Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

pberg

Ok, det virker jo tilforlatelig. Det er da 600Nm i motoren og 5800 på hjulene.

Jeg tenkte litt mer generelt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Trustno1

Jeg var innom tesla service i dag pga litt diverse garantiting. Deriblandt slakk i transmisjon var en av de.

På bilen vår er det en ganske hørbar klunkelyd og ujevn overgang mellom regen og akslerasjon.

Når bilen ble hentet fikk jeg beskjed om at lyden var ufarlig, men at driveunit blir byttet i løpet av ca 2 månder.

Elbilist79

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 00:01
Jeg var innom tesla service i dag pga litt diverse garantiting. Deriblandt slakk i transmisjon var en av de.

På bilen vår er det en ganske hørbar klunkelyd og ujevn overgang mellom regen og akslerasjon.

Når bilen ble hentet fikk jeg beskjed om at lyden var ufarlig, men at driveunit blir byttet i løpet av ca 2 månder.

Fikk samme svar om at lyden var ufarleg og skulle være sånn, ikke noe bytte av driveunit.
Hvilket servicesenter var du på?
S85, Sølv

88charlie

Sitat fra: gt3000 på mandag 26. mai 2014, klokken 16:56
Leste siste autofil som har testet model s i dynobenk, og der kom det fram at den hadde over 4000nm.
Det er vel idet bilen går fra stillestående og oppover, så blir dreiemomentet gradvis lavere, pga at den har ett gir.
Siden dyno'en ikke gikk høyere, så må det vel bety at drivverket blir ganske mye belastet.
Det kan vel være en god grunn for at drivverket blir litt slitt etter lengre tids hard akselerasjon fra lav fart?
Har selv en gt 3000 hvor drivverket også er litt klunkete når jeg slakker opp og går fort på gassen.

På en moderne elektromotor og frekvensstyring kan man sette dreiemomentet nær sagt slik man vil. Multipliserer man med turtall (rad/s) får man effekten.

Hvis man antar fullt gasspådrag så tipper jeg tesla ligger inne med maks dreiemoment opptil en viss hastighet der moment x turtall = makseffekt. Over dette punktet redusereres momentet i takt med økende turtall inntil den matcher rullemotstanden. Hvis man kjenner maksytelsene til motor&frekvensstyring, gearutveksling og turtall på hjulene kan man regne ut dette ganske enkelt.

Alternativt få en momentkurve med Tesla :)

Poenget mitt er vel at det er en smal sak å designe et drivverk som matcher motoren, eller omvendt. Det er ikke noe spesielt at det er høye moment fra 0 rpm, drivverket må uansett designes for å tåle dette og det har gearleverandører gjort i over hundre år. En annen sak er opplagringer og foringer hvor materialer kan slites ut (gummi) slik at man får lengre bevegelser enn det som var tenkt. Igjen er dette "gammelt nytt" men slike ting må tunes inn og det spørs om Tesla må inn med andre eller dyrere løsninger for å fjerne slarken som oppstår over tid.

OleT

Sitat fra: 88charlie på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:49
...

Alternativt få en momentkurve med Tesla :)

Jeg har en liggende i hanskerommet etter den omtalte dynotesten, skal se om jeg kan få lagt den ut en dag. ;)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Mr.Hansen

Bilde at de 2 opphengene til Powertrainen. Img.2929.jpg er bak.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Muffinman

Man kan vel godt se for seg at de opphengene kan bli slakke om de er feildimensjonerte og at det vil oppleves som slakke i drivverket, men det bør ikke bli klunke- eller sirkelsaglyd av det. Jeg er sikker på at Tesla gjør sine vurderinger når de avgjør hva som skal byttes og ikke, muligens også for å spre arbeidet ut over i tid om dette er et omfattende problem.

Jeg for min del håper at det ikke er av et omfang som vil få store konsekvenser for utviklingen til selskapet. Slik jeg ser det er det en sårt tiltrengt gamechanger i personbilismen vi ser starten av her, og så er jo bilene forbaska kule :)

arnkl

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:37
Jeg for min del håper at det ikke er av et omfang som vil få store konsekvenser for utviklingen til selskapet. Slik jeg ser det er det en sårt tiltrengt gamechanger i personbilismen vi ser starten av her, og så er jo bilene forbaska kule :)

No ser det ikkje ut til at dette er noko som oppstår veldig fort på alle bilar. Min har køyrt nesten 10 000 km utan at eg merkar eller høyrer noko som helst. Så om det er ein generell svakheit, så vil nok problema oppstå over tid (ikkje alle kører like langt i året) og ein slepp ein stor opphoping av bilar som treng service samstundes. Det viktigaste for Tesla vil nok vere å få luka ut slike problem så tidleg så mogeleg, og spesielt før masseproduksjonen av Gen III startar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

Hmm, nå skjønner jeg hva man mener med sirkelsaglyd. Det stod jo også i dokumentene hos servicesenteret. Oppdaget at jeg i tillegg til den andre lyden har denne lyden rundt 40-50 km/t ved lett pådrag, mellom ca. 3-18KW. Høres elektrisk ut.

Trustno1

Sitat fra: Elbilist79 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:09
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 00:01
Jeg var innom tesla service i dag pga litt diverse garantiting. Deriblandt slakk i transmisjon var en av de.

På bilen vår er det en ganske hørbar klunkelyd og ujevn overgang mellom regen og akslerasjon.

Når bilen ble hentet fikk jeg beskjed om at lyden var ufarlig, men at driveunit blir byttet i løpet av ca 2 månder.

Fikk samme svar om at lyden var ufarleg og skulle være sånn, ikke noe bytte av driveunit.
Hvilket servicesenter var du på?
Jeg var på skøyen. Fikk først beskjed om at de skulle sjekke om det var innenfor spesifikkasjonene, noe min da tydligvis ikke var. Har nå fått time for skifte av drive unit, men er rundt 6-7 uker å vente.

88charlie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mai 2014, klokken 17:55
Hmm, nå skjønner jeg hva man mener med sirkelsaglyd. Det stod jo også i dokumentene hos servicesenteret. Oppdaget at jeg i tillegg til den andre lyden har denne lyden rundt 40-50 km/t ved lett pådrag, mellom ca. 3-18KW. Høres elektrisk ut.

Sirkelsaglyd høres ut som noe fra drivverket. Uttrykket er ofte brukt om dårlig tilpassete gearhjul eller at disse er lavt belastet i forhold til turtallet (samtidig som at de er designet for høye dreiemoment). Så finnes det også ressonanseffekter og "dårlige" turtall som man kan dette innom og som vil være relativt unike for hver bil.

Skulle jeg ha tippet ville jeg allikevel sagt at noe er galt med lagrene i elektromotoren.

Muffinman

Jeg vet hvordan dårlige lagre eller mekanisk ulyd fra tannhjul høres ut. Det har jeg jo også. Sirkelsaglyden derimot høres ut som noe a la løs tråd i trafo eller elektronisk komponent som settes i bevegelse. Skulle ikke forundre meg om den kommer fra inverteren.

EDIT: Skriveleif

88charlie

ok. såpass høy frekvens altså.

det er vel rimelig å anta at hvis omformeren har begynt å tulle så kan det ha gitt følgeskader nedover i powertrainet. Micropeaker osv.


Muffinman

Sirkelsaglyden merket jeg ikke før i går, og den er ganske svak. Mulig det er temperaturavhengig siden det har vært varmt, hvis ikke er det utviklet seg og blitt tydeligere. Nærmer seg 26.000km nå.

Lyden kan kanskje beskrives best som at man så vidt berører sirkelsagen med treverk under beskrevne omstendigheter, og langt fra så dramatisk som lyden av faktisk saging.

Jeg er ikke bekymret nå når jeg vet at det er bytte på gang, og siden ting utvikler seg såpass sakte. Merker dog at lyden fra stillestående og litt oppover er blitt mer hørbar, men igjen; det kan være temperaturavhengig. Det ble jo plutselig sommer.

Bjoris

Jeg har en summe lyd som er tydelig mellom 90-100 km i lett motbakke der en må ha mellom 20-40 kwt for å holde farten. Det er såpass tydelig at en kan høre det gjennom musikken når en vet om lyden om du har god asfalt og vanlig lydstyrke på, men en må nesten skru av alt og finne en lett motbakke skal en få denne lyden tydelig fram. Den er feks ikke mulig å høre i tunnel så det er ikke mye vi snakker om. Typisk lyd en legger merke til etterhvert.

Jeg har hatt denne lyden siden bilen var ny for jeg husker jeg noterte meg en lyd bak øre ved ett par anledninger på jomfruturen.

Er alle slik? Kan ikke si jeg syns det har noe likhet med sirkelsaga og den er der bare i dette intervaller, litt tilsvarende i 50-60, men da når en øker farten...

Jeg hadd egentlig noe tilsvarende i  Audien, spes tydelig ble det på snø der det var også en summelyd fra drivverket, så jeg oppfatter egentlig denne lyden som normal driftslyd
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA