Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Sjøhyene

En ting jeg merker er at når jeg skal kjøre så sakte at jeg må bremse litt samtidig (typisk kø kjøring) går den litt ujevnt selv om jeg holder bremsen helt i ro. Virker litt nervøs på en sånn måte at den ikke finner helt riktig bremse belastning. Har egentlig tenkt at det har noe med bremsene å gjøre siden jeg aldri kan si å ha merket det annet en når jeg bruker bremsen svakt.

Skal vel ikke være sånn? Har ikke noe særlig erfaring med bil med automat fra før så ble usikker.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Elbilist79

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:58
En ting jeg merker er at når jeg skal kjøre så sakte at jeg må bremse litt samtidig (typisk kø kjøring) går den litt ujevnt selv om jeg holder bremsen helt i ro. Virker litt nervøs på en sånn måte at den ikke finner helt riktig bremse belastning. Har egentlig tenkt at det har noe med bremsene å gjøre siden jeg aldri kan si å ha merket det annet en når jeg bruker bremsen svakt.

Skal vel ikke være sånn? Har ikke noe særlig erfaring med bil med automat fra før så ble usikker.

Den har jeg også. Virker nesten som bremsene slipper litt før de tar igjen, til tross for at bremsepedalen holdes med jamnt trykk.
S85, Sølv

t0ffluss

jeg hadde min inne til vurdering sammen med tekniker igår.

Jeg informerte at dette burde lett kunne løses via software, bilen må ikke på død å liv gå fra maks pådrag til full regen umiddelbart. Software kunne ha hatt en soft reduksjon fra 2-3KW pådrag ned til 0KW, vente 200-400ms, før myk påføring av regen de første 0-2KW. Deretter kan det påføres full regen.

Jeg kan fint kjøre på denne måten med pedalen og unngå 100% klunk fra opphenget / giret.

For meg virker det mer som backlash i girene (skifte i kontaktflate på tannhjul).

Er dette et reelt problem bør de selvfølgelig fikse det. Men skulle det være en større ingeniør utfordring å implementere en 100% fix mener jeg at det kan ordnes ved software.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Lanber

En journalist i AutoSport var så heldig å få prøve en Toyota F1 bil på Paul Riccard mens de fremdeles drev med slikt.

Han spurte ingeniøren om bilen virkelig trengte å gire så brått og brutalt at han fikk nakkesleng på hvert girskift. Motor holder fullt pådrag under opp giring som tar noen 100``s sekunder.  Svaret var at neida slett ikke, men alt annet ville koste tid, og i F1 er det alt som teller.

Men det er neppe det som ligger bak Tesla sin regenerering får vi håpe

Hetlsh

Sitat fra: Elbilist79 på onsdag 18. juni 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:58
En ting jeg merker er at når jeg skal kjøre så sakte at jeg må bremse litt samtidig (typisk kø kjøring) går den litt ujevnt selv om jeg holder bremsen helt i ro. Virker litt nervøs på en sånn måte at den ikke finner helt riktig bremse belastning. Har egentlig tenkt at det har noe med bremsene å gjøre siden jeg aldri kan si å ha merket det annet en når jeg bruker bremsen svakt.

Skal vel ikke være sånn? Har ikke noe særlig erfaring med bil med automat fra før så ble usikker.

Den har jeg også. Virker nesten som bremsene slipper litt før de tar igjen, til tross for at bremsepedalen holdes med jamnt trykk.

Snakket under lunsjen i dag med en Sivilingeniør/spesialist som programmerer PLS/PLC for styring av elektriske motorer. Han sa at det var utfordringer med lave turtall på el-motorer da magnetfeltene krysser hverandre og det oppleves som hakkete ved veldig lave turtall (Dette får jeg ved finkjøring ved parkering når det går veldig sakte og noen ganger i køkjøring når det går veldig sakte i mot bakke. Dette vil gi flere små rykk som kjennes også når bremsepedalen er moderat/lett aktivert). Dette forsvinner med høyere turtall da det glir lettere over til neste magnetfelt som driver motoren rundt. Det kunne også komme resonans lyd/during fra el-motorer som kunne vare et stykke opp til noe høyere turtall (Dette stemmer med min erfaring opp til ca. 15 km/t). De kunne gjøre diverse programmerings-triks med å "hoppe over" slike lave turtall og "hoppe over" de turtall områdene som gir resonans uten at bruker merket dette. Men det kan gå utover finkjøringsegenskapene når du har kun få cm igjen ved parkering etc. Godt å få en forklaring i hvertfall som jeg ser stemmer med min forståelse av hvordan el-motoren virker :).

Muffinman

Regner med at dere da snakket spesifikt om asynkron vekselstrømsmotor hvor magnetfeltet selv roterer? Hvis ikke er det kanskje ikke relevant. Uansett opplever jeg ingen rykkete gange ved lav hastighet, og lyden jeg har opp til ca. 15km/t er slettes ingen during. Høres rett og slett ut som noe mekanisk som ikke er bra, f.eks. et tvilsomt lager eller gnaging av tannhjul.

Hetlsh

Hvis lyden vi har opptil 15km/t forsvinner når turtall øker og vi bare har et gir, da kan det ikke være mekanisk. Lagerlyd eller lyd fra tannhjul vil bare øke når turtall øker er min erfaring fra andre biler jeg har hatt.

Muffinman

Skrev jo noe om det litt lenger oppe. Den forsvinner ikke hos meg, men blir overdøvet av hjulstøy. Dessuten øker frekvensen, slik at lyden blander seg og blir vanskeligere å skille fra den andre støyen - som øker med økende hastighet.

cairnz

Rykkingen ved ekstremt lave turtall som Hetish refererer til er i utgangspunktet helt lydløs og stort sett merkbar (for meg) i 0-2 km/t - da spesielt hvis man glir sakte svakt oppover uten noe pådrag eller brems, hvor bilen av seg selv kommer til et stopp, med creep på.

Elbilist

Bjoris

Leafen min har også noe lyd helt i startområdet fra 0 km som gir seg etter at en har kommet opp til, ja 10-15 kanskje? Veldig likt i TMSen, men ikke så hørbart alltid, noen ganger hører jeg det bedre, men lyden er nok ganske lik, bare at noen ganger er det finere asfalt etc... Bekymrer meg ikke overhode, verre med klakk, men jeg har ikke det pt, testet nettopp på parkeringsplassen så enn sålenge er alt i skjønneste orden i vår som pt har gått bare 3500 km på litt over en mnd:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Sjøhyene

Sitat fra: Hetlsh på onsdag 18. juni 2014, klokken 23:40
Snakket under lunsjen i dag med en Sivilingeniør/spesialist som programmerer PLS/PLC for styring av elektriske motorer. Han sa at det var utfordringer med lave turtall på el-motorer da magnetfeltene krysser hverandre og det oppleves som hakkete ved veldig lave turtall (Dette får jeg ved finkjøring ved parkering når det går veldig sakte og noen ganger i køkjøring når det går veldig sakte. Dette vil gi flere små rykk som kjennes også når bremsepedalen er moderat/lett aktivert). Dette forsvinner med høyere turtall da det glir lettere over til neste magnetfelt som driver motoren rundt. Det kunne også komme resonans lyd/during fra el-motorer som kunne vare et stykke opp til noe høyere turtall (Dette stemmer med min erfaring opp til ca. 15 km/t). De kunne gjøre diverse programmerings-triks med å "hoppe over" slike lave turtall og "hoppe over" de turtall områdene som gir resonans uten at bruker merket dette. Men det kan gå utover finkjøringsegenskapene når du har kun få cm igjen ved parkering etc. Godt å få en forklaring i hvertfall som jeg ser stemmer med min forståelse av hvordan el-motoren virker :).

Takk for denne. Stemmer egentlig perfekt med hvordan jeg opplever det. At det er visse hastigheter/turtall som bilen prøver å unngå å ligge i. Og at den derfor spretter litt opp og ned rundt det punktet når jeg presser bilen til å ligge akkurat der over litt tid.
Grunnen til at jeg har forbundet det med bremsene er nok rett og slett at jeg må bruke bremsene svakt for å kjøre sakte nok. Uten brems er jeg kjapt over den hastigheten det er snakk om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

Den lyden opp til 15kmt, dere mener vel ikke frekvensomformerlyden som er lik flytoget/el-tog? I såfall så skal den være der. Har ingen annen lyd fra min bil på lav fart/regen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Nei, ikke den lyden. Tok en lytterunde i ettermiddag, og det er blitt mer høylydt hos meg. Det blir nok masse kjøring i sommer så en eventuell utvikling vil nok bli tydelig. Prøvde å få fram rykkingen fra 0-2 km/t som nevnes her uten hell.

En annen lyd som har vært der hele tiden, og som sikkert er tegn på noe feil er en dyp, lavmælt brumming ved 59-63 km/t og veldig lett pådrag. Høres nesten ut som lyden av frieksos, bare svært mye lavere.

Hetlsh

Hvis lyden du har er annerledes enn "Back to the Future" lyden, som jeg synes er

Muffinman

Tesla har selv tatt opp lyd og sendt inn til fabrikken, og på bakgrunn av dette besluttet å bytte driveuniten.

Det ligger for øvrig et opptak lenger framme i tråden som ble gjort når lyden var mye svakere enn nå. Tatt med mobiltelefon liggende i baksetet, så lyden må skrus skikkelig høyt opp for å høre det.

Brummingen jeg beskriver er ikke bare avhengig av at hastigheten ligger innenfor et smalt intervall, men også pådraget. Veldig svakt og ikke plagsomt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA