Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompengene i Bergen kan dobles - på samme tid skal elbilene vurderes

Startet av frekri, mandag 26. mai 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

frekri

Nå er det ca. 8 måneder siden en på forumet her tok bilder av schuko-kontaktene i Norge og sendte over til Tesla slik at de kunne utvikle schuko løsning som passet på offentlige og private schuko. Løsningen er åpenbar, det må være en ekstra kabellenge fra kontakten. Alle de andre billeverandørene har jo skjønt det. Hvorfor tar det så lang tid?

Og vi kan ikke ha det slik at kabelen ikke vil lade fra noen punkter innimellom. Når vi får grønt lys på kabelen og bilen ikke vil lade, så vet vi at det er noe galt med ladekablen.

Og at knappen på kabelen har sluttet å fungere hos de fleste er vel også noe som burde vært ordnet snart?

I tillegg forteller dere(Tesla) oss at vi ikke må bruke skjøtekabel. Da jeg var innom i dag spurte jeg, hva gjør jeg da? Det finnes nesten ingen steder hvor deres løsning passer. Den eneste løsningen som ble forslått var at jeg kjøpte en saltokabel til 4300,-.

Og i går da jeg endelig fant en kontakt hvor jeg slapp å bruke egen skjøtekabel for å koble til schuko, så ble min schuko kloss ødelagt av en annen elbileier. Det jeg tror har skjedd er at schukoklossen min overlappet ladekontakten til den andre elbileieren. Når han/hun dro ut sin kontakt dro de samtidig ut min. Og min kontakt falt i bakken og schokokontakten ble bøyd. Kjøpte ny hos Tesla i dag for 375,-. Jeg må si at jeg hadde store kvaler for å betale for en ny kontakt som kun har passet i 2 punkter til nå uten egen skjøtekabel. Og til en ladekabel jeg ikke har noen som helst tillit til.

Nå synes jeg at Tesla må komme med en løsning raskt!
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

frekri

Slik så kontakten min ut etter at noen hadde mistet den i bakken.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Teslanewbie

Sitat fra: frekri på fredag 09. mai 2014, klokken 17:13
Nå er det ca. 8 måneder siden en på forumet her tok bilder av schuko-kontaktene i Norge og sendte over til Tesla slik at de kunne utvikle schuko løsning som passet på offentlige og private schuko. Løsningen er åpenbar, det må være en ekstra kabellenge fra kontakten. Alle de andre billeverandørene har jo skjønt det. Hvorfor tar det så lang tid?

Og vi kan ikke ha det slik at kabelen ikke vil lade fra noen punkter innimellom. Når vi får grønt lys på kabelen og bilen ikke vil lade, så vet vi at det er noe galt med ladekablen.

Og at knappen på kabelen har sluttet å fungere hos de fleste er vel også noe som burde vært ordnet snart?

I tillegg forteller dere(Tesla) oss at vi ikke må bruke skjøtekabel. Da jeg var innom i dag spurte jeg, hva gjør jeg da? Det finnes nesten ingen steder hvor deres løsning passer. Den eneste løsningen som ble forslått var at jeg kjøpte en saltokabel til 4300,-.

Og i går da jeg endelig fant en kontakt hvor jeg slapp å bruke egen skjøtekabel for å koble til schuko, så ble min schuko kloss ødelagt av en annen elbileier. Det jeg tror har skjedd er at schukoklossen min overlappet ladekontakten til den andre elbileieren. Når han/hun dro ut sin kontakt dro de samtidig ut min. Og min kontakt falt i bakken og schokokontakten ble bøyd. Kjøpte ny hos Tesla i dag for 375,-. Jeg må si at jeg hadde store kvaler for å betale for en ny kontakt som kun har passet i 2 punkter til nå uten egen skjøtekabel. Og til en ladekabel jeg ikke har noen som helst tillit til.

Nå synes jeg at Tesla må komme med en løsning raskt!

Du mistenker ikke hærverk ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RaBalder

Nå skal jeg hive en slump "bensin på bålet".

Har dere lest merkelappen bakpå UMC.

Hva skal vi med rødt adapter til UMC hvis den bare kan brukes på IT-nett  :o

frekri

Nei, de hadde prøvd å putte kontakten tilbake i der den andre elbilen ladet. Men den passet jo ikke lenger siden den ble bøyd. Ser at pinnen som er ødelagt har slått mot noe hardt, så at min kabelen har falt i bakken er jeg rimelig sikker på.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

rene

Jeg har enda ikke brukt schuko-adapteret jeg fikk med bilen. Ta kontakt med jkirkebo og få deg en overgang fra schuko til rød plugg, så slipper du slite med den mer. Kan lade på 16A også, hvis du må.

frekri

Jeg har vurdert å kjøpe hans adapter, men jeg hadde egentlig bestemt meg for å bare bruke godkjente løsninger tilfelle noe galt skulle skje under lading. Jeg innser nå at ved å bruke skjøtekabel er jeg allerede utenfor godkjente løsninger.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Havebigfun

Jeg tipper det tar lang tid før vi får ny UMC- etter 5.9 er ladeproblemene for de fleste eliminert. De som fortsatt har problemer har fått/får mennekes-kabel vederlagsfritt.

Mennekes er vesentlig bedre beskyttet mot fuktighet- og er en reserveløsning om UMC skulle svikte- jeg ville kjøpt et slikt- fint med to ladekabler.
Tesla har nå fokus på SC -utbyggingen og China, TMX og gen 3- det er ikke sikkert de har høyt trykk på å lage en UMC som er mindre klumpete ved stikken (det tar iallefall minst 2 Tesla uker).

christian1986

Jeg syntes også tesla burde rydde opp i dette, men finnes det ikke viktigere ting? Jeg har alt byttet 3 kabler grunnet defekter, og nå må jeg også bytte nummer 4 i rekken grunnet defekt åpneknapp.

Vet at tesla skriver at skjøteledning ikke er lov. Men ærlig talt, hva annet alternativ har de? Hadde de skrevet noe annet ville luringer med underdimensjonerte kabler få svidd av både det ene og det andre..

Så, vær glad for at dette tydeligvis er ditt største problem. Det lar seg nemlig fint løse med en skjøt av god kvalitet. Hvis du ikke vil kjøpe det kan du som foreslått over kjøpe overgangen til 16A. Problemet ditt er da løst fram til Tesla en dag får hode over vannet og kommer med en annen løsning.

paalv

Jeg snakket med Tesla support i dag pga problem med skjøteledning, der sikring går (på lading under 16A) og at bilen stiller ned til 0A etter noen timers lading. Hadde stilt ned til hhv 15 og 14 A.

Vi kom da inn på den nye kabelen de utvikler, og jeg forsto det slik at "siden det nå er så få problemer med UMC" så vil de ta seg god tid før de kommer med den nye.
S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

kdid

#10
Sitat fra: RaBalder på fredag 09. mai 2014, klokken 17:59
Nå skal jeg hive en slump "bensin på bålet".

Har dere lest merkelappen bakpå UMC.

Hva skal vi med rødt adapter til UMC hvis den bare kan brukes på IT-nett  :o
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

Øyvind.h

#11
Sitat fra: paalv på fredag 09. mai 2014, klokken 19:25
Jeg snakket med Tesla support i dag pga problem med skjøteledning, der sikring går (på lading under 16A) og at bilen stiller ned til 0A etter noen timers lading. Hadde stilt ned til hhv 15 og 14 A.

Vi kom da inn på den nye kabelen de utvikler, og jeg forsto det slik at "siden det nå er så få problemer med UMC" så vil de ta seg god tid før de kommer med den nye.
At den har en fysisk håpløs utforming, og at lukeåpner-knappene dør som fluer er åpenbart noe Tesla gir blanke f*** i. Siste jeg hørte var at forbedret umc ikke kommer før model x, dvs neste år.
Spurte nylig om hvordan de anbefalte at man ladet på ladestolper: kjøp deg en mennekes kabel var svaret.

Er bare en ting å gjøre: krev umiddelbar omlevering av umc hver gang lukeåpneren ryker. Om kunder fortsetter å kompensere vil det aldri komme noen ny umc.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

#12
Sitat fra: RaBalder på fredag 09. mai 2014, klokken 17:59
Nå skal jeg hive en slump "bensin på bålet".

Har dere lest merkelappen bakpå UMC.

Hva skal vi med rødt adapter til UMC hvis den bare kan brukes på IT-nett  :o


Det forklarer hvorfor Schuko ikke virker så godt hjemme (TN-nett) men veldig godt på jobb til fruen (IT-Nett).

Forsåvidt så er det IT-nett inn i hovedskapet til blokka. Der blir jord splittet til Jord & 0-leder


Her må æ korrigere mæ sjøl. Det går ikke at det er et IT nett inn, da IT nett har 230V mellom fasene, mens TN nett har 400V mellom fasene.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi

@Car-El

Blir det splittet til Jord og 0-leder (N) er det TN nett.

TN nett så fordeles ofte fasene L1, L2 og L3 på de ulike bo enhetene, mens da N (Blå) går til alle.
Så da har du jord - blå og en av fasene.
Boenhet 1 - L1,N og Jord
Boenhet 2 - L2,N og Jord
Boenhet 3 - L3,N og Jord

IT nett så kan det også komme inn 3 fas + jord inn og her fordeles ofte fasene på bo enhetene i f.eks en blokk.

Boenhet 1 - L1,L2 og Jord
Boenhet 2 - L2,L3 og Jord
Boenhet 3 - L3,L1 og Jord

http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett
http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

smurf

Sitat fra: RaBalder på fredag 09. mai 2014, klokken 17:59
Nå skal jeg hive en slump "bensin på bålet".

Har dere lest merkelappen bakpå UMC.

Hva skal vi med rødt adapter til UMC hvis den bare kan brukes på IT-nett  :o
Dette er diskutert her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8957.0
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA