Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Tun-eup, mandag 26. mai 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

Tun-eup

Venter på vår første elbil, og tenker at det må være praktisk med to ladekabler.
Én som henger på veggen i garasjen og brukes hver natt, og én som ligger i bagasjerommet til sporadisk bruk der vi parkerer.
Spørsmålet er om det er best å kjøpe en ekstra original ladekabel, eller det finnes andre kabler som er billigere og bedre.
En vegglader er jo et alternativ, men 12-13 laken og litt kortere ladetid høres litt dyrt ut.
Det blir vel rimeligere med en ekstra kabel?
Greier oss fint med 10A...


nofuelno

Sitat fra: Tun-eup på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:51
Venter på vår første elbil, og tenker at det må være praktisk med to ladekabler.
Én som henger på veggen i garasjen og brukes hver natt, og én som ligger i bagasjerommet til sporadisk bruk der vi parkerer.
Spørsmålet er om det er best å kjøpe en ekstra original ladekabel, eller det finnes andre kabler som er billigere og bedre.
En vegglader er jo et alternativ, men 12-13 laken og litt kortere ladetid høres litt dyrt ut.
Det blir vel rimeligere med en ekstra kabel?
Greier oss fint med 10A...

Hei, vil absolutt anbefale en vegglader for sikker lading på ditt bosted. Den koster ikke mer enn 7.000,-
om du er medlem av elbilforeningen og du kan installere den selv og plugge rett i stikkontakten.
Kan stilles inn til å lade på 8, 10 eller 14A ( 16 A om du får elektriker til å montere fast kabel ).
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Miev

Jeg kjøpte en fastmontert vegglader fra en spansk leverandør i fjor, kostet meg ca kr 4000,- inkl frakt og moms. Denne plugges inn i stikkontakten og du er klar til å lade. På min har jeg to ladehastigheter, 10A og 16 A.
Anbefales!!
Link: http://renovablesdelsur.es/detalle/vehiculos-electricos/cargador-de-pared-para-coche-electrico-j1772---evse-wallbox/436/940
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

EV - Driver

#4
Til vår E-Up kjøpte vi denne med fast kabel. Lading kan justeres mellom 6, 10, 13 og 16 A. Levert av Elbilhjelpen for ca 5000,- inkludert frakt. Virker som ei kule. Som vist på bildet har boksen CEE kontakt som er mye sikrere enn vanlig kontakt (schuko) når man snakker om strømstyrker på 16A. Boksen kan man ta med seg og bruke med overgang til vanlig kontakt om det kniper.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

pottle

Når du bruker en EVI ladekabel på VW E-Up kan du bruke panelet inne i bilen til å justere strømstyrken (5A-10A-13A-16A). Veldig praktisk.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Tun-eup

Sitat fra: Vw-E-Up på fredag 09. mai 2014, klokken 08:24
Til vår E-Up kjøpte vi denne med fast kabel. Lading kan justeres mellom 6, 10, 13 og 16 A. Levert av Elbilhjelpen for ca 5000,- inkludert frakt. Virker som ei kule.

Denne ser jo ok ut, rimelig også!
Hvordan blir det med 16A i praksis.
Hvis e-up'en har sånn 10% igjen, hvor lenge tar det til den er 100%?

EV - Driver

#7
Har ikke målt tida, men at det går mye raskere er det ikke tvil om. Teoretisk skal det være 60% raskere og det tror jeg stemmer rimelig bra. Vil tro at lading fra 10% til 100% burde gå på drøyt fem timer?
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

TB

Sitat fra: Vw-E-Up på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:33
Har ikke målt tida, men at det går mye raskere er det ikke tvil om. Teoretisk skal det være 60% raskere og det tror jeg stemmer rimelig bra. Vil tro at lading fra 10% til 100% burde gå på drøyt fem timer?

Det kan stemme bra.
16A gir ca 3,6 kW. E-up har ca 16 kWh av batteriet som kan bli brukt. (18,7 kWh totalt)
Ved 10 % igjen er det "plass til" ca 15,5 kWh / 3,6 kW pr time = 4 t 20 min.

Men, pga tap i lading, og at lading går seinare på slutten vil nok ca 5 timar stemme bra, mulig litt meir for dei siste prosenter.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

las^se

Er det noe risiko med tanke på garanti, når en bruker ladere ikke levert av VW?
VW e-up! -14

TB

Sitat fra: las^se på tirsdag 13. mai 2014, klokken 07:19
Er det noe risiko med tanke på garanti, når en bruker ladere ikke levert av VW?

Lader er montert i bilen.
Ladekabel (EVSE) inneheld enkle kontroll funksjonar, for og sikre at lading kan starte utan fare for folk, eller bil.

Om ladekabel har ein feil, som direkte påfører skade på bilen vil VW kunne nekte reparasjon av bil på garanti. Så lenge som kabel er merka med CE, og laga i hht. korrekte spesifikasjoner skal ikkje dette skje.

Mykje likt som om du kjøper uoriginal lader til mobilen, garantien på mobil vil vere gyldig, så lenge som det ikkje er den uoriginale lader som var årsaken til feilen.

(Viktig forskjell, lader til mobil endrer 230AC til 5V DC. Ladekabel til elbil endrar ikkje på straumen, den berre opner opp når det er klart / bilen ber om det.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA