Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Muffinman

#225
Skriver ubekreftet fordi informasjonen går anonymt via et forum. Fester såpass mye lit til den at jeg velger å få egen bil kontrollert så raskt som mulig, også i lys av symptomer på bilen.

Det koster tross alt mindre enn 1 dekk.

Car-El

@Bjørn

Grunn? Kan være en eller flere slitte foringer, en eller flere feile vinkler på hjulene, et bøyd stag...  Skal ikke si noe bombastisk om det ene eller det andre. Men husk at det er over 2tonn som skal akselerere, bremses og styres. Det er krefter i sving.

Kom til å huske at æ måtte bytte kortstag på en Peugeot etter 4000km. Så ei slitt foring... Det kan skje.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jazzwheel

Da var bilen justert hos S-Sentrum på Stabekk. Bilen hadde visst bra med spredning bak som var akkurat det jeg fryktet med tanke på dekkslitasje.

Vet ikke helt om jeg kan anbefale de da de egentlig er et Audi-verksted og sa det var litt mer tidkrevende å skru på Tesla enn Audi'er og helst ville slippe det igjen. Dessuten har de tatt seg en ivrig prøvetur såvidt jeg kan se på wattmåleren, men det var vel fordi jeg var den første Tesla'en på besøk.

Uansett ser det ut som at alle med uoriginale hjul bør sjekke hjulinnstillinga.

D.O

Skjønner ikke det skjemat, men er ikke bilmekaniker... Men etter det jeg leser er jo innstillingen verre på "etter"  ???
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

erot

Ja, dette var merkelig.

Foran har de økt spissingen. Greit nok det, blir mer stabil, men det går ut over rekkevidde og blir mer utsideslitasje.

Bak var det pluss på ene siden og minus på andre, så i praksis ca null spissing, men litt "hundegange" på bilen. Ny spissing er 10 min. på hver side. Det er alt for mye spør du meg. Men den er i alle fall positiv. Negativ er dekkdøden på denne bilen.

Cambervinklene forstår jeg ingenting av. Her må de ha gjort noe feil. Verdiene kan ikke stemme, eller så leser jeg skjemaet feil.

Spørs om ikke du må ta deg en tur til Bergen ;)

jazzwheel

Slik jeg skjønte det så gjorde de ingen andre endringer enn å skru spissing bak, men kan virke som de har endret litt foran slik du påpeker erot. Eventuelt er bare ikke utstyret helt nøyaktig så det er bare 1-2 minutter feilmargin på før og etter måling som gjør at det ser slik ut.

Før-verdiene for spissing bak "mistet" de underveis i prosessen, men han sa det var veldig negativ på begge hjul. 10 minutter positiv er i meste laget er jeg enig i, men det er vel fortsatt innafor hva Tesla oppgir og som du sier, bedre enn negativ.

Camber bak er ikke lett justerbart og var en halv grad negativ på venstre og en hel grad på høyre derfor ble den stående slik.

Paul

#231
Er det noen som har Conti dekk til overs? jeg trenger 1 stk :)

skjedde noe missforståelser med TeslaService. etter jeg fikk sommerhjulene på, jeg følte vibrasjoner i bilen og leverte den for å balansere dekk. Når jeg hentet bilen jeg var fortalt at bakkdekenne kan ikke balanseres, siden det er noe produksjons feil på dekk. Tesla sa at di har bestilt nye bak dekk til meg.
etter 2+mnd og mange ganger med purring endelig jeg fikk beskjed at dekkene har kommet til Service Center.

Då tenke jeg at dekk byttes uansett så jeg gjørte par skikkelig burnouts og  etter det dekk var helt utlsitt... men.. når jeg leverte bilen i dag - plustelig fikk vite at det er kun 1 dekk som skal byttes!  :o prøvde å forklare  at jeg forventer 2 dekk byttet siden det var beskjed hele veien.. men nei, det var byttet kun 1 dekk...

så jeg har på bilen 3 gode dekk, og 1 helt utslitt - hvis noen har conti dekk til overs- gjerne gi beskjed :)
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Brede

Etter en uke eller så på Michelin Pilot Super Sport 21" så blir det iallefall ikke Conti-dekk på meg igjen!

Michelindekkene har så godt grep at det nesten er uforståelig, der Continental serverte hjulspinn ved det minste pådrag så sitter Michelin som støpt!
Ubetydelig mindre dekkstøy har jeg også fått, og holdbarheten kan jo umulig være verre enn Continental..

Måtte forresten kjøre på med 45psi på Michelin, de føltes rett og slett ut som gele med 42-43psi.
Utrolig hva 2-3psi gjør..

Muffinman

#233
Sitat fra: Paul på onsdag 09. juli 2014, klokken 20:33
produksjons feil på dekk. )
Det ante meg. Har hatt antydninger til vibrasjon ved enkelte hastigheter samt en pulserende romling i takt med hjulrotasjonen siden jeg monterte sommerdekkene. De varte ikke mye lenger enn to måneder og jeg kjører nå med Michelin PS2 og har i praksis fått ny bil. Romlingen er vekk, samme med sporing, støyen er betydelig redusert og nå går det faktisk an å ta en vanlig forbikjøring uten at dekkene legger svarte striper i asfalten. Jeg tør gjenta at min bil ble levert på bare felgen, så dårlig var dekkene. Hvis man regner ut snitt på kjørte kilometer for alle fire orignaldekk havnet jeg på ca. 8500 kilometer. Skulle fått tatt en hjulinnstilling også så raskt som mulig for å sikre at hjulstillingsfeil ikke bidro til slitasjen, men ingen verksteder som vil ta i Tesla``en i nærområdet. Dumt jeg ikke reklamerte på dekkene før de ble oppbrukt, men jeg sendte jo bilder av slitasjen på innsiden av framdekk til Tesla og fikk tilbakemelding om at det ikke var uvanlig. Framdekkene hadde ulovlig mønsterdybde helt på innerkanten etter omkring 9000km. Jeg håper inderlig at de nye dekkene ikke ødelegges på ferieturen, i så fall vil bilen ha spist sommerdekk for omkring 25.000 i sommer....

Det ser forresten ut som det kan bli tur til blant annet Sandefjord i løpet av en ukes tid, skal prøve å få til en avtale med et verksted i området der når jeg vet noenlunde mulig tid.

Skal ha en Model S med 21" til om en stund. Men om de leverer Continental - dekk kjøper jeg både felger og dekk et annet sted.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 09. juli 2014, klokken 21:04
Skal ha en Model S med 21" til om en stund. Men om de leverer Continental - dekk kjøper jeg både felger og dekk et annet sted.

Bestiller du en P85+ kommer den garantert med Michelin PS2. Har nå forøvrig kjørt over 2000km på ferieturen, hovedsakelig på svingete småveier og en del grus (bl.a Aursjøvegen). Er fortsatt svært fornøyd med komforten i P85+ med 21", og bilen er grisemorsom å kjøre på svingete asfaltveier med godt dekke. En annen ting er at disse veiene stort sett har LANGT bedre asfaltdekke enn E6 på østlandet. Det det til tider romler en del på de grove asfalten på E6 er dekkstøy nesten fraværende på de fleste veiene i vest og nord i landet. Det er nok en av grunnene til at folk oppfatter denne støyen så forskjellig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Det blir nok en S85.

Forskjellen i komfort mellom Conti og PS2 er rett og slett formidabel. Var det du som ved en anledning nevnte at forskjellen i komfort mellom 19" og 21" var liten? Det er en påstand jeg kan stille meg bak så lenge det er Michelin - dekk på bilen. Med mindre dekkene som ble levert med min bil var feilvare finner jeg det underlig at man velger å originalmontere noe som forringer egenskapene så til de grader.

Oppsummert er PS2 svært bra på alle parametre, og Continental svært dårlig. Det forundrer meg at sistnevnte har vunnet dekktester.

Muffinman

#236
Fillern, nå ser jeg antydninger til unormal slitasje på innsiden av de nye framdekkene også. Når jeg ser på profilen til dekket forfra ser jeg at indre kant er i ferd med å få den runde formen som de gamle etterhvert fikk. Dermed kan det faktisk se ut som dekksett nr. 2 er i ferd med å gå til skogs i sommer. Dermed haster det med å få tatt hjulinnstillingen. Standardsvaret jeg har fått hos verksteder på Nordmøre og i Trondheim er at de reparerer alle bilmerker bortsett fra Tesla, og jeg er like langt. Og hos Tesla selv er det et par måneder kø.  Vil helst unngå å gjøre dette i ferieturen av hensyn til familien, og vi drar på tur onsdag neste uke. Og i morgen blir det roadtrip Averøy-Oppdal-Dombås- Dalsnibba-Geiranger-Valldal-Trollstigen - Åndalsnes - Molde -Averøy. Det blir mange mil som vil tære hardt på dekkene om det fortsetter å utvikle seg slik det har gjort så langt.

Noen som har tips til hvor jeg kan henvende meg for å få gjort jobben mandag eller tirsdag (eller i morgen for den saks skyld, men de fleste har vel stengt lørdag). Jeg er ikke redd for å kjøre et stykke for å få unna dette.


..
..
EDIT: Har sett på to biler som ble utlevert i vår i dag. 21" på begge. Begge hadde framdekk som var helt utslitte på innsiden, mens resten av dekket så forholdsvis jevnslitt ut, kanskje knappe 1/2 mønsterdybde igjen. Og begge hadde bakdekk som var utslitt på midten mens resten av dekket hadde mer å gå på.

E_S

NAF-stasjoner utfører hjulstillingskontroll, og de er i det minste ikke knyttet til noe spesielt merke. Tesla står sikkert ikke i datasystemet deres, så kan være greit å få tak i spesifikasjonene for hjulvinkler før man oppsøker noe sted..

Selv om Tesla er en spesiell bil er jo hjulopphenget ganske vanlig run-of-the-mill, så det burde ikke være noe hokus-pokus å justere.

Vær også klar over at spissing (toe in/out) er det som kan ta livet av dekk på kort tid selv med ørlite feil, camber må være ganske ekstremt før det egentlig gjør så mye med dekkslitasjen.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jazzwheel

Spesifikasjoner på hjulstilling står i owners-manual PDF'en man kan laste ned fra Mytesla, men jeg limer inn bildet her om noen ønsker det.

Øyvind.h

Hmmm. Får ta en titt på dekkene etterpå. Blir noen tusen km i sommer, så jeg håper hjulstillinger ok. Om ikke koster et sett med fire nye dekk den nette sum av 3-4000,-... Evt ned under 3k om jeg finner et sett her på forumet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA