Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

pberg

På den andre siden kan du jo si at i Tesla så burde dette være mye enklere, siden du ikke trenger å tenke på at du skal skifte gir. I en vanlig bil må du jo ha en hel drøss tannhjul, synkringer, reversgir osv. Alt det finnes jo ikke i en elbil, og dimensjoneringen vil bli mye enklere.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Mr.Hansen

Er det ikke 9,73:1 utveksling på det driverket?
600NM blir 5838NM på bakhjulene.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Sjøhyene

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 05. august 2014, klokken 12:01
Er det ikke 9,73:1 utveksling på det driverket?
600NM blir 5838NM på bakhjulene.

og på 19" dekk blir det 18,242kN (moment / OD dekk-radius) = 1860Kg kraft mot asfalten

ikke sant?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

K

Sitat fra: gt3000 på mandag 28. juli 2014, klokken 00:58
Så det lille "kjipe" tipset mitt, er derfor å kjøre med minst mulig regen, klart det blir dyrere i strømforbruk, men regner med at levetiden blir desto bedre på drivverket.

Jeg kjører alltid med lav regenerering. Effekten av å slå av cruise control blir også mye mindre brå, og den reduserte dekkslitasjen bak tror jeg vil oppveie for økt el-forbruk.

Strøm er tross alt ikke så dyrt. Dekkslitasjen utgjør fort 4 kr./mil dersom man må bytte et dekksett (4 stk) etter 20 000 km. (Altså både vinterdekk og sommerdekk etter 40 000 km.) El-kostnad er ca 2 kr/mil, og den prosentvise endringen på elforbruket er neppe mer enn det dobbelte av endringen i dekkslitasje.

Lav regen synes jeg er et godt råd.

jkirkebo

Sitat fra: K på onsdag 06. august 2014, klokken 10:04
Jeg kjører alltid med lav regenerering. Effekten av å slå av cruise control blir også mye mindre brå, og den reduserte dekkslitasjen bak tror jeg vil oppveie for økt el-forbruk.

Bilen skal bremses opp uansett, så med redusert regen bak ender du nok bare opp med mer slitasje foran isteden siden du må bruke bremsene mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Hansen

Jeg bruker regenerering aktivt. Men pleier å trykke litt på pedalen før jeg avslutter cruise controlen. På den måten slipper jeg den hågger til. Dekkslitasje iht regenerering, flytter du bare slitasjen fra bakdekkene til fordekkene og sliter mere på bremsene.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Sjøhyene

I forhold til det å akselerere kjapt ut av lyskryss og inn i rundkjøringer etc tror jeg regenerering blir som en dråpe i havet. Er jo ikke store krefter det er snakk om ved maks regen, relativt sett.

Er du ekstremt lett på foten til enhver tid vil det ha mer å si, men det blir helt feil for meg å kjøre så mykt i en så kjørevillig bil :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

K

Dekkslitasje er kanskje litt OT, men:
Selv om bilen skal bremses ned uansett slites dekk mye raskere ved "hard" bremsing enn langsommere fartsreduksjon. Bremsene er det Tesla som spanderer for de med forhåndsbetalt servicepakke. ;-)

Tenker dog ikke akkurat mye på dette i hverdagen, men for meg funker lav regen best. (Foretrakk riktignok høy regen i starten, men etter et halvt år er preferansen snudd.)

janmb

Sitat fra: K på onsdag 06. august 2014, klokken 10:57
Dekkslitasje er kanskje litt OT, men:
Selv om bilen skal bremses ned uansett slites dekk mye raskere ved "hard" bremsing enn langsommere fartsreduksjon. Bremsene er det Tesla som spanderer for de med forhåndsbetalt servicepakke. ;-)

Tror det er rimelig misforstått at regen på normal setting utgjør noen kraftig bremsing eller dekkslitasje.

Det overfører selvsagt bremseslitasje fra forhjulene til bakhjulene, men kraften regen bremser med er uansett svært liten. Selv normal/moderat akselerasjon ut av kryss er jo for de fleste langt høyere enn maks regen.

Og for oss med ulik dim foran og bak er ikke nødvendigvis jevn slitasje ønskelig heller. Det er egentlig helt greit at bakdekkene også får bremseslitasje, så bytter jeg de så ofte det trengs og beholder fordekkene lenger.

Men at overgang aks/regen er det som tar livet av drevene i drivverket tror jeg gjerne. Kombinert med vanlig, vedfarende kraft under vanlig kjøring selvsagt. Hvor mye det hjelper å bruke lite regen der er et mer åpent tema.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

D.O

Lurte litt på dette med bytte og risiko for å ende opp med en vanlig S unit når man har en P. Driveunitene som byttes er refurbished, og bestilles til hvert chasisnr. De blir ikke demontert i Norge, altså motor og frekvensomf. blir ikke splittet. Ergo får man en overhalt og ikke ny. Type skal stemme da det som nevnt blir bestilt til hver enkelt bil.
Lyd er tatt opp på min bil og sendt over dammen. De regnet med den måtte byttes, basert på tidligere erfaringer. Lyd ble først merket rundt 10000km og er nå på 13500km. Ble anbefalt å ungå de værste rivstartene til den var byttet.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Leif1

Litt forskjellig å bekymre seg for når en har en Model S skjønner jeg.. ;)

Konvertitt fra S til X

D.O

Utifra denne så kan det jo se ut som om det har skjedd ett feilbytte:
Sitat fra: Øggen på lørdag 02. august 2014, klokken 10:27
Da trenger jeg virkelig ny software eller noe.
Etter DU bytte er nin over et sekund tregere fra 0-100
Nevnte dette for tesla,  og de mente jeg måtte kjøre den inn først. Nå er den rullet knappe 5000 og fortsatt stooooooooor forskjell fra den forrige motoren. Jeg er litt skuffet.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ellholt

Hei!

Da var tur nedover Europa unnagjort for i år.
Bilen har vært helt fantastisk, men  har begynt å få en slags durelyd bak i bilen i hastigheter over 120 km/t, ved akselerasjon og regenerering. Høres nesten ut som om man har en motorsykkel kjørende bak bilen. Er dette begynnelsen på drive-unit problemet? Bilen har nå gått 16400 km :-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

jkirkebo

Sitat fra: K på onsdag 06. august 2014, klokken 10:57
Dekkslitasje er kanskje litt OT, men:
Selv om bilen skal bremses ned uansett slites dekk mye raskere ved "hard" bremsing enn langsommere fartsreduksjon. Bremsene er det Tesla som spanderer for de med forhåndsbetalt servicepakke. ;-)

Og om jeg hadde kjørt med lav regen hadde bremsingen (da med bremsepedal) vært mye hardere enn det standard regen tilbyr...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

Jeg kjører selv med lav regen og hovedgrunnen er at jeg med full regen nesten aldri bruker bremsene og dermed ofte har opplevd nedsatt bremseeffekt på grunn av belegg på skivene.

Jeg bruker også CC mye så inntil de lager en mindre brå overgang når man skrur den av så er det hensiktsmessig her også.

Vet noen om bremselysene går på når man slipper opp "gasspedalen" med lav regen også?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA