Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Muffinman

Shiter egentlig litt i dette greia, det er jo en betryggende garanti og om de vil skifte DU flere ganger før de klarer å lage en som holder permanent så gjerne for meg. Dessuten begynner jo ny reklamasjonsfrist å løpe på en ny del, så enten monterer de en del som holder eller så må de bare holde på å skifte for min del :) Passert 41.000km i dag.

Høgis

Sitat fra: GOS på fredag 26. september 2014, klokken 16:55
Høgis

Betyr det at bilen er tregere, i.e. fra 0 - 100 eller andre vanlige full guffe forbikjøringer, dersom batteriene er varme av vanlig landeveiskjøring også?
Eller er det først ved en del røff kjøring når en ser effektbegrensning som stiplet linje at en merker reduksjon?
Jeg selv har merket stor forskell fra om batteriet er 90% oppladet eller om jeg har kjørt endel og batteriet har rundt 20-30%. Forskjellen gjelder både 0-100 (der det merkes best) og ved forbikjøringer.
Ta en test selv  ;)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

chal

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. september 2014, klokken 18:26
Shiter egentlig litt i dette greia, det er jo en betryggende garanti og om de vil skifte DU flere ganger før de klarer å lage en som holder permanent så gjerne for meg. Dessuten begynner jo ny reklamasjonsfrist å løpe på en ny del, så enten monterer de en del som holder eller så må de bare holde på å skifte for min del :) Passert 41.000km i dag.
Betyr det Muffinman at du er fornøyd etter bytte av DU?

Muffinman

Skulle jo gjerne sett at ting holdt mer enn noen uker før symptomer begynner å vise seg på nytt og er naturligvis ikke fornøyd når det gjør det. Men jeg har ikke kapasitet til å gå rundt og bekymre meg.

Fornøyd blir jeg når jeg har kjørt 100.000km etter bytte av DU og kan konstantere at ting er stabilt. Der er jeg ikke i dag.

Jimpec

Jeg har slakk i min - men den er ikke byttet enda. 
Uansett; har oppgradert til 6.0 nylig og det har definitivt skjedd noe med styring av motoren. Virker litt slappere siden pedalen har blitt mindre følsom, og regen til stopp har blitt betydelig forbedret.

Uansett er det på grensen til irriterende at informasjon om det som er et stort problem ikke blir håndtert på en skikkelig måte. 
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

t0ffluss

#485
Jeg har kjørt såpass lenge med slakk i DU at jeg har navngitt min bil "The Clonker".

Jeg har vært tålmodig med Tesla angående dette, vil heller ha en utskiftning når de har en løsning på problemet enn å få montert samme underdimensjonerte DU og oppleve problem igjen.

Det siste jeg fikk fra Tesla 9.september var at de ikke har produkt for å fikse feilen. Men at de i 1. uken i september startet produksjonen av DUene som de håper skal være fiks for de av oss med problemet. Men det vil ta 2-3 måneder før de får dem inn på lager.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Muffinman

Ble kontaktet angående dette. De var interessert i å se på saken.

Jeg ser ingen hensikt i å gjøre det nå, og avtalte at jeg kjører på flere kilometer for å eventuelt la symptomene manifestere seg tydeligere.

Høgis

Sitat fra: Jimpec på lørdag 27. september 2014, klokken 13:04
Jeg har slakk i min - men den er ikke byttet enda. 
Uansett; har oppgradert til 6.0 nylig og det har definitivt skjedd noe med styring av motoren. Virker litt slappere siden pedalen har blitt mindre følsom, og regen til stopp har blitt betydelig forbedret.

Uansett er det på grensen til irriterende at informasjon om det som er et stort problem ikke blir håndtert på en skikkelig måte.

Tok en test i helgen vedr. akselerasjon etter DU bytte og det er nok ikke så stor forskjell fra 0-60 (vanskelig å få fullt grep også) men syntes bilen er blitt vesentlig tregere ved hard akselerasjon f.eks. ved forbikjøring 60 til 100 km/t ( må ta tilbake noe av det jeg har skrevet tidligere i tråden). Spurte Tesla i dag om dette evt. kunne skyldes oppdateringen til SW 6.0, men avkreftet at det var gjort noe med dette i oppdateringen. De mente den nye DU måtte kjøres inn før den fikk full styrke, noe jeg stiller meg litt undrende til. Har en kollega med S85 som jeg kommer til å ta en sammenligning med.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Det er jo ikke mange delene som kan kjøres inn, så jeg tviler på at reduksjonen i friksjon er stor nok til å merkes. Kanskje måles.

Kraftelektronikken vil neppe endre seg mye etter å ha blitt brukt litt.

Leaf_2014

Sitat fra: t0ffluss på mandag 29. september 2014, klokken 13:55
Det siste jeg fikk fra Tesla 9.september var at de ikke har produkt for å fikse feilen. Men at de i 1. uken i september startet produksjonen av DUene som de håper skal være fiks for de av oss med problemet.

Betyr dette at Elon's utsagn om shims til 50 cent var bløff og at de nå legger opp til å bytte hele DUer?
Leaf 2014

sn0le

En måte å lettere kunne høre om det er ulykker i DU må vel være å legge ned baksetene og ta vekk hattehylla.
Kjørt noen flyttelass i det siste, og på retur med tom bil merket jeg lyder fra motoren mye bedre enn jeg vanligvis gjør.
Ingen klonking ennå, men tenkte på hviningen fra motoren når man trykker watt-pedalen hardt ned. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

"Plystringen" (klemt hamster) har jeg hatt fra dag en når pådraget passerer 200kW. Det kommer helt klart fra vibrasjon i strømkabler el.l.  (ikke direkte turtallavhengig)  De siste 4-5000 km har jeg fått en annen liten høyfrekvent lyd som jeg lenge har tenkt også var et "strøm-fenomen" men i kveld undersøkte jeg den lyden litt nærmere.
Den høres ut som en sirkelsag, og høres best ved 30 km/t ved pådrag på mellom 0 kW og 5 kW. Der er vel den berømte "shim'en" som er på vei å kvelden ?
Har ikke klunking.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Tror kanskje at det er kraftelektronikken i inverteren som lager den sirkelsaglyden. Komponenter som oscillerer muligens? Hadde også denne lyden i varierende hastighet etterhvert.

Plystrelyden fikk jeg etterhvert på lavere og lavere pådrag også ved høy soc. Og ved regen. Men stort sett når alt var gjennomvarmt, dvs etter å ha vært kjørt mange mil.

Shim``en som komprimeres tipper jeg forårsaker slakke med tilhørende klunk/dunkelyd. Klaringen mellom drevene øker nok når dette skjer.

OddB

Nei, dette høres veldig mekanisk ut, og er HELT turtallavhengig.
Lyden fra kraftelektronikken varierer i frekvens på en helt annen måte. Den lyden kan du faktisk høre hvis du stiller inn radioen på en tom/svak AM-stasjon.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

#494
Akkurat, jeg hadde jo også en turtallsavhengig gnaging i tillegg til den sirkelsaglyden som hørtes elektrisk ut. Hørtes veldig godt fra 0-12km/t, først veldig svakt og etterhvert såpass høyt at den kom godt fram selv om klimaanlegget stod på. Etter 10-15.000km kjøring etter at de første symptomene begynte en hvining fra 60-70 å høres, tipper at det var samme lyden bare med høyere frekvens.

Heldigvis ikke vår oppgave å analysere dette, men det er gøy å spekulere litt da :) Og som nevnt, jeg velger å ikke bekymre meg siden dette er dekket av en god garanti og at problemet blir tatt seriøst. Men håper det ikke er så omfattende at det legger store begrensinger på ltp for Tesla framover. Vi får være flinke å kjøpe biler av dem for å motvirke det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA