Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Muffinman

Låner en bil med gode 3000 på telleren i dag. Den har mindre slakk enn i min bil, men til gjengjeld et tydelig klunk i overgangen mellom pådrag og regen. Det er jo ikke akkurat kvalitetsstatistikk vi driver med her, men det tyder jo på et fenomen med en viss utbredelse

Tuxedo

Hvis jeg kjører i gangfart på et stille sted (typisk i garasjen på jobb) så hører jeg en klunkelyd/klikkelyd ved overgang fra pådrag til regen og omvendt.  Ingen slik lyd hvis farten tar seg litt opp (15 -20 km/t).  Dette kan ha vært der fra bilen var ny; jeg har rett og slett ikke tenkt på det før jeg leste denne tråden.  Ca 5000 km på telleren.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Lånebilen jeg hadde denne uka var nesten ny og har klunkelyd samt litt slakk. Det er visst normalt. Min har ikke klunkelyd, en del mer slakk i tillegg til lyden tidligere nevnt i tråden.  Blir visst ny driveunit på bilen min.

Teslafrank

Ny driveunit på min også i slutten av juni.....Kjørt 23.000km nå

Slakke-"klakkelyd" .

Dette kommer til å bli a "pain in the ass" for Tesla, regner med dette kommer på de fleste etter hvert...

Muffinman

Regner med at unitene vi får er reparerte, ikke fabrikknye. Eller kanskje de _er_ nye og de som kommer etter oss får våre gamle i overhalt stand. Sikkert ingen betydning. EDIT: Håper dog at det som settes inn er endret slik at feilen ikke kommer tilbake. Det har jeg vel svaret på rundt juletider, da er den nye uniten kjørt like mye som den som står i nå.

Det som forundrer meg mest er at jeg har kjørt min bil lenger enn deg enda du har noen måneders forsprang. Forsiktig så hjulene ikke ruster fast, Frank :)

Teslafrank

Hehe...husk, jeg har tre biler (to av de Model S) , en gravemaskin og en sykkel å fordele kmtrene på:)

Muffinman

Blir vel en til etterhvert her også. Håper at en del feil, blant annet denne, er rettet i produksjonen før den tid. Jeg er heldigvis ofte i Trondheim i forbindelse med jobb, så det er ikke mye heft. Kunne vært trivelig å oppleve at bilen blir helt i orden før den er utslitt da. Eller i det minste før garantien er utløpt.

sigurdi

Er kjappere å bytte hele drive unit, for så å gå over og bytte eventuelt deler, slik at nestemann får en "ny" overhalt. :-)

Men husk at dette blir ikke det samme som om du leverer inn bensin bilen din og leverandør bytter hele motoren siden det er kjappere.
En bilmotor består av veldig mye deler som blir slitt med levetiden.
Elmotorer så er det bare lagrene som er slitedeler, og de blir nok byttet om de trenger det.
Resten av drive uniten har og noe slitedeler og de er det og naturlig at blir gått gjennom og byttet ved behov.
(Bytter her kling og klang som har kranglet litt, han ene vil ha fart han andre vil ikke he he he)
Så drive uniten du får blir som ny.

Når garantier osv har gått ut, regner jeg med at du får pant eller betaler bare mellomlegg på det som blir byttet.
Litt som bremsecalipere. :-)

Men er det deler eller batcher av deleleveringer som ikke helt holder mål, er det helt naturlig at dette blir modifisert eller oppgraderte deler.
Så blir det et service letter og aktuelle serier eller biler får dette gjort på neste service om det ikke er fare for merskade.

En produkt leverandør som tar produktene sine alvorlig må nesten jobbe slik, en får aldri testet produktene for alle tenkelige og utenkelige slitasje aspekter før det kommer ut på markedet.
En kan gjøre ekstremt mye og da blir kostnaden med produktet tilsvarende, desverre så betyr pris noe.
Dette gjelder også om du kjøper deg en liten V18 skips motor til 50-100 millioner, kommer service letters med gjevne mellomrom på ting som må eller bør byttes/fikses/endres.

Mens andre putter det litt under teppet, tenker litt på GM som gamle synder har eksplodert rett i ansiktet på dem.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

teslaz

Bilen min gir også klang fra seg ved pådrag og regen.
Men det som bekymrer meg mest, er at den også gynger fra 0 til ca. 60 km/t
Er det noen flere her som har samme problemstiling.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Bjoris

Jeg syns min gynger av og til når jeg begynner å kjøre, men har ikke merket det etter at jeg har kommet opp i fart og så slakket av igjen f.eks i 50 sone, litt rart fenomen, det er ikke mye så jeg har egentlig tilskrevet det underlaget de få gangene jeg har merket det...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cairnz

Elbilist

teslaz

ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

teslaz

Sitat fra: bjoris på søndag 25. mai 2014, klokken 14:16
Mer som det er kast i ett dekk eller liknende...
Nei det kan jeg aldri tenke meg at det er kast fra felgen.
Det er mere lik en slakk fra driv unit eller lignende.
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

SK901

Enkelte på dette forumet er til de grader grinete. Blir mindre og mindre lesing av dette forumet, da jeg rett og slett blir flau på vegne av Tesla.

Tesla har vist stor vilje til å løse problemer tidligere, og kommer nok med løsning til de fleste av oss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA