 1% aggresivt. vi er nå i berlin og så igår det har kommet en ballong/kule på venstre bak dekk.

vi skal tilbake til oslo med rute fredrikshavn båten.

skal kjøre rolig og fint tilbake, tror dere det vil gå bra?

lurer også på om det noe "garanti" på dekka ved dette tilfellet?

jeg måtte bytte ut en venstre foran nokian 19" vinterdekk pga "sprekk" på siden etter 9000km og det kostet 3000,- ferdig på bilen. syns det har vært unødvendig kostnad, villet vært mer surt denne gangen... men må man så må man..

pej

Høres rart ut. Min har gått 11000km og ingen antydning til slitasje..Men jeg kjører forholdvis pent utenom 2 ganger om dagen når jeg kjører ut på motorvei til/fra jobben. Da blir det ofte bånn gæss:-)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

janmb

Sitat fra: TeslaSvein63 på lørdag 19. juli 2014, klokken 22:44
Jeg lurer på hvorfor det er noen som er så til de grader opptatt av dette med å ha i mer trykk i dekkene en det Tesla selv anbefaler og mene at det er mer riktig selv om man sliter med slitte dekk. Det er jo en kjennsgjerning at trykk som aviker med mer en 1 bar gir utslag på levetiden til dekkene og bilens oppførsel. Dokumentasjon på at det er bedre for dekkene med mer trykk en det Tesla oppgir ville vært fint å se.  ::)

Jeg er helt enig i at mange har en altfor lemfeldig innstilling til for høyt dekktrykk, men det har ingenting med bildene i denne tråden å gjøre. Feilslitasje som følge av for høyt trykk vil gi slitasje i midten av rullebanen og mindre på skuldrene. Disse bildene handler åpenbart om spissing/camber, ikke høyt trykk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på søndag 20. juli 2014, klokken 21:44
Jeg er helt enig i at mange har en altfor lemfeldig innstilling til for høyt dekktrykk, men det har ingenting med bildene i denne tråden å gjøre. Feilslitasje som følge av for høyt trykk vil gi slitasje i midten av rullebanen og mindre på skuldrene. Disse bildene handler åpenbart om spissing/camber, ikke høyt trykk.

Er vi sikret på det mhp. trykket? For å dra den litt langt, har man svært lavt trykk vil dekksidene deformeres og høy camber vil ha liten virkning. Da vil vel feil spissing føre til jevnere slitasje over hele dekket?

Med høyt trykk blir vel dekksidene veldig stive, slik at man ved høy camber ruller mye mer på innsiden av dekket? Og dermed vil feil spissing slite ekstra mye på innsiden?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Sant nok, med ekstrem camber blir historien litt annerledes. Men tror ikke (riktig) camber på TMS er så stor at den skulle gi slike inverse utslag. Lager man ballonghjul (hvilket man faktisk ganske fort gjør på dekkdimensjonen vil kjører) skal det mye camber til for å hindre at den blir rullende på senter.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

E_S

Camber alene skal være ganske ekstremt før det har særlig betydning for dekkslitasjen, spissing (toe in/out) ødelegger derimot dekkene på noen få hundre mil bare det er ørlite "off" spesifikasjonene.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Da har jeg ihvertfall fått bekreftet at Skøyen ødela dekkene mine. Tesla Lade tok 4-hjulskontroll i dag, se vedlagte skjema.

Fasit er at spissing skal være 0 grader 12 minutter positiv, pluss/minus 3 minutter. Dette gjelder begge sider bak. Skøyen hadde justert til hhv. 0 grader 15 minutter og 0 grader 13 minutter negativ. Altså har de i følge servicesjefen på Lade juster korrekt, men ignorert fortegnet. Ikke rart dekkene ble spist opp...

Tesla Lade ga god rabatt på dekkene og dekket deler av frakten men jeg måtte alikevel ut med nesten 8000 kroner + gavekortet på 2500,- samt at jeg betalte omlegging i Narvik for kr. 1300,-. Jeg hadde regnet med å bytte bakdekkene i høst, det ville kostet meg maks 7000 kroner. Så om vi sier at de hadde 1000 kroner igjen i levetid har denne feilen kostet meg 5800 kroner ekstra pluss en del pes.

Jeg kommer til å forfølge denne saken videre med Skøyen når jeg kommer hjem.

I tillegg har min UMC mer eller mindre tatt kvelden. Stort sett får jeg bare rødt lys i UMC når jeg plugger den inn og prøver å starte lading. Noen ganger virker den, og gir lading. Men om jeg da må avbryte lading av en eller annen grunn virker den garantert ikke på en god stund etterpå. Har prøvd reset av den uten virkning. Takk og lov har jeg med meg min mobile Mainpine 22kW ladekabel som fungerer perfekt. Litt mer klumpete å bruke men mye mer pålitelig. Og det er det viktigste...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

#283
Samme her.

Jeg sjekket mine hos tredjepart og fikk endret bakhjulene fra å være negative til 11 minutter positiv.

Bilen kom altså med negativ spissing fra utlevering i Drammen i juni. Jeg vil anta at de ikke gjør hjulstillingskontroll i Norge før bilen utleveres.

Edit: Bilen føles også mye, mye bedre å kjøre nå enn tidligere. Kanskje syns jeg det merkes det ekstra godt på motorvei.

Olatho

Har ikke fått bilen enda, men har levering i august, så det begynner å nærme seg.

Bør jeg be spesifikt om å få sjekka dette før utlevering, eller er ikke det noe de gjør i Drammen, og jeg evt. må ta med bilen til et annet (3. parts) verksted for å sjekke/rette opp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA