Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

erot

#135
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. juni 2014, klokken 22:16
Det blir sikkert en ferietur i sommer. Kanskje det er å vurdere å stikke innom og få gjort en hjulinnstilling et anbefalt sted når jeg er på farten. Erot, hvor fikk du gjort jobben?

Hos ErAn på Søfteland (mellom Bergen og Os). Her er mine verdier:



Som du kan se var mitt eksemplar slett ikke ille i utgangspunktet heller.

NB: Ikke så lett å se, men dette skjemaet bruker minutter og ikke desimalgrader, altså 60 på en hel.

rsomby

Byttet bakdekk i dag, 6500km, PilotSport2, med ca 220w/km i snitt.
Fyren (eieren) på dekksjappen sa at disse dekkene hadde produksjonsfeil og at om en sto på litt så kunne en kanskje få nye via leverandøren. Men han sa også at jeg måtte få sjekket hjulstilling da det var tegn til skjevslitasje, og at jeg måtte sjekke dekktrykk ofte.

Legger ved bilde

timingbeltkiller

#137
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. juni 2014, klokken 17:43
Det var et av de merkeligste resonnementene jeg har lest i år. Kan nesten se ut som du mener at fordi det går an å kjøre gris med bilen skal man akseptere at dårlig optimalisert hjulstilling forårsaker økt dekkslitasje?
Nå mistenker jeg du å misforstå med vilje.
Jeg skrev om øket slitasje med store, tunge biler og med sportlig kjøring av alle biler.
IKKE om slitasje pga hjulstillingsfeil.

Feil på hjulstillingen kan slite ut et vilket som helst dekk på vilken som helst bil med vilken  som helst type av kjøring på 5-10 K km.

Store og raske biler sliter dekk minst dobbelt så raskt som normalbiler.
Skal vi si det skal godt gjøres å komme over 30K km med et dekksett på S?

Og beklageligvis har vi vel nå lært S har dekkdimensjoner med lite utvalg og manglende priskonkurranse.
Derfor kommer vi neppe til å se gi-bort-priser  på vinterdekk i april og på sommerdekk i oktober.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

rsomby

Sitat fra: P85TMS på onsdag 11. juni 2014, klokken 19:05
Sitat fra: rsomby på onsdag 11. juni 2014, klokken 17:58
Fyren (eieren) på dekksjappen sa at disse dekkene hadde produksjonsfeil og at om en sto på litt så kunne en kanskje få nye via leverandøren.
Kan du utdype dette? Hva mente han var feil og hvorfor var han så sikker på at det var produksjonsfeil?

Han sa det var en produksjonsfeil som hadde blitt dekket av reklamasjon. Han hadde hatt sak på det tidligere (ikke på en tesla), hvor han fikk erstattet dekkene av leverandøren. Men han sa at det neppe var kommunisert noe sted. Jeg har forøvrig ikke kjøpt dekkene av han.

Muffinman

#139
Topic i denne tråden er bakdekk, men her er bilder av mine framdekk etter 8000km med overvekt av rolig langkjøring. Betydelig slitasje, og trapping på innsiden på begge dekk. Bilen er nesten ikke kjørt i low, og autosenking er slått av. Disse holder neppe mer enn 11-12000 km før de er helt utslitte. Continental 21".

bb

Sitat fra: Muffinman på lørdag 14. juni 2014, klokken 10:56
Topic i denne tråden er bakdekk, men her er bilder av mine framdekk etter 8000km med overvekt av rolig langkjøring. Betydelig slitasje, og trapping på innsiden på begge dekk. Bilen er nesten ikke kjørt i low, og autosenking er slått av.
Apropos low...
For 5000 km/11 dager siden byttet jeg foran og bak. Foran var da jevnt og vanlig slitt, mens bak var ganske slitt og spesielt på innsidene. Nå ser jeg at foran og bak er nesten like mye slitt. Det var ørlitte gran mindre slitt bak (som lå foran før). Men disse 5000 km hadde gjort sitt for at foran og bak var omtrent like mye slitt. Jeg har de siste ukene kjørt ganske rolig og begrenset høyrefoten veldig. Mine to hovedmistenkte er derfor:
1. Kjøring med normal regen vs low
2. Kjøring i low suspension

I løpet av disse 11 dagene har jeg brukt normal regen som vanlig. Ofte bremser den med 30-60 kW. Jeg sa på min forrige post at jeg skulle prøve low regen, men jeg gjorde ikke det. Nå tror jeg at jeg skal prøve low regen for å bedre forlaste friksjonen på foran og bakdekk ved nedbremsing og se om det har noe effekt på slitasjen.

Av de 5000 km så har jeg kjørt minst 3000-4000 km på low suspension. Da jeg på en test kunne påvise ca. 1 % reduksjon i energiforbruk ved 105 km/t tenkte jeg at low var fint. Men nå kan de se ut som at low sliter enda mer på innsiden av dekkene fordi den tilfører mer negativ camber. Da for- og bakhjul ble byttet 11 dager siden var det fortsatt godt mønster på innsiden, men nå var innsiden nesten borte.

Jeg husker at jeg snakket med Mats i Bergen før påske om low suspension. Han har en MC Red P85 og ville ikke kjøre sin på low fordi han mente at camberen endret seg. Denne mannen var en av de dyktigste jeg har møtt hos Tesla. Så jeg tror på hans ord.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

petersv

Høres ut som om det er noe galt med hjulstillingen din bak bb... Spissingen tipper jeg er feil.

bb

Sitat fra: petersv på mandag 16. juni 2014, klokken 11:50
Høres ut som om det er noe galt med hjulstillingen din bak bb... Spissingen tipper jeg er feil.
På min forrige service klaget jeg på det, og de hadde gjort noe justeringer. Men det er åpenbart ikke bra nok bak. Jeg skal inn igjen 16. juli og be om bakhjulskontroll.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Er det noen med fagkompetanse her inne som kan anslå/estimere hvor mye camber endres når man går fra normal til low? Og evt hvor mye denne forskjellen får å si for graden av ekstra slitasje på innsiden av bakdekkene?

Ellers ser jeg ikke det store poenget med å bruke "low regen" for å redusere dekkslitasje, for da vil man i stedet slite mer dekk foran ifm fartsreduksjon
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

bb

Sitat fra: fonberg på mandag 16. juni 2014, klokken 13:34
Ellers ser jeg ikke det store poenget med å bruke "low regen" for å redusere dekkslitasje, for da vil man i stedet slite mer dekk foran ifm fartsreduksjon
Jeg er ingen fysiker da, men min teori er at hvis man fordeler kreftene bedre foran og bak så vil det i sum gi mindre slitasje enn kun bak.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Torpedo Ted

#146
TS her!

Da har jeg omsider kjøpt nye bakdekk. Dekk1 har noen billige Federal dekk til 4000,- inkludert montering (2 stk).
Aner ikke kvaliteten, men grepet er uansett vesentlig bedre enn de utslitte forrige dekkene. Egentlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor grepet på tørr asfalt ble dårligere med mindre spor, men jeg er ingen fysikk-professor (min tanke er mer gummi = bedre grep - ergo slicks gir bra grep på tørr asfalt?)

En veldig åpenbar forskjell jeg merker på Fedaral contra Continental er lyden av hjulspinn... På Continental-dekkene kommer det nesten ingen hvinelyd når du spinner. På Federal dekkene er det høylytt hvinelyd med en gang dekkene spinner litt. Lurer derfor litt på om jeg faktisk har lagt igjen masse striper i veien uten å ha merket det med de gamle dekkene.

Her er Continental dekkene etter 7000 km:



Ronny

Siste rest av gummi er ofte av en dårligere kvalitet, derfor er de dårligere når de er utslitt. At det er mindre gummi som "gir etter" har også litt å si. (på vått føre har de dårligere dreneringsegenskaper seff)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Muffinman

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 16. juni 2014, klokken 15:18
Lurer derfor litt på om jeg faktisk har lagt igjen masse striper i veien uten å ha merket det med de gamle dekkene.
Det er faktisk ikke umulig hvis du trenger lyd for å se etter. Mine dekk la lydløse striper ved helt ordinære, passe kvikke forbikjøringer. Faktisk ble det alltid striper ved pådrag over forsiktig til moderat. PS2 - dekkene som står bak nå legger ikke striper selv ved hard akselerasjon, og i tillegg er de betydelig stillere og har grep i en annen klasse. Opplevde umiddelbart etter bytte at bakenden opplevdes som roligere også.

Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve billigdekk jeg også, tanken bak det var å finne ut hvor mye dårligere enn originaldekkene de kunne være. Men kom over godt tilbud på PS2 og slå til på det. Nå blir det PS2 foran også, framdekkene har sett sine beste dager etter vel 8000 rolige kilometer.

janmb

Konklusjonen blir uansett at det skal bli tøft å få dekk til å holde mer enn en sesong for min del på denne bilen. Selv om jeg kjører relativt pent blir det mye stakkato bykjøring - noe som gir mye aks og brems, og dermed mye slitasje uansett hvordan man vrir og vender på det. Framdekkene burde klare to sesonger, men definitivt ikke bak.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA