Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

shb

Lite sporing med min også. Kjørt nå over 20' km fordelt på Pirelli 19" vinter og Michelin 21". Leafen er verre med standard 17 som var med.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: Charlie på onsdag 18. juni 2014, klokken 22:46
Jeg regner med at det er noen med 21" PS2 på framdekk som kan bekrefte at det er sporingsproblemer der også. Jeg synes det er litt rart at de med 19" ikke har så stor sporingseffekt, det er samme bredden på dekkene, men altså høyere dekkskulder. Lavere profil gir nok klart mer sporing, men det er vel litt dekkavhengig også, eller...?

Jeg har 21" PS2 og merker minimalt med sporing. Egentlig ingenting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erot

Samme her, bare PSS.

21" sporer ikke automatisk mer, men toleransene er mindre, så det blir ofte slik i praksis likevel. Det betyr mao at 21" kan kjøre like stabilt som 19" bare man har alt på stell. Dvs, "riktig" dekktype (store forskjeller), lufttrykk, hjulstilling og at de ikke er utslitt.

Likevel vil nok noen ha en opplevelse av at fungerende 21"-hjul sporer litt likevel. Hjul som gir presis output vil også gi presis input, og slik skal det være, så lenge bilen ikke dominerer og har egen vilje. Noen vil alltid oppleve dette som feil hvis de foretrekker en bløtere eller mer ettergivende bil.

Muffinman

#168
Tok en ny titt i dag på framdekkene. Mønsteret på innerkanten er nå nesten helt slitt vekk (kanskje 0,5mm igjen helt innerst), mens det er 2-3mm til slitasjeindikatorene på resten av dekket. Dekkene har vel rullet 8600km nå siden april. Har fått bekreftet at dette ikke er uvanlig på denne bilen.

Noen som orker å sjekke innsiden av sine biler? Har bekjente med Model S, men det blir litt mye kaffedrikking om jeg drar på besøk til alle i kveld for å se på dekkene :)

Jeg tviler på at det ikke går an å gjøre noe med dette, kommer sikkert til å ta en roadtrip i ens ærend for å få tatt en hjulinnstilling i sommer hos noen som begynner å få erfaring med denne bilen.

EDIT: Lagt til bilde. Dette ser jo ikke helt bra ut?

Gressvikingen

#169
ikke til noens forkleinelse (kanskje Tesla sentralt siden denne erfaring gjelder mer enn ett verksted?), service var aldeles hyggelig og imøtekommende både i Oslo og Stavanger, men det er en kjensgjerning at det har vært problemer med å tolke minutter av grader vs desimaler av grader, og også at toe out er minus og toe in er pluss (jigg avhengig? egentlig ikke).
Jeg nevner ikke dette for å klandre noen som helst, men for å si i fra at dersom du har hatt en hjuljustering før den 19/6-2014, kan det hende at det er nogle feil. Det vil være best for alle at dette en gang for alle blir ryddet opp i.
Selv er jeg strålende fornøyd etter en hyggelig og særdeles imøtekommende seanse med Tesla Skøyen. Bilen forandret seg fra en vaggende and til en racerbil etter dette.
Om dette har noe med dekkslitasje å gjøre? Ja! T.o.m støyen gikk ned.
Ser fram til å beholde dekkene, i snitt, 3 sesonger. Det erfarer jeg fra tyngre bil med tilsvarende drag. (Har landet på Michelin til alle årstider etter mange års live testing (still alive) ).

Nok en gang: Det er hyggelig å drøfte og løse saker og ting sammen med Tesla. En ikke helt vanlig foreteelse blant bil-kremmere (dog - det finnes gode unntak).
P85D"+"

Bjørn

hmm.. dette høres jo ut som kan forklare endel..
Men er dette noe som dem nå er klar over på verkstedene rundomkring..? Jeg skal inn m min på Lade m bla nettopp dette.. Vaggende and var en god beskrivelse..! vil ikke ha det lengre, vil og ha racerbil! Og har hatt en mistanke til at bilen har toe-out, som jo er døden for kjøreopplevelsen m en bakhjulstrekker..!

Muffinman

Jeg sendte inn bilder av dekkene og fikk bekreftet at denne typen slitasje ikke var unormal på Model S. Alle utleverte biler hadde fått utført hjulstillingskontroll, og med mindre jeg hadde vært borti noe så de ingen grunn til å gjøre dette på nytt.

Min bil ble utlevert 30. oktober i fjor.

Jeg aner ikke om bilen skal ha toe-in eller toe out i etter spec``en i front, men det kan ikke være noen som helst tvil om at dekkslitasjen tyder på at det er toe out. Jeg kommer som sagt til å ta en hjulinnstilling for egen regning, men om denne viser betydelige avvik vil det jo ikke ta seg bra ut. Hadde i utgangspunktet tenkt å se hvordan det artet seg med PS2 før jeg gjorde noe, men det er kanskje ikke en god ide å risikere enda et sett dekk før jeg tar grep. Mine originale Conti vil være nedslitt til det ulovlige på rundt 10.000km, og det er alt for lite på hjul som hverken tar seg av akselerasjon eller bremsing i særlig grad.

janmb

Sitat fra: Charlie på onsdag 18. juni 2014, klokken 22:46
Jeg regner med at det er noen med 21" PS2 på framdekk som kan bekrefte at det er sporingsproblemer der også. Jeg synes det er litt rart at de med 19" ikke har så stor sporingseffekt, det er samme bredden på dekkene, men altså høyere dekkskulder. Lavere profil gir nok klart mer sporing, men det er vel litt dekkavhengig også, eller...?

Helt sikkert, men den aller største faktoren er nok helt klart veien man kjører på.

Det er nok mange som kjører på mer sporete vei enn de tror og motsatt. Det kan være vanskelig å se mengden spor og sammenligne mot hverandre, spesielt på tvers av ulike asfalttyper og alder.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Sitat fra: Gressvikingen på fredag 20. juni 2014, klokken 01:52
Bilen forandret seg fra en vaggende and til en racerbil etter dette.
Jeg hadde bilen min inne for kontroll i mai. Og da ble hjulstillingen justert. Samtidig ble et kuleledd byttet:
"Play found in ball joint. Rear arm changed. alignment performed."
"FR SUSP AFT LINK ASSY (6007997-00-B)"

Før den servicen mener jeg at bilen var ganske stødig på veien. Men etterpå virket det som en ble litt ustabil og sporet mer. Som noen andre har nevnt så må jeg "gjete" den på hovedveien. Men det er mulig det har noe med kuleleddet som ble byttet og at det var minde dødgang i styret. Hva var det som egentlig ble byttet og har dette noe med dødgangen i det hele tatt?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

#174
Sitatproblemer med å tolke minutter av grader vs desimaler av grader, og også at toe out er minus og toe in er pluss (jigg avhengig? egentlig ikke).
Hvis dette stemmer er det jo faktisk en aldri så liten skandale som har kostet en del dekk og ikke så rent lite irritasjon. Jeg hadde kun en kort kjøretur med en demobil på 21" før jeg fikk min egen bil levert på 19" vinterdekk, og har reagert på en litt "hakkvis" følelse i styringen på egen bil i litt fart ved kjøring i svinger hvor man må styre litt fra side til side. Kan ikke huske dette fra demobilen, men så kjørte jeg jo ikke på samme veier heller.  Dette ble mer merkbart når 21" hjulene ble montert i april. Men den største forandringen var at den nå fungerte bra på 100% fin vei, mens på 90% av veiene hadde jeg fått en vinglepetter av en bil hvor man til dels må bruke krefter og begge hender på rattet for å holde innenfor gul og hvit linje. Basert på slitasje på innsiden av framhjulene og informasjonen over tenker jeg jo mine konspiratoriske tanker, men jeg tar heller en innstilling så får det bli fasiten.

Har betraktet profilen på dekkene nærmere, og innsiden er nå slitt slik at de er veldig avrundet i forhold til utsiden.

Charlie

I går skiftet jeg endelig over til PS2 på framdekkene (har allerede PS2 på bakdekkene), ettersom Continentaldekkene fremme sporet så mye. Continentaldekkene fremstår som uslitte, det er masse mm igjen.

Med PS2 er bilen som helt NY! Sporingen er totalt borte, ja, selv i de verste "grøftene" på E6 så merkes de ikke. PS2 - dekkene er ellers svært sporstabile og støysvake i f.t. gammeldekkene.

Jeg er kjempeglad for at jeg valgte å bytte dekkene nå, i stedet for å kjøre Continentaldekkene fram til de var utslitte, reddet hele sommeren kan man si.

Har kjørt noen mil, men ettersom dagen her i Trøndelag starter med 6 grader, så er det vanskelig å si hva reellt forbruk i normal temp vil utgjøre. Skal pumpe de opp til ca 47 PSI fra 45, så får vi se.

Brede

Jeg har en følelse av at flere av oss opplever flere forskjellige verdener her, og jeg skjønner ikke helt hvorfor..  ???

Jeg har mistet troen på Conti-dekkene pga. hvor fort de har blitt slitt ned bak.
Jeg opplever derimot svært lite sporing!  :o
Har i dag kjørt 40 mil på noen av de værste spore-veiene på Nordmøre og selv i de verste sporene har jeg ikke problemer med å kontrollere bilen med en lillefinger på rattet..

Jeg har hatt biler med lavprofildekk før og var forberedt på ulempene dette medfører, men har blitt særdeles positivt overrasket (selv med Continental).
Likevel hyggelig å høre at Michelin får gode tilbakemeldinger da jeg selv venter på mine PSS, Conti-dekkene foran satser jeg på holder sesongen ut.  :)

Muffinman

#177
Sitat fra: Brede på fredag 20. juni 2014, klokken 17:48
Jeg har en følelse av at flere av oss opplever flere forskjellige verdener her, og jeg skjønner ikke helt hvorfor.. 
Jeg mer enn mistenker at jokeren her er hjulinnstilling.
Sitat
Jeg opplever derimot svært lite sporing!  :o
Har i dag kjørt 40 mil på noen av de værste spore-veiene på Nordmøre og selv i de verste sporene har jeg ikke problemer med å kontrollere bilen med en lillefinger på rattet..
Jeg kjører jo mye på Nordmøre, og mange steder tør jeg ikke annet enn å holde begge hendene på rattet. Hadde senest i ettermiddag en ny ubehagelig opplevelse. Denne gangen ved forbikjøring av traktor. Startet vel på rundt 30-40 km/t og var tilbake på høyresiden i 60-70. Sporet såpass mye fra side til side at det som lå i midkonsollen ble kastet vekselvis til høyre og venstre i et par sekunder.

Bilen reagerer ekstremt på slitt asfalt, men er helt fint når veien er perfekt.

Tenker å bytte foran/bak så jeg får slitt ut søppeldekkene fortere, og testet om PS2 kan gjøre  underverker foran på min bil også.

Muffinman

Sitat fra: Charlie på fredag 20. juni 2014, klokken 16:57
Skal pumpe de opp til ca 47 PSI fra 45, så får vi se.
Da må du være obs på slitasje på midten. Det trenger ikke være gjeldende for PS2, men Conti-dekkene har en tendens til å slites mer på midten selv med riktig luftrykk. Ikke veldig synlig med det blotte øye, men fullt målbart.

Muffinman

#179
Da har jeg satt PS2 dekkene foran, og det som er igjen av Contiene etter 8600km har havnet bak. Lang historie kort, det ble en ny bil. Har kun kjørt halvannen mil, men etter alt å dømme er nesten all plagsom sporing borte. Støynivået på førerplass ble lavere. Ingen tvil om at støyen flyttet seg med de gamle dekkene.

Tror faktisk at originaldekkene må være feilvare. Så ut som misbrukte viskelær når de var ubrukte, og etter 15-20 mil hadde de flekkvis ruglete overflate. Når de så slites ut på framhjul som på denne bilen hverken står for framdrift eller særlig oppbremsing på omkring 10.000km kan det vel nesten ikke bli dårligere. Gummien kjennes hard og nesten sprø når man tar på den, i motsetning til Michelin-dekkene som føles myke uten å være seige.

Kommer fremdeles til å ta den hjulinnstillingen, det er tendenser til skjevslitasje på vinterdekkene også. Riktignok mye mindre, og etter dobbelt så mange km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA