Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27
Jeg kjører selv med lav regen og hovedgrunnen er at jeg med full regen nesten aldri bruker bremsene og dermed ofte har opplevd nedsatt bremseeffekt på grunn av belegg på skivene.

Jeg bruker også CC mye så inntil de lager en mindre brå overgang når man skrur den av så er det hensiktsmessig her også.

Vet noen om bremselysene går på når man slipper opp "gasspedalen" med lav regen også?
Det kan du sjekke ved å ha oppe ladesiden når du kjører. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Nærmer meg 35000km, og jeg har fått enda en ny lyd: en markant uling i 90-95 km/t ved veldig lett pådrag.

Blir nesten litt trist å gi fra seg denne driveuniten; det er jo koselig å høre på alle godlydene på langtur. ☺

Eller....nei.

D.O

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. august 2014, klokken 17:16
Nærmer meg 35000km, og jeg har fått enda en ny lyd: en markant uling i 90-95 km/t ved veldig lett pådrag.

Blir nesten litt trist å gi fra seg denne driveuniten; det er jo koselig å høre på alle godlydene på langtur. ☺

Eller....nei.
Sikker på at den ikke er der på alle hastigheter? Har også fått en uling ved lav regen/gass pådrag, sånn ca +- 15/20kw
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27
Vet noen om bremselysene går på når man slipper opp "gasspedalen" med lav regen også?

Grensen er 15kW, uansett innstilling.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Sitat fra: D.O på onsdag 06. august 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. august 2014, klokken 17:16
Nærmer meg 35000km, og jeg har fått enda en ny lyd: en markant uling i 90-95 km/t ved veldig lett pådrag.

Blir nesten litt trist å gi fra seg denne driveuniten; det er jo koselig å høre på alle godlydene på langtur. ☺

Eller....nei.
Sikker på at den ikke er der på alle hastigheter?
Ja. Akkurat denne lyden er ny. Har flere andre også ;)

Muffinman

Sitat fra: janmb på onsdag 06. august 2014, klokken 21:38
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27
Vet noen om bremselysene går på når man slipper opp "gasspedalen" med lav regen også?

Grensen er 15kW, uansett innstilling.
Sikker på det? Jeg tror ikke det. Har inntrykk av at hvor raskt man drar på med regen evt hvordan det påvirker hastigheten har innvirkning også. Prøv å ta opp ladevinduet mens du kjører; der kan du se når bremselyset tennes.

elnino

Fikk ny drive-unit forrige uke (P85), første tur uten unge i bilen nå, så testet litt.
22C og bar asfalt, dekka hyler og bilen logrer fra ca 20-50km/t, går som aldri før!  ;D
Er bilen likt lasta når dere sammenligner? Jeg merker veldig forskjell på +/- 200kg i folk/last.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. august 2014, klokken 21:44
Sitat fra: janmb på onsdag 06. august 2014, klokken 21:38
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27
Vet noen om bremselysene går på når man slipper opp "gasspedalen" med lav regen også?

Grensen er 15kW, uansett innstilling.
Sikker på det? Jeg tror ikke det. Har inntrykk av at hvor raskt man drar på med regen evt hvordan det påvirker hastigheten har innvirkning også. Prøv å ta opp ladevinduet mens du kjører; der kan du se når bremselyset tennes.

Jepp. Ville vært merkelig om bremselysene tennes hvis jeg ligger på 20kW regen ned Oslofjordtunnelen og farten samtidig øker mye (det trengs 30-40kW regen ned der for å holde hastigheten nede).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkm

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 22:10
Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. august 2014, klokken 21:44
Sitat fra: janmb på onsdag 06. august 2014, klokken 21:38
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. august 2014, klokken 15:27
Vet noen om bremselysene går på når man slipper opp "gasspedalen" med lav regen også?

Grensen er 15kW, uansett innstilling.
Sikker på det? Jeg tror ikke det. Har inntrykk av at hvor raskt man drar på med regen evt hvordan det påvirker hastigheten har innvirkning også. Prøv å ta opp ladevinduet mens du kjører; der kan du se når bremselyset tennes.

Jepp. Ville vært merkelig om bremselysene tennes hvis jeg ligger på 20kW regen ned Oslofjordtunnelen og farten samtidig øker mye (det trengs 30-40kW regen ned der for å holde hastigheten nede).

Jeg har erfart samt testet ut at bremselysene går på ved regenerering over 30kW.

Li-Ion

Sitat fra: ellholt på onsdag 06. august 2014, klokken 12:39
Hei!

Da var tur nedover Europa unnagjort for i år.
Bilen har vært helt fantastisk, men  har begynt å få en slags durelyd bak i bilen i hastigheter over 120 km/t, ved akselerasjon og regenerering. Høres nesten ut som om man har en motorsykkel kjørende bak bilen. Er dette begynnelsen på drive-unit problemet? Bilen har nå gått 16400 km :-)
Dette er et kjent Tesla-problem, og ulyden dukker vanligvis opp mellom 100-120 km/t. Hos meg blir den veldig hørbar fra 115 km/t. Tesla har ingen løsning enda, men påstår det ikke er en alvorlig feil... (!) Synes uansett at dette er helt uholbart, og håper de kommer med en løsning snart....
Be afraid...

jkirkebo

Sitat fra: jkm på onsdag 06. august 2014, klokken 22:32
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 22:10
Jepp. Ville vært merkelig om bremselysene tennes hvis jeg ligger på 20kW regen ned Oslofjordtunnelen og farten samtidig øker mye (det trengs 30-40kW regen ned der for å holde hastigheten nede).

Jeg har erfart samt testet ut at bremselysene går på ved regenerering over 30kW.

Når på har visstnok ikke noe med antall kW å gjøre i det hele tatt, det skal sitte et akselerometer i bilen som styrer dette. Dermed kan det gå på ved 15kW på flatmark, kanskje 10kW i slakk oppoverbakke og f.eks 50kW i bratt nedoverbakke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mj

Testet bremselys på vei til jobb i dag og kan vel bekrefte at det ikke er antall kW men hvor fort bilen reduserer hastigheten. Lyset tente både ved ca 10kW og ved ca 35kW.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Sjøhyene

bra, var sånn jeg håpet og trodde at det fungerte. Å trigge det kun basert på kW ville blitt helt feil i mange situasjoner
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janmb

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. august 2014, klokken 21:44
Sikker på det? Jeg tror ikke det. Har inntrykk av at hvor raskt man drar på med regen evt hvordan det påvirker hastigheten har innvirkning også. Prøv å ta opp ladevinduet mens du kjører; der kan du se når bremselyset tennes.

Det er nettopp det jeg har gjort - i ulike hastigheter.

Nå er jo ikke akkurat dette noen presis målemetode, men ja, det slår seg av og på veldig nær 15kW, uansett fart, etter mine observasjoner.

Og ja, bilen kan utmerket tenne bremselys selv om hastigheten øker i nedoverbakke. Det gjelder alle andre biler også.

Bremselys indikerer ikke at du reduserer fart. Det indikerer at den bak deg må være forberedt på å bremse selv - noe som utmerket godt kan være tilfellet selv om farten øker.

Tvert imot hadde det vært problematisk om bremselyset ikke ble tent med 20kW regen ned tunnelen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sjøhyene

tja, det blir jo litt som å kjøre i et lavt gir i nedover bakke ikke sant?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA