Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Car-El

#255
Har kjørt en del på vinterdekk på sommeren. Det er ikke å anbefale. Dårligere retningssabilitet og Lengere bremselengde.

Dette med "helårsdekk"...  ALLE dekk kan brukes hele året. Det er bare piggdekk som ikke er lovt å bruke en (kort) periode om sommeren. Eneste som settes som krav på vinteren er at bilen er sikret mot å gli(?) og minimum mønsterdybde er 3mm.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 15. juli 2014, klokken 17:08
Hvor på skalaen mellom saklig informasjon og overdreven skrekkpropaganda befinner denne artikkelen seg?
Langt mot et ytterpunkt vil jeg tro:

SitatPressenytt er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for Dekkmann

TorAtle

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 15. juli 2014, klokken 17:08
Hvor på skalaen mellom saklig informasjon og overdreven skrekkpropaganda befinner denne artikkelen seg?

Kunne du ikke prøvd med et søk og sett på noen av de andre treffene, da? Her, værsågod: http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article559370.ece.

Sitat:

"På den tørre asfalten gjør de det dårligere enn alle sommerdekkene vi testet – selv de farlig dårlige, grisebillige dekkene. De oppleves som ustabile og inkonsekvente, med brå overganger mellom grep og slipp. Man merker ikke så mye til dette ved vanlig kjøring, det er først når grensene nås – for eksempel ved en unnamanøver eller nødbrems – at dekkene viser fram sine dårlige sider. Den myke gummien bøyes, og friksjonen er lav."

"Det er på våt asfalt de piggfrie virkelig skremmer oss. På handlingbanen, der både akselerasjonsegenskaper, bremseegenskaper og sideveisgrepet testes, bruker de mye lengre tid enn de nye, påkostede Continental-sommerdekkene"

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 15. juli 2014, klokken 17:08
Du vender deg relativt raskt til egenskapene til den bilen du kjører til daglig
inklusive tilstanden til dekk, bremser, støtdempere osv, osv.
Vilket betyr det kreves bare litt ekstra forsiktighet å restkjøre nedslitte
vinterdekk vår, sommer og høst.

Hårreisende dårlig råd som jeg håper at ingen vil følge! Du tar deg råd til en TMS og velger å kjøre på dekk som er klart dårligere enn de absolutt dårligste sommerdekkene som er å få kjøpt? Virkelig? Med en slødde på 2.2 tonn?

Gå i butikken og kjøp deg noen dekk eller parker bilen!
2014 BMW i3

Car-El

Gå i butikken og kjøp deg noen dekk eller parker bilen!


Hør! Hør!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

pberg

Du kan jo bruke litt av "Spetalen-millionen"  på ordentlige dekk...

  ;D
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Asarin

Nesten like ille som da jeg hørte om en lastebilsjåfør som mente dekkene bare ble bedre og bedre etter 5-6 år, man trengte noen hundre kilometer for å få vekk det plagsomme mønsteret på dekkene vettu..

Vær så snill kjør på skikkelige dekk, som er tilpasset forholdene.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

bb

Da jeg fikk bilen i fjor så var den retningsstabil. Ved service rett over påske ba jeg om firehjulskontroll grunnet slitasje på innersidene av bakdekk. Etter den servicen ble bilen mye mer ustabil og sporet mer. Flere som har prøvd bilen har bemerket det.

I går hentet jeg bilen etter ny service. Jeg ba om ny firehjulskontroll og nå oppfører bilen seg slik som den opprinnelig var. Det vil si mer retningsstabil i hastigheter over 80 km/t og sporer mye mindre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Kan vel tyde på at det er hold i at man har rotet med å oversette de amerikanske spesifikasjonene til europeiske, men at man nå endelig har fått orden på det.

Jeg ruller i vei på ferietur uten å ha fått i stand en hjulinnstilling, og tenker ikke se på dekkslitasjen før jeg kommer hjem. Dette skal ikke få ødelegge ferien, selv om følgen sannsynligvis blir at jeg må plusse på adskillige lapper på feriebudsjettet.

petersv

Sitat fra: bb på torsdag 17. juli 2014, klokken 21:43
Da jeg fikk bilen i fjor så var den retningsstabil. Ved service rett over påske ba jeg om firehjulskontroll grunnet slitasje på innersidene av bakdekk. Etter den servicen ble bilen mye mer ustabil og sporet mer. Flere som har prøvd bilen har bemerket det.

I går hentet jeg bilen etter ny service. Jeg ba om ny firehjulskontroll og nå oppfører bilen seg slik som den opprinnelig var. Det vil si mer retningsstabil i hastigheter over 80 km/t og sporer mye mindre.

Eksakt samme som skjedde meg. De hadde litt problemer med å bruke utstyret rundt påske sies det, og det vises også i disse to tilfellene.

Sjekk tråden her.

bb

Sitat fra: petersv på torsdag 17. juli 2014, klokken 21:56
Eksakt samme som skjedde meg. De hadde litt problemer med å bruke utstyret rundt påske sies det, og det vises også i disse to tilfellene.

Sjekk tråden her.
De som opplever sporing og ustø styring bør mase om å få fikset det i så fall. Jeg begynte nesten å tro at jeg kjørte vinglete.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. juli 2014, klokken 21:46
Kan vel tyde på at det er hold i at man har rotet med å oversette de amerikanske spesifikasjonene til europeiske, men at man nå endelig har fått orden på det.

Jeg ruller i vei på ferietur uten å ha fått i stand en hjulinnstilling, og tenker ikke se på dekkslitasjen før jeg kommer hjem. Dette skal ikke få ødelegge ferien, selv om følgen sannsynligvis blir at jeg må plusse på adskillige lapper på feriebudsjettet.

Det er ikke sikkert det hjelper. Jeg hadde litt skjevslitasje på bakdekkene (ca. 1,5mm forskjell) og fikk Skøyen til å ta 4-hjulskontroll sammen med servicen rett før vi dro. Bakdekkene var ellers i god stand da og burde fint holde ferieturen ut.

Men i dag pungterte venstre bakhjul på vei fra Karesuando til Vittangi i Nord-Sverige. Ikke så rart når det ser ut som på bildet :( Heldigvis hadde jeg med reservehjul men dessverre er høyre bakdekk nesten like ille. Så i morgen blir det omrouting til Narvik, vi håper høyre bakdekk holder 251km til og at DekkExpress klarer å få tak i nye dekk kjapt. Ringer dem i morgen tidlig. Er også i kontakt med Tesla Service, så får vi se hvordan det løser seg. Uansett blir det tur innom Tesla Trondheim på veien sørover der jeg kommer til å forlange ny 4-hjulskontroll før jeg kjører videre.

Teorien min er at Skøyen har gjort noe rart med spissingen min på 4-hjulskontrollen.

Mer detaljer på bloggen: http://jkirkebo.bloggnorge.com/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øggen

Ser ikke pent ut. Min er blitt "vuggete" nå og sjekker dekk hele tiden.
Dekktrykk er som før.

bb

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. juli 2014, klokken 00:52
Men i dag pungterte venstre bakhjul på vei fra Karesuando til Vittangi i Nord-Sverige. Ikke så rart når det ser ut som på bildet :(
Jeg har bare ett ord å si om det: shieeeeeeet!

Fra spøk til alvor: Jeg håper Tesla tar en 4-hjulskontroll når du er tilbake ASAP. Per i dag er første ledige time en gang i oktober (hos Skøyen).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

#269
Dette var ikke bra. Skulle nesten tro at det praktiseres vekkjustering av bilene basert på det jeg leser i denne tråden. Og jeg bør vel dra hodet opp av jorda og ta en sjekk likevel så jeg ikke blir stående. Har med skum og punkteringssett, men ikke reservehjul ☺

Jeg startet ferien med nesten nye PS2, men hadde allerede over 2mm forskjell i slitasje på inndre kant i forhold til resten av dekket på et av forhjulene. Og dette kun etter et par-tre hundre mil. Satte jo på helt nye Conti i april, og nå viser dekksett nr. 2 tegn på feilslitasje. Jeg er redd dette blir en dyr sommer.

BTW; hvor langt har dekkene dine rullet jkirkebo? Synes det er rart at de tok inn bilen din til justering på grunn av 1.5mm skjevslitasje når jeg fikk tilbakemelding på at langt mer ikke var unormalt (innside framdekk, sendte inn bilde). De originale Contiene fikk leve i snitt ca 8500km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA