Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

jazzwheel

Er det mulig dette problemet ikke oppstår like fort hvis man ikke kjører med full regen?

Når man da i tillegg får mindre bakdekkslitasje og bremsene blir brukt mer slik at de virker optimalt hele tiden så ser jeg ikke poenget med full regen hvis man driver med bykjøring og rekkevidde aldri er noe problem.

Trustno1

Sitat fra: jazzwheel på søndag 08. juni 2014, klokken 10:46
Er det mulig dette problemet ikke oppstår like fort hvis man ikke kjører med full regen?

Når man da i tillegg får mindre bakdekkslitasje og bremsene blir brukt mer slik at de virker optimalt hele tiden så ser jeg ikke poenget med full regen hvis man driver med bykjøring og rekkevidde aldri er noe problem.

Det kan være at du forsinker problemet med low regen, men siden dette uansett bør være en garantisak så ser jeg det som bedre å få dette tidligere enn senere, siden det da ikke er noe spørsmål om det er faktisk er en garantisak.

Når det gjelder om det er ett poeng i å kjøre med full regen selv når rekkevidde ikke er noe problem så syntes jeg det er fler fordeler enn ulemper med full regen uansett.

- Mindre slitasje på bremseklossene
- Mindre bremsestøv på felgene
- Mer behagelig å kjøre med (subjektivt, men jeg liker å slippe å flytte foten hele tiden)
- Strømbesparende

Havebigfun

Regen styrer man med høyrefoten- man behøver ikke slippe fartspedalen helt.
Jo mindre jojo-kjøring jo mindre slitaje på alle deler inkludert dekkene- og det er mere behagelig også.

Car-El

Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 07. juni 2014, klokken 23:51
Forøvrig veldig bra kundeservice; ingen forsøk på bortforklaringer eller på å gjøre noen quick-fix. Hadde dette vært en tradisjonell fossil-dealer så tror jeg dette hadde blitt en lang og tung sak...

Godt å høre! Og æ trur du har så rett, så rett. Tesla er nytt og tenker på en ny måte, tror jeg. Håper de aldrig blir noe som fossil-dealere.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Elbilist79

Sitat fra: BEG på lørdag 07. juni 2014, klokken 01:49
Min har akkurat passert 12 000km. For et par uker siden merket jeg en klakke/klonke lyd bak fra drivverket. Spesielt når jeg kjørte i kø, hvor jeg måtte skifte mye mellom pådrag og regen.

Sist onsdag endte det med motorhavari. Ble stående midt i et kryss på Tranby utenfor Drammen.

Kunne hente bilen igjen i går (fredag). Jeg hadde da fått en helt ny motor.

SÅ IKKE TA DISSE LYDENE FOR GITT. Tesla er nok mere bevisst på disse lydene etter dette.

Jeg må samtidig få rose Teslaservice i Holland og Tesla Drammen for hvordan de løste dette.

Medførte havariet ditt andre følgeskader? Hadde du hatt klunke-lyden lenge før du fikk havari?
S85, Sølv

HåkonE

Sitat fra: Car-El på søndag 08. juni 2014, klokken 21:36
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 07. juni 2014, klokken 23:51
Forøvrig veldig bra kundeservice; ingen forsøk på bortforklaringer eller på å gjøre noen quick-fix. Hadde dette vært en tradisjonell fossil-dealer så tror jeg dette hadde blitt en lang og tung sak...

Godt å høre! Og æ trur du har så rett, så rett. Tesla er nytt og tenker på en ny måte, tror jeg. Håper de aldrig blir noe som fossil-dealere.

Syntes det er et merkelig argument at "fossil-dealere har slik service" og "elbil-dealere har slik service". Jeg hadde et eneste problem med min BMW på 3 år (deksel som falt av - muligens egen feil). BMW (Bilia) fikset det på garanti med et smil, på dagen - og jeg fikk lånebil (demobil) uten noe som helst avtale. På service-senteret serverer de gratis espresso og ferske rundstykker mens du venter.

På forumet her snakker dere om lang ventetid, og flere av problemene blir ikke en gang fikset lenge etter de er kjent (vannlekkasje i lykter for eksempel). Tesla har ikke noe valg enn å håndtere alt *veldig seriøst*; kjøperne er vel informert om at dette er 1.generasjon og problemer vil dukke opp. Dårlig mediaomtale hva feil/service angår kan bety døden for et nyoppstartet selskap som Tesla som livnærer seg på produkter priset i klassen _eksklusivt_.

En skulle jo tro at Tesla har vært godt kjent med slakk/ulyder i transmisjonen en stund også, men er det egentlig noen som har fått noe som helst skriftlig garanti for at dette faktisk løses?

Bjørn

Min tur nå.. 21k km på telleren nå etter langturen til Østerrike.. jeg er overbevist om at selve slakken kommer fra foringene, som jeg mener er underdimensjonert for disse belastningene.. og alt for mye luft i dem. Ikke fått klunken ennå, men mistenker dette er fra foringer som er så slitte at bolten bunner i ytre forings-ring.

Sirkelsaglyden har jeg fått! men selv om jeg og syntes det hørtes ut som slitte lagre/el slitte drev som roterer, så har jeg etterhvert som jeg har fin lyttet kommet fram til at dette høres ut som støy fra frekvensomformeren baki der.. fordi lyden kan gjøre små forandringer i intensitet og frekvens uten at turtall/belastning øker..

Car-El

Sitat fra: Haknys på onsdag 11. juni 2014, klokken 14:53
Sitat fra: Car-El på søndag 08. juni 2014, klokken 21:36
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 07. juni 2014, klokken 23:51
Forøvrig veldig bra kundeservice; ingen forsøk på bortforklaringer eller på å gjøre noen quick-fix. Hadde dette vært en tradisjonell fossil-dealer så tror jeg dette hadde blitt en lang og tung sak...

Godt å høre! Og æ trur du har så rett, så rett. Tesla er nytt og tenker på en ny måte, tror jeg. Håper de aldrig blir noe som fossil-dealere.

Syntes det er et merkelig argument at "fossil-dealere har slik service" og "elbil-dealere har slik service". Jeg hadde et eneste problem med min BMW på 3 år (deksel som falt av - muligens egen feil). BMW (Bilia) fikset det på garanti med et smil, på dagen - og jeg fikk lånebil (demobil) uten noe som helst avtale. På service-senteret serverer de gratis espresso og ferske rundstykker mens du venter.

På forumet her snakker dere om lang ventetid, og flere av problemene blir ikke en gang fikset lenge etter de er kjent (vannlekkasje i lykter for eksempel). Tesla har ikke noe valg enn å håndtere alt *veldig seriøst*; kjøperne er vel informert om at dette er 1.generasjon og problemer vil dukke opp. Dårlig mediaomtale hva feil/service angår kan bety døden for et nyoppstartet selskap som Tesla som livnærer seg på produkter priset i klassen _eksklusivt_.

En skulle jo tro at Tesla har vært godt kjent med slakk/ulyder i transmisjonen en stund også, men er det egentlig noen som har fått noe som helst skriftlig garanti for at dette faktisk løses?

Det er godt at du er fornøyd med BMW. Og æ vil gjærne at du fortsetter med å være det. Tesla er ikke best. Det vet (nesten) alle. Men spennet fra verst til best er så utrolig stort. Min siste erfaring med en Mercedes var at dem sendte meg regning på GARANTI reparasjon som var gjort på bilen. Glipp? Vel, det er den tredje regningen jeg har fått på garanti reparasjoner. Så må man diskutere denne regningen, punkt for punkt. Da hjelper det lite med gratis kaffe, gratis frukt og at jeg hadde lånebil.

Æ har 4-5 servicer i året. Aldrig fått bilen levert rengjort etter dem. Men æ kunne hatt mæ et godt utvalg av verktøy.

Har ennå ikke vært inne på service eller reparasjon med Teslaen, Car-El. Men æ trur æ gleder mæ mere til å sette Car-El inn til service enn denne "Bæsje-Mæsja" æ eier. (Bare 14 måneder igjen, så BORT!)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RuneW

Hva er "Bsje-Mjsa"? Mulig det skulle ha vært noen æ'er der, men jeg tror PCn min må ha gått tom.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cyber

Sitat fra: Car-El på onsdag 11. juni 2014, klokken 15:45
Har ennå ikke vært inne på service eller reparasjon med Teslaen, Car-El. Men æ trur æ gleder mæ mere til å sette Car-El inn til service enn denne "Bæsje-Mæsja" æ eier. (Bare 14 måneder igjen, så BORT!)

Det bør vel nevnes at Mercedes-bilen din er en yrkesbil; misbrukt av ulike sjåfører  ;)

Ellers ser det generelt ut til de fleste fornøyde Tesla-eiere er misfornøyde fossilbil-eiere.

Et snodig fenomen er at aldri så mye galt det måtte være med en ny Tesla, er det alltid noen som har erfart noe enda verre med en ( tilårskommen ? ) BMW, Audi eller Mercedes - for oss med gode erfaringer fra nybiler av disse merkene høres disse erfaringene noe merkerlige ut.

Jeg håper at Tesla ordner opp i slakken i transmisjonen. :D



HåkonE

Poenget mitt er at anekdoter bare er....anekdoter. Og det som oftest forklart kun fra en side av saken, som kanskje attpåtil "farger" erfaringen for å passe argumentet. Service varierer på alt fra produsent helt ned til personen du snakker med i butikken. Skal man få noe som helst fornuftig ut av en slik debatt, må statistikk fra uavhengige parter inn i bildet. Der har tradisjonelt biler som Lexus og BMW hevdet seg globalt - år for år. Hvem vet, med nok erfaringstall kommer kanskje Tesla til å toppe statistikken.

Med det i bakhodet blir det bare merkelig å diskutere fossil vs. elbil hva service/ angår. Men for all del, det er veldig godt å høre at Tesla tar service på alvor.

Ser noen har fått skriftelig bekreftet av Tesla at det er 100% normalt at disse sirkelsag-lydene og klakkelydene kommer etter noen tusen km. Med så god service er det vel sikkert korrekt - og debatten kan avsluttes en gang for alle?

Muffinman

Min summing, eller sirkelsaglyd er blitt verre og høres nå i jevn cruising mellom 40-70, bare effektuttaket ligger på 4-10 kw. Den andre lyden, som jeg oppfatte rsom mekanisk og muligens i takt med motorturtallet i lav fart er også blitt tydeligere.

Djur1

Merket sirkelsagen idag på nettopp det samme som muffin man beskriver. Men lyden er foreløpig så lav at det er fint til å leve med...
Men er det slik det startet for alle? Har ingen klakke lyd enda. Har ca 7500 km...
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Trøndertesla

Sitat fra: Haknys på onsdag 11. juni 2014, klokken 14:53
Sitat fra: Car-El på søndag 08. juni 2014, klokken 21:36
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 07. juni 2014, klokken 23:51
Forøvrig veldig bra kundeservice; ingen forsøk på bortforklaringer eller på å gjøre noen quick-fix. Hadde dette vært en tradisjonell fossil-dealer så tror jeg dette hadde blitt en lang og tung sak...

Godt å høre! Og æ trur du har så rett, så rett. Tesla er nytt og tenker på en ny måte, tror jeg. Håper de aldrig blir noe som fossil-dealere.

Syntes det er et merkelig argument at "fossil-dealere har slik service" og "elbil-dealere har slik service". Jeg hadde et eneste problem med min BMW på 3 år (deksel som falt av - muligens egen feil). BMW (Bilia) fikset det på garanti med et smil, på dagen - og jeg fikk lånebil (demobil) uten noe som helst avtale. På service-senteret serverer de gratis espresso og ferske rundstykker mens du venter.


Det er vel ikke så merkelig...? Jeg har kjørt Mercedes og BMW de siste 15 årene, og hver gang jeg har vært i nærheten av et av deres verksteder så oppleves det de forsøker å lure deg. Servicer som skal koste 5.000,- blir fort både 20 og 40 lapper... Og jeg tror ikke jeg er enestående i så henseende, men at dette er en generell oppfatning blant folk. Om du sjekker diverse kundetilfredshetsundersøkelser de siste 30 år så er det ingen hemmelighet at denne bransjen er kjent for å være "noen luringer". Mine erfaringer så langt med Tesla service er helt motsatt av dette, og jeg får ikke "vondt i magen" av å nærme meg "bildealeren" lenger :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

janmb

Er nok tiden for å ta tak i dette for min egen del snart også.

Har ikke nevneverdig med lyder ennå, men har merkbart og stadig økt dødgang mellom akselerasjon og retardasjon. Litt lyd er det også, men ikke noe dramatisk eller metallisk ennå. Kjennes mest som slitte/slakke foringer
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA