Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

jazzwheel

S-Sentrum svarte:
"Nei dessverre vi har ikke det. Har ikke oppsett eller vinkler på denne bilen.
Da trenger jeg det for og utføre jobben.
"

Jeg har ikke vært i mer kontakt med dem etter det. Vinkler står i user-guide + at vi har erot sitt skjema så det burde vel ikke være et problem egentlig. Jeg ble bare litt usikker når de ikke har vært borti bilen før i det hele tatt.

Muffinman

Fikk også negativ tilbakemelding fra et verksted med hypermoderne hjulinnstillingsapparat.

TeslaK

Har byttet fra slitte sportcontact 5p 20" til 19" goodyear rsa2. En annen verden i forhold til støy, komfort og ikke minst forbruk! Håper de også holder mer enn 5000 km..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

erot

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. juni 2014, klokken 12:34
S-Sentrum svarte:
"Nei dessverre vi har ikke det. Har ikke oppsett eller vinkler på denne bilen.
Da trenger jeg det for og utføre jobben.
"

Jeg har ikke vært i mer kontakt med dem etter det. Vinkler står i user-guide + at vi har erot sitt skjema så det burde vel ikke være et problem egentlig. Jeg ble bare litt usikker når de ikke har vært borti bilen før i det hele tatt.

Hiv opp manualen på skjermen i bilen, ligger i menyen, så får du opp standardvinklene der. Da må vel den vanskelige hjulmannen bli fornøyd :)

Hvis de bare er erfarne og vet hva de gjør, så er det ikke noe problem om de ikke har tatt Tesla før. Ganske standard hjuloppheng.

Brede

Fikk tatt av de slitte Conti-dekkene bak og lagt på Michelin Pilot Super Sport i går kveld.
Conti-dekkene var faktisk minst slitt på innside merkelig nok, størst slitasje på midten tross bruk med anbefalt lufttrykk.

Har fått kjørt en 20 mil på Michelin i dag og er delvis skuffet, håper det er innkjøringsproblemer..

Støy er (muligens) ørlite redusert i forhold til Continental, men det er nesten umerkelig for meg iallefall.
Grepet er betydelig bedre med Michelin! Nå skjønner jeg hva de som ikke får hjulspinn snakker om, dekkene sitter som klistret.
MEN! Under pådrag med brukbart effektutttak så slenger bakenden både hit og dit, kjennes plutselig ut som en kjører på 70-profil gummi med lite luft i.. (litt overdrevet selvsagt).
Mens Continentalene satte fart rett frem (dog med antydning til problemer med feste) nesten uten behov for å holde i rattet så måtte jeg virkelig gjete bilen i dag.  ???

Muffinman

#185
Da har jeg kastet ut det siste paret av originale Continental-dekk, og har nå Michelin PS2 rundt. Først, om jeg gjennomsnittsberegner slitasjen på dekkene til å være helt lik på alle fire hjul vil de originale sommerdekkene ha vart 8500km som hovedsakling består av langkjøring. Om man så legger til grunn at dekkene koster kr. 3300 pr stk inkludert omlegging og avbalansering blir dekkostnaden pr mil kr. 15,53  :o
Når man i tillegg tar med i betrakningen at dekkene fungerer svært dårlig mtp støy og forbruk i typiske norske sommertemperaturer (+5-10 grader) og heller ikke er spesielt bra når det blir varmere skjønner jeg ikke hvordan Tesla kunne finne på å levere dette skrotet med en helt utmerket bil. Det at min bil i tillegg sporet så ille at samboeren min nektet å kjøre den setter prikken over en ikke så alt for fin i. Jeg går så langt som å hevde at min bil ble levert på bare felgen, uten at jeg har tenkt å foreta meg noe i den anledning.

Med PS2 i alle hjørner ble det veldig mye stillere, bilen føles tryggere og roligere på veien og grepet er nå slik det bør være. Ingen sorte striper ved moderat pådrag, ei heller plutselige slipp. Og omtrent all sporing er en saga blott. Mistenker kanskje en hjulstillingsfeil som Contiene fremhevet mer enn Michelin gjør siden Brede ikke hadde sporing med sine. Tenker å få tatt en hjulinnstilling på bilen uansett slik at jeg ikke risikerer å ødelegge de nye dekkene før tiden - Contiene foran var nemlig slitt til det ulovlige på innsiden etter gode 8000km.

Og ja, hadde vibrasjon ved enkelte hastigheter som forsvant med nye dekk og ny avbalansering. Det skyldes nok dårlig avbalansering på originaldekkene, i likhet med vinterdekkene bilen ble levert på. Sistnevnte ble avbalansert på nytt av Tesla, men det ble ikke bra før jeg gjorde det selv.

Nuvolari

Blir ikke billig med elbil når dekkostnaden utgjør 15,- på mila. På min A4 har ps2 holdt i 25.000km. Blir spennende å høre etterhvert hvor langt ps2 holder på biler hvor man vet at hjulstillingen er korrekt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jazzwheel

#187
Det har vel lite med elbil å gjøre. Det ville vært en mer relevant sammenligning om du hadde kjørt S8.

Jeg ser forresten her at de påstår PS2 har 20k miles garanti?

http://www.teslamotors.com/forum/forums/tire-wear-problem-solved-new-michelins-30k-warranty

Havebigfun

bare minner om prioriteringene 8)
Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. juni 2014, klokken 09:21
Tja, damene har jo skjønt at man må lide for skjønnheten. Det handler om prioriteringer :)


Sitat fra: Havebigfun på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:54
Når jeg leser dette tenker jeg at 19", evt 20" er løsningen for mange av problemene forutsatt at hjulstillingen stemmer- billigere er de også.
Hvor mye gidder man å utsette seg for "bare" fordi 21 tar seg bedre ut...?

Muffinman

#189
Tja, under 10.000km levetid på mest  langkjøring har ikke noe med prioritering av 21" å gjøre. Det er ALT for lite. Da er det elendige dekk, feilvare, feil hjulstilling eller vanvittig grisekjøring som er årsaken.

Jeg heller mot at det er Continental-dekkene som var hovedproblemet, muligens med en ikke ideell hjulstilling. Slitasjen på de to eldste PS2-dekkene er nesten ikke synlig etter en kjørelengde som medførte 1/3 slitasje på Conti. Jeg kan akseptere at dekkene er nesten dobbelt så dyre med 21", og at de varer 30% kortere enn 19". Men å måtte bruke 25.000 på sommerdekk hver eneste sommer er uakseptabelt. Det ville nok blitt virkeligheten om jeg fortsatte å kjøpe samme dekkene som bilen ble levert med. Så langt er det ingenting som tyder på at PS2 ikke kommer til å holde minst 20.000 km på drivhjul med min kjørestil. Hjulinnstilling skal tas uansett, om nødvendig for egen regning.

Havebigfun

Conti-dekkene er rett og slett for myke- den dealen virker opplagt.
Når det er sagt kommer dekkostnaden uansett til å være vesentlig høyere ved 21" sammenholdt med 19" og samme kjørestil og sammenlignbare dekk.

tstens

Ja ja det var de dekkene ??? fremdeles 3 mm igjen men det hjelper jo lite når man er inne på cord'n  :-[ . Dette bør vel være gjenstand for en liten reklamasjon. Dekkene har forøvrig rullet ca 11000 km . Cord'n synes på begge dekkene bak . Conti som dere sikkert ser . Blir pirelli vinter fra i morgen . Til jeg finner meg nye dekk . Forbasket . Hadde tenkt å beholde de 3-4000 km til  :(å
P85,White

Muffinman

Hmm, du har forholdsvis mye mønster igjen etter 11.000km. Omtrent der jeg var ved 5.000km på bakdekk og ved ca 7000 på framdekkene. Jeg NEKTER å tro at kjørestilen kan være så forskjellig, og når du beviselig har hjulstillingsfeil i tillegg må det være forskjell på dekkene. Corden ville garantert vært synlig ved 10-11000 km på mine framdekk på samme sted som dine bakdekk, men jeg valgte altså å bytte dem før.

Begynner nesten å mistenke at det er hold i ryktene om at man i Norge har hatt problemer med å oversette amerikanske specs til desimaler. Hvis det stemmer betyr det jo i praksis at de har stilt vekk alle bilene som er justert før utlevering.

cairnz

Nok en gang er jeg bare glad at 21" aldri var et alternativ for meg. Etter 13000km på GY-dekkene er det fortsatt 7mm igjen over hele linja.
Elbilist

Muffinman

Dette er nok ikke et spørsmål om 21" vs 19". Sjekk innleggene til bb lenger fremme i tråden og se bilder av hans 19" dekk etter ca. 10.000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA