Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

K

Merkbar klunkelyd her også, etter et halvt år og 9000 km. Tidvis litt plagsomt, men har ikke brydd meg med å ta det opp med Tesla (ennå). Prøver å ha så myke overganger mellom aks og regen som mulig og stoler på at Tesla utbedrer det som må utbedres etterhvert.

OleJA

Snart 13.000km på 7mnd. Hadde ikke lagt merke til noen ulyd før jeg leste denne tråden, men kan kanskje høre et svakt 'klunk' ved overgang mellom pådrag og regen. Men tviler på at dette er mer enn det en finner på enhver bil - ikke bekymret foreløpig ihvertfall.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fonberg

17000 km siden jegfikk bilen i november. Jeg merker ingen tegn til (u)lyd når jeg går av eller på wattpedalen.

Kan legge til at jeg foretrekker å bruke wattpedalen mykt (ingen brå bevegelser).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RaBalder

Har ikke kjørt mer enn litt over 5000km i min. Er også litt forsiktig akkurat rundt 0.

  • Ikke til noe særlig pådrag direkte fra regen.
  • Kan nok havne brått på full regen, men aldri fra noe særlig pådrag.

Håper da tannhjul har kontakt på "rett side" før det blir noe belastning.


Kan heldigvis ikke høre noe "klunk" enda.

D.O

9000km på min og ingen anntydning til lyd. Mye aks og ofte full regen, bruker bilen for å si det slik. Mistenker dere må ha en foring som er dårlig, evt ett løst motor/drivverk feste.

Ved aks fra 0kmt så er det jo nesten ingen effekt på kw meteret i bilen, ca 10-16kw ved 1-2kmt. Samme ved overgang til regen. Motoren ruller helt uten motstand akkurat i skiftet til regen. Frekvensomformeren gjør dette helt silkemykt. Altså nesten null belastning. Ved hastighet og aks til høyere hastighet belastes drivverket hardere, men da er allerede tannhjulene i berøring med hverandre og så ledes får du ikke det lille slaget pga litt avstand mellom tannhjulene.

Enten så må driverket vær underdimmensjonert slik at det slites ved vanlig forbikjøring, og da er olja full av metallspon. Eller så er den lyden dere har fra noe annet, som feks gummiforingen.
Tror jeg... ???
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Olemann


Spennende og interessant tråd.  Noen som vet om de deler av driv-linjen som inngår i dette er innkjøpt fra annen bilprodusent, hvilke i så fall, eller om dette er en egenkonstruert og spesifisert og bygget av Tesla?

Ole

Kallisman

Jeg fikk dette svaret fra Service Manager 15. Mai, så det er tydelig at de jobber med saken:
Når det gjelder klakkelyd i drivverk er dette noe som står høyt på listen vår om dagen. For å avklare om dette er normal arbeidslyd eller om noe må gjøres for å utbedre dette.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

cairnz

De tok opp lyden fra min bil i går. Lyden skulle sendes til engineering for videre analyse. Hva som skjer videre vet jeg ikke, men de avfeier det i alle fall ikke, og da er jeg litt fornøyd.
Elbilist

D.O

Sitat fra: D.O på lørdag 17. mai 2014, klokken 09:15
9000km på min og ingen anntydning til lyd. Mye aks og ofte full regen, bruker bilen for å si det slik. Mistenker dere må ha en foring som er dårlig, evt ett løst motor/drivverk feste.

Ved aks fra 0kmt så er det jo nesten ingen effekt på kw meteret i bilen, ca 10-16kw ved 1-2kmt. Samme ved overgang til regen. Motoren ruller helt uten motstand akkurat i skiftet til regen. Frekvensomformeren gjør dette helt silkemykt. Altså nesten null belastning. Ved hastighet og aks til høyere hastighet belastes drivverket hardere, men da er allerede tannhjulene i berøring med hverandre og så ledes får du ikke det lille slaget pga litt avstand mellom tannhjulene.

Enten så må driverket vær underdimmensjonert slik at det slites ved vanlig forbikjøring, og da er olja full av metallspon. Eller så er den lyden dere har fra noe annet, som feks gummiforingen.
Tror jeg... ???
Må moderere meg selv litt... Kan høre anntydning til lyd ved å gi gass og slippe gass brått når bilen kryper frem. Men da må musikk og ventilasjon være helt av. Kun jeg som hørte lyden. Viningen fra batteri/omfomer er mye høyere, så vil si driverke er helt normalt så langt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

pagal

14K på 85P. Klakk fra 11.5K. Tesla mener at Drive Inverter er årsaken, anbefaler ikke langtur skiftes neste uke.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Muffinman

Regner med at det kommer i orden. Anbefaling mot langtur håper jeg å slippe da det stort sett skjer hver uke for min del.

Skulle forresten tro at eventuelle feil i drivverket burde ha begynt å manifestere seg i USA nå siden de begynte å levere biler over et år før her på bjerget. Vet at man har byttet hele drive unit``en i noen tilfeller, kanskje dette er årsaken? Og får man en ny unit eller en brukt, reparert en?

D.O

Sitat fra: pagal på lørdag 17. mai 2014, klokken 18:48
14K på 85P. Klakk fra 11.5K. Tesla mener at Drive Inverter er årsaken, anbefaler ikke langtur skiftes neste uke.
Øhh? Inverter lager da ikke den mekanisk lyden der?!? Sikker på de ikke sa drive unit?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

pagal

Early CHAdeMO adapter Jæren

Elbilist79

Har samme lyden etter 4000km/8 veker, men i tillegg til lyd er det lett merkbart hakking/slark når ein går ifrå akselerasjon til regenerering eller omvendt. Har time med verksted neste veke, so får sjå korleis dei fikser det.
Har dere andre berre lyden uten noko forandring i bilen sin oppførsel?
S85, Sølv

Trustno1

Sitat fra: Sunnmøring på mandag 19. mai 2014, klokken 17:17
Har samme lyden etter 4000km/8 veker, men i tillegg til lyd er det lett merkbart hakking/slark når ein går ifrå akselerasjon til regenerering eller omvendt. Har time med verksted neste veke, so får sjå korleis dei fikser det.
Har dere andre berre lyden uten noko forandring i bilen sin oppførsel?
Jeg opplever akkurat det samme som deg. Fikk det også etter 3 -4000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA