Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Elbilist79

#180
Sitat fra: Lanber på mandag 16. juni 2014, klokken 10:12
Har erfaring fra 2stk P85 og en S85.
Begge P bilene fikk klakking forholdsvis raskt og ikke S``en.

Er det fordi sleggefaktoren er tatt ut på P``en men fremdeles er intakt på S``en?

Andre her med S85 og S60 som har fått klakkelyd?

Har S85 som er kjørt 6000 km og har som nevnt tidligere en del klakkelyd. I køkjøring for eksempel klakker det hver gang jeg stopper og starter.
S85, Sølv

arnkl

Sitat fra: Lanber på mandag 16. juni 2014, klokken 10:12
Andre her med S85 og S60 som har fått klakkelyd?

Eg har ein S85 som er køyrt litt over 10 000 km med ein del raske akselerasjonar ut frå lyskryss. Ingen antydning til slakk eller klakking enno.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

fonberg

19000 km med S85, ingen klakkelyd eller opplevd slakke pr i dag. (Kan også nevne at jeg ikke bruker å "sparke til" eller bråslippe fartspedalen.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjørn

S85 her.. 22k km bruker kreftene ofte. har slark, og "summelyd" overbevist om at slarken er foringene, ikke innmaten i gearet.

Patosan

Helt enig med dig Björn.
Om detta ljudet kom från ett backlash i tandhjulen, som utvecklat sig över tid, så ville jag förväntat att flera av oss hade haverier.
Det ville betyda väldigt stort slitage och/eller att oljan var borta.

I det senaste har jag märkt att jag försiktigt kan trycka på gasen och få en 'klunk', och om jag därefter trycker till lite mer så kommer en 'knak'.
VIN 15026

LinkedIn

LED

Har samme oppfatning som Bjørn og Patosan om dette.

Jeg har ikke kjørt mer enn 5500km med min S85. Det er ingen klunkelyder i enda. Har ikke luftfjæring.

Til dere som har lyd, høres den godt utenifra av en annen person som passeres av bilen i lav hastighet? Går det an å lokalisere hvilken side på bilen den evt kommer fra?

Noen som har letta opp bakhjulene og verifisert slakke i foringer?


janmb

Sitat fra: LED på tirsdag 17. juni 2014, klokken 18:25
Noen som har letta opp bakhjulene og verifisert slakke i foringer?

Det er nok i så fall snakk om foringene til selve motorfestene, dvs innfestingen til hele bakstillingen og/eller drive unit. Det skal nok en del krefter til å flytte på det nok til at det merkes, selv om de er slitt.

Men er forøvrig helt enig i at det lukter slitte foringer lang vei av dette - men ikke noe småtteri i hjuloppheng eller lignende. Det er torsjon som utløser både følelsen av frigang og lyd, så det er om noe selve motorfestene det er snakk om. Det vil derimot være en meget god forklaring på hvordan problemet oppleves.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Da plasserer vi altså med stor sannsynlighet slakken hos foringer/innfestinger og summing/sirkelsaglyd på inverteren, men hva med den siste lyden som jeg hører fra 0~15km/t som høres ut som et dårlig lager i takt med det som sannsynligvis er motorturtallet? "Normale" mennesker ville vært fornøyd med at det ble ordnet, men undertegnede blir veldig urolig hvis vi aldri får svar - både når det gjelder det vi tipper oss fram til og det vi helt klart ikke vet.

Jeg er ganske overbevist om at herremannen som skrev posten over også har samme "sykdommen" ;)

Hetlsh

Jeg har også dette opp til ca.15 km/t. Virker som "alle" har det og jeg tror at det kan ha noe med oppdatering til Hill Assist systemet å gjøre. Merker det best ved køkjøring etter at jeg har stått stille. Jeg antar at Hill Assist baserer seg på å holde bilen i ro ved hjelp av kraftig elektromagnetisk felt som kan gi den lyden vi hører også ved igangsetting. Blir parkeringsbremsen aktivert i forbindelse med Hill Assist systemet? Det kan gi klunke lyd ved aktivering og deaktivering. Mulig at kontaktorer som slår inn og ut også gir hørbar lyd? Det kan ikke være mekanisk slitasje da bilen min er kun kjørt 8600 km og vi hadde hatt tilsvarende "slark" i høyere hastigheter enn 15 km/t da. De amerikanske utgavene av Tesla model S burde da hatt problemet for 12 mnd siden omtrent. I neste oppgradering av SW må vi nok aktivere Hill Assist selv, slik Mercedes gjør med sin "Hold" funksjon, for å unngå problemet ved køkjøring og riksing ;-)

Bjoris

Litt lyd må vi jo godta, kjører Leaf også og den har mye mer lyd en i TMSen, men du får ikke følelsen av at noe er ødelagt/slitt av den grunn og det gjør jeg ikke av den svake summelyden på lav fart i Teslaen heller, men klakk har jeg ikke og det høres ikke bra ut...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hetlsh

Min svake klonking hører jeg bare hvis alt er helt stille og jeg virkelig hører etter ved 0-4 km/t. Tror derfor det er helt normalt. I vinter hørte jeg klonk ved kraftig akselerasjon og påfølgende retardasjon. Vi kom frem til etter testing at det var stabiliseringssystemet som slo inn bremsene pga. myke dekk som ga litt vingling ;-) Utfordringene med stillhet i bilen er mange :-) :) ;)

Muffinman

Sitat fra: Hetlsh på tirsdag 17. juni 2014, klokken 20:32
Jeg antar at Hill Assist baserer seg på å holde bilen i ro ved hjelp av kraftig elektromagnetisk felt som kan gi den lyden vi hører også ved igangsetting.
Neppe. Hill Assist er bremsene som holder et sekund etter at pedalen er sluppet ved helling. Min lyd kom gradvis og jeg merket antydninger før 5.9. Først kun som en ny lyd ved rygging, ikke hver gang. Deretter mer og mer konsekvent både ved rygging og kjøring forover. Svak, og økende med høyest lyd ved akkurat 7 km/t, ved 8 ble det plutselig stille. Deretter endret det seg til at lyden fortsetter videre oppover. At den forsvinner ved 15km/t skyldes nok at hjulstøyen og andre lyder overdøver, samtidig som frekvensen blir så høy at den blir vanskelig å skille ut fra støygulvet.

Lyden er blitt gradvis kraftigere helt til dags dato. For en måned siden måtte jeg skru av klimaanlegget og passe på at bremsevakumpumpa ikke gikk for å høre det. Nå hører jeg det alltid ved igangsetting, uavhengig av annet utstyr som står på. Unntatt djevlerock på anlegget da.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. juni 2014, klokken 20:04
Da plasserer vi altså med stor sannsynlighet slakken hos foringer/innfestinger og summing/sirkelsaglyd på inverteren, men hva med den siste lyden som jeg hører fra 0~15km/t som høres ut som et dårlig lager i takt med det som sannsynligvis er motorturtallet? "Normale" mennesker ville vært fornøyd med at det ble ordnet, men undertegnede blir veldig urolig hvis vi aldri får svar - både når det gjelder det vi tipper oss fram til og det vi helt klart ikke vet.

Jeg er ganske overbevist om at herremannen som skrev posten over også har samme "sykdommen" ;)
Hvis dette er en systemfeil (som helt sikkert også vil gjelde de amerikanske modellene også, siden de har kjørt lengre enn oss) så må det jo være en servicebulleteng på dette?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Bjørn

Ja.. Ut fra det jeg kan se, og husker, så er det kun 2 foringer som forbinder drivverket mot bakstillingen, og må ta imot nesten 6000nm fra en P85.. Og de virker ikke særlig svulstige heller..! Jeg vil tørre å påstå dem er underdimensjonerte. I tillegg er det jo 4 foringer til før kreftene er overført til karosseriet, som også er m å bidrar til "slækkfølelsen".. de fire siste  ser mye kraftigere ut, og skal jo sef også overføre sideveis krefter i sving.
Men jeg tror hele slakkeproblemet kommer fra disse to på drivverket.. noen nevnte et mikrokamera som kan stirre på en av dem mens man kjører.. Meget god ide, og sannsynligvis veldig avslørende.

bb

Jeg har kjørt >45k km og merker til klakkingen hver gang jeg kjører. Det som har begynt å irritere meg i det siste er at når jeg rygger eller kjører under 5 km/t så går bilen rykkete. Før var den helt smooth. Jeg har mailet Tesla om dette og om det vil løse problemet permanent ved å bytte transmisjon. Svaret jeg fikk var at den vil komme tilbake. Så da venter jeg heller på en permanent løsning og gidder ikke å mase mer på dem før bilen blir recalled.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA