Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

TorAtle

Sitat fra: jakoys på fredag 20. juni 2014, klokken 12:44Pusher vi kjente svakheter helt i grenseland og legger alt ansvaret over på Tesla så driver vi kostnader og legger unødvendig beslag på ressurser.
Tesla har virkelig noen drømmekunder. Tipper det er til både min og Teslas fordel at jeg avbestilte TMS og fortsetter å hardkjøre min BMW etter hjertens lyst. Det er greit å gi Tesla litt slack, men husk også at dere har betalt Porsche-pris (excl avgifter og mva) for bilen og bør forvente deretter.
2014 BMW i3

jakoys

Jeg har inntrykk av at de fleste Tesla-kundene er bevisst barnesykdomsproblematikken på lik linje med at Tesla er bevisst hvilket marked de opererer i og gjør sitt beste for å likevel gi en premium kundeopplevelse. I denne fasen tror jeg alle vil ha fordel av å være litt tilgivende og fleksible for at Tesla i det hele tatt skal komme dit hvor også drevne og krevende BMW-kunder vil bli fornøyd fremfor å ende opp som Fisker Karma.

HåkonE

Tror ikke man skal ta kommentaren fra en mekaniker så bokstavelig. Alle De fleste bilprodusenter vet at de ikke kan påberope seg tittelen "verdens beste sportsbil", drivverk fra det 21.århundre osv. og senere si til kjøperne at de ikke kan tidvis trykke pedalen i bunn på normal vei uten større utbedringer etter relativt kort tid. Det er ingen tross alt ingen banebil eller supersportsbil det er snakk om her.

Hadde for eks. BMW gått ut med at faktisk bruk av ytelsene i en M5 kan forårsake større utbedringer av motorfester/drivverk/gir etter bare noen tusen km, hadde det umiddelbart blitt mat for pressen, forumene hadde kokt og salget sannsynligvis falt ganske dramatisk. 

Tesla må snart komme på banen med et offisielt standpunkt om denne saken. At eiere/kjøpere spekulerer for mye skaper bare utrygghet. Vi får håpe at det ikke er en stor sak, og at det er andre gode grunner til at Tesla fortsatt ikke avslutter spekulasjonene en gang for alle. Må innrømme at dette er en av de sakene jeg, som potensiell kjøper, følger med argusøyne.

Amoss

Sitat fra: Haknys på fredag 20. juni 2014, klokken 13:56
Hadde for eks. BMW gått ut med at faktisk bruk av ytelsene i en M5 kan forårsake større utbedringer av motorfester/drivverk/gir etter bare noen tusen km, hadde det umiddelbart blitt mat for pressen, forumene hadde kokt og salget sannsynligvis falt ganske dramatisk. 

Nja... Er det ikke så at mange litt ekstra spreke fossilbiler i dag kommer med såkalt "Launch Control" - inklusive akkurat de omtalte M5 bilene, og at bruk av denne sliter svært på mange deler av bilen, og ikke bør brukes "i utide", og at bruk av dette kan bryte garantien? (Litt usikker her på om det med brudd på garantien gjelder for BMW, men skal vist gjelde noen biler i alle fall.)

Dersom TMS kommer med den over foreslåtte "mykere oppstarten", men med en "launch controll" knapp som kan overstyre dette - og bryte garantien, så vil TMS fortsatt stille ca. likt med konkurrentene her. Og utifra tilbakemeldinger her på forumet om slitte dekk og striper i asfalten så kanskje det hadde vært lurt uansett uavhengig av dette problemet - bare med unntak av elementet "bryte garantien" :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Hvis du sikter til mine striper i asfalten skyldes nok det Continental-dekkene og ikke høyrefoten. Med Michelin på bakhjula er skjer dette ikke lenger ved normale forbikjøringer fra 50-60 (eller ved andre anledninger med min kjørestil for den saks skyld)

bb

Litt av poenget med å kjøpe en P85/P85+ er å kunne utnytte kreftene av og til. Ikke hele tiden så klart. Men slik jeg har kjørt ble drivverket slitt altfor fort etter min mening. Jeg har hatt en mix der jeg noen ganger har hatt nok strøm til å ha det moro, mens andre ganger har måtte spare strøm for å komme meg langt nok på en lading. Og at min bil med "normal" bruk skal bli slitt så fort var litt for ille.

Jeg har på lik linje med mange levd i illusjonen og uvitenheten om at bilen skal tåle hard kjøring. Her burde Tesla ha advart på samme måte som de advarer mot for mye bruk av range charge.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. juni 2014, klokken 15:05
Hvis du sikter til mine striper i asfalten ...

Siktet ikke til noen bestemt, er flere både her og på andre fora som har nevnt striper på asfalten :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TorAtle

Det er ikke gitt at det er rivstarter fra stillestående som er årsaken, det kan også være frisk bruk av pedal i fart. Når det gjelder launch control på fossilbiler er det en litt annen greie der clutchen kan få juling ved gjentagende bruk. Ikke hos Porsche, da, som har gått ut og sagt at man kan bruke launch control så mye man vil.
2014 BMW i3

Brede

Jeg har nå fått 10.000km på bilen og opplever overhode ingen klunking, rykking eller ulyder ved pådrag eller regenerering.

Har kjørt vår P85 som hvilken som helst annen bil, men utnytter gasspådraget og regenereringen jeg har til disposisjon. Rivestarter fra null har jeg likevel unngått da ryggmargen min sier at dette umulig kan være bra for utstyret. Har vel prøvd 0-80 (..) en to-tre ganger, pådrag i fart er dog ikke uvanlige.  ;)

HåkonE

Sitat fra: Amoss på fredag 20. juni 2014, klokken 14:49
Nja... Er det ikke så at mange litt ekstra spreke fossilbiler i dag kommer med såkalt "Launch Control" - inklusive akkurat de omtalte M5 bilene, og at bruk av denne sliter svært på mange deler av bilen, og ikke bør brukes "i utide", og at bruk av dette kan bryte garantien? (Litt usikker her på om det med brudd på garantien gjelder for BMW, men skal vist gjelde noen biler i alle fall.)

Dersom TMS kommer med den over foreslåtte "mykere oppstarten", men med en "launch controll" knapp som kan overstyre dette - og bryte garantien, så vil TMS fortsatt stille ca. likt med konkurrentene her. Og utifra tilbakemeldinger her på forumet om slitte dekk og striper i asfalten så kanskje det hadde vært lurt uansett uavhengig av dette problemet - bare med unntak av elementet "bryte garantien" :)

På de bilene jeg kjenner til er det gjerne slik at launch control kobles ut i en periode etter den er brukt, og at det ikke går ut over garanti. Men det sliter selvsagt på clutch og gir, og produsenten anbefales at det brukes med moderasjon for å unngå slitasje. Launch control fungerer dog litt annerledes da det ikke gjør noe med gassrespons under normal kjøring, og her kan man gi 100% gass når som helst. Men fra stillestående (drag/lyskrysskjøring/track) skjer det en hel del ting for å få 100% optimal start. Det er jo ikke en funksjon som blir brukt mye.

Tesla har ganske åpenbart konstruert denne bilen med tanke på at den skal tåle normal aktiv kjøring. Vil tippe at de fleste som opplever dette problemet, neppe hadde vært de tyngste brukerne av systemer som launch control på de villeste supersportbilene uansett, og fint faller innenfor "aktiv kjøring". Skal Tesla legge begrensning på effekten, må de kanskje kalle det power control og legge til nye presiseringer for både bruk og reklame av ytelsene til Model S. Vil tippe at Tesla, om noe, nå primært jobber med en utbedring av problemet fremfor å legge begrensninger på ytelsene. Sistnevnte demonstrerer egentlig bare at komponent "ukjent" egentlig ikke er dimensjonert for motoren, og mange vil nok oppleve det som et feildesign.

Ikke umulig dette problemet har satt Tesla i en kinkig situasjon. Dette kan være enkelt å utbedre på nye biler, men svært kostbart å utbedre på de solgte. Vill spekulasjon tatt ut av rumpa selvfølgelig, men DET skylder jeg på Tesla for.....   ;D


Amoss

Sitat fra: Haknys på fredag 20. juni 2014, klokken 16:07
Launch control fungerer dog litt annerledes ...

Joda, jeg er fullt klar over at dette ikke er "det samme" som det her snakkes om, men - i det minste for kundene - så er det sammenlignbart. Fabrikantene reklamerer med 0-100 ytelse med launch controll, det sliter mye på deler i drivlinjen til bilen (ikke nødvendigvis de samme delene), og i noen tilfeller (jeg har ikke oversikt over hvilke biler dette gjelder eller ikke gjelder) kan det gå ut over garantien.

Grunnen til at jeg tok det opp var mest for å sette ting litt i perspektiv etter ditt innlegg.

Men jeg håper så klart også på at Tesla jobber hardt med å fikse dette på "den rette måten" :) Men i mellomtiden kan altså en slik "power control" være i det minste en midlertidig fiks som sørger for å redusere garantiutgiftene til Tesla før en permanent fiks er på plass.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Batteritralla

#236
Har "Klunk" lyd i drivverket på min P85 på 7000 Km.

Kom rundt 5000 Km.

Har i og for seg forventet at noe kom til å dukke opp, men det er litt trist at det var på dette området.

Slike design feil burde jo vært luket vekk under utviklings fasen.

Holder med de som fremholder at vi må forvente kvalitet til den prisen vi faktisk betaler.

Denne koster vel litt mer i USA, men jeg tviler på at noen klager på drivverket ....

Edit: får ikke lagt inn link, men søk på youtube på - Proof that the 2014 Porsche 911 Turbo S is unbreakable
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Høgis

Sitat fra: Batteritralla på fredag 20. juni 2014, klokken 17:05
Har "Klunk" lyd i drivverket på min P85 på 7000 Km.

Kom rundt 5000 Km.

Har i og for seg forventet at noe kom til å dukke opp, men det er litt trist at det var på dette området.

Slike design feil burde jo vært luket vekk under utviklings fasen.

Holder med de som fremholder at vi må forvente kvalitet til den prisen vi faktisk betaler.

Denne koster vel litt mer i USA, men jeg tviler på at noen klager på drivverket ....

Edit: får ikke lagt inn link, men søk på youtube på - Proof that the 2014 Porsche 911 Turbo S is unbreakable
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

roaaad

Jeg fikk også "sirkelsag" lyden rund 11000km.  Hører det kun i et gitt turtallsintervall, tipper rundt 15-30km/t.  Har P85+ med mye langkjøring og er ingen råtass bak rattet.  Virker på meg som om dette er noe alle vil oppleve - d.v.s. designfeil.

Kan ikke si at jeg har merket noe klakking/nykking, kun denne høyfrekvente lyden.

Jalla

Sitat fra: Amoss på fredag 20. juni 2014, klokken 14:49

Nja... Er det ikke så at mange litt ekstra spreke fossilbiler i dag kommer med såkalt "Launch Control" - inklusive akkurat de omtalte M5 bilene, og at bruk av denne sliter svært på mange deler av bilen, og ikke bør brukes "i utide", og at bruk av dette kan bryte garantien? (Litt usikker her på om det med brudd på garantien gjelder for BMW, men skal vist gjelde noen biler i alle fall.)

Nissan GT-R hadde en restriksjon når den kom, men det ble raskt fjernet. Selvsagt gjelder garanti på alt som bilen leveres fra fabrikk med. Hvis ikke hadde ikke en slik funksjon som LC vært i bilene. Hos BMW ble denne funksjonen "frigitt" av forhandler for noen modeller når bilen var innkjørt, men nå tror jeg det bare står oppgitt i håndboka at bilen bør være innkjørt for LC benyttes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA