Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

ebbrey

Det skjedde med deg også utenlands ja..

Var ingen automatikk i skifte. Regner med de tar runddans med opptaker først
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

D.O

Sitat fra: ellholt på torsdag 28. august 2014, klokken 07:44
Det er akkurat det samme som jeg har fått etter ca 16000km. Merker det ikke noe særlig i lave hastigheter, men over 110-115 er det tydelig.
Det rare er at det skjedde plutselig , kjørte på autobahn i Østerrrike, da lyden plutselig oppstod.
Skal til service og sjekk 13/9, og håper de skifter DU da.
DU må bestilles til hver bil og de var ikke sikker på at de rakk å få min til jeg skal ha service i oktober (bestilt tidlig August). I tillegg trengte de 2 dager på service inkludert bytte av DU, så du kan ikke regne med å få noe byttet umiddelbart ved service.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

elnino

DU må ikke bestilles til hver bil, min fikk ny i løpet av 2 dager uten at det var forespurt på forhånd.

D.O

Sitat fra: elnino på torsdag 28. august 2014, klokken 13:08
DU må ikke bestilles til hver bil, min fikk ny i løpet av 2 dager uten at det var forespurt på forhånd.
Var iallfall det jeg fikk opplyst. Mulig du fikk en som var tiltenkt en annen. Evt at de har noen få i tilfelle akutt driftsstans på DU.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Amoss

Sitat fra: D.O på torsdag 28. august 2014, klokken 14:01
Sitat fra: elnino på torsdag 28. august 2014, klokken 13:08
DU må ikke bestilles til hver bil, min fikk ny i løpet av 2 dager uten at det var forespurt på forhånd.
Var iallfall det jeg fikk opplyst. Mulig du fikk en som var tiltenkt en annen. Evt at de har noen få i tilfelle akutt driftsstans på DU.

Var det ikke noen her som rapporterte for litt siden om at det nylig var ankommet ett større parti med DU'er til Oslo?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: ebbrey på torsdag 28. august 2014, klokken 00:48
Har passert 20.000,- og vært på service.

Rett etter at jeg bestillte service la jeg merke til at DU begynte å lage merkerlige lyder.
Jeg trodde først det var dekkstøy. Men når støyen forsvinner totalt ved regen skjønte jeg at noe er på fære med DU.

Durelyden kommer godt frem i 80 km/t og kan i 110 beskrives som sete i en dash 8 ved propellen. (veldig dyp lyd, ikke samme som den høye strøm pipelyden ved gasspådrag innimellom) Kan minne litt om lyden man får i høyttalere når man kobler feil.

Service har kjørt rundt med bånnopptaker i baksetet og sendt til moderkontoret. Jeg venter på svar da støyen er irriterende høy.

Jeg merker ingen ting i overgang mellom gasspådrag og regen. Ingen forandring siden ny.

Har fått noe tilsvarende nå etter 12000km. Kommer ved ca 90kmt og virker som det går over ved ca 110, men er mulig det da blir overdøvet av vindstøy.
Er der kun ved litt pådrag og går over med en gang jeg slipper gassen litt. Foreløpig såpass svak lyd at jeg sannsynligvis ikke hadde lagt merke til det uten denne tråden.
Bør jeg si fra allerede nå (ser at det er lang ventetid for service), eller vente til det er litt mer tydelig?

Forøverig ikke merket noe slakk av noe slag.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Leaf_2014

Hvorfor skifter de fremdeles hele uniten når det påstås at det bare er en skive eller løs ledning som er problemet?
Leaf 2014

Bjoris

Det er vel fordi hele DUen må deles for å få inn denne skiva til 50 cent...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Knut Erling Øen

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 01. september 2014, klokken 12:52
Hvorfor skifter de fremdeles hele uniten når det påstås at det bare er en skive eller løs ledning som er problemet?
Hvis jeg forstod Elon rett på siste aksjonærmøte i juli, gjorde Tesla dette av hensyn til kunden slik at kunden skulle slippe å vente. Etter hvert når det er lokal kompetanse og kan gjøres kjapt, ville  de reparere drive unit lokalt. Da får kunden også tilbake sin egen drive unit...
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Bjoris

Noen som har hørt noe om hvor mye jobb det er å montere denne nye skiva?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thor2014

Sitat fra: bjoris på mandag 01. september 2014, klokken 23:02
Noen som har hørt noe om hvor mye jobb det er å montere denne nye skiva?

Hvis det er slakk i tannhjulene tror jeg neppe en skive vil permanent løser problemet.

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 02. september 2014, klokken 01:11
Sitat fra: bjoris på mandag 01. september 2014, klokken 23:02
Noen som har hørt noe om hvor mye jobb det er å montere denne nye skiva?

Hvis det er slakk i tannhjulene tror jeg neppe en skive vil permanent løser problemet.

Slakken kommer av at to aksler med skråskjærte tannhjul tillates å bevege seg aksialt i forhold til hverandre. Det vil oppleves som slakk. Grunnen til at en eller begge akselene beveger seg er en shim av for dårlig materiale, denne blir komprimert etter en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#447
Feil shimsing kan også føre til skade på tannhjulene. Spondannelse om det er for trangt, og feilslitasje om det er for slakt. Det er viktig at dette rettes så raskt som mulig for at det ikke skal få utvikle seg. Mistenker at det er tilfelle på min bil, så jeg er glad de skifter hele uniten. Har kjørt ca. 20.000km siden slakken begynte å øke.

EDIT: Så kan man jo lure på om den ødelagte shim``en går i oppløsning og restene havner i olja. Uansett ingen drømmesituasjon.

Guybrush


fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. september 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 02. september 2014, klokken 01:11
Sitat fra: bjoris på mandag 01. september 2014, klokken 23:02
Noen som har hørt noe om hvor mye jobb det er å montere denne nye skiva?

Hvis det er slakk i tannhjulene tror jeg neppe en skive vil permanent løser problemet.

Slakken kommer av at to aksler med skråskjærte tannhjul tillates å bevege seg aksialt i forhold til hverandre. Det vil oppleves som slakk. Grunnen til at en eller begge akselene beveger seg er en shim av for dårlig materiale, denne blir komprimert etter en stund.

Takk for god forklaring på årsaken till problemet!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA