Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Thor2014

Sitat fra: OleJA på søndag 27. juli 2014, klokken 23:26
Sitat fra: finn_roen på lørdag 26. juli 2014, klokken 19:22
Da har jeg vært ute og tatt mål av slitasjen på mine dekk, har kjørt 2500km og målte 8mm dybde på bakhjulene både inne og ytterst og ca 8,2mm dybde på fremhjulene inne og ytterst
standar 19" goodyear dekk 45psi på alle hjul..
Min bil har nå rullet 18.000 siden den ble levert i september, ca 10k av dette er på GoodYear dekka. Sjekket dem nettopp, og kan knapt se at de er slitt. Vil anta at de fint holder 3-4 år til.

Min har gått ca 10k på goodyear 19"
Det kan se ut som at mønsteret er litt "taggete" slitt. Dvs hver knott er litt skakk.
Bilen er fin å kjøre, men selv med ekstrem rolig kjøring kommer jeg så å si aldri under 180w.
Snitt er 200w med mest langkjøring.

Noen ideer om hvorfor de blir sånn?

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

#348
Utrolig nok later det til at verkstedet ikke registrerte målingene _før_ justering. Jeg har bedt om at de i det minste gir meg en tilbakemelding på hva som var feil og ca hvor mye, men mekanikeren som utførte jobben er visst syk i dag. Forhåpentligvis husker han godt etter å ha svettet over dette i over 5 timer.

Verdier etter justering i vedlegg. Forskjell i camber høyre vs venstre a la det som Kirkebø har på sin bil, fremdeles usikker på hvordan jeg skal tolke dette i forhold til spec. Spissing ser ut til å være spot on nå.

Frodebo

Tydeligvis store forskjeller ute og går. Jeg har nå kjørt ca. 1000 mil på mine Conti 21", og var i dag og byttet hjul fram/bak. Litt større slitasje bak enn foran, men absolutt ikke mer enn forventet. Ellers jevn slitasje, kan greit kjøre på disse en sesong til.

Hører med til historia at jeg etter anbefaling fra dekkfirma har kjørt med 50 psi. Det har fungert fint, så det blir oppskrifta for meg framover.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Li-Ion

Sitat fra: Frodebo på mandag 28. juli 2014, klokken 15:46
Tydeligvis store forskjeller ute og går. Jeg har nå kjørt ca. 1000 mil på mine Conti 21", og var i dag og byttet hjul fram/bak. Litt større slitasje bak enn foran, men absolutt ikke mer enn forventet. Ellers jevn slitasje, kan greit kjøre på disse en sesong til.

Hører med til historia at jeg etter anbefaling fra dekkfirma har kjørt med 50 psi. Det har fungert fint, så det blir oppskrifta for meg framover.
Vi har akkurat samme bil (til og med samme farge :-) Vi har samme dekk (Conti 21") mine er nå helt nedslitt å må byttes...etter halve kjørelengden til deg. Jeg har ikke grisekjørt...og dekkene virker jevnt slitt...

Dette er merkelige greier...kan det være fabrikasjonsfeil på noen av Conti-partiene...? Ettersom flere sliter med ekstrem dårlig holdbarhet...

Be afraid...

Muffinman

Sitat fra: Li-Ion på mandag 28. juli 2014, klokken 16:04
.kan det være fabrikasjonsfeil på noen av Conti-partiene...? Ettersom flere sliter med ekstrem dårlig holdbarhet...
Jeg vil gå langt i å antyde det. Mine så ut som misbrukte viskelær når de var nye, og etter 15-20 mil hadde de store partier som var ruglete, eller var teglsatt med kratere om man vil. Grep og holdbarhet var dårlig, og dekkene tegnet svarte spor i asfalten godt synlig i sladrespeilet ved moderate pådrag fra selv 60-70. Sammen med det som sannsynligvis var en ikke helt bra hjulstilling er ettersmaken etter å ha betalt 20-30.000kr ekstra for denne dekkpakken særdeles sur.

sn0le

Kan det være dekk som er beregnet for varmere klima alà søreuropa?
Finnes vel litt forskjellige utgaver av dekk regner jeg med?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Det har jo vært sydlige tempeaturer i Norge store deler av sommeren så det skulle ikke ha noe å si om dekkene var beregnet på det...

Li-ion, hvordan ser framdekkene dine ut? Mye/jevnt slitt?

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. juli 2014, klokken 16:45
Det har jo vært sydlige tempeaturer i Norge store deler av sommeren så det skulle ikke ha noe å si om dekkene var beregnet på det...

Li-ion, hvordan ser framdekkene dine ut? Mye/jevnt slitt?
Fremdekkene er relativt greie. Mer slitt en jeg normalt ville forvente etter 3-4 mnd. bruk, men de er fortsatt helt ok. Det må nok være kombinasjonen av vekt og kraft som Conti-dekkene ikke tåler... i alle fall de som kanskje er feilvare....
Be afraid...

Muffinman

Hva med innerste kant på framdekkene da? Hos meg så alt ok ut helt til jeg la merke til trapping på innsiden, og nærmere undersøkelse viste at det var begynt å få en avrundet form i forhold til ytre kant. Mønsteret hos meg var ulovlig helt på indre kant ved 8-9000km. Da var resten av dekket temmelig slitt også, tviler på at det ville vært mulig å få ut mer enn 11-12000 av dem med jevn slitasje. Det er for lite på framdekk som stort sett bare ruller med.

Frodebo

Til info har også jeg (naturligvis) testet fullt pådrag flere ganger, men aldri registrert at jeg har lagt igjen spor i asfalten selv om aksellerasjonen er fullt ut normal, dvs. hinsides ;-)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. juli 2014, klokken 18:42
Hva med innerste kant på framdekkene da? Hos meg så alt ok ut helt til jeg la merke til trapping på innsiden, og nærmere undersøkelse viste at det var begynt å få en avrundet form i forhold til ytre kant. Mønsteret hos meg var ulovlig helt på indre kant ved 8-9000km. Da var resten av dekket temmelig slitt også, tviler på at det ville vært mulig å få ut mer enn 11-12000 av dem med jevn slitasje. Det er for lite på framdekk som stort sett bare ruller med.
Virker greie fremme. Ikke ujevt slitt på innsiden heller, slik jeg kan se. Legger ved 2 bilder (ut og innside + bakdekket til sammenligning). Har nå kjørt 6000 km. på disse dekkene...

Be afraid...

janmb

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. juli 2014, klokken 09:55
Verdier etter justering i vedlegg.

Her var det mye rart.

For det første en ekstrem forskjell i camber left/right som du sier

For det andre er det helt feil spissing om jeg leser dette rett. Etter spec skal den jo ha bittelitt toe OUT fremme og moderat toe IN bak. Slik jeg leser vedlegget ditt har du fått toe out bak også

Uansett MYE mer camber enn jeg ville akseptere hvertfall.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Ronny

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. juli 2014, klokken 09:55
Utrolig nok later det til at verkstedet ikke registrerte målingene _før_ justering. Jeg har bedt om at de i det minste gir meg en tilbakemelding på hva som var feil og ca hvor mye, men mekanikeren som utførte jobben er visst syk i dag. Forhåpentligvis husker han godt etter å ha svettet over dette i over 5 timer.

Verdier etter justering i vedlegg. Forskjell i camber høyre vs venstre a la det som Kirkebø har på sin bil, fremdeles usikker på hvordan jeg skal tolke dette i forhold til spec. Spissing ser ut til å være spot on nå.

Dette må være før!
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA