Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Trådstarter her. Bare bemerker at jeg ba de ta en titt på bakdekkene når bilen var på service, og de kunne ikke se noe unormal slitasje eller noe som kunne indikere feil hjulstilling eller noe slikt...  :-\

Muffinman

Trådstarter: hvordan ser framdekkene dine ut? Ser at mine har noe "gnag" på innsiden.

Gressvikingen

@erot:
Det er som du sier, og også som definert hos Hunter ( jiggen for justering): + inn og - ut. Det er derfor lite gunstig at Tesla roter med bilen min her.
P85D"+"

bb

Den 24. april ved 33k km bytter jeg til sommerdekk. I dag 4. juni ved 41k sjekket jeg tilfeldigvis dekkene. Fordekkene hadde ganske godt mønster, mens bakdekkene var betydelig slitt. Innsiden på begge bakdekkene var nesten utslitt. Shieeeeet.

Det har jo blitt noen akselerasjoner og forbikjøringer, men for det meste rolig landeveiskjøring med moderat last. Jeg har aldri lastet mer enn 50-100 kg om gangen. Jeg har også for det meste kjørt på tørre veier.

Min hovedmistenkte er full regen. Den bruker jeg hele tiden når jeg skal inn i en rundkjøring, et kryss eller en sving. Når 60 kW bremser så påføres det en god del krefter på bakhjulene. Nå har jeg satt regen på low slik at maks 30 kW bremser. Min teori er at hvis man bruker bremsene litt mer aktivt så fordeles bremsekraften på alle fire hjul og summen blir at slitasjen minker. Jeg er ingen fysiker så her får noen komme med innspill.

Er det forresten noen som kan anbefale et støysvakt dekk som slites lite ut?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

rsomby

Sitat fra: bb på torsdag 05. juni 2014, klokken 00:07
Den 24. april ved 33k km bytter jeg til sommerdekk. I dag 4. juni ved 41k sjekket jeg tilfeldigvis dekkene. Fordekkene hadde ganske godt mønster, mens bakdekkene var betydelig slitt. Innsiden på begge bakdekkene var nesten utslitt. Shieeeeet.

Det har jo blitt noen akselerasjoner og forbikjøringer, men for det meste rolig landeveiskjøring med moderat last. Jeg har aldri lastet mer enn 50-100 kg om gangen. Jeg har også for det meste kjørt på tørre veier.

Min hovedmistenkte er full regen. Den bruker jeg hele tiden når jeg skal inn i en rundkjøring, et kryss eller en sving. Når 60 kW bremser så påføres det en god del krefter på bakhjulene. Nå har jeg satt regen på low slik at maks 30 kW bremser. Min teori er at hvis man bruker bremsene litt mer aktivt så fordeles bremsekraften på alle fire hjul og summen blir at slitasjen minker. Jeg er ingen fysiker så her får noen komme med innspill.

Er det forresten noen som kan anbefale et støysvakt dekk som slites lite ut?

Shieeeeet! var akkurat det jeg tenkte da jeg måtte bytte etter bare 5000km. Mine dekk er jevnt slitte, så det tyder på alt for mye morokjøring. Også er jeg enig med deg at det er mulig det er regen som hjelper godt med slitasjen. Jeg tenker jeg også skal sette den til low, for å se ann slitasjen over sommeren.

fonberg

Sitat fra: bb på torsdag 05. juni 2014, klokken 00:07
Den 24. april ved 33k km bytter jeg til sommerdekk. I dag 4. juni ved 41k sjekket jeg tilfeldigvis dekkene. Fordekkene hadde ganske godt mønster, mens bakdekkene var betydelig slitt. Innsiden på begge bakdekkene var nesten utslitt. Shieeeeet.

Har du GoodYear? I så fall høre det for meg ut som du bør be Tesla sjekke bakstillingen på bilen din, for de fleste av oss med GoodYear opplever lite dekkslitasje, også bak.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

bb

#111
Sitat fra: fonberg på torsdag 05. juni 2014, klokken 13:27
Har du GoodYear? I så fall høre det for meg ut som du bør be Tesla sjekke bakstillingen på bilen din, for de fleste av oss med GoodYear opplever lite dekkslitasje, også bak.
Jeg har RSA2-dekkene som fulgte med bilen, ja. Ved forrige service fikk jeg dem til å foreta firehjulskontroll/justering. Jeg tror ikke det hjalp. At det blir dekkslitasje bak skal jeg ikke se bort ifra siden jeg har kjørt med bly på høyrefoten. Men at det slites veldig mye på innsiden låter ikke bra.

Edit: Legger ved bilder av alle fire dekk.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Istedet for å redusere regen kan du jo bare slakke ned litt roligere inn mot kryss? :) Spesielt på langturer vil du fort miste endel rekkevidde om du blir nødt til å bruke bremsen pga for lite regen, mens inn mot kryss etc så bruker jeg å tilnærma coaste, bare ha lav regen. Tryggere er det og, spesielt på veldig våt veg eller vinterstid med is\snø :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trustno1

Jeg byttet om frem og bakdekk i dag etter ca 11k km på telleren. Målte mønsterdybden til ca 5mm på bakdekkene og 9mm på fordekkene.

Dette var med de orginale 19" goodyear dekkene som fulgte med bilen.

Vet noen hva mønsterdybden på disse dekkene er som nye? Jeg tenkte å prøve å regne meg frem til hvor lenge til jeg kan regne med at disse dekkene holder. Kan jeg regne med 11k nye km før jeg må skifte ut?

Havebigfun

Mine har gått 2500 km og er på 9 mm fremme (og bak 8))- det er vel der det ligger når de er nye også.
Hvor lenge dekkene dine holder avhenger av hø-foten- jeg vil tro du har mulighet for minst 11k til + moderasjonstillegg avhengig av hvor disiplinert du er/blir ;)
Wh-måleren forteller deg om det- jeg ligger på 187Wh/km sålangt- men jeg synes jeg har det morsomt og...

Trustno1

jeg ligger på ca 200wh/km i snitt over bilens levetid til nå. Nå er det ca 50/50 landeveiskjøring og motorveikjøring. Felles for kjøringen min er at det er nesten utelukkende langkjøring.

Høyrefoten min er vanligvis relativt lett, men det blir jo noen akslerasjoner i ny og ned.

Med andre ord så er slittasjen min omtrent ubetydlig på fordekkene da. Det var egentlig det jeg ville høre, jeg var litt redd for at de 5mm kunne være i minste laget for å holde 10k+ til som dekk fremme.

Ronny

Jeg har lagt merke til at Model S har mye negativ camber bak, det ser ut som det blir verre etter lavere bilen er. Moralen er: hev bilen og dekkene slites mindre på på innsiden ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Muffinman

Synes vel at det er mye tull med hjul og hjulstilling på denne bilen, spesielt siden det hevdes at dette er kontrollert på alle biler før utlevering. Mine (utslitte) R2 dekk var mer slitt på innsiden enn utsiden, og de var ikke kjørt en eneste meter i "low" siden det jo ikke gikk an...

De to utslitte 21" dekkene som jeg byttet på drivakselen hadde mer slitasje på innsiden, samtidig som mønsteret hadde trappet seg på utsiden. På forhjulene er det trapping på innsiden av dekkene.

Samtidig blir jeg bekymret når enkelte har tatt sine biler (som skal være kontrollert) på hjulinnstilling og finner til dels store avvik, og går langt i å antyde at spec``en er feiltolket pga at man har lest minutter som desimaler. Å bruke noen lapper på en _skikkelig_ hjulinnstilling virker som en bedre og bedre ide.

jazzwheel

#118
Det burde vært en egen tråd om hjulkontroll med navn på bra aktører samt hvilke verdier (feks erot sin) som bør brukes hvis det faktisk er slik at Tesla sin egne ikke er optimale.

erot

Sitat fra: Ronny på søndag 08. juni 2014, klokken 14:13
Jeg har lagt merke til at Model S har mye negativ camber bak, det ser ut som det blir verre etter lavere bilen er. Moralen er: hev bilen og dekkene slites mindre på på innsiden ;)

Tror dessverre ikke det hjelper. Spissing har mer å si, og forskjellen i cambervinkel på 10-12mm høydeforskjell er omtrent ingenting. Min kjøres konstant i low og har helt symmetrisk slitasje. Riktig nok var ca 1/6 av sommerdekkjøringen før SW 5.9 kom, men resten i low.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA