Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Muffinman

#240
Man får nok ikke veldig store utslag på feil med 19" i forhold til 21" da mer gummi = mer tilgivelse.

Har brukt litt tid på å bli sendt i runddans hos NAF nå bare for å ende opp hos sommerstengte sentre. Senteret i Kristiansund står feilaktig oppført med stengt i juni, når det faktisk er stengt nå. Grr.

EDIT: Øyvind, får vel ca. ett dekk for den prisen med 21", kanskje halvannet om man finner et råtilbud et sted. Dekkonline.com hadde rimelige PS2 når jeg handlet (de er gått opp nå), og jeg endte vel på rundt 11.000 for fire stk ferdig omlagt og avbalansert. Det er ikke en øvelse jeg ønsker å gjenta før sommeren er over.

jazzwheel

@Muffinman: Steder som Vianor og Mekonomen osv gjør også hjulinnstilling og de bryr seg neppe om det er en Tesla, de bør i hvert fall ikke gjør det om du droppet luftdemping. Jeg fikk høre at de måtte av med innerpanelene i bagasjerommet for å komme til så det var litt mer krevende enn ellers, men det trenger man ikke nevne før de begynner :)

Muffinman

Har henvendt meg til en bekjent med Mekonomen - verksted. Han så helst at han slapp fordi han trodde bilen ble for stor for maskinen de hadde. Tenkte å gjøre forsøk til i dag og trygle om at de gjør et forsøk, men nå har de tatt ferie i tre uker.

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på fredag 11. juli 2014, klokken 14:19
Spesifikasjoner på hjulstilling står i owners-manual PDF'en man kan laste ned fra Mytesla, men jeg limer inn bildet her om noen ønsker det.
Hvis jeg tolker dette riktig skal forhjulene peke litt utover, men såpass lite at det er innenfor med en ørliten spissing innover. Hvis man kan velge, er det å foretrekke at man ligger mot sistnevnte?

jazzwheel

Det stemmer.

Jeg har positiv spissing (toe in) både foran og bak. Det er å foretrekke for dekkslitasjen og retningsstabilitet, men går litt på bekostning av svingvillighet. Du reduserer også overstyring med positiv spissing på bakhjula.

På min er det nå +3 minutter foran og +10 minutter bak.

Gressvikingen

#245
@Muffinman,
Jeg har prøvd både -0.05 grader og +5' foran. Innoverspissingen var litt utenfor spes og opplevdes som ploging og bilen ble hard på rattet samtidig som støyen økte. -0.05 grader (utover) som jeg har nå oppleves som helt fint - tilnærmet ingen sporing med PS2 dekk.
Så jeg vil anbefale en liten utover "spissing" - 0 , -0.5 grader.
Retningsstabiliteteten er i stor grad styrt av caster.
Slitasjemessig ruller parallelle hjul (med null spissing) best. Vinkelendringer utover det er for å forbedre kjøreegenskapene.
P85D"+"

testO

Det opplyses på TMC forumet at Tesla har kommet med ny spec for toe-in for bakdekkene.


Ownership forwarded my email asking for the current rear toe spec to my service center and here is their reply:

"The new spec was recently released and shows the rear total toe spec to be 0.35 degrees +/- 0.10. This would make individual toe about 0.17 degrees."

So the new spec is a slight reduction in rear toe:

Total rear toe (degrees)   Min   Max
Old   0.30   0.50
New   0.25   0.45

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/18678-19-and-21-Tire-Wear-%28informal%29-Survey/page32
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Muffinman

Har kjørt 66 mil i dag. De nye PS2-bakdekkene mine er dermed rullet rundt 150 mil, og begge har rundt 7mm mønster over hele dekket bortsett fra den innerste delen som ligger rundt 5. Det ene har ca. en halv mm mer slitasje på indre kant enn det andre.

Framdekkene er det større forskjell på. De har rullet kanskje 300 mil, og her ligger mønsterdybden litt under 7mm. Men innerste del av mønsteret er slitt til under 5mm på venstre side, og knappe 6mm på høyre. Oppsummert ser det ut som bilen sliter innerkant i alle hjørner, men ulikt. Det er vel neppe et godt tegn? Største slitasje på innsiden er jo også på samme hjul som berører innerskjerm ved rygging og samtidig rattutslag.

Har enda ikke greid å skaffe meg hjulinnstilling. Nesten så jeg vurderer å montere vinterdekkene og bruke de i ferien, to av dem skal kasseres uansett...

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. juli 2014, klokken 20:50
Nesten så jeg vurderer å montere vinterdekkene og bruke de i ferien, to av dem skal kasseres uansett...
Kjører lite om vinteren. For å få slitt ut vinterhjulene før de ble kassable av sprøhet,
brukte jeg de to sommersesonger. Helt uten problemer. Men så kjører jeg som mann med hatt eller nonne.

Gjør du bruk av aksellerasjonen til S85, er det neppe tilrådelig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

#249
Det er neppe tilrådelig uansett, grepet er latterlig på disse dekkene i 25 pluss når de er laget for å fungere 20-40 grader kaldere. Men R2 bakhjulene er lovlige selv om de er for slitte til å brukes om vinteren, så jeg tenker litt høyt. De er jo også litt skjevslitte, men tydeligvis gjør det ikke så store utslag med myke og mer fleksible dekk siden de er rullet 19.000km.

Har et par henvendelser til ang. hjulinnstilling som er ubesvarte, så jeg håper i det lengste.

shb

Går sikkert fint, å spare de ny sommerdekkene til etter hjulsjekk. Faderen kjøpte en bruktimportert  1 år MB CDI 220, Den hadde Pirelli dekk på. Samme type som jeg fikk med som vinterdekk :). Så det går sikkert bra. Kan Tyskere bruke de på sommeren, og bilen leveres med de på standard 17" MB felger kan vi i Norge sikkert kjøre på de vi også. 
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

TorAtle

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 12. juli 2014, klokken 21:04
Kjører lite om vinteren. For å få slitt ut vinterhjulene før de ble kassable av sprøhet,
brukte jeg de to sommersesonger. Helt uten problemer. Men så kjører jeg som mann med hatt eller nonne.

Gjør du bruk av aksellerasjonen til S85, er det neppe tilrådelig.
Vinterdekk på sommeren er ikke tilrådelig overhodet! Gjør et søk på "vinterdekk på sommerføre" - her er et treff: http://www.abcnyheter.no/motor/2013/06/05/livsfarlig-med-vinterdekk-pa-sommerfoere

Husk at TMS er en bil på 2.2 tonn.
2014 BMW i3

alex313

Jeg har en P85+ med 21" og Michelin sp2.

Etter å ha kjørt 8800 km så har jeg 5.5 mm foran og 3.5 mm bak. Jeg har kjørt normalt, men bruker bilen sin akslerasjonsevne og regen er satt på maks. Dekkslitasjen er gjevn.

Basert på dette vil estimert levetid være 13600 km (minimum mønsterdybde 1.6 mm).

Dette er ikke langt fra Michelin sin standard garanti på disse dekkene som er 16000 km når man ikke har mulighet til å bytte om på fordekk og bakdekk.


timingbeltkiller

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 15. juli 2014, klokken 08:46
http://www.abcnyheter.no/motor/2013/06/05/livsfarlig-med-vinterdekk-pa-sommerfoere

Hvor på skalaen mellom saklig informasjon og overdreven skrekkpropaganda befinner denne artikkelen seg?

Råd og advarsel  du finner i slike populære forbrukerråd ,  betyr for mitt vedkommende:
- I verste fall døde av feilernæring og feil livsstil for 30 år siden
- I beste fall veier i dag 30 kg mer enn jeg faktisk gjør
- Malus 180% mot faktisk bonus 80%.

Du vender deg relativt raskt til egenskapene til den bilen du kjører til daglig
inklusive tilstanden til dekk, bremser, støtdempere osv, osv.
Vilket betyr det kreves bare litt ekstra forsiktighet å restkjøre nedslitte
vinterdekk vår, sommer og høst.

Biler som krever hyppige verkstedsbesøk skal det godt gjøres å venne seg til.
Reliability er alfa og omega.

BTW
Det beste sikkerhetsrådet er det det syndes oftest mot:
Avstand til forankjørende.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pberg

Problemet er vel at du ikke kan vite når elgen/barnet/katten plutselig hopper ut i veien. Det er da du trenger kortest mulig bremselengde.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA