Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

HåkonE

Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 12. juni 2014, klokken 13:44Det er vel ikke så merkelig...? Jeg har kjørt Mercedes og BMW de siste 15 årene, og hver gang jeg har vært i nærheten av et av deres verksteder så oppleves det de forsøker å lure deg. Servicer som skal koste 5.000,- blir fort både 20 og 40 lapper... Og jeg tror ikke jeg er enestående i så henseende, men at dette er en generell oppfatning blant folk. Om du sjekker diverse kundetilfredshetsundersøkelser de siste 30 år så er det ingen hemmelighet at denne bransjen er kjent for å være "noen luringer". Mine erfaringer så langt med Tesla service er helt motsatt av dette, og jeg får ikke "vondt i magen" av å nærme meg "bildealeren" lenger :-)

"Service" til 40k - det er umulig nye biler du sammenligner din Tesla med. Og får du regning på 8 ganger avtalt beløp, så hører saken hjemme hos en jurist.

Vi trenger ikke "tro" om kundetilfredshet på nye/brukte biler - dette finnes det mye statistisk data på. BMW lå som nummer 2 på Autoindex 2014, og har flere ganger hevdet seg på toppen i Norsk kundebarometer (sist kun slått av flytoget). Samme går igjen på større indekser i Tyskland og UK. Tiden vil fortelle hos hvordan det går med Tesla, men det skal godt gjøres at en ny produsent med utfordringer ift. kvalitet og service-apparat går helt til topps i slike undersøkelser.

Årsaken til at du ikke har fått regning av Tesla er garanti. Det har BMW/Mercedes også, naturligvis. Har du en ny BMW, og fått den med for eks. bremselys som ikke fungerer og BMW valgte å fakturere utbedringen, hadde du nok sluppet å skrive om det her - da hadde vi lest om det i VG.

Regnskapet til en brukt Tesla finnes ikke enda. Så langt ser timespriser, delepriser og oppgraderinger ut til å bli en dyr fornøyelse når den tid kommer. At man slipper unna ting som oljeskift og kam.reim er flott naturligvis, men jeg mistenker utgiftene blir spist opp av dekk-budsjettet. Kanskje også drivenhet om de verste spådommene i denne tråden stemmer.

arnkl

Sitat fra: Haknys på torsdag 12. juni 2014, klokken 14:31
Regnskapet til en brukt Tesla finnes ikke enda. Så langt ser timespriser, delepriser og oppgraderinger ut til å bli en dyr fornøyelse når den tid kommer. At man slipper unna ting som oljeskift og kam.reim er flott naturligvis, men jeg mistenker utgiftene blir spist opp av dekk-budsjettet. Kanskje også drivenhet om de verste spådommene i denne tråden stemmer.

Sidan så mange opplever problem med "driveunit" tyder det på eit feil i designet. Eg trur ikkje Tesla vil basere seg på å skifte denne kva 20 000 km i løpet av garantitiden, så her vil vi nok ganske raskt få ein oppgradert versjon. Eg tippar at om eit halvt års tid er dette eit like tilbakelagt stadium som korroderande speglbrakkettar og flate 12V batteri.

Kanskje vil det dukke opp noko anna, men i løpet av 100 000 km vil nok dei fleste veikskapar i designet kome til syne.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

snurrehue

Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 12. juni 2014, klokken 13:44
Jeg har kjørt Mercedes og BMW de siste 15 årene, og hver gang jeg har vært i nærheten av et av deres verksteder så oppleves det de forsøker å lure deg. Servicer som skal koste 5.000,- blir fort både 20 og 40 lapper...

Du får ha meg unnskyldt, men dette blir rett og slett for dumt. Den eldste privateide Tesla Model S her til lands er vel ennå ikke rundet året gammel. Dvs fremdeles 4 år igjen av garantien. Og fremdeles med nybilsmaken og lenge igjen til kostbare deler behøves byttet.

Jeg har de siste 6 årene bare hatt biler som har vært under garanti, og gått for nytt. De har, i servicekostnader, kostet meg totalt snaut 10000 kroner på disse 6 årene. I rettferdighetens navn skal jeg også ha en service på dieseltralla i juli. Det koster den nette sum av 3500 kroner. Totalt da ca 13500 kroner fordelt på 6 år. 2250 kroner pr år. Og det for fossilbiler! Ingen ubehagelige overraskelser. Ingen service som "plutselig" har kostet 20-40 000 kroner.

Om du har hatt en service som du har punget ut 40000 kroner for i løpet av det første året (eller sågar de 2-3-4 første årene) siden du kjøpte bilen fabrikkny, så har du i tilfelle mishandlet bilen på det groveste. Så jeg tror da rett og slett at du snakker om biler som begynner å dra på åra/har kommet seg godt utenfor garanti?

Hva skjer om noen år når garanti-tiden går ut på Model S? Hvilke reparasjoner kan man da glede seg til? Hva koster de? Luftdempingen? Aircon? Skjermene? Dørhåndtakene? Hjuloppheng? Driveunit? Batteriet? Hvilke timepriser vil Tesla benytte? Hvor legger de verkstedene?

Det er mange usikkerhetsmomenter.

Det er ypperlig at Tesla er noenlunde på hugget med å ordne opp, men de har mange utfordringer. Det virker å stadig være noe som dukker opp. Hvordan har kvalitetskontrollen vært i designfasen? Hvor godt er komponentene testet? Hva skal de tåle? Hvilken kvalitet vil de vise over tid? For å være helt ærlig begynner jeg å bli rimelig skeptisk. Jeg skal kunne leve med noen småfeil nå og da, og har ikke blitt skremt til å avbestille ennå.

Tuxedo

Sitat fra: Djur1 på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:06
Merket sirkelsagen idag på nettopp det samme som muffin man beskriver. Men lyden er foreløpig så lav at det er fint til å leve med...
Men er det slik det startet for alle? Har ingen klakke lyd enda. Har ca 7500 km...
Har ingen sirkelsaglyd (samme kjørelengde som deg).  Når det gjelder klakkelyden; forsøk i en stille parkeringskjeller med lydanlegget avslått, og hastighet rundt 10 km/t.  Det er mulig det skal være sånn.  Jeg la ikke merke til den før jeg leste denne tråden, og sjekket.

(Håper ingen åpner en tråd om ulyder fra Boeing 737, for da blir det tog på meg fremover.)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Hetlsh

Min P85+ P18681 har rundet 8500 km. Jeg har også kun slark ved lave hastigheter hvor jeg skifter mye rundt regen og fremdrift. Slark forsvinner ved hastigheter over 17-18 km/t som kan tyde på at dette ikke er mekanisk slark. Merket det første gang etter 5.9 oppdatering og lurer på om det kan være noe med Hill Assist som vi fikk da? Jeg har noe erfaring med helelektriske man-rider vinsjer, og ser at de er litt vanskelige å kontrollere i noen områder ved lave hastigheter og opp/ned bevegelser og de durer når en holder lasten på magnetfeltet. Kan det være noe med magnetfelt i motoren som skal holde bilen i bakkestart? Det må ha vært noe utfordringer med Hill Assist siden det tok så lang tid å få denne i oppgradering av softwear?

Tai

Sitat fra: snurrehue på torsdag 12. juni 2014, klokken 17:37
Jeg har de siste 6 årene bare hatt biler som har vært under garanti, og gått for nytt. De har, i servicekostnader, kostet meg totalt snaut 10000 kroner på disse 6 årene. I rettferdighetens navn skal jeg også ha en service på dieseltralla i juli. Det koster den nette sum av 3500 kroner. Totalt da ca 13500 kroner fordelt på 6 år. 2250 kroner pr år. Og det for fossilbiler! Ingen ubehagelige overraskelser. Ingen service som "plutselig" har kostet 20-40 000 kroner.

Jeg har store problemer med å tro at du kun har 2250,- i servicekostnader per år de siste 6 årene. Da må jeg få vite hvilken biler du har hatt og hvilke verksteder du har brukt. Jeg kaller deg ikke løgner men hvis dette stemmer er det latterlig billig!

Jeg har brukt et menkomen verksted hvor jeg kjenner de ansatte og fått prosenter. Likevel har en vanlig service kostet meg for 3500-4000 eller mer. Har hatt bil i 20 år og kan ikke huske sist en service kostet under 2500,-.
Om du har et verksted der du kjenner folk er det jo ikke sammenlignbart med Trøndertesla``s historie. Det, sammen med at Mercedes og BMW tradisjonelt sett er dyre på service blir dette egentlig to vidt forskjellige ting. Så har man faktorer som kjørelengde, hvor ofta man må ha service etc etc..

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øyvind.h

Husk at man ikke trenger ta service årlig Tai. 2250,- per år kan eksempelvis være en service annenhvert år til 4500,- :)

Hadde en Passat type diesel kreftmaskin før. Den skulle ha service hver 30.000km/2 år om ikke jeg husker feil. 30.000km servicen tror jeg kostet 4-5000,-, men vet egentlig ikke da jeg kvittet meg med bilen når den hadde gått 29.000km :)

Uansett - Model S er en bil i premium-segmentet. Det er en stor og komplisert bil, med høye dele- og timepriser. Det er absolutt lov å håpe på et rimelig bilhold, og jeg har selv forhåndsbetalt for 5 års service (ja service koster penger selv om man gjemmer servicen i kjøpsprisen). Det vil gi et tilnærmet gratis bilhold første 5 år. Servicekost er kanskje rundt 3500,- per år? Men etter den tid blir det sikkert litt dyrere :)

Eksempel på dyr service i premium-segmentet: Vurderte en dyr Audi A6 type kreftmaskin (lurer på om det var 2 eller 2,7l diesel). På 100 eller 120.000 skulle den ha reimskifte og da anbefalte de bytte av vannpumpe ++ samtidig. Servicen ville lande på rundt 15.000,-. En enkelt service altså. Fossilservice er billig helt i starten, frem til dillemikk må byttes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Tai på fredag 13. juni 2014, klokken 00:41
Jeg har store problemer med å tro at du kun har 2250,- i servicekostnader per år de siste 6 årene. Da må jeg få vite hvilken biler du har hatt og hvilke verksteder du har brukt. Jeg kaller deg ikke løgner men hvis dette stemmer er det latterlig billig!

Det er ikke alle biler som krever service hvert år. Har kjørt VAG de siste 6 år, nyere/fabrikknye biler. Serviceintervall på 30k/2 år. Når man da leverer inn bilen etter 3 år har man tatt en service. Så overtar man en bil hvor enten service akkurat er tatt, eller den er fabrikkny (helst siste), og da er det 2 år til neste service. Med andre ord; tre år mellom servicene. Da får man service til mellom 3500 og 4500 kroner. Og da ser du at det slett ikke er så vanskelig å holde servicekostnadene nede ;)
Når jeg leverer min fossile traver til en aller siste service i juli, er det tre år siden sist jeg leverte en bil til service/var innom verksted.

snurrehue

For øvrig får man meget fordelaktige serviceavtaler hos BMW.
http://www.bilia.no/biler/personbiler/bmw/#!4848/bmw-hos-bilia/kjop-i-tillegg
7000 kroner for en 5-årsavtale/60000 km for en 5-serie er jo ikke akkurat dyrt.

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. juni 2014, klokken 07:26
Vurderte en dyr Audi A6 type kreftmaskin (lurer på om det var 2 eller 2,7l diesel). På 100 eller 120.000 skulle den ha reimskifte og da anbefalte de bytte av vannpumpe ++ samtidig. Servicen ville lande på rundt 15.000,-. En enkelt service altså. Fossilservice er billig helt i starten, frem til dillemikk må byttes.
Audi er kjent for å være dyr å holde i stand når noe må byttes, hva med 5,5 timers arbeid for å bytte dynamo på en noen år gammel 2,5tdi? Fronten måtte demonteres for å komme til.

Blir jo veldig offtopic nå, men som et selvopplevd eksempel til motvekt har jeg byttet regreim og vannpumpe på en Saab 9-3 tdi. Merkeverkstedet skulle ha 8500 for bare reimskifte. Sjekket autodata, og det var oppført 1,5 arbeidstimer. Reima kostet kr. 600.

Henvendte meg til et uavhengig verksted og fikk byttet vannpumpa i samme slengen. Da steg prisen fra kr. 2500 for bare reimbytte til kr. 4300, som inkluderte vannpume, kjølevæske og en ekstra arbeidstime for skifte av pumpe/lufting osv.

Så det er forskjeller.

Når det gjelder TMS er jeg ikke bekymret for serviceprisene siden jeg kan bedømme nødvendighet og hyppighet selv. Når det bilen er er år er vel "halve" bilen byttet ut uansett, og resten har vært skrudd istykker og satt sammen opptil flere ganger slik at jeg ikke ser det som nødvendlig. Bytter kupefilteret selv, det er gjort på 5 minutter. Vindussviskerene har jeg allerede byttet.

Det som derimot virkelig kan bli drepende for økonomien er alle feilene jeg opplever, om de ikke rettes før garantien er gått ut. Dette er uten tvil den bilen jeg har hatt med flest feil, både mtp mangelfull kvalitet og dårlig design. Samtidig er det første gangen jeg har handlet bil og smilene fortsatt er tilstede når feilene kommer, og retting skjer med tilnærmet ingen ulempe for min del. Fornøyd kunde, tross alt.

Det gjør at jeg _håper_ at blant annet drivenhetproblemene ikke er av et slik omfang at det ødelegger for Tesla. På sikt har vi alle å tjene på at de lykkes med satsingen, om vi ikke jobber i "tradisjonell" bilindustri da.

staleand

+1 muffinman. Det som bekymrer meg mest er ikke feilproduksjon i diverse batcher, men heller feilkonstruksjon og design-svakheter. Virker som om Tesla har veldig mange design-flaws. Og det må da bli ekstremt dyrt å utbedre?
F.eks bytte av driveunit på alle biler som er solgt. Kan det bli så dyrt at selskapet velter?
Og, noen som vet om Tesla driver å lager ny konstruksjon som er bedre dimensjonert / har et fungerende design?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

jkirkebo

Sitat fra: staleand på fredag 13. juni 2014, klokken 18:38
+1 muffinman. Det som bekymrer meg mest er ikke feilproduksjon i diverse batcher, men heller feilkonstruksjon og design-svakheter. Virker som om Tesla har veldig mange design-flaws. Og det må da bli ekstremt dyrt å utbedre?
F.eks bytte av driveunit på alle biler som er solgt. Kan det bli så dyrt at selskapet velter?
Og, noen som vet om Tesla driver å lager ny konstruksjon som er bedre dimensjonert / har et fungerende design?

Hvis det er motorfestene så er kostnaden den jobben der er å ta ut drivenhet og sette inn en fikset en, samt bytte motorfester på den de tok ut. Siden den er designet for å kunne byttes ut fort er det ikke sikkert det er snakk om mer enn et par timer totalt.

Min har forøvrig ingen ulyder etter 18.400km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jimpec

Jeg tror at tilnærmet alle har denne klakkingen i større eller mindre grad. Jeg har kjørt et veldig høyt antall Model S og har ettervhvert merket meg at denne lyden (og merkbart slark) er tilstede men at graden av "slark", lyden og volumet på den, varierer enormt.

Blir spennende å se hva som kommer ut av dette ettervhert. Tesla finner nok en løsning. Med de kreftene som skal holdes under kontroll kan man jo forstå at det blir en merkbar overgang mellom regen og pådrag etterhvert. Selv om det helst ikke bør være det.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lanber

Har erfaring fra 2stk P85 og en S85.
Begge P bilene fikk klakking forholdsvis raskt og ikke S``en.

Er det fordi sleggefaktoren er tatt ut på P``en men fremdeles er intakt på S``en?

Andre her med S85 og S60 som har fått klakkelyd?

Leif1

Momentet ved lav fart på P85 er jo helt forjævlig for å si det forsiktig.
Jeg blir i hvert fall ikke det minste forbauset om dette får konsekvenser
for gummiforinger og transmisjonen.
Har lyttet etter dette på min S85 igjen. Det er bittelitt kanskje, men ingenting
å klage på foreløpig.
Et miniatyrkamera ved en av gummiforingene i motorfestene på en P85 kunne vært
oppklarende for å se om driveuniten beveger seg mye.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA