Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

BMW850

Enig i at den skal tåle det. Men jeg har helt fra moped-tida i tidlig ungdom og biler oppigjennom opplevd at grisekjører du er det bare ikke like holdbart rett og slett. Og det kan skje ting. Derfor har jeg personlig bestemt meg for å prøve å være litt snill med sakene. Å tråkke på er greit og det gjør jeg stadig ;) Men full pinne fra stillestående er ikke noe jeg ønsker å gjøre for ofte...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tho

Er ikke sikkert det er akselerasjon som er problemet engang. Jeg har slitt ut bakdekkene en gang allerede men har ingen ulyder. 8k km.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Siden jeg legger ut på ferietur med en driveunit som antagelig synger på et av de siste versene - noen som vet om det er sprengningsskjold rundt motor/diff mot kupeen? Ikke spesielt fint scenario om man får et stygt havari og det fyker fragmenter inn i kupeen med unger i baksetet.

Hetlsh

Du vil i så fall bli den første av 35000 biler som opplever dette da vi ellers hadde lest om dette allerede.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. juli 2014, klokken 23:11
Siden jeg legger ut på ferietur med en driveunit som antagelig synger på et av de siste versene - noen som vet om det er sprengningsskjold rundt motor/diff mot kupeen? Ikke spesielt fint scenario om man får et stygt havari og det fyker fragmenter inn i kupeen med unger i baksetet.

Jeg kjørte 10.000km med klunk - både kort og langt. Det er ikke noe fare for at girkassa eksploderer, sprenger ut takluka slik at barn i både 2. og 3. bakseterad blir sugd ut av det enorme undertrykket det skaper. Det er heller ingen fare for at den skal revne framover og splitte batteripakken i to slik at du legger en hel by i flammer. Det er rett og slett ikke mye fare generelt. God tur!
Elbilist

RaBalder

Sitat fra: cairnz på onsdag 16. juli 2014, klokken 08:27
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. juli 2014, klokken 23:11
Siden jeg legger ut på ferietur med en driveunit som antagelig synger på et av de siste versene - noen som vet om det er sprengningsskjold rundt motor/diff mot kupeen? Ikke spesielt fint scenario om man får et stygt havari og det fyker fragmenter inn i kupeen med unger i baksetet.

Jeg kjørte 10.000km med klunk - både kort og langt. Det er ikke noe fare for at girkassa eksploderer, sprenger ut takluka slik at barn i både 2. og 3. bakseterad blir sugd ut av det enorme undertrykket det skaper. Det er heller ingen fare for at den skal revne framover og splitte batteripakken i to slik at du legger en hel by i flammer. Det er rett og slett ikke mye fare generelt. God tur!

Hva baserer du din påstand om at det ikke er noen fare?  ;D  ;D

Der er tannhjul med noen tusen omdreininger. Hvis det ikke er noen 10 tusen omdreininger.
Noe slikt på avveie lar seg neppe stoppe av polstringen i et baksete.

dundun

Du har ingen garanti for dette, verken i vanlig bil eller elbil. Men det er ikke akkurat noe som skjer ofte - tror jeg vet om to tilfeller blant kjente der stempler har kommet opp igjennom panseret på biler, og i begge tilfellene har det vært gamle slitne hauger.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Batteritralla

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. juli 2014, klokken 14:32
Sitat fra: jazzwheel på søndag 13. juli 2014, klokken 14:06
Jeg mener å ha lest for noen uker siden at dette mest sannsynlig var en batch med biler med dårlige motorfester/pakninger eller noe slikt? Viste det seg å ikke stemme?
Kan vel godt hende. Men kjølig observasjon av min bil viser følgende:

1. Økende slakke, merket litt før 19K. Ingen "klunk" da, men dette har oppstått veldig svakt 10K senere.

2. "Gnaging" i lav fart, pulserende, sannsynligvis i samme frekvens som motorturtallet. Har økt fra knapt hørbart til alltid hørbart i lav hastighet.

3. "Sirkelsaglyden" kom noen 1000km senere. Høres ut som en vinkelsliper som legges så vidt an, eller en sangsikade for den som ved hvordan de høres ut. En slags surring/summing. Først kun ved 3-7KW pådrag rundt 60, nå i alle hastigheter ved det pådraget.

4. Dyp brumming, antagelig samme greia som beskrives i 115-120 km/t uten at jeg har prøvd det. På min bil hørtes dette først så vidt ved ørlite pådrag rundt 60, nå er det økt i styrke og høres i et større hastighetsområde. Kun ved svakt pådrag.

5. Nå er det oppstått hvining fra 60 og oppover. Har hørt slik før i utslitte differensialer. Sannsynligvis lyden under punkt 2 med høyere frekvens.

6. "Ballongfiselyden" som alltid har vært der under godt pådrag og som har vært mer tilstedeværende på lav SOC er nå på plass fra langt under 10KW når drivverket er varmt (langtur) fra 50-60% SOC og nedover. Videre er denne lyden også tilstede ved regen under samme forhold.

Det er å bemerke at bilen ikke har vært hardkjørt ut over at aksen har vært testet og demonstrert når bilen var ny. Faktisk er min bil i hovedsak langkjørt.

bb sin bil er kjørt vesentlig lengre enn min, og jeg fikk forståelse av at hans bil hadde sterkere symptomer. Usikker på om han har fått byttet sin DU.

Hvis Tesla er enige i alle symptomene du beskriver for din bil/drive unit så synes jeg det er rart  at de ikke har byttet den for lenge siden?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fhovlan

Bilen min fekk denne omtalte klunkelyden (som om det var slark i ein foring), rundt 5000 km. Tesla Bergen har sett på bilen og konkludert med at drive-unit må skiftast. Det er 1 mnd. leveringstid på deler. Iflg. Tesla er det ikkje nokon fare med å bruke bilen fram til ein får skifta unit. Tekniker tok bilde av drive-unit, det var tydeleg lekkasje av olje (svetting) rundt delen. 

Elbilist79

Sitat fra: fhovlan på onsdag 16. juli 2014, klokken 09:56
Bilen min fekk denne omtalte klunkelyden (som om det var slark i ein foring), rundt 5000 km. Tesla Bergen har sett på bilen og konkludert med at drive-unit må skiftast. Det er 1 mnd. leveringstid på deler. Iflg. Tesla er det ikkje nokon fare med å bruke bilen fram til ein får skifta unit. Tekniker tok bilde av drive-unit, det var tydeleg lekkasje av olje (svetting) rundt delen.

Hvor godt høres klunke-lyden med deg? Tesla Bergen har gitt meg tilbakemelding om at det det er innanfor aksepterte grenser og ingenting gjøres. Med meg er det klunkelyd som høres godt i opptil 60-70 km/t (hører lyden i 100 km/t om en lytter godt etter) dersom en skrur av musikken.
S85, Sølv

fhovlan

Lyden er vanskeleg å høyre i hastighet over 60. Veldig lett å høyre når du køyrer i 10 km/t og brått slepp pådrag/regenerering - Merkbart når du bevisst prøver å sleppe opp, gje gass, sleppe opp gje gass...

Det virkar som du beskriv ein konstant lyd i 100 km/t - det er noko anna enn det eg beskriv!

Car-El

Sitat fra: Hetlsh på onsdag 16. juli 2014, klokken 07:22
Du vil i så fall bli den første av 35000 biler som opplever dette da vi ellers hadde lest om dette allerede.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Sitat fra: cairnz på onsdag 16. juli 2014, klokken 08:27
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. juli 2014, klokken 23:11
Siden jeg legger ut på ferietur med en driveunit som antagelig synger på et av de siste versene - noen som vet om det er sprengningsskjold rundt motor/diff mot kupeen? Ikke spesielt fint scenario om man får et stygt havari og det fyker fragmenter inn i kupeen med unger i baksetet.

Jeg kjørte 10.000km med klunk - både kort og langt. Det er ikke noe fare for at girkassa eksploderer, sprenger ut takluka slik at barn i både 2. og 3. bakseterad blir sugd ut av det enorme undertrykket det skaper. Det er heller ingen fare for at den skal revne framover og splitte batteripakken i to slik at du legger en hel by i flammer. Det er rett og slett ikke mye fare generelt. God tur!
Jeg tolker det slik at det du egentlig skriver her er "vet ikke" ;)


Muffinman

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 16. juli 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Muffinman på søndag 13. juli 2014, klokken 14:32
Sitat fra: jazzwheel på søndag 13. juli 2014, klokken 14:06
Jeg mener å ha lest for noen uker siden at dette mest sannsynlig var en batch med biler med dårlige motorfester/pakninger eller noe slikt? Viste det seg å ikke stemme?
Kan vel godt hende. Men kjølig observasjon av min bil viser følgende:

1. Økende slakke, merket litt før 19K. Ingen "klunk" da, men dette har oppstått veldig svakt 10K senere.

2. "Gnaging" i lav fart, pulserende, sannsynligvis i samme frekvens som motorturtallet. Har økt fra knapt hørbart til alltid hørbart i lav hastighet.

3. "Sirkelsaglyden" kom noen 1000km senere. Høres ut som en vinkelsliper som legges så vidt an, eller en sangsikade for den som ved hvordan de høres ut. En slags surring/summing. Først kun ved 3-7KW pådrag rundt 60, nå i alle hastigheter ved det pådraget.

4. Dyp brumming, antagelig samme greia som beskrives i 115-120 km/t uten at jeg har prøvd det. På min bil hørtes dette først så vidt ved ørlite pådrag rundt 60, nå er det økt i styrke og høres i et større hastighetsområde. Kun ved svakt pådrag.

5. Nå er det oppstått hvining fra 60 og oppover. Har hørt slik før i utslitte differensialer. Sannsynligvis lyden under punkt 2 med høyere frekvens.

6. "Ballongfiselyden" som alltid har vært der under godt pådrag og som har vært mer tilstedeværende på lav SOC er nå på plass fra langt under 10KW når drivverket er varmt (langtur) fra 50-60% SOC og nedover. Videre er denne lyden også tilstede ved regen under samme forhold.

Det er å bemerke at bilen ikke har vært hardkjørt ut over at aksen har vært testet og demonstrert når bilen var ny. Faktisk er min bil i hovedsak langkjørt.

bb sin bil er kjørt vesentlig lengre enn min, og jeg fikk forståelse av at hans bil hadde sterkere symptomer. Usikker på om han har fått byttet sin DU.

Hvis Tesla er enige i alle symptomene du beskriver for din bil/drive unit så synes jeg det er rart  at de ikke har byttet den for lenge siden?
Jo, den ble nok besluttet skiftet rundt 20 mai om jeg ikke husker feil. Først var det tre-fire ukers ventetid før de fikk folk på huset som kunne gjøre jobben, deretter drøyde det litt før jeg fant anledning til å dra til Trondheim og nå er avtalen tidlig september. Er et par måneder ventetid nå, muligens på grunn av ferieavvikling. Slakke oppdaget like før 20K, beslutning om å skifte rundt 23-24K og nå er bilen gått 31K. Slakken har økt til et visst punkt hvor den enten har stabilisert seg eller ikke utvikler seg like fort, men alt det andre har dukket opp/forverret seg siden mai. Så jeg har kjørt ca 12K siden jeg først ante ugler i mosen. Det blir fort til 20 før skifte skjer. Men jeg regner med at jeg får komme inn tidligere om det skulle oppstå noe akutt. Det skal i utgangspunktet ikke være farlig å kjøre med.

Tesla-man

For å svare på trådstarters spørsmål så er det vel nå klart at det er noe feil, og at lyden ikke skal være der.

Forøvrig så leser jeg at mange mener det er foringene på motorfesten som kan være slitt.  Det får jeg ikke til å stemme.  En slitt foring vil vel bare gjøre at selve motoren beveger seg mer, men gjennværende gummi i foringen vil vel da sørge for at det ikke låter et "metall-mot-metall" klunk.  Om all gummien i foringen er borte så, ja - da er jeg enig, men lyden virker ikke til å være så dramatisk på min bil. 
Jeg heller mer til teorien om at det er oppstått klaring mellom tannhjul eller lignende i kraftoverføringen/gearboksen som opprinnelig var helt tighte.  Min lyd ligner mer på dette.

Ikke er det sikkert dette er så store kostnaden for Tesla heller - for alt vi vet kan de være dekket i avtale/claim mot tredjepart/underleverandør.

Liker ikke lyden og det aner meg at den utvikler seg på min bil.  Begynte på ca 12000km.  Nå 16000km. Har hatt den inne på "recording" på Skøyen hvor de lova å komme tilbake med info.  Ikke hørt noe til tross for purring - enda...


VIN P28418 (hører dere Tesla...?)  >:(
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA