Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Asarin

Sitat fra: jazzwheel på fredag 04. juli 2014, klokken 13:37
Jeg har endelig fått time for hjulinnstilling hos s-sentrum.no på Stabekk på onsdag neste uke så da blir jeg prøvekanin og skal melde tilbake  :)

Glimrende, blir spennende å høre.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Milzit

Er dere noen grunn til at dere tar hjulkontroll hos andre (og må betale for det) enn hos Tesla? Jeg bad om sjekk av min bil hos Tesla Skøyen og hadde gjort noen justeringer. (jeg har ikke merket noe til ujevn slitasle på 21" Pilot Sport, kjørt 14 000 km)

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på fredag 04. juli 2014, klokken 13:48
Sitat fra: Muffinman på fredag 04. juli 2014, klokken 10:22
Nå er det kommet gode tips til verksteder som kan ta hjulinnstilling på østlandet og Bergenstraktene. Det blir litt langt i ens ærend fra nordmøre - noen som har tips til noen som ligger nærmere? Alt som kan nås ved å kjøre på superlader, og tur/retur på 16 timer er akseptabelt :)

Ser antydninger til begynnende trapping på innsiden av de nye PS2 - dekkene foran, og det er greit å få justert før enda et sett dekk går til gammelerik på rekordtid.
Skulle ikke du til østlandet snart?
Sannsynligvis. Men i så fall blir det en rolig ferietur uten streng planlegging på hvor ferden går, eller hvor fort den skal gå. Det blir barna som legger premissene. Passer utrolig dårlig inn med en spikret avtale på et verksted et eller annet sted i den planen.

Da er det bedre om jeg kunne ta en tur på egen hånd før ferieturen og få bilen justert. Om SC Lier var oppe nå kunne jeg siktet meg inn på en tur til Drammen neste uke, men uten blir det bare ikke aktuelt. Må være noe litt nærmere.

jazzwheel

Jeg regner da ikke med at Tesla gjør gratis hjulkontroll for alle som spør, eller hva mener du?

Jeg har uansett ikke originalhjul (har 20") så da nytter det ikke å reklamere hos Tesla hvis de blir skjevt slitt.

Milzit

Sitat fra: jazzwheel på fredag 04. juli 2014, klokken 14:41
Jeg regner da ikke med at Tesla gjør gratis hjulkontroll for alle som spør, eller hva mener du?

Jeg har uansett ikke originalhjul (har 20") så da nytter det ikke å reklamere hos Tesla hvis de blir skjevt slitt.
Jeg satte den på listen i forrige uke når den skulle inn på service uansett, og det står på skjema at de har gjort det og det er justert. Men tall på hva det var før og etter osv. får jeg ikke.

Arbeidstekst: Customer states: Cst wants to have tires/suspension checked regarding issue
many customers experiences with uneven tire wear. Test drive/inspect to see if everything is
OK.
Betalingsmåte: Garanti
Utført arbeid: Wheels, Tires, & TPMS System General Diagnosis
No fault in suspension.
Needs four wheel alignment.
Utført arbeid: Four Wheel Alignment (with Air Suspension)
Performed four wheel alignment with adjustments.
Now ok

Muffinman

#215
Sitat fra: Milzit på fredag 04. juli 2014, klokken 14:20
Er dere noen grunn til at dere tar hjulkontroll hos andre (og må betale for det) enn hos Tesla? Jeg bad om sjekk av min bil hos Tesla Skøyen og hadde gjort noen justeringer. (jeg har ikke merket noe til ujevn slitasle på 21" Pilot Sport, kjørt 14 000 km)
Min begrunnelse er at jeg opplevde ekstrem sporing med de originale 21" Continental - dekkene, og at framdekkene ble slitt på innerkant. Det siste skjedde med bakdekkene også, men jeg tok dem av når de ble ulovlige og før corden kom fram. Har sendt inn bilder til Tesla og fått tilbakemelding på at slik slitasje ikke er unormalt, og at de ikke så noen grunn til å gjøre noen ny hjulinnstilling hvis jeg ikke har vært utfor veien eller noe lignende, siden alle biler var kontrollert før utlevering.

Når man i tillegg hører via tredjepart (ubekreftet selvfølgelig) at man har rotet det til i "oversettelsen" mellom amerikanske og europeiske specs  ved denne hjulinnstillingen helt til ganske nylig har jeg egentlig bare to valg; enten få bilen kontrollert/justert for egen regning eller ta sjansen på at også neste dekksett forsvinner på 8-10 uker.

Nå har jeg vel avtale om å få sjekket ting og tang hos Tesla også siden ene framhjulet har begynt å berøre innerskjermen ved rattutslag  under rygging, men har ikke fått gjort timeavtale enda siden jeg hadde håp om å få tatt det en dag jeg har andre ærender i Trondheim. Men det er vel noe ventetid, og i sommer vil milene rulle på raskt. Dermed mener jeg at det er viktig å få gjort dette før ferieturen. Problemet er at de lokale verkstedene jeg har forhørt meg hos ikke vil ta på seg jobben.

EDIT: Hentet fram et bilde av framdekk litt før jeg byttet. Tror ikke jeg ville kjørt så veldig mye lenger før corden var synlig selv om det var noe mønster igjen på resten av dekket. Dette kan ikke være normalt på framhjul etter omtrent 8000km.

frosken

Jeg var innom Skøyen i dag i annet ærend og spurte i forbifarten om de visste om noen steder jeg kunne ta firehjulskontroll så jeg ikke slet ut sommerdekkene også.

De kunne fortelle at de ikke ville godta noen reklamasjon på utslitte vinterdekk om de ikke tok kontrollen selv. De godtok ikke noe annet verksteds dokumentasjon av hjulstilling.

Så da ser det ut til at jeg må slite ut et par sommerdekk også — og får enda mer å krangle om til høsten når jeg får service  :-\

jazzwheel

Det de sier der er vel litt på kanten av lovverket med tanke på fritt valg av verksted for service?

Hjulinnstilling er jo ikke akkurat rakettforskning, men det kan virke som Tesla føler at det er omtrent like komplisert utfra alle historiene man hører.

Muffinman

#218
Sitat fra: jazzwheel på fredag 04. juli 2014, klokken 16:52
Det de sier der er vel litt på kanten av lovverket med tanke på fritt valg av verksted for service?
http://www.konkurransetilsynet.no/no/Aktuelt/Nyheter/Din-bil---ditt-verkstedsvalg/
Usikker på hvordan dette relateres saken for hånden, men det burde jo være i alles interesse å bruke tredjepart for å rette/dokumentere så lenge feilen forårsaker flere ødelagte dekk og Tesla ikke har kapasitet til å ta det selv innen rimelig tid.

Jeg for min del orker ikke dette pjattet og tar kostnaden for dekk som måtte kasseres for tidlig + justering selv. Jeg bruker allerede alt for mye tid til å "administrere" denne bilen, tiden på Elbilforum ikke medregnet.

RaBalder

Så lenge Tesla ikke kan dokumentere hvordan ting er på hjulene og hva dem eventuelt justerer til så lever jo alle i "tåka". Tror det er en stor fordel å fått målt hjulvinklene på et annet verksted, ikke nødvendigvis at dem skal justere.

Får man dokumentasjon fra et annet verksted om at ting er feil, så bør Tesla ta tak i feilen kjapt. Og da kan dem jo se hva det andre verkstedet har målt, men dem kan også måle selv.

Og når dem påstår at alt er i orden, hvorfor ikke ta en ny tur til det uavhengige verkstedet og få målt ting på nytt. Bare på pur f.... for å se om dem har gjort ting i det hele tatt. Og om ting etter endring er i henhold til de toleranser hjulene skal ha.

Synes forøvrig det er en uting at dem ikke kan dokumentere litt bedre hva som blir gjort. På en fosil fikk jeg målt kompresjon ved et tilfelle på egen oppfordring. Da fikk jeg original utskrift fra målemaskinen for hver sylinder.

Burde ikke være så himla vanskelig å føre opp målte vinkler på hjulene i en tabell. Og eventuelt hva som blir justert.
Og gi det til kunden.

Det er tross alt kundens bil  ;)


timingbeltkiller

Sammenlignet med en langsomtgående Golf/Passat må du regne med 4-doble dekkutgifter på
en stor tung og rask bil uansett om den er el eller fossil.
Nærmere bestemt dobbel slitasje + dobbel dekkpris.

Du kan derfor ikke vente stort mer enn 30-40 K km for et dekksett.
Men grisekjører du ikke til daglig, bør alt under 30 være reklamasjonsmat.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bjørn

Jeg var inne på Lade og fikk 4hjulskontroll (og laderoppgr. og beskjed om at jeg får nytt driv-verk) Der fant dem ut at fronten var rimelig grei, men bakstillingen var ute.. jeg har ikke hatt skjevslitasje, men mye sporing, i tillegg til at rattet etterhvert begynte å stå litt til venstre når jeg kjørte rett frem.. dette var pga at bakhjulene hadde bestemt seg for å begynne å svinge litt til høyre..

Car-El

Sitat fra: Bjørn på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:48
...men mye sporing, i tillegg til at rattet etterhvert begynte å stå litt til venstre når jeg kjørte rett frem.. dette var pga at bakhjulene hadde bestemt seg for å begynne å svinge litt til høyre..

Motsatt. Hvis hekken går ut mot høyre, må du svinge mot høyre og høyre side av bilen blir, sammens med fronten, med på å pløye luften. Og går hekken ut mot venstre. Så blir samme som høyre, bare motsatt side.

En annen sak om hekken trekker mot høyre. Ved venstresving så får du knappere svingradius enn mot høyre. Og ved sving til høyre så blir bilen mere "stabil" da den vil oppføre seg som en bil med lengere akselavstand enn den egentlig har.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Bjørn

Godt mulig Car-EL !  :P

Spørsmålet jeg lurer på er hvorfor ble det slik..? har jeg slitt ut foringer allerede etter 25k km

Gressvikingen

@Muffinman: "Når man i tillegg hører via tredjepart (ubekreftet selvfølgelig)".....
Feilene jeg hadde og ditto instillinger på riggen har jeg bekreftet ved utskrifter fra måleloggen.

Jeg møtte som sagt stor imøtekommenhet og hadde aldri noe problem med å få ut måleloggen. En logg fra Stavanger og to fra Skøyen, hvorav den siste ble riktig både på rigg og bil. Alt ble gjort som garanti.

Nå hadde jeg beviselige feil, og jeg synes ikke de som ikke har noe som helst "beviselig" i form av unormal skjev slitasje eller vinglete oppførsel bør renne ned dørene hos Tesla. (Sporing er ofte mer dekkenes skyld).

Og som jeg også skrev, tror jeg biler som er justert etter mitt innlegg, på Skøyen ihvertfall, er blitt rett. De som har fått sine hjul justert tidligere kan ha et problem.
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA