Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Sjøhyene

Nå har jeg og fått klunkelyden, etter ca 16000km. :-[ Innbiler meg også at bilen støyer mer, gjevnt over i hastigheter 50+. Da på en måte som er uavhengig av pådrag. Men byttet dekk til R2 piggfri for ikke så lenge siden så usikker på hvor mye som kan forklares av det.
Blir klunke lyden ofte fulgt av andre lyder også?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:20
Nå har jeg og fått klunkelyden, etter ca 16000km. :-[ Innbiler meg også at bilen støyer mer, gjevnt over i hastigheter 50+. Da på en måte som er uavhengig av pådrag. Men byttet dekk til R2 piggfri for ikke så lenge siden så usikker på hvor mye som kan forklares av det.
Blir klunke lyden ofte fulgt av andre lyder også?

Jeg tipper at du oppdager lyden nå fordi R2-dekkene er mye stillere enn sommerdekkene dine. Dermed oppdager du lyder som tidligere har blitt overdøvd av sommerdekkene. Jeg opplever det på samme måte etter at jeg la om til R2 for noen dager siden.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Sitat fra: fonberg på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:29
Jeg tipper at du oppdager lyden nå fordi R2-dekkene er mye stillere enn sommerdekkene dine. Dermed oppdager du lyder som tidligere har blitt overdøvd av sommerdekkene. Jeg opplever det på samme måte etter at jeg la om til R2 for noen dager siden.

hmm, tror egentlig ikke det kan være forklaring. Har Goodyear 19'' sommerdekkene og er ganske sikker på at de støyer mindre enn R2. Noe som også ser ut til å stemme nå som jeg har googlet dekkstøy på de to i db. Virker som R2``støy ligger ett par db høyere.

cairnz

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 15. oktober 2014, klokken 12:07

hmm, tror egentlig ikke det kan være forklaring. Har Goodyear 19'' sommerdekkene og er ganske sikker på at de støyer mindre enn R2. Noe som også ser ut til å stemme nå som jeg har googlet dekkstøy på de to i db. Virker som R2``støy ligger ett par db høyere.

R2-ene har mindre opplevd rullestøy i kupeen enn GY-dekkene.
Elbilist

Sjøhyene

Sitat fra: cairnz på onsdag 15. oktober 2014, klokken 12:08

Har de virkelig det? Da lurer jeg virkelig på hva den ekstra støyen jeg innbiler meg jeg fikk det øyeblikket jeg byttet dekk kan kommer av. Noen som har noen ide?
Trykket er 48psi og skrudde til med momentnøkkel til anbefalt moment. Noe mer?
Dekkene var lagret horisontalt i en stabel i garasje uten sol med plast rundt seg. Noe jeg kan ha gjort galt?
Eller er det bare en freak accident at DU``en begynte å støye ca samtidig.

RaBalder

Driver dere å lytter etter ulyder  ???

Er man usikker på om der er en ulyd, så må dere slå dere til ro med at alt er bra.
Ulyd har man først når all tvil er borte  ;)

Så jeg har ingen klunkelyd eller ulyd. Og lytter ikke etter det heller.

fonberg

Jeg opplever også R2 som klart stillere enn GY. Men godt mulig at R2 støyer noe mer de aller første milene, det husker jeg ikke.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Sitat fra: RaBalder på onsdag 15. oktober 2014, klokken 12:36
Driver dere å lytter etter ulyder  ???

Er man usikker på om der er en ulyd, så må dere slå dere til ro med at alt er bra.
Ulyd har man først når all tvil er borte  ;)

Skal ha bilen inn til service om noen uker så da vil jeg gjerne at de utbedrer og ser på alle problemene som er der, også de som er på et tidlig stadie. Spesielt når jeg vet at det er flere måneder ventetid på ny service og at flere nå har hatt motorhaveri pga disse mekaniske feilene i DU, mens de ventet på service.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:00

Jeg opplever også R2 som klart stillere enn GY. Men godt mulig at R2 støyer noe mer de aller første milene, det husker jeg ikke.
R2 lager mye lyd på bar asfalt om det er varmt. Men når det nærmer seg null grader er det nesten borte. Tendensen blir også mindre jo mer slitt dekket blir.

boppus

EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Muffinman

Nærmer seg 6000km på driveunit nummer to, og etter at økende slakke ble oppdaget rundt 4000km er den økt ytterligere og man kan fint framprovosere et "dunk" i lav hastighet. I tillegg har jeg fått en dyp, avdempet brumming der bak når jeg rygger opp min forholdsvis bratte oppkjørsel.

pwb

Sitat fra: Djur1 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 18:23
Sitat fra: mj på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:49
Jeg har og lagt merke til en ny lyd ved pådrag de siste dagene. Synes det ligner litt på lyden man fikk før i tiden når dynamo/turtallstøy slo inn på høyttalerne. Er det samme lyd dere mener ? Har ikke noe klunk eller slark. Har og en liten ''sirkelsaglyd''  rundt 15-17 kmt under lett økning av hastighet. Den var der ikke i begynnelsen.

har den samme lyden som kommer ved pådrag og nå også ved motorbrems. Virker som den kommer mest frem etter at ting har blitt kjørt litt varmt (1 time på motorvei).

Fikk denne forklaringen på service:
THe only sound present at 100KW usage is a slight whining sound from the contactors in the HV Battery Pack. This is due to the ammount of power flowing through the contactors making them vibrate. T

De har ikke noe fiks til dette nå. Følte egentlig at de prøvde å bagatellisere vekk hele saken. Slik det står nå må en vente på fiks , mens de som er verst rammet får skifte DU?

En contactor kan fint lage durelyd og kan gi mer lyd jo varmere den blir.

satheesh.net

Hei. Er det noen her som kunne tenke seg og demonstrere denne berømte klunke/dunke-lyden for meg? Anser det som verdifull info for oss i TOCN. ::)

Til informasjon bor jeg på Lysaker (mot Fornebu).

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Trustno1

Jeg var denne uka inne for å få fiksa driveunit og ett par andre ting
Etter ett par dager fikk jeg bilen tilbake uten at det var gjort noe med driveunit, men jeg skulle få en ny time sannsynligvis innen 1 mnd. De ventet en forsendelse av deler for å fikse eksisterende driveunit isteden for å bytte til ny.

Spent på om det nå endelig blir en permanent fiks på dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA