Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verdensrekordforsøk i Elbilkortesje

Startet av Hoaas, søndag 25. mai 2014, klokken 16:53

« forrige - neste »

Hoaas

Hei, vurderer nå å bestille en Nissan Leaf med dobbelt lader. Har dog litt problemer med å skjønne helt dette med ladekabler 1 fas og 3 fas ovs.

Hvis jeg kjøper en Leaf med dobbeltlader, kan jeg lade semihurtig på 32A 3 fas som finnes i endel ladestolper nå, det er vel industri 5-pin rød det heter? Eller må jeg lete etter 32A 1 fas. Ser de aller fleste stolpene kommer som 1 fas 16A.

Dette blir eneste familiebil så jeg er nødt å skjønne dette samt å være litt kreativ når familien har ferie og skal på hytten eller andre semi-lange turer hvor man har behov for å lade litt ekstra. Hovedutfordringen er å komme seg langs E18 fra Drammen ned til Arendal. Ser det er store "hull" i chademo tilbudet på det strekket.

svingen

jeg hadde ikke lurt på og kjøpe dobbel lader :)
flere og flere såkalte "type2" ladere kommer opp og da trenger du kun en kabel til par tusen kr så får du ladet med 32a :)
når det gjelder overganger osv,kan du lade fra stort sett det meste du finner av kontakter der "ute" mest vanlig er 32a 3 fase,det er stort sett på alle bensinstasjoner og dem som har pappa presse osv,da må du ha en overgang fra 3 fase CCE til 1 fase CCE (koster 340 kr flere her på forumet som tilbyr og lage det her og sende til deg) så må du ha en lader som klarer 32a,det er flere ladere men ville nok kjøpt en fra http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html?osCsid=409c9fcaefa1b9147769d8e0006c77e3 som elbilhjelpen.no selger,har vært store problemer med første "batch" men det ordner seg nok.

du kan sikkert få overgang fra 400v til 220v 1 fase uten att jeg skal si det sikkert :)

Når det gjelder tur nedover så løser det seg nok i løp av sommeren se her http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Fallskjerm

Jeg har Leaf med 6.6 Kw lader (dobeltlader). På jobben lader jeg med dette vær dag.
Leaf sin 6.6 kw lader er kun 1fas 230 v.

For å kunne benytte denne laderen må du ha tilgang til en "ladestasjon" f. eks http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_1_fase_ladestasjon_med_J1772_st%C3%B8psel_for_Leaf/Ford%20Fokus og en minimum en 230 V 1fas 32 amp kurs.

eller en type2 boks med mode3 f. eks http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks og en egen kabel http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1.5_meter_spiralkabel_for_1_fase_32A_for_Leaf_og_Ford_Fokus_med_32A_lader .

ser at dette ble reklame for elbilhjelperen, men der er det bilder og oversikt over hva man trenger.



Denne kabel kan du bruke på alle nyere typer ladestolper som er kommet med type2 kontakt.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA