Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Lurven

Min Model S har nå passert 21000km.(levert sept 13) I den senere tid har "klikk" lyd fra drivenheten blitt mer fremtredende. Likeså "hvine" lyder ved hastighet fra 90 km/t og oppover.
Har tatt kontakt med Tesla Trondheim, men ikke fått time.
P996, S85, Perlemorhvit,19", alt u/barneseter og sikkerhetspakke,

Bjoris

Jeg spurte Tesla Trheim om dette. Driveunitene som settes inn er forbedret, det var snakk om noen lager som var forsterket, men det er nok slik at bare tiden vil vise om dette er riktig løsning.

Hos meg er ikke denne klunkelyden veldig tydelig enda, du må nesten kjøre helt sakte uten andre lydkilder på så gi litt av og på med pedalen, men da kommer det en liten klunkelyd.

Jeg vil tro mange kan ha en slik lyd uten å oppdage den, jeg hadde neppe oppdaget det selv om det ikke var for denne tråden. Men når du har lyden vil det jo gradvis bli verre og verre.

Jeg lånte en rød P mens min var inne i Trheim. Den var gått 2800 km og det er merkbar slakk i den også, men jeg kunne ikke høre noe lyd. Tesla sa at litt ørlite slakk kan det være i nye biler også så det kan jo høres ut som at kvaliteten på produksjonen er litt ujevn.

Det jeg noterte meg med lånebilen var at der ikke var noen ekstra lyd i 87-95 som jeg har hatt fra dag 1 i min, om det er en sammenheng her vet jeg jo ikke....
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Batteritralla

Sitat fra: bjoris på søndag 27. juli 2014, klokken 20:55
Klakkelyd her ogsa >:( Jeg testet i Harstad, uten antydning, men etter kystriksveien til Trheim, kom lyden. mistenker at full regen sliter mye, jeg har ALDRI gitt full pinne fra stillestaende og har snitt forbruk pa 9173 km pa 180! Men det blir mye av og pa gassen. fra na kjorer jeg low regen

Enig i din betraktning vedrørende Regen og klakkelyd.

60 Kw regen vil jo gi en belastning drivverk ikke vil se om det hadde vært montert på et kjøretøy med konvensjonell forbrennings motor.

Ser slett ikke bort fra at dette kan være en del av årsaken.

Cruice controll "idiot fungsjonen" der man går i umiddelbar full regenerering når man slår av CC kan jo umulig være bra.

Hvor vanskelig kan det være å lage en fungsjon som "ramper opp" regenerering når CC slåes av, istedenfor bryteren som aktiverer 60 Kw regenerering - slik det er nå?

Unngår i størst mulig grad dette ved å modulere med gasspedalen før jeg slår av CC.



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Bjoris

Helt enig ang CC!

Jeg tror nok Tesla må lage en smoothere over gang mellom pådrag og regen for at dette skal holde over tid... Kommer nok, men er redd dette blir en dyr sak for Tesla når det er levert så mange biler.

Burde ikke være vanskelig å lage en en automatikk som beskyttet Driveunitene bedre?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Batteritralla

#364
Det som er mest skuffende er at en slik "Idiot feil" som dette, som det er hevet over tvil at angår mange, har blitt med på lasset gjennom utviklings prosessen og kommet ut i kommersielt salg.

Man blir liksom litt tvilende til hele kvalifiserings prosessen, til hvor mye bilen egentlig har vært kjørt før den ble satt i produksjon . . .

Nå det er sagt, så er det ingenting som tyder på at Tesla ikke har tenkt å ordne opp i det, men det må jo være frustrerende og dyrt for dem . . .


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Høgis

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 23:40
Sitat fra: Høgis på tirsdag 22. juli 2014, klokken 22:56
Servicen hos Tesla på Skøen er utmerket, men desverre har de alt for mye å gjøre. Fikk "erstatningsbilen" (den første fikk jeg i starten av Nov. 2013 som de tok tilbake) i Januar og venter nå på min 4. service. Hmmmm..... hadde regnet med noen problemer på en slik bil, men dette begynner og bli i overkant.

Har du sjekket med Drammen? Jeg har gått over til å bruke de. Er mye mer fornøyd med de både på tilgjengelighet og kvalitet på arbeid.

Takk for tipset, servicen ble fremskyndet nesten 1 1/2 mnd.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

TRM

Har den siste tiden fått en svak uling fra formentlig drivverket. Oppstår ved ca 72 km/t når jeg har jevnt pådrag. Avtar fra ca 80 km/t.

Har ikke merket noe til klunk eller dunk i drivverket.

5700 km. Utlevert 30.mai.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

janmb

Vil nok engang minne om at lyden bare er et symptom. Det bakenforliggende problemet er mye mer interessant og langt mer plagsomt også: Dødgang i drivverket.

Hadde fint levd med lyden om det var bare den - frigangen mellom aks og regen plager meg uendelig mye mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

satheesh.net

#368
Da fikk vi bekreftet at det faktisk ikke er noe "galt" med selve driveuniten, men noe mer banalt. Hovedsaklig sa Elon at det blant annet var en kabel(!) som løsnet og dinglet frem og tilbake. Hver gang de byttet driveuniten måtte de sette disse kablene på plass igjen og det virket derfor som om det var driveuniten som løste "problemet", noe det altså ikke var. :o

En annen urelatert ting var at det trengs en slags "spacer" som monteres i differensialen. Dette blir en servicebulletin og standard fremover.

Felles for begge ting var at det var en "fillesak" og at det var snakk om "et par dollar" i fiks. Derfor ingen endringer ifm garantitid, etc. :D

ofn

Ja, et innlegg på teslamotorsclub.com sitt forum av en som kaller seg "omarsultan" oppsummerer vel hva som ble sagt av Musk angående drive unit problemene:

So, this came up in earnings Q&A today. Basically, Elon said there is no major flaw with the drive units. Part of the reason for the high number of replacements is they did not do a good job of diagnosing the root cause and replaced the drive units when they were not at fault. He specifically mentioned that two of the Edmunds replacements fell into this category.

He further called out two examples of noise issues:
1) A wiring harness worked its way loose and created a mechanical bridge between the motor and the body allowing a path for transmission of noise--he called this a pernicious problem as the wiring harness would be tucked into place with a drive unit replacement, then eventually work its way loose again.
2) Apparently, the differential needs a small shim, did not dig into the entire scenario, but he did mention that a lot of existing cars will need the shim retro-fitted, so expect a service campaign around that.

As part of the discussion, Deepak (CFO) pointed out that the actual fixes had a trivial cost and had no impact on warranty reserves.


Var vistnok relativt enkle utbedringer. Service sentre skal i fremtiden kunne utføre enklere reperasjonsarbeid av drive unit, i motsetning til i dag hvor den blir byttet ut uansett hva som er galt. De har gjort det på denne måten for at kunden raskt skal få bilen på veien igjen, mens utskiftet drive unit har blitt sendt til fabrikken for nærmere analyser.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

cairnz

Høres plausibelt ut, og dermed ikke noe problem å få fikset når/om det oppstår (igjen).
Elbilist

janmb

Kabel som dingler er ren bullshit i mitt tilfelle hvertfall. Det handler som sagt ikke om bare lyd, men om kraftig merkbar frigang i drivverk mellom aks og regen.

Del 2 høres noe mer i gata ut, men like fullt suspekt forklaring ettersom problemet helt åpenbart er en eller annen form for gradvis slitasje - noe som ikke løses med en shim uten å samtidig bytte ut drevene/lagrene som er slitt.

Dette høres faktisk veldig brannslukking ut i mine ører.

Nå er det også egentlig helt irrelevant hva de sier så lenge de fikser bilen min og den blir stille og tight slik den skal være.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Kjøper ikke dette uten videre. En ny differensial skal i utgangspunktet være ferdig shimset, det vil si at klaringene skal være justert til spec. Når disse endrer seg på så få kilometer høres det ikke ut som en god løsning å klatte på ny shimsing for å ta opp slakken. Jeg synes det bærer preg av å fikse symptomet, ikke problemet.

En løs kabel kan jeg godt være med på kan være årsaken til brumming eller den mye omtalte sirkelsaglyden (en slags elektrisk summing) da vekselstrømsfeltene fint kan medføre at kabelen oscillerer.

For øvrig har man ikke forklart resten av symptomene jeg opplever med min bil. Og når Tesla - ansatte forteller at de nye driveunitene har fått forsterkede lagre er ikke informasjonen særlig konsistent.

Patosan

Info jag fick av SC var att detta var en shim av plast, som antingen komprimerades eller slets fortare än vad som var antagit.
Denna shims byts nu mot en i mer beständigt material (någon form av metall antar jag).
Hur slitage av denna shim orsakar 'backlash' i drivlina kan jag bara spekulera i, men jag gissar att vi får ett axiellt glapp och de skrå-skurna tandhjulen flyttar sedan på sig lite axiellt mellan upplagringar.
För mig så låter denna förklaring trolig!
Om detta backlash var ett resultat av direkt slitage av tand-flanker så ville vi sett många fullständiga haverier där drivelina skar helt.
VIN 15026

LinkedIn

Muffinman

Jaja, den som lever får se. Ny driveunit på min bil om en måneds tid. Om den er forbedret skulle jeg vel begynne å se konturene av et lite stykke ut i 2015.

Det er ikke kjedelig å være Tesla - eier :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA