Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: AC forbruk

Startet av Bjoris, søndag 25. mai 2014, klokken 22:39

« forrige - neste »

Bjoris

For de av oss som ikke har hatt luftfjæring før kunne det vært greit å høre litt om hvilke lyder en må være forberedt på.

Jeg hentet bilen i dg og merket på vei hjem at det virker som om systemet slapp ut luft ganske jevnlig. 1-2 ganger pr km, det kommer ett "puff" som en ikke vil høre uten radio av og tørr vei i 50-80 km. Jeg la merke til det først i en tunell da var det tydeligere, høres det normalt ut?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

RaBalder

1-2 ganger pr. km høres mye ut.

• Er du sikker på at det er luftfjæringen du hører?
  • Luftpumpen er som regel enklest å høre. Går den innimellom ved vanlig kjøring?

Bjoris

Hvilken luftpumpe er det? Har bare hatt den i 2 timer så får teste mer etter middag:) Det kommer ett tydelig puff, litt som når en buss stopper. Ganske overbevist om at det er noe som slipper ut lufttrykk iallefall, tenkte det måtte være luftsystemet da?

Brede

Denne lyden hadde jeg ofte på min Land Rover, men har etter 6 måneder til gode å høre den på Teslaen.  ???

Kompressoren hører en av og til, men avluftingslyden har jeg enda ikke hørt.

RaBalder

Sitat fra: bjoris på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:39
Hvilken luftpumpe er det?

Det er bare å hive seg igang med testing.

• Stå et flatt sted med bilen i N og hold lett på bremsen. Helst uten for mye støy.
  • Rull ned vinduer så hører du bedre
  • Gå inn på displayet og slipp bilen ned til LAV
  • Da skal du høre lufta slippes ut.
  • Når den har kommet ned i LAV, så kan du heve den til very high.
  • Da skal du høre luft-pumpen gå for å få trykk i fjæringen.

Etter dette så vet du hvordan det høres når luft-fjæringen slipper ut luft. Og du vet når luft-pumpen går for å pumpe luft inn i luft-fjærings-systemet.

Muffinman

Pumpa går også når man senker bilen. Du hører en slags "pop-off" lyd når pumpa stopper. Den hører jeg i perioder ganske ofte. Synes jeg hører den oftere nå enn når bilen var ny, men så kan det jo også hende at det bare er at jeg legger merke til det bedre nå når jeg er blitt vant til bilen.

Høgis

Senket bilen i forrige helg og ved 1. prøvekjøring kom akkurat den "poff" lyden du beskriver. Dette gjentok seg 7-8 ganger med 1-2 min. mellomrom, men ga seg. 1. trodde jeg lyden kom fra bussen som lå bak meg, men da den stoppet på holdeplassen skjønte jeg at lyden kom fra Tesla'n. Tipper det vil gi seg på din også. Dersom det ikke gjør det ville jeg oppsøkt Tesla snarest.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Bjoris

Merket ikke noe på den siste turen, i helgen blir det 1000 km så da får vi testet, nei nå skal vi kose oss med bilen og ikke bekymre oss for feil. Virker perfekt de første 100 km:) RDS funker også, Rdio gjorde fruen passe irritert, krevende unger baki som skal ha akkurat den sangen som ikke kom opp:)

Litt overrasket over hvor varierende lydkvaliteten ser ut til å være på de forskjellige kildene, men ellers helt sinnsykt:) ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA