Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Nordtroms

Hm.... Når jeg ser på bilder av drive unit så lurer jeg på hvordan kraften overføres fra motor til hjul? Jeg får ikke dimensjonene til å stemme med tannhjulsoverføring med utveksling 9,71:1. De har vel ikke satt inn en kjedeoverføring? Sikker dumt spm men er det noen som vet hva giret inneholder av saker og ting?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Bjørn

Sitat fra: Nordtroms på torsdag 19. juni 2014, klokken 21:55
Hm.... Når jeg ser på bilder av drive unit så lurer jeg på hvordan kraften overføres fra motor til hjul? Jeg får ikke dimensjonene til å stemme med tannhjulsoverføring med utveksling 9,71:1. De har vel ikke satt inn en kjedeoverføring? Sikker dumt spm men er det noen som vet hva giret inneholder av saker og ting?

Nei her er d ingen kjede..! :) Skjønner ikke helt hva du mener m at du ikke får dim. til å stemme.. eneste jeg kan tenke meg er at du ser for deg flere tannhjul på rekke og rad.. i serie. Isåfall er det nok ikke sånn det ser ut inni der.. du kan jo utveksle flere ganger på en aksling.
også er det jo selvsagt en differensial inni der og, som også tar sin del av nedvekslingen.

Muffinman

Kanskje vi må inn og stramme kjedet  :D

Har liten tro på det, men om det skulle stemme blir jeg bra irritert. Solgte nettopp Firebladen og hadde tenkt å slippe å måtte forholde meg til kjeder resten av livet :)

Ingebrigt

Det er nok to utvekslinger i serie som på roadster tenker jeg. Er rikelig med plass til en aksling og et par tannhjul mellom motor og differensial.

Gressvikingen

#214
Var selv veldig fornøyd med den "fast i fisken" drivlinjen - og er det fortsatt. Selv har jeg en lavfrekvennt lyd fra tid til annen, nesten som om du kjører i en tunnel hvor det også er en mororsykkel.
Slark: Åja hvis jeg absolutt skal framprovosere den. Jeg regner med at den blir verre etterhvert. Men den er ikke på langt nær så ille som den er på min litt eldre veloverhalte Porsche! Min enda eldre VW 1963 model  klarte også å få slark i fremre gearkasse oppheng (gummikloss og 36 hk). Uansett, dersom det kun er slark i oppheng burde det være en enkel fiks og deretter, fra Tesla sin side, et bytte og oppgradering/endret forspenning av opplager/gummi hårdhet/ bestandighet Men som for min gamle VW, det bør ikke være store kostnaden.

Værre er det hvis det er noe indre greier i gear kassa. Time will show  :P.
Dog er det litt tullete å snakke om det "store" dreiemomentet - det er tross alt et spørsmål om riktig dimensjonering. Det produseres daglig maskineri med vesentlig større moment.

Er det noen som har hatt mekanisk havari på drivlinja?
P85D"+"

Bjørn

Sitat fra: Gressvikingen på fredag 20. juni 2014, klokken 00:41
Var selv veldig fornøyd med den "fast i fisken" drivlinjen - og er det fortsatt. Selv har jeg en lavfrekvennt lyd fra tid til annen, nesten som om du kjører i en tunnel hvor det også er en mororsykkel.
Slark: Åja hvis jeg absolutt skal framprovosere den. Jeg regner med at den blir verre etterhvert. Men den er ikke på langt nær så ille som den er på min litt eldre veloverhalte Porsche! Min enda eldre VW 1963 model  klarte også å få slark i fremre gearkasse oppheng (gummikloss og 36 hk). Uansett, dersom det kun er slark i oppheng burde det være en enkel fiks og deretter, fra Tesla sin side, et bytte og oppgradering/endret forspenning av opplager/gummi hårdhet/ bestandighet Men som for min gamle VW, det bør ikke være store kostnaden.

Værre er det hvis det er noe indre greier i gear kassa. Time will show  :P.
Dog er det litt tullete å snakke om det "store" dreiemomentet - det er tross alt et spørsmål om riktig dimensjonering. Det produseres daglig maskineri med vesentlig større moment.

Er det noen som har hatt mekanisk havari på drivlinja?

Sjekk Tesla motors FB Gruppe nå.. Begynner å bli noen som har fått skiftet hele drivlinja pga ulyder.. hadde dem ikke gjort det spørs det om det ikke hadde vært noen havarier allerede..

bb

Jeg hadde meldt inn slakk i transmisjonen til Tesla i forbindelse med at bilen min skal inn 16. juli. Da spurte jeg dem også om eventuelt bytte av transmisjon vil løse problemet. Svaret jeg fikk var at slakken vil komme tilbake. Så derfor ville jeg ikke mase mer om dette før de har funnet en permanent fiks.

Men i går ble jeg ringt opp av Tesla. De ville vite hvor alvorlig slakken var og om det var trygt å kjøre 6000 km nedover Europa med den. Jeg dro til Skøyen og møtte en hyggelig mekaniker som ikke snakket så godt norsk. Noe av det første han sa var "I've seen your videos". Først kjørte jeg til et sted med lite trafikk. Så la mekanikeren en lydopptaker i rommet under bagasjerommet og kjørte mens han framprovoserte klakkingen. Han sa at min bil hadde ganske lav klakking i forhold til de andre bilene han har hørt.

Mekanikeren sa også at det er enorme krefter i en Tesla. Han mente selv at slakken var oppstått på grunn av repeterende hardt pådrag. Hvis dette stemmer så må i så fall Tesla endre firmwaren slik at den gir en mykere start/regen. Men da må spec'en på 0-100 på 4,4 sekunder sannsynligvis endres. Jeg tipper at maks pådrag fra start er noe man bør bruke sjeldent og er å regne som launch control på sportsbiler. Jeg har selv slanket høyrefoten min etter å ha sett hvor fort dekkene slites.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tho

Hm... Ikke bra. Synes jeg begynner å høre noe på min også. Etter nesten 7000km. Mulig det er psykologisk. Skulle gjerne vertfall vite hva som faktisk lager lyden. Er det dårlige foringer rundt motoropphenget eller er det reduksjons giret som rett å sett blir slitt?

Skeptisk.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Sitat fra: bb på fredag 20. juni 2014, klokken 09:10
Mekanikeren sa også at det er enorme krefter i en Tesla. Han mente selv at slakken var oppstått på grunn av repeterende hardt pådrag.
Snakker om å snu ting på hodet. Dette oppstår selvfølgelig fordi at det er feildimensjonert. At man kjøper en sterk bil og prøver aksen noen ganger før bruksmønsteret normaliserer seg er selvfølgelig å forvente. Jeg tipper også at din bil, i likhet med min, er ekstremt pent kjørt sammenlignet med andre i og med at vi snakker overvekt av langkjøring.

Det neste blir vel advarsel på gasspedalen. "Do not use".

bb

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. juni 2014, klokken 09:59
Sitat fra: bb på fredag 20. juni 2014, klokken 09:10
Mekanikeren sa også at det er enorme krefter i en Tesla. Han mente selv at slakken var oppstått på grunn av repeterende hardt pådrag.
Snakker om å snu ting på hodet. Dette oppstår selvfølgelig fordi at det er feildimensjonert. At man kjøper en sterk bil og prøver aksen noen ganger før bruksmønsteret normaliserer seg er selvfølgelig å forvente. Jeg tipper også at din bil, i likhet med min, er ekstremt pent kjørt sammenlignet med andre i og med at vi snakker overvekt av langkjøring.

Det neste blir vel advarsel på gasspedalen. "Do not use".
Da jeg nettopp fikk på sommerdekkene så må jeg nok innrømme at høyrefoten var litt tung. Men nå har jeg moderert meg. Allikevel virker det som min bil har blitt mindre hardkjørt enn andre biler, ja. Siden min først fikk slakken etter 30k+ km mens mekanikeren sa at andre biler fikk mye verre slakk allerede før 10k km.

Men jeg er enig i at når man først betaler 70k ekstra for Performance så bør man kunne bruke den uten å tenke på at drivverk skal bli ødelagt. Dette er noe Tesla burde ha stresstestet over tid før de lanserte bilen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

Er det først og fremst et P85 problem dette med slakk/klakkelyd under pådrag? Vet at noen med S også har opplevd det men kan virke som om det store flertallet har en P. Eller hva tror dere?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

bb

P85/P85+ med fulladet batteri har jo 36 % moment og burde derfor slite ut transmisjonen mer enn S85.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Jeg har forsåvidt også vært i kontakt med Tesla angående timeavtale for blant annet bytte av driveunit. Første ledige time var midt i ferien, men da er jeg jo på tur.  De vurderte det til at det sannsynligvis ikke er problematisk å kjøre med og vi avtalte at jeg skal ta kontakt om det forverrer seg dramatisk. Kunne tenkt meg 13-16A fiksen før ferien, den kan kanskje bli nyttig. Men så tar det jo veldig mye lengre tid å kjøre 40 mil tur/retur Trondheim enn å vente litt ekstra på lading en gang eller to.

Det blir nok noen 1000km i ferien for min del også.

TorAtle

Stå på krava og ikke legg begrensninger på dere selv når det gjelder kjøremønster. Her er det noe som er underdimensjonert og det får bare Tesla redesigne. Det blir minus i boka når bilen en dag skal selges med klakk-klakk-lyder i transmisjonen, så best å få det fikset før den tid.

Å introdusere "turbo-lag" i software for å redusere stress på drivverket er ingen løsning i mine øyne.
2014 BMW i3

jakoys

Bare ikke glem at Tesla er en ung bilprodusent med en ekstremt bratt lærekurve for å ta igjen de etablerte. Tesla gjør sitt beste for å utbedre feil. Men når svakheter som slakk i transmisjonen har blitt kjent så synes jeg vi alle som 'early adopters' har et visst ansvar for å unngå å fremprovosere feilen og heller bidra til å gjøre situasjonen så smidig som mulig for Tesla. De har sikkert nok av slike utfordringer som skal løses, og det blir nok ikke færre med tiden når tilsvarende kanskje vil oppstå i oppheng, bærekuler, dempere, lager og annet. Pusher vi kjente svakheter helt i grenseland og legger alt ansvaret over på Tesla så driver vi kostnader og legger unødvendig beslag på ressurser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA